Leeruitstap naar de apotheek van Bénédicte
Een week geleden gingen we met Mo naar de dokter voor zijn snijwonde en zijn hoofdpijn. Dokter Joke verzorgde de snijwonde en voor de hoofdpijn kregen we een voorschriftje voor pijnstilling mee. We hebben toch eerst wat afgewacht, maar de hoofdpijn van Mo bleef maar duren. Daarom gingen we op dinsdag 11 februari 2025 naar de apotheek van Bénédicte. We werden er hartelijk onthaald en gingen direct aan de slag. Want de siroop mochten we zelf maken. Iedereen mocht hierbij helpen. Ondertussen leerde Bénédicte ons wat woordenschat vanuit de apotheek: een voorschrift, een stamper, een mortier, ... Toen de siroop klaar was gingen we aan de slag om zalf te maken, want de arm van Mo moeten we natuurlijk ook nog verder verzorgen. Het werd gele zalf, ah ja, want daar worden we alleen maar blij en vrolijk van! Daarna namen we een kijkje bij de robot voor de medicatie. En we mochten zelf ook eens pilletjes uithalen ... pilletjes waarvan wij echt wel houden ;-) (lees: Smarties). Die moeten we van Bénédicte 3x per dag nemen: 1 's morgens, 1 's middags en 1 's avonds. En we sloten de leeruitstap af met een korte herhaling van onze nieuwe woorden en een groepsfoto! Bedankt, Bénédicte, voor de fijne en leerrijke uitstap!
Hiep hiep hoera voor Denise!
Hoera! Op dinsdag 11 februari 2025 hadden we een feestvarken in onze klas! Denise werd die dag 6 jaar! Hieperdepiep! 's Morgens versierden we samen de klas zodat alles klaarstond voor het feest. Na de speeltijd werd er gezongen en gedanst, er werden kaarsjes uitgeblazen, we maakten Chinees vuurwerk, ... Het feest werd in de namiddag verder gezet. Dan mochten we genieten van heerlijke verjaardagstaart van Denise, werden er kussen en knuffels uitgedeeld aan de jarige en bekeken we een verjaardagsfilmpje! Gelukkige verjaardag, Denise!
Thema "Hatsjie Hatsjoem" (week 1)
Verpleegster Leen op bezoek
De genaaide wonde van Mo vraagt natuurlijk ook nazorg. Dokter Joke gaf ons een voorschriftje mee om de thuisverpleegster de wonde te laten controleren en verder te verzorgen. Paulien vroeg haar mama, Leen Descamps, of ze eens wou langskomen in onze klas voor de nazorg. Op vrijdag 7 februari 2025 kwam mama Leen langs. Mo zag het helemaal niet zitten, maar alle kleuters stonden hem bij om te steunen! Iedereen mocht helpen bij de wondzorg: het materiaal klaarzetten, wonde ontsmetten, wonde afdeppen, verband aandoen, ... Iedereen ontpopte zich als een echte verpleegster of verpleger. En ondertussen leerde mama Leen ons ook wat meer over haar werk als thuisverpleegster. En de wonde van Mo ... die is ondertussen prima aan het genezen met zo'n goede zorgen! Bedankt, mama Leen, voor de leerrijke uitleg en de goede zorgen voor Mo!
Leeruitstap naar dokter Joke
Op maandag 3 februari 2025 gingen we in onze klas van start rond het thema "Ziek zijn". Mo was in het weekend gaan fietsen en wou eens gek doen. Hij reed zonder handen en zonder helm en ja ... hij viel op de grond. Gevolg: hoofdpijn en een grote snee in zijn arm. Oei, wat nu gedaan! We verzorgden Mo wat in de klas, maar meer konden wij niet doen. Toch bleef de pijn, gelukkig konden we op consultatie bij dokter Joke. Ze leerde ons meer over haar beroep, de onderzoeken die ze kan uitvoeren en Mo werd ook verzorgd. Zo'n lelijke snee moest toch wel gehecht worden. Gelukkig had ze heel wat assistenten hiervoor :-) Dank je wel, dokter Joke, voor de leerrijke uitleg en de goede zorgen voor Mo!
Vlinderweek
Kerkbezoek naar aanleiding van Lichtmis
Op donderdag 30 januari 2025 brachten we een bezoekje aan de kerk, dit in functie van onze godsdienstmomentjes over Lichtmis. Marc vertelde ons wat meer over het doopsel: de doopsymbolen, hoe het doopsel in zijn werk gaat, ... We mochten ook de feestklokken luiden zoals bij een doop. En als afsluit werden we verwend met lekkere pannenkoeken van Marc. Bedankt Marc voor de leerrijke uitleg!
Thema "3, 2, 1 ... Klaar voor lancering" (week 3)
Hieperdepiep, Antoine is 6 jaar!
Op dinsdag 21 januari 2025 hadden we een feestbeest in de klas. Antoine werd die dag 6 jaar! Hoera! 's Morgens werd de klas versierd en in de namiddag bouwden we een feestje voor Antoine. Er werd gezongen en gedanst, we maakten een Chinees vuurwerkje, Antoine mocht kaarsjes uitblazen, er werden kussen en knuffels uitgedeeld, ... en van Antoine kregen we een overheerlijk dessertje! We sloten het feestje af met een verjaardagsfilmpje. Gelukkige verjaardag, Antoine!
Thema "3, 2, 1 ... Klaar voor lancering" (week 2)
De leerlingen van de 3de graad komen voorlezen
Op vrijdag 17 januari 2025 kwamen enkele leerlingen van de 3de graad voorlezen in onze klas. Wat vonden we dit fijn!
Leeruitstap naar Astrolab Iris
Naar aanleiding van ons thema "3, 2, 1 … Klaar voor lancering!" gingen we op donderdag 16 januari 2025 de hele dag op leeruitstap naar AstroLAB IRIS in Zillebeke. Dominic nam ons mee op stap in de wereld van de telescopen en de planeten. Eerst leerden we hoe een telescoop werkt (met lenzen of spiegels) en mochten we een kijkje nemen door verschillende telescopen. Daarna bracht Dominic ons naar de koepel met de grote telescoop. De koepel werd geopend en op deze manier konden we een “groene” zon met zwarte zonnevlekken zien door de telescoop. Zo werd het al vlug middag en mochten we picknicken onder het ISS. In de namiddag maakten we via een spel kennis met de planeten in het heelal. En we sloten onze leeruitstap af met een wandeling van het planetenpad. Wat een fijne en leerrijke uitstap was dit!
Nesten met juf Trui
Op dinsdag 14 januari 2025 kwam juf Trui weer langs op school om een winternestje te doen met ons. We werkten aan onze stopkracht en ook aan onze focus houden. We deden een sneeuwballengevecht, zochten ons rustje met een "sneeuwbal" op ons hoofd, leerden over de poolhaas, deden yogahoudingen met de yogabeer, kropen met een vriendje in een iglo, ... Dank je wel, juf Trui, voor het fijne winternestje!
Onze symbooltjes maken met de lasercutter
Eind juni (één van de laatste dagen toen we in het 2de kleuter zaten) mochten we van juf Wendy een nieuw symbooltje kiezen. Het symbooltje dat we kozen, moest met dezelfde letter beginnen als onze naam. Tijdens de grote vakantie zocht juf Wendy een tekening van ons symbool en dit werd dan onze stempel. Maar oei … we konden de nieuwe stempels niet maken, want de lasercutter van de bibliotheek in Poperinge waarmee we stempels moeten maken was kapot. Maar … niet getreurd … onlangs mochten we op school een eigen lasercutter aankopen! Joepie! En nu was het natuurlijk dringend tijd om onze eigen symbooltjes te maken. Zo gezegd, zo gedaan! Filip, de man van juf Wendy, maakte het bestandje op de computer en meester Jan zorgde ervoor dat de lasercutter onze symbooltjes uit rubber maakte. Juf leerde ons wat over de lasercutter en we bekeken de “probeersels” die Pie Kok al maakte. Wauw, wat was het fijn om deze techniek te zien! Heel leuk en interessant!
Sneeuwpret op school
De weerman had het ons beloofd en ja hoor, toen we donderdag 9 januari 2025 op school toekwamen lag de school onder een wit tapijt van sneeuw. Prachtig! Eerst gingen we vlug in de klas wat opwarmen en daarna met z'n allen naar de tuin om te genieten van de sneeuw, reuzesneeuwballen te maken, sneeuwmannen te maken, ... En als afloop warmden we onze voeten aan de verwarming in de klas :-)
Victoria werd grote zus!
Voor de kerstvakantie werd Victoria grote zus. Wat was ze fier om te vertellen dat haar broertje Axel geboren was. Dikke proficiat!!
Thema "3, 2, 1 ... Klaar voor lancering" (week 1)
Wensen ...
We wensen jullie veel geluksmomentjes in het nieuwe jaar!
Onze nieuwjaarsbrief
Ons kerstwerkje
We hebben er hard en veel aan gewerkt, maar we zijn zo fier om jullie ons kerstwerkje te tonen!
Thema "Op weg naar Kerstmis" (week 3)
Kerstfeestje in de kleuterklassen
Na de kerstworkshops was het tijd voor ons kerstfeestje. We gingen van start in 2 groepen. De kleuters van het 3de kleuter speelden het kerstspel voor de peuters en 1ste kleuters. Ondertussen was er een kerstactiviteit bij juf Lise voor het 2de kleuter. Daarna was er wissel en mocht het 3de kleuter het kerstspel spelen voor het 2de kleuter. Juf Sofie deed dan een kerstactiviteit voor de peuters en het 1ste kleuter. Daarna was het tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd dansten we eerst op het lied "Kerst overal" en daarna vertelden we onze nieuwjaarsbrief voor elkaar. Dan was het tijd voor ... onze lekkere sneeuwmannen! Mmmm, dat was smullen! En we sloten het kerstfeest af met ... pakjestijd!!! Joepie!
Kerstwandeling in het dorp
Op donderdag 19 december 2024 gingen we met onze klas op stap in Watou. We gingen op zoek naar kerstversiering in de straten, aan de gevels van de huizen en de kerststallen in Watou. We begonnen onze wandeling in de kerk. We zochten kerstversiering, bekeken de kerststal en de adventskrans. Daarna stapten we verder in het dorp. We zagen heel veel lichtjes, mooie kerstversiering, kerststallen, ... Nu zijn we vol verwachting naar Kerstmis ...
