CARNAVAL!
Naar de geitenboerderij van Geert Sampers
Op woensdag 27/03 trokken we met het eerste en tweede kleuter naar de geitenboerderij van Geert Sampers - gelegen te Vleteren. Dat we ogen tekort hadden was zeker! Onze zintuigen werden geprikkeld op allerlei verschillende manieren. We dronken geitenmelk, we aaiden de geiten en hun lammetjes, we bekeken hoe geiten worden gemolken, ... Een leerrijke uitstap vol plezier!
Nesten met juf Trui
Op dinsdag 25 maart 2025 kwam juf Trui langs om samen met ons een lentenestje uit te werken. We oefenden vooral rond onze stopkracht. Op het laatste gingen we met zn allen op het lentetapijt zitten want ook daar weer moesten we onze stopkracht oefenen. Juf Lise kreeg van juf Trui een zenmoment, wat was dit zalig!
Geniet van de foto's en de filmpjes!!
Geniet van de foto's en de filmpjes!!
Wereld Downsyndroomdag
Rikki en de lente - nieuw leven (1)
Pyjamadag - BEDNET
Op vrijdag 14 maart 2025 was het pyjamadag van Bednet en ook wij deden mee! Wel gek om in onze pyjama naar school te komen maar ooooh zooooo gezellig! In de namiddag bekeken we een film - niet alleen voor pyjamadag maar ook omdat we met de opbrengst van de koekjes (die de ouderraad verkocht in het begin van het schooljaar) een filmnamiddag hadden verdiend! We bekeken K3 en de 3 bengeltjes (naar aanleiding van het schoolfeest)
Rollebolle
Op vrijdag 28 februari 2025 gingen we, samen met de kleuters van het 3de kleuter, met de bus richting sporthal in Poperinge voor Rollebolle. Rollebolle is een bewegingslandschap om de kleuters te laten experimenteren, imiteren, ... en om allerlei vaardigheden en bewegingen uit te lokken. We konden ons helemaal laten gaan op het bewegingsparcours, het springkasteel, werpen met voorwerpen, de rijdende voorwerpen, … We beleefden er een super leuke en sportieve voormiddag!
HiephiepHOERAAA voor Robin!
Hoeraa voor Robin - Hij was jarig op 21/02!
Robin koos voor 3 activiteiten doorheen de dag, nl: een spelletjes spelen met de volledige klas - geschminkt worden en rond gaan in de klassen zodat iedereen kon zien dat hij jarig was!
Verder blies hij de kaarsje uit vanop de verjaardagstaart, kreeg hij een ballon, maakte hij een eigen medaille en kroon, mocht hij eens op een stoel staan, juf trok verschillende foto's en tot slot versierden we de klas met vlaggetjes.
Robin genoot om eens even helemaal 'in the picture' te staan!
Dank aan mama om pannenkoeken en een brownie te bakken en te trakteren met appel en ananassap zodat we samen konden genieten van al dat lekkers!
Robin koos voor 3 activiteiten doorheen de dag, nl: een spelletjes spelen met de volledige klas - geschminkt worden en rond gaan in de klassen zodat iedereen kon zien dat hij jarig was!
Verder blies hij de kaarsje uit vanop de verjaardagstaart, kreeg hij een ballon, maakte hij een eigen medaille en kroon, mocht hij eens op een stoel staan, juf trok verschillende foto's en tot slot versierden we de klas met vlaggetjes.
Robin genoot om eens even helemaal 'in the picture' te staan!
Dank aan mama om pannenkoeken en een brownie te bakken en te trakteren met appel en ananassap zodat we samen konden genieten van al dat lekkers!
Verpleegster in de klas - mama Jolien (Antoine 3K)
Op donderdag was het zover, de draadjes uit Rikki's arm moesten eruit. We belden naar de dokter maar daar was helaas geen plaats meer. De mama van Antoine uit het derde kleuter is verpleegster en had nog een gaatje voor ons vrij in de namiddag. Gelukkig! Ze kwam langs om de draadjes te verwijderen en wat hadden we een mooi resultaat, de wonde van Rikki was helemaal weg! Wel eens goed ontsmetten en nog een dagje voorzien van een pleister en Rikki is terug de oude.
Dankjewel aan mama Jolien!
Dankjewel aan mama Jolien!
Naar de apotheek van mama Marlies!
