Welkom op de pagina van vijfde - zesde leerjaar (1ste trimester)
Klasfoto
De Warmste Week
Dit jaar kozen de leerlingen 'Kom op tegen kanker' als goede doel voor 'De warmste week' van StuBru. We bakten opnieuw zandkoekjes en verkochten ze in het dorp. We willen ook graag de Minimarket bedanken voor het bakken van de koekjes!
Bezoek Natuurhistorisch museum Brussel
Binnen ons thema 'De tijdsband en periodes in de geschiedenis' gingen we met de trein op bezoek naar het Natuurhistorisch museum te Brussel. We gingen eerst naar de tijdelijke expo over Antarctica. Daarna bezochten we alle ruimtes over de dinosauriërs, de evolutie van de mens...
Trotstas
Elke week brengt een leerling de trotstas mee naar de klas. Hij/zij mag dan vertellen over iets waar hij/zij trots op is. Deze week bracht Nom zijn visgerei mee.
Erfgoed
Dit schooljaar werken we regelmatig rond erfgoed in ons dorp. We doen mee aan een STEAM-project van de provincie. We brachten voorwerpen, persoonlijk erfgoed, mee naar de klas van onszelf, onze ouders en grootouders. Met Jan Daschot gingen we op stap in Watou. Hij vertelde ons veel interessante dingen over erfgoed in Watou. Daarna brachten we alles wat we gehoord en gezien hadden samen op een grote kaart. We vertrokken vanuit de kaart om het onderwerp waar wij tijdens het project aan willen werken, te kiezen. Het werd: een museum voor Watou. Daarin kunnen mensen o.a. de geschiedenis van de boltra, de Sint-Maartenstoet en de beeldenstoet leren kennen.
Hoekenwerk
Elke week werken we tijdens enkele taal en rekenlessen in hoeken. In twee hoeken worden we sterk begeleid door juf Auréline en juf Skrallan. In de andere hoeken moeten we zelfstandig aan de slag.
Computationeel denken
We bekeken eerst een filmpje over Amazon achter de schermen. We zagen dat deze pakjesdienst robots heeft die alle bestellingen vinden in het magazijn en ze brengen naar de werknemers om ze in te pakken. Daarna gingen we zelf aan de slag met soortgelijke robots. Eerst moesten we uitzoeken welke verschillende programma's op de robots geprogrammeerd stonden. Toen konden we aan de slag om de robots zelf van magazijn naar magazijn te sturen om spullen op te halen.
Tandwielen
Eerst bespraken we verschillende soorten voorwerpen en tandwielen. Daarna testten de leerlingen in groepjes uit hoe tandwielen elkaar tot beweging aanzetten. Tenslotte bouwden ze met tandwielen.
Bezoek aan de bib
We brachten een bezoek aan de bib van Watou. We kregen verschillende opdrachten om met de I-pads en de pc tot een goed einde te brengen. Daarna was er nog tijd over om zelf enkele boeken uit te kiezen om te lezen in de klas.
Kring 'samen'
wero spel landschappen
In groep losten we opdrachten op i.v.m. het opzoeken in een atlas. Zo konden we geld verdienen om in de winkel van de juf kosteloos materiaal te kopen. Met dit materiaal moest elke groep een landschap nabouwen: een industrieel/ toeristisch / landelijk / stedelijk landschap.
Kring: trotstas en actuaquiz
Tussendoortje
We speelden moordenaar en detective.
Project 'Rots en water'
Gedurende vijf weken komt Maxim elke week langs in onze klas. Hij zal ons leren hoe we ons op een respectvolle manier weerbaar kunnen opstellen en hoe we op een goede manier opkomen voor onszelf.
Leuk nieuws!
Juf Auréline is zwanger! Haar kindje wordt verwacht in april.