Kerstworkshops
Op woensdag 18 december en donderdag 19 december werd er klasoverschrijdend gewerkt in de kleuterklassen. Alle kleuters werden in 3 groepen verdeeld (alle leeftijden door elkaar) en iedereen mocht de 3 kerstworkshops doen. Bij juf Lise en juf Sofie werden er poffertjes gebakken en daarvan werd er een lekkere sneeuwman gemaakt. In de klas van juf Wendy stonden juf Wendy en Hermine (op woensdag) en Kristien en Imke (op donderdag) klaar om kerstversiering te maken in zoutdeeg. En bij juf Kristel konden de kleuters even tot rust komen in een kerstnestje. Wat hebben de kleuters ervan genoten!
Soep op school
Op maandag 16 december 2024 mochten de kleuters de spits afbijten om soep te maken voor "Soep op school". Dit jaar gaat de opbrengst naar 2 project "Toape" (ism Jan Ypermanziekenhuis) en "Burundi" (van Cécile). We gingen van start met het wassen van onze handen en dan sneden we de groenten: aardappelen, paprika, butternut en pompoen. Iedereen ging aan de slag! De groenten werden in de grote pot gedaan om te stoven. Dan water erbij en dan was het wachten tot de soep klaar is. Als laatste werd alles goed gemixt en werd er nog wat peper, zout en kruiden bij gedaan. Voor deze activiteit kregen we hulp van Cécile. Bedankt voor je hulp, Cécile!
Thema "Op weg naar Kerstmis" (week 2)
Kersthoekenwerk met het 1ste leerjaar
Op donderdagnamiddag 12 december 2024 werd er klasoverschrijdend gewerkt met de leerlingen van het 1ste leerjaar. We maakten 3 groepen van 10 à 11 kinderenen beleefden een leuke en leerrijke namiddag.
In de 1ste hoek werd er een kerstverhaal verteld door juf Annelies (stagiaire) in de klas van juf Wendy. In de klas van juf Griet werd er in de 2de groep gewerkt aan de computer in het thema "Kerstmis". En voor de laatste hoek moest je naar de gang en speelplaats gaan, want daar werd gewerkt aan de fijne motoriek onder leiding van Kristien. Er kon naar hartenlust gewerkt worden met klei en kleikaarten en er werden raamtekeningen gemaakt aan de hand van stappenplannen. Een fijne namiddag!
In de 1ste hoek werd er een kerstverhaal verteld door juf Annelies (stagiaire) in de klas van juf Wendy. In de klas van juf Griet werd er in de 2de groep gewerkt aan de computer in het thema "Kerstmis". En voor de laatste hoek moest je naar de gang en speelplaats gaan, want daar werd gewerkt aan de fijne motoriek onder leiding van Kristien. Er kon naar hartenlust gewerkt worden met klei en kleikaarten en er werden raamtekeningen gemaakt aan de hand van stappenplannen. Een fijne namiddag!
Thema "Op weg naar Kerstmis" (week 1)
De kerstboom versieren ...
Op maandag 2 december 2024 gingen we van start rond het thema "Op weg naar Kerstmis". De kerstboom kwam van de zolder en de kleuters gingen aan de slag om de kerstboom te versieren. Slingers, kerstballen, een lichtslang, sterren, … alles mocht in de boom. Ondertussen leerden we ook de kleuren "goud" en "zilver", de begrippen "lang" en "kort", … Het begrip "breekbaar" kwam gelukkig niet aan bod ;-). Een hele klus maar samen maakten we er een mooie kerstboom van.
Vlinderweek
Sint- en Pietzoektocht in Watou
Het groepje van Kristien (3de kleuter/1ste leerjaar) won met de Sint- en Pietzoektocht van het Sint-Maartenscomité. Dit groepje vond 15 pietjes en 5 sinten en dachten dat er 285 picknicken in de glazen pot zaten. Het waren er precies 273. Dikke proficiat en danku aan alle vrijwilligers om samen met ons deze zoektocht te doen.
Thema "Sint en Piet" (week 3)
Hiep hiep hoera voor Louwis!
Op vrijdag 22 november 2024 hadden we een feestvarken in de klas! Louwis werd die dag 5 jaar. Hoera! We versierden de klas voor het feest en zongen en dansten voor de jarig! Louwis mocht 5 kaarsjes uitblazen en we maakten een Chinees vuurwerk voor hem. Van Louwis kregen we lekkere rolcake en heerlijke koekjes. Mmmm, dat werd smullen! We sloten het feest af met een verjaardagsfilmpje. Gelukkige verjaardag, grote man!
Nesten met juf Trui
Op dinsdag 19 november 2024 kwam juf Trui langs voor een nestje in onze klas. We deden ademhalingsoefeningen, zongen en dansten het pompoenenlied, leerden over "dikke prot" en maakten de blijertjes wakker in ons lijf. Dank je wel, juf Trui, voor het leuke en ontspannende nestje!
Thema "Sint en Piet" (week 2)
Leeruitstap naar Hof Ter Biezen
Op woensdag 13 november 2024 gingen we, naar aanleiding van ons deelthema “Het paard van de Sint”, op leeruitstap naar Hof Ter Biezen. Hof Ter Biezen is een paardenrevalidatie waar Delphine ervoor zorgt dat (sport)paarden weer helemaal fit worden. Eerst werden de jonge paarden buiten in de wei gezet. Daarna mochten we de stallen in om pony Jun te halen. Pony Jun kreeg een verwenbeurt om haar haar te kammen en haar hoeven uit te krabben. Daarna mocht ze gaan zwemmen. Na het zwemmen werd ze afgedroogd en mocht ze even op de trilplaat. Wat gek! Terwijl pony Jun op de trilplaat stond mochten wij helpen met stro verdelen en de stal wat op te ruimen. Iedereen ging aan de slag! Pony Jun mocht na de trilplaat terug in haar box om verder te drogen en zo mochten wij eens op de trilplaat staan. Zo’n leuke massage! We mochten ook even in de droogbox onder de rode lampen. Lekker warm! Daarna mochten we ook nog eens aaien aan pony Beauty. We kregen dan ook nog uitleg over het eten van de paarden en pony’s en de wedstrijden. En we mochten ook nog even een kijkje nemen bij de paarden in de weide. Ze kwamen zelfs allemaal eens tot bij het hek zodat we hen eens konden aaien. Wat was dit een fijne en leerrijke uitstap! Bedankt mama Delphine voor alle uitleg!
Thema "Sint en Piet" (week 1)
We zetten ons schoentje klaar ...
Op vrijdag 8 november 2024 was het bijna zover ... nog 2x slapen en de Sint komt naar Watou! Joepie! In de klas hebben we alvast ons schoentje klaargezet. Op donderdag bekeken we het filmpje van "Dag Sinterklaasje - Hoe zet ik mijn schoen klaar?" en zo wisten we wat gedaan. Schoenen klaarzetten, tekeningen erin steken, wortels klaarleggen voor het paard, ... en Maëlle bracht zelfs koffie mee voor de Sint. Wat lief! En nu maar hopen dat we maandag gevulde schoentjes hebben :-)
Ons Sintwerkje
Afgelopen week werkten we ons Sintwerkje af in de klas. Wat zijn we trots op het resultaat! We oefenden heel wat technieken tijdens het knutselen: knippen, stempelen, plakken, krullen maken, ...
Hieperdepiep voor jarige Henri!
Hoera, op donderdag 7 november 2024 hadden we een feestvarken in onze klas! Henri werd 5 jaar! 's Morgens versierden we de klas voor de jarige en vierden we feest. We zongen verjaardagsliedjes en dansten in het rond, we maakten vuurwerk, bekeken een verjaardagsfilmpje, Henri mocht kaarsjes uitblazen van de verjaardagstaart, ... En in de namiddag mochten we smullen van de heerlijke wafels van Henri! Mmmm! Dikke proficiat met je verjaardag, grote man!
De Zwarte Pieten kwamen op bezoek!
Op vrijdag 8 november 2024 kregen we in de namiddag hoog bezoek! Wat keken we ernaar uit, sommige kleuters wel met een klein hartje! We werden uitgenodigd om de Sint en zijn Zwarte Pieten te ontvangen in de kerk van Watou. Oei, maar de Zwarte Pieten waren alleen. Hoe kwam dit? We kregen een stick met een filmpje van de Sint. In een videoboodschap liet hij ons weten dat hij nog heel wat werk heeft met het inpakken en daarom kon hij er jammer genoeg niet bij zijn. Gelukkig hadden zijn Zwarte Pieten wel even tijd. Maar het duurde niet lang voor we met een groot probleem zaten! Alle tekeningen die opgestuurd werden naar de Sint waren verloren gegaan. Wat nu gedaan!? Gelukkig wisten wij wel een oplossing ... we maken nieuwe tekeningen! Zo gezegd, zo gedaan! We gingen samen met de Zwarte Pieten naar school en na een dans- en zangmomentje gingen we allemaal aan de slag. Ondertussen kwamen de Zwarte Pieten kijken of we goed aan het werk waren en kregen we ook wat lekkers van hen. En gelukkig konden we op het einde van de namiddag een mooie pak tekeningen bezorgen aan de Pieten. Dank je wel Pieten voor jullie bezoekje! Wat vonden we het super leuk!
Toneelvoorstelling "DIERenLIED"
Op donderdag 7 november 2024 gingen we met de bus richting jeugdcentrum De Kouter in Poperinge. Daar gingen we kijken naar de toneelvoorstelling “DIERenLIED” van zangeres Esmé Bos en muzikant Bart Voet. Het was een muzikale voorstelling en we werden meegenomen in een klankrijke en poëtische wereld van dieren en liederen. Er werd gezongen en gemusiceerd over een ijdele kalkoen, een geduldige slak, een walsende walvis, over vriendschap, dansen, het leven, … Wat vonden we dit fijn om naar te luisteren en naar de kijken!
Sintzoektocht samen met het 1ste leerjaar
Op maandag 4 november 2024 gingen we samen met de leerlingen van het 1ste leerjaar de Sintzoektocht in Watou doen. Alle kinderen werden door elkaar verdeeld in 4 groepjes. En zo gingen we, samen met enkele begeleiders, op zoek in Watou naar alle gehaakte Zwarte Pieten en Sinten. Wat vonden we er veel! Sommige goed zichtbaar en andere goed verstopt! En als kers op de taart mochten we ook naar binnen in het Sinthuis. Wauw ... wat prachtig! De Sint en zijn Zwarte Pieten zijn al volop bezig met de nodige voorbereidingen voor dit weekend. Dit roken we in de keuken! Na schooltijd ging juf Griet alle antwoordstrookjes posten en nu duimen op een leuke prijs! :-) Ook een dikke merci aan oma Sabine en Kristien om een groepje kinderen te begeleiden!