Op woensdag trokken we samen met de mama van Emiel en de mama van Lotte naar de apotheek in Lo-Reninge. Na een langere rit met de auto kwamen we veilig aan bij de apotheek waar de mama van Lotte werkt. We kregen een leuke rondleiding, konden hier een daar wat opdrachtjes uit voeren, kregen een lekkere vitamine en we passeerden ook nog in de thuiszorgwinkel van de apotheek.
Dankjewel mama Marlies voor de fijne uitleg! Dankjewel aan de apotheek om zich open te stellen voor onze klas - wat een leerrijke uitstap! Dankjewel aan mama Stefanie om te rijden!
Dankjewel mama Marlies voor de fijne uitleg! Dankjewel aan de apotheek om zich open te stellen voor onze klas - wat een leerrijke uitstap! Dankjewel aan mama Stefanie om te rijden!
Rikki voelt zich niet lekker... (2 en 3)
De ambulance op onze school!
Op dinsdag 18/02 kwam de ambulance op bezoek bij ons op school. In de namiddag na de speeltijd was het eindelijk aan ons. We kregen uitleg over de binnenkant van de ambulance, wat zagen we allemaal? waren er dingen dat we al herkenden? Hoe werkt een brancard? wat moet er gebeuren met een zuurstoffles? ... Ook de inhoud van de grote doktersrugzak hebben we bekeken want niet alles gebeurd altijd in de ambulance. Tot slot kwam het leukste gedeelte voor de kleuters - duwen op het knopje van de sirene, spannend maar fascinerend!
Veel dank aan de vrijwilligers van het rode kruis!
Veel dank aan de vrijwilligers van het rode kruis!
HiephiepHOERAAAA voor Emiel!
Hoeraa voor Emiel - Hij was jarig op 16/02 en vierde zijn verjaardag op 17/02 in de klas.
Emiel koos voor 3 activiteiten doorheen de dag, nl: een filmpje bekijken op de computer - geschminkt worden en rond gaan in de klassen zodat iedereen kon zien dat hij jarig was!
Verder blies hij de kaarsje uit vanop de verjaardagstaart, kreeg hij een ballon, maakte hij een eigen medaille en kroon, mocht hij eens op een stoel staan, juf trok verschillende foto's en tot slot versierden we de klas met vlaggetjes.
Emiel genoot om eens even helemaal 'in the picture' te staan!
Dank aan mama/ oma om wafels te bakken en te trakteren met confituurkoekjes zodat we samen konden smullen van al dat lekkers!
Emiel koos voor 3 activiteiten doorheen de dag, nl: een filmpje bekijken op de computer - geschminkt worden en rond gaan in de klassen zodat iedereen kon zien dat hij jarig was!
Verder blies hij de kaarsje uit vanop de verjaardagstaart, kreeg hij een ballon, maakte hij een eigen medaille en kroon, mocht hij eens op een stoel staan, juf trok verschillende foto's en tot slot versierden we de klas met vlaggetjes.
Emiel genoot om eens even helemaal 'in the picture' te staan!
Dank aan mama/ oma om wafels te bakken en te trakteren met confituurkoekjes zodat we samen konden smullen van al dat lekkers!
Naar de dokter - dokter Elisa Versavel uit Watou
Ohneee, help ... Op dinsdag kwamen we in de klas en zagen we Rikki hangen aan het touw van zijn luchtballon. Hij was er tijdens de nacht uitgeklommen en natuurlijk - gevallen. Hij viel met zn arm op de hoek van het tafeltje in onze kring - met een diepe wonde als gevolg, enkel een pleister ging volgens juf niet genoeg zijn. Gelukkig gingen we in de namiddag op bezoek bij de dokter dus besloten we om Rikki mee te nemen en haar mening te vragen.
En jawel, gelukkig hebben we dit gedaan want Rikki zijn wonde moest genaaid worden! Het was veel te diep om uit zichzelf te genezen - resultaat: 4 draadjes in zn arm. Laat ons hopen dat Rikki er snel terug bovenop komt - dit weten we natuurlijk pas als de draadjes eruit zijn. (de dokter vertelde ons dat de draadjes er 10 dagen in moeten blijven...)
Terwijl we bij de dokter waren kregen we te horen hoe een routineonderzoek er uitziet. Juf trok van alles foto's dus aan jullie om te achterhalen welke kleuter - welk routineonderzoek - onderging.