Vlinderweek
Brief voor de Sint posten + bezoek aan Sinthuisje
Afgelopen week hebben de kleuters flink hun best gedaan om een verlanglijstje voor de Sint en zijn pieten te maken. Er werd geknipt en geplakt. Op vrijdag 25 oktober 2024 gingen we dan onze verlanglijstjes en tekeningen posten voor de Sint.
Na het posten van onze brief gingen we al eens een kijkje nemen naar zijn huisje in Watou. We zagen al van ver de vlaggetjes en de lichten. Spannend! Vlug wat dichterbij gaan kijken! Bij de ramen zagen we tutjes, speelgoeddozen, brieven, foto's, snoepgoed, ... Prachtig! Sint zijn bed staat al klaar en ook zijn badkamer is al helemaal ingericht voor zijn komst! Wat waren we vol verwondering ... We kijken echt uit naar zijn komst!
Na het posten van onze brief gingen we al eens een kijkje nemen naar zijn huisje in Watou. We zagen al van ver de vlaggetjes en de lichten. Spannend! Vlug wat dichterbij gaan kijken! Bij de ramen zagen we tutjes, speelgoeddozen, brieven, foto's, snoepgoed, ... Prachtig! Sint zijn bed staat al klaar en ook zijn badkamer is al helemaal ingericht voor zijn komst! Wat waren we vol verwondering ... We kijken echt uit naar zijn komst!
Leeruitstap naar het kerkhof
Naar aanleiding van ons godsdienstthema rond Allerzielen brachten we op dinsdag 22 oktober 2024 een bezoekje aan het kerkhof in Watou. Eerst gingen we naar het "oude" kerkhof rond de kerk. We bekeken de verschillende graven, de versiering op de graven, leerden over crematie en de strooiweide, ... We zagen heel wat verschillende graven, de ene al wat mooier dan de andere. Sommige graven waren zelfs kapot. Daarna gingen we samen naar het nieuwe kerkhof. Ook daar bekeken we de graven en namen we even tijd voor wat rust.
Thema "De wereld van de dino's" (week 3)
En daar gaat onze laatste themaweek rond de dino’s … Op maandag gingen we onze week van start met een leuke turnles met juf Ruth. Na de speeltijd was het tijd voor het ochtendonthaal. Alle kalenders werden in orde gebracht en we luisterden naar de weekendverhalen van Louwis en het kleurenmonster. Het kleurenmonster kreeg een nieuwe uitdaging en mocht met Louwis mee naar het zwembad! Wat fijn! Daarna was het al vlug tijd om naar de refter te gaan. Na de middag werd er in groepjes gewerkt: knutselen van een dinopennenhouder, werken aan het weekwerkje of spelen in de hoekjes van de klas. Het weekwerkje voor deze week is het maken van een reeks kleuren … Er zijn werkbladen van verschillende dinosaurussen. Daaruit moeten we 1 soort kiezen en juf maakt dan een reeks van kleuren voor ons. Iedereen werkt dus aan een andere reeks op eigen niveau. Zo werd het al vlug tijd om op te ruimen en om te gaan spelen op de speelplaats. Na de speeltijd was het tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje. Toen maakten we het wat stil in de klas voor ons godsdienstmomentje. We werken rond het spoor van Jezus volgen. En we sloten onze dag af met een terugblikmoment met de dobbelsteen.
Dinsdag gingen we, zoals elke ochtend, van start met het ochtendonthaal. Daarna was het tijd voor een bewegingstussendoortje en zo konden we met een frisse neus verder doen met onze taalactiviteiten. Vandaag leerden we een taalspel kennen, “Dubbelwoord”. Van 2 aparte woorden moesten we een nieuw samengesteld woord maken vb. appel en taart wordt appeltaart, voet en bal wordt voetbal. Daarna was het tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd werd er verder gewerkt in groepjes: knutselen van een dinopennenhouder, werken aan het weekwerkje of spelen in de hoekjes van de klas. Net voor de middag vertelde juf het verhaal "Het ongelooflijke maar waargebeurde verhaal over de dino's". Na de middag werd er verder gewerkt in groepjes. Na de speeltijd was er eerst het drankmomentje bij een filmpje en daarna maakten we het weer stil voor ons godsdienstmomentje. Vandaag werkten we rond Jezus in de Bijbel. En we sloten de dag af met een terugblikmomentje.
Woensdag brachten we eerst weer alle kalenders in orde. Daarna was het tijd om verder te werken aan ons voorbereidend schrijven rond de vulkaan. Eerst een opwarmingsliedje “De dinodans” en daarna waren we er helemaal klaar voor. We herhaalden nog kort eens alle bewegingen grootmotorisch om dan klein motorisch onze vulkanen te maken. Na de speeltijd was het eerst tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje en daarna werd er verder tewerkt aan onze vulkanen. We sloten de voormiddag af met een terugblikmoment.
Donderdag was het eerst weer tijd voor ons ochtendonthaal. Daarna werd er de volledige voormiddag in groepjes gewerkt: knutselen van een dinopennenhouder, werken aan het weekwerkje of spelen in de hoekjes van de klas. Net voor de middag speelden we een wiskundespel om enkele wiskundige begrippen verder in te oefenen. Na de middag werd er verder gewerkt in groepjes. Zo werd het al snel tijd voor de speeltijd en na de speeltijd mochten we mee met juf Ruth naar de Bollaard voor een super leuke en sportieve turnles. Zo zat onze dag er alweer op.
En zo waren we al snel gekomen aan de laatste themadag. Vandaag namen we afscheid van ons dinotje want ons dinotje zal verdere oorden gaan opzoeken … We gingen van start met het ochtendonthaal om dan Flonflon erbij te halen. Ons 1ste thema werd vorige week afgerond en nu was het tijd om een nieuw verhaal van Flonflon te beluisteren. Juf vertelde ons het verhaal “La fête de Filou”. Daarna was het al tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd werd er nog gewerkt in groepjes en net voor de middag herhaalden we nog eens ons themalied “Dinosaurus”. In de namiddag werd iedereen aan het werk gezet om te puzzelen … sommige kleuters willen echt wel heel graag puzzelkampioen worden! En we sloten onze week af met een godsdienstmomentje. Met de feestdagen Allerheiligen en Allerzielen in het vooruitzicht vertelde juf ons het instapverhaal “Dag Manon, daaag!”. Prettig weekend en tot volgende week voor onze vlinderweek! En we “proeven” ook al even van de Sint.
Dinsdag gingen we, zoals elke ochtend, van start met het ochtendonthaal. Daarna was het tijd voor een bewegingstussendoortje en zo konden we met een frisse neus verder doen met onze taalactiviteiten. Vandaag leerden we een taalspel kennen, “Dubbelwoord”. Van 2 aparte woorden moesten we een nieuw samengesteld woord maken vb. appel en taart wordt appeltaart, voet en bal wordt voetbal. Daarna was het tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd werd er verder gewerkt in groepjes: knutselen van een dinopennenhouder, werken aan het weekwerkje of spelen in de hoekjes van de klas. Net voor de middag vertelde juf het verhaal "Het ongelooflijke maar waargebeurde verhaal over de dino's". Na de middag werd er verder gewerkt in groepjes. Na de speeltijd was er eerst het drankmomentje bij een filmpje en daarna maakten we het weer stil voor ons godsdienstmomentje. Vandaag werkten we rond Jezus in de Bijbel. En we sloten de dag af met een terugblikmomentje.
Woensdag brachten we eerst weer alle kalenders in orde. Daarna was het tijd om verder te werken aan ons voorbereidend schrijven rond de vulkaan. Eerst een opwarmingsliedje “De dinodans” en daarna waren we er helemaal klaar voor. We herhaalden nog kort eens alle bewegingen grootmotorisch om dan klein motorisch onze vulkanen te maken. Na de speeltijd was het eerst tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje en daarna werd er verder tewerkt aan onze vulkanen. We sloten de voormiddag af met een terugblikmoment.
Donderdag was het eerst weer tijd voor ons ochtendonthaal. Daarna werd er de volledige voormiddag in groepjes gewerkt: knutselen van een dinopennenhouder, werken aan het weekwerkje of spelen in de hoekjes van de klas. Net voor de middag speelden we een wiskundespel om enkele wiskundige begrippen verder in te oefenen. Na de middag werd er verder gewerkt in groepjes. Zo werd het al snel tijd voor de speeltijd en na de speeltijd mochten we mee met juf Ruth naar de Bollaard voor een super leuke en sportieve turnles. Zo zat onze dag er alweer op.
En zo waren we al snel gekomen aan de laatste themadag. Vandaag namen we afscheid van ons dinotje want ons dinotje zal verdere oorden gaan opzoeken … We gingen van start met het ochtendonthaal om dan Flonflon erbij te halen. Ons 1ste thema werd vorige week afgerond en nu was het tijd om een nieuw verhaal van Flonflon te beluisteren. Juf vertelde ons het verhaal “La fête de Filou”. Daarna was het al tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd werd er nog gewerkt in groepjes en net voor de middag herhaalden we nog eens ons themalied “Dinosaurus”. In de namiddag werd iedereen aan het werk gezet om te puzzelen … sommige kleuters willen echt wel heel graag puzzelkampioen worden! En we sloten onze week af met een godsdienstmomentje. Met de feestdagen Allerheiligen en Allerzielen in het vooruitzicht vertelde juf ons het instapverhaal “Dag Manon, daaag!”. Prettig weekend en tot volgende week voor onze vlinderweek! En we “proeven” ook al even van de Sint.
Thema "De wereld van de dino's" (week 2)
Onze 2de themaweek gingen we van start met een leuke en bewegelijke turnles met juf Ruth. Na de turnles was het al tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd brachten we eert alle kalender in orde. Daarna was het aan Henri om te vertellen over zijn weekend met het kleurenmonster. Wat had het kleurenmonster daar leuke dingen gedaan! Zo werd het al snel tijd om te gaan naar de refter. Na de middag werd er in groepjes gewerkt: knutselen aan onze dino-kroon, werken aan het weekwerkje of spelen in de hoekjes van de klas. Deze week ging ons weekwerkje over het museum. We kregen 2 prenten van een dinomuseum en op de onderste prent waren er 5 zaken die anders waren. Wij moesten goed kijken en de 5 verschillen omcirkelen. Zo werd het al vlug tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd hadden we eerst ons drankmomentje bij een filmpje. Daarna maakten we het stil voor ons godsdienstmomentje en we sloten de dag af met een terugblikmoment met de dobbelsteen.
Dinsdag gingen we, zoals elke dag, van start met het ochtendonthaal. Nadat alle kalenders in orde gebracht werden en alle verhalen verteld werden was het tijd voor ons taalmomentje. Vandaag speelden we wat woordspelletjes. Na de speeltijd werd er weer in groepjes gewerkt: knutselen, werken aan het weekwerkje of spelen in de hoekjes van de klas. Net voor de middag bekeken we het digitaal verhaal “Gigantosaurus”. Na de middag werd het tijd om Buurman en Buurman er weer bij te halen. We hadden de afgelopen weken heel wat kunnen brainstormen en nadenken over die sleutel maar vandaag moesten we effectief een oplossing maken en uitproberen. Spannend of het zal lukken of niet! We maakten 2 “oplossingen” en probeerden die ook uit. Jammer genoeg werkten onze oplossingen niet. Daarom sloten we de STEM-activiteit van Buurman en Buurman af met het volledige filmpje van de sleutel. Na de speeltijd was het weer tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje en dan maakten we het stil voor ons momentje bij Jezus. En we sloten onze dag af met een terugblikmoment met de dobbelsteen.
Woensdag was er pedagogische studiedag. Een vrije dag voor de kinderen en de juffen en meester gingen op navorming.
Donderdag was het DE dag waar we zo naar uitkeken. Onze leeruitstap naar Brussel. Wat een prachtige en leerrijke dag was dit!
Onze laatste dag van de weer waar daar alweer … We gingen opnieuw van start met het ochtendonthaal. Daarna kwam Flonflon erbij voor ons Frans momentje. We herhaalden nogmaals het verhaal, zongen het liedje en speelden een nieuw computerspelletje om de Franse woordjes in te oefenen. Zo werd het al snel tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd werd er verder gewerkt in groepjes: afwerken van onze dinokroon, afwerken van het weekwerkje of spelen in de hoekjes van de klas. Net voor de middag speelden we nog een tikspelletje. Na de middag was het tijd voor de buitenbakken. De speelplaats werd omgetoverd tot hoekjes en iedereen kon vrij aan de slag in een hoek: fietsen, voetballen, knippen, parels rijgen, tekenen met krijt, parcours volgen, dansen op muziek, timmeren, … En zo sloten we een fijne week af! Volgende week is onze laatste themaweek. Prettig weekend!
Dinsdag gingen we, zoals elke dag, van start met het ochtendonthaal. Nadat alle kalenders in orde gebracht werden en alle verhalen verteld werden was het tijd voor ons taalmomentje. Vandaag speelden we wat woordspelletjes. Na de speeltijd werd er weer in groepjes gewerkt: knutselen, werken aan het weekwerkje of spelen in de hoekjes van de klas. Net voor de middag bekeken we het digitaal verhaal “Gigantosaurus”. Na de middag werd het tijd om Buurman en Buurman er weer bij te halen. We hadden de afgelopen weken heel wat kunnen brainstormen en nadenken over die sleutel maar vandaag moesten we effectief een oplossing maken en uitproberen. Spannend of het zal lukken of niet! We maakten 2 “oplossingen” en probeerden die ook uit. Jammer genoeg werkten onze oplossingen niet. Daarom sloten we de STEM-activiteit van Buurman en Buurman af met het volledige filmpje van de sleutel. Na de speeltijd was het weer tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje en dan maakten we het stil voor ons momentje bij Jezus. En we sloten onze dag af met een terugblikmoment met de dobbelsteen.
Woensdag was er pedagogische studiedag. Een vrije dag voor de kinderen en de juffen en meester gingen op navorming.
Donderdag was het DE dag waar we zo naar uitkeken. Onze leeruitstap naar Brussel. Wat een prachtige en leerrijke dag was dit!
Onze laatste dag van de weer waar daar alweer … We gingen opnieuw van start met het ochtendonthaal. Daarna kwam Flonflon erbij voor ons Frans momentje. We herhaalden nogmaals het verhaal, zongen het liedje en speelden een nieuw computerspelletje om de Franse woordjes in te oefenen. Zo werd het al snel tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd werd er verder gewerkt in groepjes: afwerken van onze dinokroon, afwerken van het weekwerkje of spelen in de hoekjes van de klas. Net voor de middag speelden we nog een tikspelletje. Na de middag was het tijd voor de buitenbakken. De speelplaats werd omgetoverd tot hoekjes en iedereen kon vrij aan de slag in een hoek: fietsen, voetballen, knippen, parels rijgen, tekenen met krijt, parcours volgen, dansen op muziek, timmeren, … En zo sloten we een fijne week af! Volgende week is onze laatste themaweek. Prettig weekend!
Op leeruitstap naar het Museum voor Natuurwetenschappen
Naar aanleiding van ons thema “De wereld van de dino’s” gingen we met onze klas op donderdag 10 oktober 2024 op leeruitstap. Om 8u07 vertrokken we in Poperinge met de trein richting Brussel. Na 2x overstappen kwamen we om 10u40 aan in het station Brussel-Luxemburg. Van daaruit gingen we te voet naar het Museum voor Natuurwetenschappen. Na 5 minuutjes stappen kwamen we al aan … Wauw, wat vonden we het al sjiek om de grote houten dino te zien voor het museum. Even een groepsfoto nemen en dan vlug naar binnen. We begonnen ons museumbezoek met een bezoek aan de Galerij van de Dinosauriërs. We stapten rond in 4 verschillende groepjes om optimaal alles te zien, te doen en te ontdekken. Om 12u30 was het tijd om te picknicken. Wanneer ons buikje weer gevuld was, namen we eerst een kijkje in de mineralenzaal. Daarna gingen we naar beneden in het museum, richting “Zo lagen ze in de mijn …” en de zaal van de Mosasauriërs. Eerst zagen we hoe de Iguanodons gevonden werden in de mijn in Bernissart en leerden we nog wat bij over de “zeedino’s”. En als we in zo’n prachtig museum zijn kunnen we niet anders dan nog vlug een kijkje te nemen naar de tentoonstelling “250 jaar natuurwetenschappen” en de tentoonstelling “Levende planeet”. Om 15u hebben we ons museumbezoek afgerond en gingen we terug richting station Brussel-Luxemburg om van daaruit naar Brussel-Zuid te reizen en dan over te stappen op de trein richting Poperinge. Moe maar heel voldaan kwamen we rond 18u15 aan in Poperinge. Wat een mooie en leerrijke dag hadden we achter de rug!
Thema "De wereld van de dino's" (week 1)
Deze week gingen we van start met een nieuw thema … waar welk thema? Dat mochten we deze week zelf ontdekken! Toen we maandagochtend in de klas kwam zat Mo in de zetel met een wit ding in zijn handen. Wat was dat? Een bal? Een ei? Een steen? Iedereen had wel een idee wat het kon zijn, maar zeker waren we niet. Maar wat als het een ei was? Dan moet dit toch uitgebroed worden. Wat is uitbroeden precies en hoe moet je dit doen? We zochten wat info op en maakten een “nestje” van handdoeken voor het ei. Daarna was het tijd voor het ochtendonthaal. We brachten alle kalenders in orde en Antoine vertelde ons zijn weekendverhalen samen met het kleurenmonster. Daarna was het tijd om uit te zoeken van welk dier het ei kon zijn … Welke dieren leggen eieren? Welke dieren leggen geen eieren? We zochten informatie op en bekeken filmpjes. Maar nog steeds konden we niet zeggen van welk dier ons ei was. Heel wat kleuters hoopten stiekem op een slangenei … brrrr! Na onze waarneming van eieren en dieren die eieren leggen was het al tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd was het tijd om in groepjes te werken: tekenen wat er uit ons ei zal komen, werken aan het weekwerkje of spelen in de hoekjes van de klas. Het weekwerkje van deze week is het inkleuren van dieren die een ei leggen. In de namiddag werd er verder gewerkt in groepjes. Na de speeltijd was het eerst tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje. Daarna maakten we het stil in de klas om Jezus wat beter te leren kennen. En we sloten de dag af met een terugblikmoment met de dobbelsteen.
Dinsdag waren we heel benieuwd of er iets veranderd was aan ons ei … jammer, nee, niets aan veranderd. Maar we hadden het ook vergeten warm te houden. Of zou het toch geen ei zijn!? Juf had ook enkele echte eieren meegebracht zodat we konden vergelijken: geen haai, geen kip, geen kwartel, geen rog en geen gans. En Maëlle had een salamander meegebracht, want salamanders leggen ook eieren. Maar … zo’n groot ei kan nooit uit de poep van een salamander komen. Pfff, onze zoektocht gaat dus verder. We gingen dan maar onze dag van start met het ochtendonthaal. Daarna was het tijd voor ons taalmomentje. We speelden spelletjes rond woorden, zinnen en het aantal woorden in een zin. Na de speeltijd was het tijd om in groepjes te werken: tekenen wat er uit ons ei zal komen, werken aan het weekwerkje of spelen in de hoekjes. Net voor de middag vertelde juf het verhaal “Dit ei is van mij”. Na de middag werd er verder in groepjes gewerkt. Na de speeltijd was het tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje. Daarna was het tijd om Jezus verder te leren kennen. Na ons godsdienstmomentje werkten we nog wat verder rond de dieren van Axenland. En we sloten de dag af met een terugblikmoment.
Wauw, toen we woensdag op school kwamen zagen we dat het ei aan het openbreken is!! Spannend, misschien hebben we morgen wel een slang in onze klas. Haha! Daarna gingen we de dag van start met het ochtendonthaal. Daarna was het tijd voor ons voorbereidend schrijven. We starten een nieuw thema en leren een vulkaan tekenen (misschien een hint voor ons nieuw thema ;-) ). We gaan de activiteit van start met een verhaal rond de vulkaan. Daarna bekijken we een filmpje van de Etna die aan het uitbarsten is, zo weet iedereen goed wat een vulkaan is en wat er gebeurd als de vulkaan uitbarst. Daarna oefenen we de bewegingen grootmotorisch in de klas. Zo wordt het al vlug tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd is het eerst tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje. Dan werken we verder aan onze vulkaan. We oefenen nog even de bewegingen grootmotorisch in de lucht om daarna naar de tuin te gaan en daar tekenen we dan de vulkanen. En voor we het weten is het al tijd voor een terugblikmoment van de voormiddag.