En jawel, gelukkig hebben we dit gedaan want Rikki zijn wonde moest genaaid worden! Het was veel te diep om uit zichzelf te genezen - resultaat: 4 draadjes in zn arm. Laat ons hopen dat Rikki er snel terug bovenop komt - dit weten we natuurlijk pas als de draadjes eruit zijn. (de dokter vertelde ons dat de draadjes er 10 dagen in moeten blijven...)
Terwijl we bij de dokter waren kregen we te horen hoe een routineonderzoek er uitziet. Juf trok van alles foto's dus aan jullie om te achterhalen welke kleuter - welk routineonderzoek - onderging.
Rikki voelt zich niet lekker... (1)
Ziek zijn, het is me wat ..
Rikki had het maandag zwaar te pakken - de waterpokken - Even later stonden alle kleuters van de klas vol met waterpokken. (hadden we het gevonden om onze mama en papa eens te foppen!)
Natuurlijk vond iedereen dit super grappig en besloten we om elke dag een mopje uit te halen met onze mama's en onze papa's. Op dinsdag hadden we al onze vingers pijn gedaan - 10 vingers, vol met pleisters.
Op donderdag hadden we onze arm verstuikt dus hadden we een steunverband nodig - maar ook onze neus deed wat pijn. De laatste dag deed ons been pijn - gelukkig had juf wat verband zodat de pijn snel kon verdwijnen. We leerden deze week heel wat woordenschat rond ziek zijn - naar de dokter gaan - het ziekenhuis, ...
De poppenhoek veranderde in een dokterspraktijk en de sensorisch tafel werd en experimenteerhoek met pilletjes sorteren, De juiste hoeveelheid pilletjes in het juist potje stoppen, pilletjes zoeken in de rijst, vulvormen zoals een pleister of een thermometer vullen. Lang leve Kristien want van haar hebben we het playmobil ziekenhuis in onze klas - hierbij ontstaat een mooi rollenspel.
Heel wat kleuters hadden interessante spulletjes mee naar de klas - Aiden had een stethoscoop, spuitje en een bloeddrukmeter mee, Lotte een leuk prentenboekje van klus is ziek, Emiel had heel wat foto's mee van een ziekenhuisopname (operatie aan zijn teen) maar ook verschillende schorten, dokterskoffer, ... Laure, krukken waarmee we probeerden vooruit te komen. Top, altijd fijn als we spulletjes in het echt kunnen bekijken.
Vorige week kregen we heel wat boeken van de ouderraad! Boeken van Rikki, van Luuk en Lotje, zoekboeken van Rik, ... Wat zijn we hen dankbaar! Heel leuk om rond te neuzen in de boeken! DANKJEWEL OUDERRAAD!!
Rikki had het maandag zwaar te pakken - de waterpokken - Even later stonden alle kleuters van de klas vol met waterpokken. (hadden we het gevonden om onze mama en papa eens te foppen!)
Natuurlijk vond iedereen dit super grappig en besloten we om elke dag een mopje uit te halen met onze mama's en onze papa's. Op dinsdag hadden we al onze vingers pijn gedaan - 10 vingers, vol met pleisters.
Op donderdag hadden we onze arm verstuikt dus hadden we een steunverband nodig - maar ook onze neus deed wat pijn. De laatste dag deed ons been pijn - gelukkig had juf wat verband zodat de pijn snel kon verdwijnen. We leerden deze week heel wat woordenschat rond ziek zijn - naar de dokter gaan - het ziekenhuis, ...
De poppenhoek veranderde in een dokterspraktijk en de sensorisch tafel werd en experimenteerhoek met pilletjes sorteren, De juiste hoeveelheid pilletjes in het juist potje stoppen, pilletjes zoeken in de rijst, vulvormen zoals een pleister of een thermometer vullen. Lang leve Kristien want van haar hebben we het playmobil ziekenhuis in onze klas - hierbij ontstaat een mooi rollenspel.
Heel wat kleuters hadden interessante spulletjes mee naar de klas - Aiden had een stethoscoop, spuitje en een bloeddrukmeter mee, Lotte een leuk prentenboekje van klus is ziek, Emiel had heel wat foto's mee van een ziekenhuisopname (operatie aan zijn teen) maar ook verschillende schorten, dokterskoffer, ... Laure, krukken waarmee we probeerden vooruit te komen. Top, altijd fijn als we spulletjes in het echt kunnen bekijken.
Vorige week kregen we heel wat boeken van de ouderraad! Boeken van Rikki, van Luuk en Lotje, zoekboeken van Rik, ... Wat zijn we hen dankbaar! Heel leuk om rond te neuzen in de boeken! DANKJEWEL OUDERRAAD!!
Vlinderweek
Vlinderweek = Zaken die als moeilijk worden ervaren herhalen of zaken die we net heel goed kunnen proberen zo zelfstandig mogelijk uit te voeren.
Niet zo heel veel beeldmateriaal maar wel heel veel gewerkt - gespeeld.
Niet zo heel veel beeldmateriaal maar wel heel veel gewerkt - gespeeld.
Rikki maakt kennis met de pooldieren deel 2
De kleuters kozen één dier uit al de pooldieren dat we gezien hadden - want over dat dier gingen we nog meer te weten komen. Hoe wordt het dier geboren? Wat eet hij? Zwemmen of niet zwemmen? Hoe leren ze alles? , ... Na een stemming kwamen we uit bij de pinguïn. En ja hoor, we zagen hoeveel verschillende soorten pinguïns er bestaan - er was zelfs een hele grappig bij en die heette de macaronipinguïn - we bekeken de levenscyclus - geboren uit een ei, dicht blijven bij de mama of papa (om te groeien, te eten, alles te leren), zoveel mogelijk zelfstandig doen - een grote pinguïn worden. Welke verschillende houdingen neemt een pinguïn aan? Kunnen we dit ook?
We deden een schrijfdans rond de pinguïn en we speelden het spel pinguïn panic.
Deze week hebben we ook heel wat geteld. Tellen wat en hoeveel de pooldieren eten en hen ervan voorzien. Hoeveel dieren staan er op de praatplaat - evenveel schijfjes leggen als er dieren zijn- Het juiste aantal dieren kleuren. Zo hebben we heel veel geoefend maar op allerlei verschillende manieren.
De leerlingen van het 5de en 6de leerjaar kwamen op bezoek om een verhaal voor te lezen. Juf had ons in kleine groepjes op verschillende plaatsjes gezet om zo te luisteren naar wat de grote kindjes te vertellen hadden. We kregen verschillende schrijfpatronen voorgeschoteld dat we bestempelden met onze vinger. Rijmen kwam aanbod - niet gemakkelijk met de namen van de pooldieren, denk maar aan: ijsbeer - peer - veer OF poolhaas - vaas - kaas,...
Om ons rustje te zoeken deze week kregen we een sneeuwbal van juf. We zaten op onze plaats in de kring en legden de sneeuwbal op ons hoofd, aan ons om de sneeuwbal niet te laten vallen. Vervolgens moesten we rondstappen - opnieuw met de sneeuwbal op ons hoofd - wie dit rustig kon - zijn focus kon houden - had een goed resultaat! Zeker niet gemakkelijk!
Wat vonden de kleuters het jammer dat ons thema ten einde liep. Heel veel interesse, heel veel opzoekingswerk, heel veel geleerd.
We deden een schrijfdans rond de pinguïn en we speelden het spel pinguïn panic.
Deze week hebben we ook heel wat geteld. Tellen wat en hoeveel de pooldieren eten en hen ervan voorzien. Hoeveel dieren staan er op de praatplaat - evenveel schijfjes leggen als er dieren zijn- Het juiste aantal dieren kleuren. Zo hebben we heel veel geoefend maar op allerlei verschillende manieren.
De leerlingen van het 5de en 6de leerjaar kwamen op bezoek om een verhaal voor te lezen. Juf had ons in kleine groepjes op verschillende plaatsjes gezet om zo te luisteren naar wat de grote kindjes te vertellen hadden. We kregen verschillende schrijfpatronen voorgeschoteld dat we bestempelden met onze vinger. Rijmen kwam aanbod - niet gemakkelijk met de namen van de pooldieren, denk maar aan: ijsbeer - peer - veer OF poolhaas - vaas - kaas,...
Om ons rustje te zoeken deze week kregen we een sneeuwbal van juf. We zaten op onze plaats in de kring en legden de sneeuwbal op ons hoofd, aan ons om de sneeuwbal niet te laten vallen. Vervolgens moesten we rondstappen - opnieuw met de sneeuwbal op ons hoofd - wie dit rustig kon - zijn focus kon houden - had een goed resultaat! Zeker niet gemakkelijk!
Wat vonden de kleuters het jammer dat ons thema ten einde liep. Heel veel interesse, heel veel opzoekingswerk, heel veel geleerd.