Op donderdag krijgen we een leuke verrassing … ons ei is helemaal open en we hebben een klein dinotje in onze klas! Joepie! Onze nieuwe thema wordt “De wereld van de dino’s”. Na het ochtendonthaal was het dus tijd voor een waarneming van dino’s. Hoe zagen ze eruit? Hoe komt het dat ze uitgestorven zijn? Wat zijn paleontologen? Waar kunnen we nu nog dino’s bewonderen? Zo leerden we over het museum voor natuurwetenschappen in Brussel. Daar zijn echte skeletten van dino’s te bewonderen. En wat als we daar nu eens naartoe zouden gaan? Iedereen was direct dolenthousiast. Volgende week gaan wij met de trein naar Brussel! Joepie! Na de waarneming was het tijd voor de speeltijd en na de speeltijd werd er in groepjes gewerkt: knutselen aan een dinowerkje, maken van het weekwerkje of spelen in de hoekjes. Iedereen mocht kiezen welk dinowerkje hij/zij wou maken en vandaag gaan we van start met de “dinokroon”. Net voor de middag oefenden we nog even op het maken van zinnen. In de namiddag werd er verder gewerkt in groepjes. Na de speeltijd was het eerst tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje. En wat was het een prachtige namiddag … Daarom gingen we nog even buiten spelen met onze laarsjes aan! Wat werd er weer veel geklommen, gegleden, gespeeld in de buitenkeuken, kastanjes gezocht, … En zo zat onze donderdag er alweer op.
De laatste dag van de week … we gingen weer van start met het ochtendonthaal. Daarna was het alweer vlug tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd werd er gewerkt in groepjes: knutselen aan de “dinokroon”, werken aan het weekwerkje of spelen in de hoekjes van de klas. Net voor de middag leerden we een nieuw lied over dino’s in het museum. Na de middag was het tijd voor een leuk poppenspel. Zoé en Theo gingen naar het dinomuseum. Na het poppenspel hadden we ons drankmomentje bij een filmpje en we sloten de dag af met een bezoekje van Flonflon. We herhaalden kort het verhaal op de computer en ook het liedje werd herhaald. Daarna oefenden we de Franse woordjes via een computerspelletje. Prettig weekend allemaal!
Dinsdag waren we heel benieuwd of er iets veranderd was aan ons ei … jammer, nee, niets aan veranderd. Maar we hadden het ook vergeten warm te houden. Of zou het toch geen ei zijn!? Juf had ook enkele echte eieren meegebracht zodat we konden vergelijken: geen haai, geen kip, geen kwartel, geen rog en geen gans. En Maëlle had een salamander meegebracht, want salamanders leggen ook eieren. Maar … zo’n groot ei kan nooit uit de poep van een salamander komen. Pfff, onze zoektocht gaat dus verder. We gingen dan maar onze dag van start met het ochtendonthaal. Daarna was het tijd voor ons taalmomentje. We speelden spelletjes rond woorden, zinnen en het aantal woorden in een zin. Na de speeltijd was het tijd om in groepjes te werken: tekenen wat er uit ons ei zal komen, werken aan het weekwerkje of spelen in de hoekjes. Net voor de middag vertelde juf het verhaal “Dit ei is van mij”. Na de middag werd er verder in groepjes gewerkt. Na de speeltijd was het tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje. Daarna was het tijd om Jezus verder te leren kennen. Na ons godsdienstmomentje werkten we nog wat verder rond de dieren van Axenland. En we sloten de dag af met een terugblikmoment.
Wauw, toen we woensdag op school kwamen zagen we dat het ei aan het openbreken is!! Spannend, misschien hebben we morgen wel een slang in onze klas. Haha! Daarna gingen we de dag van start met het ochtendonthaal. Daarna was het tijd voor ons voorbereidend schrijven. We starten een nieuw thema en leren een vulkaan tekenen (misschien een hint voor ons nieuw thema ;-) ). We gaan de activiteit van start met een verhaal rond de vulkaan. Daarna bekijken we een filmpje van de Etna die aan het uitbarsten is, zo weet iedereen goed wat een vulkaan is en wat er gebeurd als de vulkaan uitbarst. Daarna oefenen we de bewegingen grootmotorisch in de klas. Zo wordt het al vlug tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd is het eerst tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje. Dan werken we verder aan onze vulkaan. We oefenen nog even de bewegingen grootmotorisch in de lucht om daarna naar de tuin te gaan en daar tekenen we dan de vulkanen. En voor we het weten is het al tijd voor een terugblikmoment van de voormiddag.
Op donderdag krijgen we een leuke verrassing … ons ei is helemaal open en we hebben een klein dinotje in onze klas! Joepie! Onze nieuwe thema wordt “De wereld van de dino’s”. Na het ochtendonthaal was het dus tijd voor een waarneming van dino’s. Hoe zagen ze eruit? Hoe komt het dat ze uitgestorven zijn? Wat zijn paleontologen? Waar kunnen we nu nog dino’s bewonderen? Zo leerden we over het museum voor natuurwetenschappen in Brussel. Daar zijn echte skeletten van dino’s te bewonderen. En wat als we daar nu eens naartoe zouden gaan? Iedereen was direct dolenthousiast. Volgende week gaan wij met de trein naar Brussel! Joepie! Na de waarneming was het tijd voor de speeltijd en na de speeltijd werd er in groepjes gewerkt: knutselen aan een dinowerkje, maken van het weekwerkje of spelen in de hoekjes. Iedereen mocht kiezen welk dinowerkje hij/zij wou maken en vandaag gaan we van start met de “dinokroon”. Net voor de middag oefenden we nog even op het maken van zinnen. In de namiddag werd er verder gewerkt in groepjes. Na de speeltijd was het eerst tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje. En wat was het een prachtige namiddag … Daarom gingen we nog even buiten spelen met onze laarsjes aan! Wat werd er weer veel geklommen, gegleden, gespeeld in de buitenkeuken, kastanjes gezocht, … En zo zat onze donderdag er alweer op.
De laatste dag van de week … we gingen weer van start met het ochtendonthaal. Daarna was het alweer vlug tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd werd er gewerkt in groepjes: knutselen aan de “dinokroon”, werken aan het weekwerkje of spelen in de hoekjes van de klas. Net voor de middag leerden we een nieuw lied over dino’s in het museum. Na de middag was het tijd voor een leuk poppenspel. Zoé en Theo gingen naar het dinomuseum. Na het poppenspel hadden we ons drankmomentje bij een filmpje en we sloten de dag af met een bezoekje van Flonflon. We herhaalden kort het verhaal op de computer en ook het liedje werd herhaald. Daarna oefenden we de Franse woordjes via een computerspelletje. Prettig weekend allemaal!
Vlinderweek
Na ons thema “Welkom in de klas” is het even tijd voor een vlinderweek (= themaloze week). Tijdens deze vlinderweek doen we heel wat zaken in de klas, maar niet rond 1 bepaald thema. Op maandag gingen we van start met een leuke turnles van juf Ruth. Na de speeltijd was het tijd voor het ochtendonthaal. Eerst werden de kalenders in orde gebracht en daarna mochten we luisteren naar de weekendverhalen van het kleurenmonster. Hij mocht op logement bij Marin! Zo werd het al snel tijd om naar de refter te gaan. Na de middag werd er in groepjes gewerkt: tekenen van onszelf, werken aan het weekwerkje of spelen in de hoekjes van de klas. Deze week gaat ons weekwerkje over rangschikken. We krijgen 6 kaartjes van een kleurenmonster en deze moeten we rangschikken van klein naar groot. Na de speeltijd hadden we eerst ons drankmomentje bij een filmpje en we sloten de dag af met een feestje voor Noam! Hij wordt op 25 september 5 jaar. Hoera!
Dinsdag gingen we de dag van start met het ochtendonthaal. Daarna was het tijd voor ons taalmomentje. We werkten rond woorden, lange en korte woorden. En ook woorden tellen in een zin. Na de speeltijd werd er verder gewerkt in groepjes: tekenen van ons, werken aan het weekwerkje of spelen in de hoekjes van de klas. Net voor de middag bekeken we het digitaal verhaal “Waar blijft de herfst?”. Na de middag werd er verder in groepjes gewerkt. Na de speeltijd hadden we alweer feest! Deze keer voor Elodie en Remie, ook zij worden op 25 september 5 jaar! Hoera!
Woensdag was er pedagogische studiedag! Alle kinderen mochten een dagje extra thuis blijven, maar de juffen en meester moesten naar school.
Donderdag gingen we de dag, zoals altijd van start met het ochtendonthaal. Daarna werd er opgesplitst in groepjes: 1 groep mocht mee met juf Sofie om spelletjes te spelen en de andere groep bleef bij juf Wendy in de klas om een lampion te knutselen. Na de speeltijd werd er dan gewisseld van groep. En net voor de middag werd er nog een wiskundig spelletje gespeeld rond rangorde. Na de middag werd er opnieuw in groepjes gewerkt: verder knutselen aan onze lampion, werken aan het weekwerkje of spelen in de hoekjes van de klas. Na de speeltijd gingen we dan samen met juf Ruth richting Bollaard voor een leuke turnles.
Vrijdag was al onze laatste dag van de vlinderweek. We gingen de dag van start met het ochtendonthaal. Daarna kwam Flonflon er weer bij. Vandaag herhaalden we het verhaal via de computer en oefenden we het liedje “Bonjour Flonflon” verder in. Na de speeltijd werd er nog gewerkt in groepjes: knutselen aan onze lampion, werken aan het weekwerkje of spelen in de hoekjes van de klas. Net voor de middag speelden we nog een memoriespel. Daarna was het alweer tijd om naar de refter te gaan. Na de middag was het tijd om kennis te maken met Aya. Aya gaat dit schooljaar samen met ons op stap om ons wat meer over het verkeer te leren. En daarom leerden we stappen in groep … er werd geoefend op de speelplaats om dan later in het echte verkeer te stappen in groep. Na onze verkeersactiviteit dronken we water bij een filmpje en we sloten onze week af met een bezoekje aan de klas van juf Rani. Het 1ste en 2de leerjaar had een versje rond de herfst voorbereid en wij mochten publiek zijn. Prettig weekend! En tot volgende week!