Een winternestje met juf Trui
De beelden spreken voor zich .. Kijk maar eens hoe gezellig we het hadden!
Rikki maakt kennis met de pooldieren
De eerste twee weken van het nieuwe jaar zijn al voorbij gevlogen.
De eerste dag hadden we het kort even over de driekoningen. De start viel op 6 januari dus het leende zich ertoe om ons wat te verdiepen in deze 3 wijzen. We maakten een driekoningenkroon en beluisterden het verhaal. In plaats van te smullen van een lekker stuk taart (want dat doe je tijdens het driekoningenfeest) hebben wij een echte nieuwjaarsreceptie gehouden. We proosten met kinderchampagne en smulden van lekkere chipsjes.
Op dinsdag begon het echt werk. We gingen van start met informatie over de noord- en zuidpool, ahnja .. want daar wonen onze pooldieren. Elke dag had juf een nieuwe dier - of soms 2 dieren- voor ons in petto. Zo kennen we nu al: de pinguïn, de ijsbeer, de poolwolf en de poolvos, de walrus en de zeehond, de witte dolfijn, de sneeuwuil, de orka, de poolhaas en de papegaaiduiker. Wat zitten er prachtige dieren tussen. Elke dag kregen we wat meer info over het dier - leuke weetjes, we bekeken de bouw van het dier, hoe het eruit ziet van kop tot teen en hoe groot het precies is. Dat maakte juf duidelijk aan de hand van een lange lat tot aan het plafond. Elk dier kwam op de lat terecht. Weet je zelfs dat de witte dolfijn, de orka en de walrus niet op onze lat kunnen staan - ze zijn namelijk groter dan ons plafond. We bekeken ook eens hoeveel kindjes er precies in die grote dieren kunnen - we maakten dus een lange slinger van kindjes.
Verder knutselden we elk ons eigen eilandje. Iedereen maakte een pinguïn, een eskimo en een ijsbeer maar dan moesten we kiezen - ofwel een poolvos of poolwolf, ofwel een walrus of een zeehond. Zo kunnen we thuis een leuk poppenspel spelen met onze zelfgemaakte diertjes. Bij elk diertje gebruikten we een andere techniek. De pinguïn hebben we geschilderd, de ijsbeer hebben we beplakt met watte, de poolwolf of poolvos hebben we uitgeprikt en de walrus of zeehond moesten we uitknippen en juist opplakken. Een hele klus maar uiteraard met een leuk resultaat!
We bekeken elke dag ook een stukje uit de film van plop en de pinguïn. Zo weten we dat een pinguïn absoluut nooit warm mag hebben want anders wordt hij ziek. Voor sommige kleuters leuk om naar te kijken - andere kleuters vonden het vooral heel erg spannend.
We speelden in de sneeuw - eerst was het heel koud maar eenmaal we bezig waren vonden we het heel leuk om te ploeteren.
De eerste dag hadden we het kort even over de driekoningen. De start viel op 6 januari dus het leende zich ertoe om ons wat te verdiepen in deze 3 wijzen. We maakten een driekoningenkroon en beluisterden het verhaal. In plaats van te smullen van een lekker stuk taart (want dat doe je tijdens het driekoningenfeest) hebben wij een echte nieuwjaarsreceptie gehouden. We proosten met kinderchampagne en smulden van lekkere chipsjes.
Op dinsdag begon het echt werk. We gingen van start met informatie over de noord- en zuidpool, ahnja .. want daar wonen onze pooldieren. Elke dag had juf een nieuwe dier - of soms 2 dieren- voor ons in petto. Zo kennen we nu al: de pinguïn, de ijsbeer, de poolwolf en de poolvos, de walrus en de zeehond, de witte dolfijn, de sneeuwuil, de orka, de poolhaas en de papegaaiduiker. Wat zitten er prachtige dieren tussen. Elke dag kregen we wat meer info over het dier - leuke weetjes, we bekeken de bouw van het dier, hoe het eruit ziet van kop tot teen en hoe groot het precies is. Dat maakte juf duidelijk aan de hand van een lange lat tot aan het plafond. Elk dier kwam op de lat terecht. Weet je zelfs dat de witte dolfijn, de orka en de walrus niet op onze lat kunnen staan - ze zijn namelijk groter dan ons plafond. We bekeken ook eens hoeveel kindjes er precies in die grote dieren kunnen - we maakten dus een lange slinger van kindjes.
Verder knutselden we elk ons eigen eilandje. Iedereen maakte een pinguïn, een eskimo en een ijsbeer maar dan moesten we kiezen - ofwel een poolvos of poolwolf, ofwel een walrus of een zeehond. Zo kunnen we thuis een leuk poppenspel spelen met onze zelfgemaakte diertjes. Bij elk diertje gebruikten we een andere techniek. De pinguïn hebben we geschilderd, de ijsbeer hebben we beplakt met watte, de poolwolf of poolvos hebben we uitgeprikt en de walrus of zeehond moesten we uitknippen en juist opplakken. Een hele klus maar uiteraard met een leuk resultaat!
We bekeken elke dag ook een stukje uit de film van plop en de pinguïn. Zo weten we dat een pinguïn absoluut nooit warm mag hebben want anders wordt hij ziek. Voor sommige kleuters leuk om naar te kijken - andere kleuters vonden het vooral heel erg spannend.
We speelden in de sneeuw - eerst was het heel koud maar eenmaal we bezig waren vonden we het heel leuk om te ploeteren.
Geniet van de feestdagen! Prettige vakantie!
HiephiepHOERAA voor Aiden
Hoeraa voor Aiden- Aiden is jarig op 28/12 maar aangezien dit in de kerstvakantie doorgaat vierden we al volop in de klas.
Aiden koos voor 3 activiteiten doorheen de dag, nl: geschminkt worden, een gezelschapsspel spelen met de hele klas en dansen op muziek.
Verder blies hij de kaarsje uit vanop de verjaardagstaart, kreeg hij een ballon, maakte hij een eigen medaille en kroon, mocht hij eens op een stoel staan, juf trok verschillende foto's en tot slot versierden we de klas met vlaggetjes.
Aiden genoot om eens even helemaal 'in the picture' te staan!
Dank aan mama om lekkere pudding met speculaas te maken zodat we samen konden smullen van al dat lekkers!
Aiden koos voor 3 activiteiten doorheen de dag, nl: geschminkt worden, een gezelschapsspel spelen met de hele klas en dansen op muziek.
Verder blies hij de kaarsje uit vanop de verjaardagstaart, kreeg hij een ballon, maakte hij een eigen medaille en kroon, mocht hij eens op een stoel staan, juf trok verschillende foto's en tot slot versierden we de klas met vlaggetjes.
Aiden genoot om eens even helemaal 'in the picture' te staan!
Dank aan mama om lekkere pudding met speculaas te maken zodat we samen konden smullen van al dat lekkers!
Kerstfeest met de kleuterklassen
Na de kerstworkshops was het tijd voor ons kerstfeestje. We gingen van start in 2 groepen. De kleuters van het 3de kleuter speelden het kerstspel voor de peuters en 1ste kleuters. Ondertussen was er een kerstactiviteit bij juf Lise voor het 2de kleuter. Daarna was er wissel en mocht het 3de kleuter het kerstspel spelen voor het 2de kleuter. Juf Sofie deed dan een kerstactiviteit voor de peuters en het 1ste kleuter. Daarna was het tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd dansten we eerst op het lied "Kerst overal" en daarna vertelden we onze nieuwjaarsbrief voor elkaar. Dan was het tijd voor ... onze lekkere sneeuwmannen! Mmmm, dat was smullen! En we sloten het kerstfeest af met ... pakjestijd!!! Joepie!
Kerstworkshops
Op woensdag 18 december en donderdag 19 december werd er klasoverschrijdend gewerkt in de kleuterklassen. Alle kleuters werden in 3 groepen verdeeld (alle leeftijden door elkaar) en iedereen mocht de 3 kerstworkshops doen. Bij juf Lise en juf Sofie werden er poffertjes gebakken en daarvan werd er een lekkere sneeuwman gemaakt. In de klas van juf Wendy stonden juf Wendy en Hermine (op woensdag) en Kristien en Imke (op donderdag) klaar om kerstversiering te maken in zoutdeeg. En bij juf Kristel konden de kleuters even tot rust komen in een kerstnestje. Wat hebben de kleuters ervan genoten!