Dinsdag gingen we de dag van start met het ochtendonthaal. Daarna was het tijd voor ons taalmomentje. We werkten rond woorden, lange en korte woorden. En ook woorden tellen in een zin. Na de speeltijd werd er verder gewerkt in groepjes: tekenen van ons, werken aan het weekwerkje of spelen in de hoekjes van de klas. Net voor de middag bekeken we het digitaal verhaal “Waar blijft de herfst?”. Na de middag werd er verder in groepjes gewerkt. Na de speeltijd hadden we alweer feest! Deze keer voor Elodie en Remie, ook zij worden op 25 september 5 jaar! Hoera!
Woensdag was er pedagogische studiedag! Alle kinderen mochten een dagje extra thuis blijven, maar de juffen en meester moesten naar school.
Donderdag gingen we de dag, zoals altijd van start met het ochtendonthaal. Daarna werd er opgesplitst in groepjes: 1 groep mocht mee met juf Sofie om spelletjes te spelen en de andere groep bleef bij juf Wendy in de klas om een lampion te knutselen. Na de speeltijd werd er dan gewisseld van groep. En net voor de middag werd er nog een wiskundig spelletje gespeeld rond rangorde. Na de middag werd er opnieuw in groepjes gewerkt: verder knutselen aan onze lampion, werken aan het weekwerkje of spelen in de hoekjes van de klas. Na de speeltijd gingen we dan samen met juf Ruth richting Bollaard voor een leuke turnles.
Vrijdag was al onze laatste dag van de vlinderweek. We gingen de dag van start met het ochtendonthaal. Daarna kwam Flonflon er weer bij. Vandaag herhaalden we het verhaal via de computer en oefenden we het liedje “Bonjour Flonflon” verder in. Na de speeltijd werd er nog gewerkt in groepjes: knutselen aan onze lampion, werken aan het weekwerkje of spelen in de hoekjes van de klas. Net voor de middag speelden we nog een memoriespel. Daarna was het alweer tijd om naar de refter te gaan. Na de middag was het tijd om kennis te maken met Aya. Aya gaat dit schooljaar samen met ons op stap om ons wat meer over het verkeer te leren. En daarom leerden we stappen in groep … er werd geoefend op de speelplaats om dan later in het echte verkeer te stappen in groep. Na onze verkeersactiviteit dronken we water bij een filmpje en we sloten onze week af met een bezoekje aan de klas van juf Rani. Het 1ste en 2de leerjaar had een versje rond de herfst voorbereid en wij mochten publiek zijn. Prettig weekend! En tot volgende week!
Hiep hoera voor Elodie en Remie!
Op dinsdag 24 september 2024 hadden we dubbel feest in onze klas! Onze tweeling Elodie en Remie zijn jarig op woensdag 25 september en dit vierden we al in onze klas. We zongen en dansten in het rond. Elodie en Remie mochten kaarsjes uitblazen op onze verjaardagstaart, eerst alleen en daarna ook eens samen. We maakten ook vuurwerkjes voor de jarigen. En we sloten het verjaardagsfeestje af met een lekkere donut en een sapje! Gelukkige verjaardag, lieve Elodie en Remie!
Hieperdepiep hoera voor Noam!
Op maandag 23 september 2024 vierden we feest in de klas voor Noam! Toch moet hij nog 2x slapen want hij is pas op woensdag 25 september 2024 jarig. We zongen verjaardagsliedjes en dansten voor de jarig! We maakten een vuurwerkje voor Noam en hij mocht de kaarsjes van op onze taart uitblazen. Van Noam kregen we een lekkere wafel. En we sloten het feestje af met een verjaardagsfilmpje van Bing. Dikke proficiat met je verjaardag, lieve Noam!
Thema "Welkom in de klas" (week 3)
We gingen onze laatste themaweek van start met een turnles bij juf Ruth. Deze keer gingen we niet naar de Bollaard maar mochten we fietsvaardigheden oefenen op de speelplaats. Wauw! Dat vonden we wel super leuk! Na de speeltijd was het dan tijd voor het ochtendonthaal. Eerst werden alle kalenders in orde gebracht en daarna mochten we alle weekendverhalen vertellen. Net voor de middag speelden we een leuk behendigheidsspelletje “Kleurenmonster eet spaghetti”. We moesten om het eerst de spaghetti laten verdwijnen in de mond van het kleurenmonster of Mo. Wie wordt de winnaar? Spannend! Na de middag gingen we in groepjes aan de slag: ons feesthoedje voor de verjaardagskalender versieren, het weekwerkje maken of spelen in de hoekjes van de klas. Deze week kregen we een weekwerkje met letters. Deze moeten we niet lezen, maar wel goed kijken hoe ze eruit zien. Daarna moesten we de spulletjes in de juiste boekentas plaatsen. Na de speeltijd was het eerst tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje. Daarna was het tijd voor ons godsdienstmomentje. Vandaag vertelde juf het Bijbelverhaal “Een huis op het zand en een huis op de rots”. En we sloten de dag af met een terugblikmomentje met de dobbelsteen.
Dinsdag kregen we bezoek op school. De inspectie kwam langs! Spannend! We gingen de dag van start met het ochtendonthaal. Na het ochtendonthaal was het tijd voor ons taalmomentje. Eerst even een tussendoortje om de concentratie terug te halen en daarna oefenden we verder op “luisteren”. Dit deden we aan de hand van een luisterspelletje met kaartjes. Zo werd het al vlug tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd werd er in groepjes gewerkt: verder knutselen aan ons feesthoedje, werken aan ons weekwerkje of spelen in de hoekjes van de klas. Net voor de middag vertelde juf het verhaal “Sam en Bennie gaan naar school”. Wat een grappig verhaal! Na de middag kwamen Cécile en meester Owen even in de klas omdat juf, samen met juf Kristel, moest gaan praten met de inspectie. Bij hen werkten we verder in groepjes. Het was al vlug tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd was het tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje. En we sloten onze dag af met een nestmomentje met juf Trui.
Woensdag gingen we de dag weer van start met ons ochtendonthaal. Daarna was het tijd om verder te “schrijven”. We maakten ons lichaam los met een bewegingstussendoortje en daarna waren we er helemaal klaar voor. Eerst oefenden we het ccc-patroon nog eens op de schrijfkaarten, daarna gingen we op papier aan de slag. Na de speeltijd was het eerst tijd om te drinken bij een filmpje en dan werkten we verder op papier om het ccc-patroon te oefenen. En we sloten de voormiddag af met een terugblikmoment met de dobbelsteen.
Donderdag gingen we, zoals elke dag, van start met het ochtendonthaal. Daarna kwam juf Folke in onze klas omdat juf terug op gesprek moest met de inspectie. Bij juf Folke werkten we verder in groepjes: versieren van ons feesthoedje, weekwerkje maken of spelen in de hoekjes. Ook na de speeltijd werd er verder gewerkt in hoekjes bij juf Folke. Net voor de middag speelden we nog een luisterspelletje. Na de middag was onze juf terug. We werkten nog wat verder in groepjes en zo werd het al vlug speeltijd. Na de speeltijd was het eerst tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje. En toen gingen we naar de schooltuin om er te genieten van het mooie weer. Fietsen, steppen, klimmen, glijden, spelen in het zand of spelen in de buitenkeuken … wat was dit fijn! En zo sloten we ook deze dag af.
Vrijdag gingen we weer van start met het ochtendonthaal. Daarna was het tijd om Flonflon er weer bij te halen. We herhaalden het verhaal “Bonjour Flonflon” aan de hand van de vragen en op de computer. Op deze manier oefenden we nog eens de Franse woordjes. Daarna was het speeltijd. Na de speeltijd werd er nog in groepjes gewerkt en net voor de middag herhaalden we nog even ons themaliedje. Na de middag was het tijd voor een feestje! Victoria is vandaag 5 jaar geworden! Hoera! Na ons feestje dronken we water bij een filmpje en we sloten de week af met een puzzelobservatie. Wie wordt dit jaar puzzelkampioen? Volgende week is het een vlinderweek (= themaloze week) en daarna stappen we ons nieuwe thema in … Prettig weekend!
Dinsdag kregen we bezoek op school. De inspectie kwam langs! Spannend! We gingen de dag van start met het ochtendonthaal. Na het ochtendonthaal was het tijd voor ons taalmomentje. Eerst even een tussendoortje om de concentratie terug te halen en daarna oefenden we verder op “luisteren”. Dit deden we aan de hand van een luisterspelletje met kaartjes. Zo werd het al vlug tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd werd er in groepjes gewerkt: verder knutselen aan ons feesthoedje, werken aan ons weekwerkje of spelen in de hoekjes van de klas. Net voor de middag vertelde juf het verhaal “Sam en Bennie gaan naar school”. Wat een grappig verhaal! Na de middag kwamen Cécile en meester Owen even in de klas omdat juf, samen met juf Kristel, moest gaan praten met de inspectie. Bij hen werkten we verder in groepjes. Het was al vlug tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd was het tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje. En we sloten onze dag af met een nestmomentje met juf Trui.
Woensdag gingen we de dag weer van start met ons ochtendonthaal. Daarna was het tijd om verder te “schrijven”. We maakten ons lichaam los met een bewegingstussendoortje en daarna waren we er helemaal klaar voor. Eerst oefenden we het ccc-patroon nog eens op de schrijfkaarten, daarna gingen we op papier aan de slag. Na de speeltijd was het eerst tijd om te drinken bij een filmpje en dan werkten we verder op papier om het ccc-patroon te oefenen. En we sloten de voormiddag af met een terugblikmoment met de dobbelsteen.
Donderdag gingen we, zoals elke dag, van start met het ochtendonthaal. Daarna kwam juf Folke in onze klas omdat juf terug op gesprek moest met de inspectie. Bij juf Folke werkten we verder in groepjes: versieren van ons feesthoedje, weekwerkje maken of spelen in de hoekjes. Ook na de speeltijd werd er verder gewerkt in hoekjes bij juf Folke. Net voor de middag speelden we nog een luisterspelletje. Na de middag was onze juf terug. We werkten nog wat verder in groepjes en zo werd het al vlug speeltijd. Na de speeltijd was het eerst tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje. En toen gingen we naar de schooltuin om er te genieten van het mooie weer. Fietsen, steppen, klimmen, glijden, spelen in het zand of spelen in de buitenkeuken … wat was dit fijn! En zo sloten we ook deze dag af.