Soep op school
Op maandag 16 december 2024 mochten de kleuters de spits afbijten om soep te maken voor "Soep op school". Dit jaar gaat de opbrengst naar 2 project "Toape" (ism Jan Ypermanziekenhuis) en "Burundi" (van Cécile). We gingen van start met het wassen van onze handen en dan sneden we de groenten: aardappelen, paprika, butternut en pompoen. Iedereen ging aan de slag! De groenten werden in de grote pot gedaan om te stoven. Dan water erbij en dan was het wachten tot de soep klaar is. Als laatste werd alles goed gemixt en werd er nog wat peper, zout en kruiden bij gedaan. Voor deze activiteit kregen we hulp van Cécile. Bedankt voor je hulp, Cécile!
Rikki viert kerstmis week 2
Week 2 van de meest gezellige tijd van het jaar!
Deze week werkten we aan de laatste loodjes van ons kerstwerkje. Veel werk, niet altijd even gemakkelijk maar wat is het mooi!
We leerden het kerstverhaal van binnen en van buiten want op donderdag kwam het peuter en het eerste kleuter kijken naar ons 'toneel'. Juf Sofie filmde ons en ook jullie kunnen zo meegenieten.
De begrippen - groot, grootste, groter, klein, kleinste, kleiner- kwamen aanbod, dit in spelvorm. Verder oefenden de kleuters die dit wilden de begrippen zelfstandig in aan de puzzeltafel.
We werden even allemaal kleine kunstenaars, ontwerpers van kerstballen. We gebruikten de stop-denk-doe methode en probeerden in ons hoofd onze lievelingskerstbal voor te stellen. Daarna konden we echt aan de slag met waterverf en maakten we de mooiste kerstballen.
We knipten in de baard van de kerstman - oeps, niet echt hé!
We werkten een kerstnestje uit met juf Lise, wat was het knus en gezellig.
Juf had een lichtjesslinger mee naar de klas maar helaas scheen er geen enkel lichtje. Aan ons om de kerstlichtjes terug te doen werken - kleur te geven - en dit aan de hand van een patroontje.
Oefenen, oefenen en nog eens oefenen stond zeker ook op het programma, want op Nieuwjaar is juf er niet bij om te helpen met ons nieuwjaarsversje. Misschien hoorde je hier en daar wel al een stukje thuis.
Op donderdag kregen we nieuwe kasten in de klas. Jullie hoorden waarschijnlijk al enkele keren de naam Gio vallen. De man van juf Lise kwam de kasten installeren. Gelukkig had hij hulp van enkele kleuters want helemaal alleen ging dit waarschijnlijk niet gelukt zijn.
Deze week werkten we aan de laatste loodjes van ons kerstwerkje. Veel werk, niet altijd even gemakkelijk maar wat is het mooi!
We leerden het kerstverhaal van binnen en van buiten want op donderdag kwam het peuter en het eerste kleuter kijken naar ons 'toneel'. Juf Sofie filmde ons en ook jullie kunnen zo meegenieten.
De begrippen - groot, grootste, groter, klein, kleinste, kleiner- kwamen aanbod, dit in spelvorm. Verder oefenden de kleuters die dit wilden de begrippen zelfstandig in aan de puzzeltafel.
We werden even allemaal kleine kunstenaars, ontwerpers van kerstballen. We gebruikten de stop-denk-doe methode en probeerden in ons hoofd onze lievelingskerstbal voor te stellen. Daarna konden we echt aan de slag met waterverf en maakten we de mooiste kerstballen.
We knipten in de baard van de kerstman - oeps, niet echt hé!
We werkten een kerstnestje uit met juf Lise, wat was het knus en gezellig.
Juf had een lichtjesslinger mee naar de klas maar helaas scheen er geen enkel lichtje. Aan ons om de kerstlichtjes terug te doen werken - kleur te geven - en dit aan de hand van een patroontje.
Oefenen, oefenen en nog eens oefenen stond zeker ook op het programma, want op Nieuwjaar is juf er niet bij om te helpen met ons nieuwjaarsversje. Misschien hoorde je hier en daar wel al een stukje thuis.
Op donderdag kregen we nieuwe kasten in de klas. Jullie hoorden waarschijnlijk al enkele keren de naam Gio vallen. De man van juf Lise kwam de kasten installeren. Gelukkig had hij hulp van enkele kleuters want helemaal alleen ging dit waarschijnlijk niet gelukt zijn.
Rikki viert kerstmis in K2
Joepie, de gezelligste tijd van het jaar breekt aan!
Op maandag werden we naar binnen gezogen in de klas door alle lichtjes. De grote lichten waren uit en alle kerstlichtjes brandde. Waaaaauw - wat mooi, gezellig, rustgevend, ..