Vrijdag gingen we weer van start met het ochtendonthaal. Daarna was het tijd om Flonflon er weer bij te halen. We herhaalden het verhaal “Bonjour Flonflon” aan de hand van de vragen en op de computer. Op deze manier oefenden we nog eens de Franse woordjes. Daarna was het speeltijd. Na de speeltijd werd er nog in groepjes gewerkt en net voor de middag herhaalden we nog even ons themaliedje. Na de middag was het tijd voor een feestje! Victoria is vandaag 5 jaar geworden! Hoera! Na ons feestje dronken we water bij een filmpje en we sloten de week af met een puzzelobservatie. Wie wordt dit jaar puzzelkampioen? Volgende week is het een vlinderweek (= themaloze week) en daarna stappen we ons nieuwe thema in … Prettig weekend!
Hiep hiep hoera voor Victoria!
Op vrijdag 20 september 2024 vierden we feest voor Victoria! Die dag werd ze 5 jaar! Hoera! We zongen verjaardagsliedjes en dansten in het rond, we maakten een Chinees vuurwerk en gaven knuffels en kussen aan de jarige! Victoria mocht ook 5 kaarsjes uitblazen. Van Victoria kregen we een heerlijk stuk chocoladetaart. Mmmm, dat was smullen! En we sloten het feestje af met een verjaardagsfilmpje. Gelukkige verjaardag, lieve Victoria!
Nesten met juf Trui
Op dinsdag 17 september 2024 kwam juf Trui langs om een nestje te doen met ons. Wat hebben we hiervan genoten. We herhaalden de weggetjeskaart en ook de stopkracht kwam aan bod, we oefenden onze ademkracht en mochten in de tas van juf Trui knuffeldieren uithalen om zo yogabewegingen te doen. Dank je wel, juf Trui voor het fijne en ontspannende nestje!
Thema "Welkom in de klas" (week 2)
Afgelopen week mochten we de 2de themaweek rond het thema “Welkom in onze klas” uitwerken. Op maandag gingen we van start met een turnles van juf Ruth. Toen we terug op school kwamen was het al direct speeltijd. Na de speeltijd brachten we eerst alle kalenders in orde tijdens het ochtendonthaal. Daarna speelden we nog een spelletje met pomponnetjes. Juf maakte een regen van pomponnetjes en wij moesten met een pincet alle pomponnetjes nemen (met de pincetgreep) en de pomponnetjes sorteren. Daarna was het al tijd om naar de refter te gaan en ons buikje rond te eten. Na de middag werkten we in groepjes: aanvullend tekenen “Mijn vriendjes en ik op de speelplaats”, het weekwerkje maken of spelen in een hoekje van de klas. Voor het weekwerkje van deze week hebben we hele goede ogen nodig. We hebben 8 monstertjes en we moeten de juiste schaduw bij het juiste monstertje zoeken. Na de speeltijd de speeltijd was het tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje en we sloten de dag af met een feestje voor Nora. Vandaag werd Nora 5 jaar! Hoera!
Op dinsdag gingen we zoals altijd de dag van start met het ochtendonthaal. Daarna mochten we even een frisse neus halen en gingen we verder met ons taalmomentje. We werkten verder rond “luisteren”. Er werd een fluisterspelletje gespeeld en we zongen liedjes in allerlei talen. Daarna was het al tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd werkten we terug in groepjes: verder tekenen, ons weekwerkje maken of spelen in de hoekjes van de klas. Net voor de middag bekeken we het digitaal verhaal “Prinses Arabella gaat naar school”. Na de middag kregen we bezoek in onze klas. Buurman en Buurman kwamen langs was ze zaten met een probleem! Misschien konden wij hen helpen!? De sleutel van Buurman was in het rioolputje gevallen… hoe raakt die daar nu uit? Een rioolputje … wat is dat? We gingen op verkenning op en rond school naar rioolputjes en probeerden een oplossing te zoeken voor het probleem van Buurman. Zo werd het al snel tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd was het eerst tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje. Daarna maakten we het wat stil voor ons godsdienstmomentje. We herhaalden het verhaal “Ridder Ferre is niet bang” en kwamen zo bij onze magische steen. Iedereen kreeg een magische steen mee om dit schooljaar goed te bewaren. Deze steen beschermt en helpt ons wanneer we ons bang voelen. Daarna speelden we nog een spel met de Beebot. Aan de hand van opdrachtjes moeten we het bijtje programmeren om ergens naartoe te gaan. En we sloten de dag af met een terugblikmoment met de dobbelsteen.
Woensdag gingen we van start met het ochtendonthaal. Daarna werd er in groepjes gewerkt: 8 kleuters bij de juf om te werken rond rangorde en de andere 8 kleuters mochten spelen in de hoekjes of werken aan het weekwerkje. Na de speeltijd was het eerst tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje en dan werden de groepjes gewisseld. We sloten de voormiddag af met een terugblikmoment met de dobbelsteen.
Donderdag werd de dag weer gestart met het ochtendonthaal. Daarna werd er in groepjes gewerkt: aanvullend tekenen, werken aan het weekwerkje of spelen in de hoekjes van de klas. Ook na de speeltijd werd er verder in groepjes gewerkt. Net voor de middag werd er een wiskunde spelletje gespeeld. Waar zijn er “veel” en waar zijn er “weinig”. Of misschien zijn er wel “evenveel”? Dit deden we aan de hand van dopjes. En ook de krokodillenbekjes kwamen al boven. Na de middag werd er verder in groepjes gewerkt: aanvullend tekenen, werken aan het weekwerkje of spelen in de hoekjes. Na de speeltijd mochten we dan mee met juf Ruth voor een leuke turnles. En zo sloten we ook onze dag af.
En ook vrijdag gingen we van start met het ochtendonthaal. Daarna was het tijd om kennis te maken met Flonflon, ons Frans schaapje. Aan de hand van een verhaal leerden we iedereen uit de verhaaltjes kennen en we leerden ook al enkele Franse woordjes. Dit vonden we wel heel leuk! Daarna was het tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd werd er nog in groepjes gewerkt: aanvullend tekenen, weekwerkje afwerken of spelen in de hoekjes. Net voor de middag speelden we nog een bewegingsspelletje. Na de middag stond er poppenkast op de planning … oeps … maar heel wat kleuters waren niet klaar met hun weekwerkje of knutselwerkje. Daarom moesten we toch even verder werken zodat alles af is. Zo leren we dat we tijdens de week ook wel eens tijd moeten maken om ons werkje te maken. Daarna was het tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje en we sloten de week af met ons godsdienstmomentje. Prettig weekend!
Op dinsdag gingen we zoals altijd de dag van start met het ochtendonthaal. Daarna mochten we even een frisse neus halen en gingen we verder met ons taalmomentje. We werkten verder rond “luisteren”. Er werd een fluisterspelletje gespeeld en we zongen liedjes in allerlei talen. Daarna was het al tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd werkten we terug in groepjes: verder tekenen, ons weekwerkje maken of spelen in de hoekjes van de klas. Net voor de middag bekeken we het digitaal verhaal “Prinses Arabella gaat naar school”. Na de middag kregen we bezoek in onze klas. Buurman en Buurman kwamen langs was ze zaten met een probleem! Misschien konden wij hen helpen!? De sleutel van Buurman was in het rioolputje gevallen… hoe raakt die daar nu uit? Een rioolputje … wat is dat? We gingen op verkenning op en rond school naar rioolputjes en probeerden een oplossing te zoeken voor het probleem van Buurman. Zo werd het al snel tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd was het eerst tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje. Daarna maakten we het wat stil voor ons godsdienstmomentje. We herhaalden het verhaal “Ridder Ferre is niet bang” en kwamen zo bij onze magische steen. Iedereen kreeg een magische steen mee om dit schooljaar goed te bewaren. Deze steen beschermt en helpt ons wanneer we ons bang voelen. Daarna speelden we nog een spel met de Beebot. Aan de hand van opdrachtjes moeten we het bijtje programmeren om ergens naartoe te gaan. En we sloten de dag af met een terugblikmoment met de dobbelsteen.
Woensdag gingen we van start met het ochtendonthaal. Daarna werd er in groepjes gewerkt: 8 kleuters bij de juf om te werken rond rangorde en de andere 8 kleuters mochten spelen in de hoekjes of werken aan het weekwerkje. Na de speeltijd was het eerst tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje en dan werden de groepjes gewisseld. We sloten de voormiddag af met een terugblikmoment met de dobbelsteen.
Donderdag werd de dag weer gestart met het ochtendonthaal. Daarna werd er in groepjes gewerkt: aanvullend tekenen, werken aan het weekwerkje of spelen in de hoekjes van de klas. Ook na de speeltijd werd er verder in groepjes gewerkt. Net voor de middag werd er een wiskunde spelletje gespeeld. Waar zijn er “veel” en waar zijn er “weinig”. Of misschien zijn er wel “evenveel”? Dit deden we aan de hand van dopjes. En ook de krokodillenbekjes kwamen al boven. Na de middag werd er verder in groepjes gewerkt: aanvullend tekenen, werken aan het weekwerkje of spelen in de hoekjes. Na de speeltijd mochten we dan mee met juf Ruth voor een leuke turnles. En zo sloten we ook onze dag af.
En ook vrijdag gingen we van start met het ochtendonthaal. Daarna was het tijd om kennis te maken met Flonflon, ons Frans schaapje. Aan de hand van een verhaal leerden we iedereen uit de verhaaltjes kennen en we leerden ook al enkele Franse woordjes. Dit vonden we wel heel leuk! Daarna was het tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd werd er nog in groepjes gewerkt: aanvullend tekenen, weekwerkje afwerken of spelen in de hoekjes. Net voor de middag speelden we nog een bewegingsspelletje. Na de middag stond er poppenkast op de planning … oeps … maar heel wat kleuters waren niet klaar met hun weekwerkje of knutselwerkje. Daarom moesten we toch even verder werken zodat alles af is. Zo leren we dat we tijdens de week ook wel eens tijd moeten maken om ons werkje te maken. Daarna was het tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje en we sloten de week af met ons godsdienstmomentje. Prettig weekend!
Hieperdepiep voor Nora!
Op maandag 9 september 2024 mochten we feest vieren in de klas. Nora werd 5 jaar ... Hoera! Er werd een leuk feestje gebouwd. We dansten en zongen verjaardagsliedjes, Nora mocht kaarsjes uitblazen, er werd een chinees vuurwerk gemaakt, ... En Nora had een overheerlijke unicorntaart mee! Mmmm! En we sloten ons feestje af met een verjaardagsfilmpje. Gelukkige verjaardag, lieve Nora!
Thema "Welkom in de klas" (week 1)
Hoera! Op maandag 1 september mochten we iedereen terug welkom heten op school! We gingen de dag van start met de opening van het schooljaar. Juf Griet en juf Wendy vertelden ons over het kleurenmonster en hoe we hiermee dit schooljaar aan de slag gaan. Daarna mochten we al direct mee met juf Ruth naar de Bollaard. Juf Ruth is onze nieuwe turnjuf. We beleefden samen een fijne turnles. Na de turnles was het al speeltijd. Toen we na de speeltijd de klas binnen kwamen was er iets geks gebeurd. Er lagen draden in de klas, overal rond. We volgende de draden en kwamen zo bij het groene kleurenmonster. Hij was helemaal verwikkeld in de gekleurde draden want hij voelde zich wat in de war. Gelukkig konden wij hem bevrijden want het is niet zo fijn als je je in de war voelt. Daarna gingen we van start met het ochtendonthaal en zo leerden we al heel veel dingen kennen in de klas. Er werden ook taakjes uitgedeeld en we leerden de hoekjes van de klas kennen. Er was ook even tijd voor wat vakantieverhalen. Het werd al snel tijd om naar de refter te gaan. Na de middag was het eindelijk tijd om te spelen in de hoekjes van de klas. Hier keken we wel naar uit. Marin, het kindje van de dag, verdeelde de kleuters over de hoekjes en iedereen kon zich naar hartenlust uitleven. Daarna was het tijd om op te ruimen en was het al tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd mochten we toosten op het nieuwe schooljaar. Dit deden we in stijl … met kinderchampagne en chips! En we sloten de dag af met een verrassing van de ouderraad … mmmm, een lekker ijsje! Dank je wel aan de ouderraad!
Op dinsdag gingen we van start met het ochtendonthaal. Alle kalenders werden in orde gebracht en we vertelden nog wat vakantieverhalen. Daarna was het tijd voor een kort tussendoortje en gingen we verder met ons taalmomentje. Vandaag werkten we rond “luisteren”. We luisterden geblinddoekt naar dierengeluiden … van welke richting kwamen de dierengeluiden? En we luisterden ook naar de omgevingsgeluiden. Welke geluiden hoor je allemaal op school? Zo was het al weer snel tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd was het tijd om te knutselen en spelen. Ook het weekwerkje werd uitgelegd. Deze week moeten we een werkje maken rond het begrip “evenveel”. We tellen hoeveel kleurenmonsters er zijn en moeten dan evenveel stippen inkleuren. Net voor de middag was het tijd voor het verhaal “Kleurenmonster gaat naar school”. Na de middag werd er verder geknutseld, gewerkt en gespeeld. Net voor de speeltijd werd er opgeruimd en toen mochten we al buiten gaan spelen. Na de speeltijd was het tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje. We drinken water en het kindje van de dag mag ondertussen een filmpje kiezen van de klassymbaloo. Daarna was het tijd om het stil te maken voor ons godsdienstmomentje. Het kaarsje werd aangestoken en juf vertelde het instapverhaal “Ridder Ferre is niet bang”. En we sloten de dag af met een terugblikmoment met de dobbelsteen.
Woensdag begonnen we, zoals elke dag, weer met het ochtendonthaal. Wanneer alle kalenders op punt stonden was het tijd om te “schrijven”. Nog geen letters en woorden … maar wel leuke “vormpjes” schrijven. Dit thema werken we rond monsters. Vandaag oefenen we grootmotorisch. We warmen ons op op het liedje “Monstershake” en zo konden we met de schrijfkaarten aan het werk. Het werd al vlug tijd voor de speeltijd! Na de speeltijd was er eerst ons drankmomentje bij een filmpje. Daarna gingen we naar de speelplaats om verder te “schrijven”. We oefenden het ccc-patroon. En zo sloten we ook onze dag af.
Ook donderdag gingen we van start met het ochtendonthaal. Daarna werkten we in hoekjes verder: knutselen, werken aan het weekwerkje of spelen in de hoekjes van de klas. Na de speeltijd werd er verder in groepjes gewerkt. Net voor de middag vertelde juf het verhaal van Axenland. Na de middag werd er nog verder gewerkt in groepjes. Zo werd het al vlug tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd was het eerst tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje. En we sloten onze dag af met een nestmomentje. Vandaag vertelde juf het verhaal “De kleur van emoties” en leerden we de kleurenmonsters wat beter kennen. We leerden ook ons nesthoekje wat beter kennen. En we sloten het nestmomentje af met een kriebelmomentje met een pluim.
Alweer de laatste dag van de week! Wat ging dit vlug! Vandaag gingen we de dag van start met een viering in de kerk van Watou. We gingen met onze boekentas en fluojas langs om zo de zegen te vragen voor een goed schooljaar. Na de viering mochten we van kunstenares Marina elk een magische steen gaan ophalen bij haar kunstwerk. Ridder Ferre had ook een magische steen gekregen en wij kunnen ook wel zo’n magische steen gebruiken. Daarna was het al tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd brachten we de kalenders in orde en leerden we het liedje “Krik-krak, de poort gaat los”. Zo was het al snel middag. Na de middag was het tijd voor de buitenbakken! Maar … de regen zorgde ervoor dat we de buitenbakken binnen moesten organiseren. Toch vonden we het zo fijn!! En zo sloten we ook onze week af. Volgende week werken we verder rond dit thema. Prettig weekend!
Op dinsdag gingen we van start met het ochtendonthaal. Alle kalenders werden in orde gebracht en we vertelden nog wat vakantieverhalen. Daarna was het tijd voor een kort tussendoortje en gingen we verder met ons taalmomentje. Vandaag werkten we rond “luisteren”. We luisterden geblinddoekt naar dierengeluiden … van welke richting kwamen de dierengeluiden? En we luisterden ook naar de omgevingsgeluiden. Welke geluiden hoor je allemaal op school? Zo was het al weer snel tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd was het tijd om te knutselen en spelen. Ook het weekwerkje werd uitgelegd. Deze week moeten we een werkje maken rond het begrip “evenveel”. We tellen hoeveel kleurenmonsters er zijn en moeten dan evenveel stippen inkleuren. Net voor de middag was het tijd voor het verhaal “Kleurenmonster gaat naar school”. Na de middag werd er verder geknutseld, gewerkt en gespeeld. Net voor de speeltijd werd er opgeruimd en toen mochten we al buiten gaan spelen. Na de speeltijd was het tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje. We drinken water en het kindje van de dag mag ondertussen een filmpje kiezen van de klassymbaloo. Daarna was het tijd om het stil te maken voor ons godsdienstmomentje. Het kaarsje werd aangestoken en juf vertelde het instapverhaal “Ridder Ferre is niet bang”. En we sloten de dag af met een terugblikmoment met de dobbelsteen.
Woensdag begonnen we, zoals elke dag, weer met het ochtendonthaal. Wanneer alle kalenders op punt stonden was het tijd om te “schrijven”. Nog geen letters en woorden … maar wel leuke “vormpjes” schrijven. Dit thema werken we rond monsters. Vandaag oefenen we grootmotorisch. We warmen ons op op het liedje “Monstershake” en zo konden we met de schrijfkaarten aan het werk. Het werd al vlug tijd voor de speeltijd! Na de speeltijd was er eerst ons drankmomentje bij een filmpje. Daarna gingen we naar de speelplaats om verder te “schrijven”. We oefenden het ccc-patroon. En zo sloten we ook onze dag af.
Ook donderdag gingen we van start met het ochtendonthaal. Daarna werkten we in hoekjes verder: knutselen, werken aan het weekwerkje of spelen in de hoekjes van de klas. Na de speeltijd werd er verder in groepjes gewerkt. Net voor de middag vertelde juf het verhaal van Axenland. Na de middag werd er nog verder gewerkt in groepjes. Zo werd het al vlug tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd was het eerst tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje. En we sloten onze dag af met een nestmomentje. Vandaag vertelde juf het verhaal “De kleur van emoties” en leerden we de kleurenmonsters wat beter kennen. We leerden ook ons nesthoekje wat beter kennen. En we sloten het nestmomentje af met een kriebelmomentje met een pluim.
Alweer de laatste dag van de week! Wat ging dit vlug! Vandaag gingen we de dag van start met een viering in de kerk van Watou. We gingen met onze boekentas en fluojas langs om zo de zegen te vragen voor een goed schooljaar. Na de viering mochten we van kunstenares Marina elk een magische steen gaan ophalen bij haar kunstwerk. Ridder Ferre had ook een magische steen gekregen en wij kunnen ook wel zo’n magische steen gebruiken. Daarna was het al tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd brachten we de kalenders in orde en leerden we het liedje “Krik-krak, de poort gaat los”. Zo was het al snel middag. Na de middag was het tijd voor de buitenbakken! Maar … de regen zorgde ervoor dat we de buitenbakken binnen moesten organiseren. Toch vonden we het zo fijn!! En zo sloten we ook onze week af. Volgende week werken we verder rond dit thema. Prettig weekend!
Marie-Hélène werd grote zus
Zo fier als een gieter vertelde Marie-Hélène ons dat ze in de grote vakantie grote zus werd. Haar kleine zusje heet Marie-Julie. Ze mocht de klasgenootjes trakteren met een lekker en mooi cadeautje! Dikke proficiat!!
Een ijsje van de ouderraad
Op maandag 1 september 2024 trakteerde de ouderraad met een lekker ijsje! Dank je wel aan de ouderraad!
We toosten op het nieuwe schooljaar
Een nieuw schooljaar moet met stijl ingezet worden en hoe kan dit beter gedaan worden dan met kinderchampagne en chips!? De kleuters vonden dit alvast een super goed idee! We klinken op een uitstekend en leuk schooljaar!