We startte meteen met een grote waarneming van alle kerstspullen om er vervolgens de kerstboom mee te versieren. Wat hebben we een mooi resultaat - zie facebookpagina.
Druk,druk,druk want we gingen ook van start met ons grote kerstwerk. Wat we juist maken is voor ons een weet, voor jullie nog een groot vraagteken! Verder kwamen nog heel wat zaken aanbod - nieuwjaarsversje oefenen, de juiste figuren herkennen in de kerstboom en er vervolgens het juiste kleur aan geven, luisteren naar het verhaal van Rikki viert kerstmis, een adventskrans in elkaar knutselen en er meer te weten over komen, heel wat woordenschat leren kennen rond het thema kerst - denk maar aan: kersttrui, adventskalender, slingers, kerstballen, kerstmuts, kerstboom, kerstavond, ... het geboorteverhaal van Jezus beluisteren, ...
Ohja, en op dinsdag kwamen enkele kinderen van het 5de leerjaar spelen in onze klas. Ook wel eens leuk om te luisteren naar de fantasie van de grote kinderen en daarmee aan de slag te gaan.
Heel veel beeldmateriaal heb ik niet kunnen toevoegen aan dit album want anders weten jullie al wat ons kerstwerkje zal zijn!
Op naar volgende week!
Op maandag werden we naar binnen gezogen in de klas door alle lichtjes. De grote lichten waren uit en alle kerstlichtjes brandde. Waaaaauw - wat mooi, gezellig, rustgevend, ..
We startte meteen met een grote waarneming van alle kerstspullen om er vervolgens de kerstboom mee te versieren. Wat hebben we een mooi resultaat - zie facebookpagina.
Druk,druk,druk want we gingen ook van start met ons grote kerstwerk. Wat we juist maken is voor ons een weet, voor jullie nog een groot vraagteken! Verder kwamen nog heel wat zaken aanbod - nieuwjaarsversje oefenen, de juiste figuren herkennen in de kerstboom en er vervolgens het juiste kleur aan geven, luisteren naar het verhaal van Rikki viert kerstmis, een adventskrans in elkaar knutselen en er meer te weten over komen, heel wat woordenschat leren kennen rond het thema kerst - denk maar aan: kersttrui, adventskalender, slingers, kerstballen, kerstmuts, kerstboom, kerstavond, ... het geboorteverhaal van Jezus beluisteren, ...
Ohja, en op dinsdag kwamen enkele kinderen van het 5de leerjaar spelen in onze klas. Ook wel eens leuk om te luisteren naar de fantasie van de grote kinderen en daarmee aan de slag te gaan.
Heel veel beeldmateriaal heb ik niet kunnen toevoegen aan dit album want anders weten jullie al wat ons kerstwerkje zal zijn!
Op naar volgende week!
Rikki ontdekt verschillende soorten boeken...
Deze week werkten we nog wat verder rond boeken. Er waren weer heel wat mensen die stonden te poppelen om langs te komen in onze klas. Enkele mama's - maar ook juf Steffi, meester Jan en Kristien kwamen een boekje voorlezen. Wat fijn en gezellig om jullie allen te mogen ontvangen! DANKJEWEL!
Deze week leerden we ook werken met de computer en de ipad. We gingen aan de slag met de app Fundels - dit is een soort bibliotheek online. We kregen een verhaal te horen op één van de toestellen en tot slot kregen we enkele oefeningen rond dit verhaal. Swipen met de vinger op de ipad was voor veel kleuters een vanzelfsprekende zaak. Maar werken met de muis van de computer was iets anders, lastig als dat ding niet wil doen wat we vragen! Hihi!
We hadden een echte bibliotheek in de klas. Met eilandjes waaruit we boekjes konden kiezen, een bibliotheekkaart om boeken te ontlenen, een computer om de boekjes in te scannen, een toetsenbord om de naam van op de kaart in te typen,.. Wat een succes! Heel veel boeken werden ontleent en bekeken. De toezichters van de bib hadden heel veel werk!
De kleuters hadden een soort van boekbespreking bij juf. Het lievelingsboek dat ze meehadden van thuis konden ze in geuren en kleuren bespreken met juf. Wat gebeurde er allemaal? Wie was het hoofdpersonage? Wie zouden ze eens willen zijn in het boek? ... We bekeken de kaft goed, was het een dik of dun boek, was het in het nederlands of in het frans, ...
Een fijne week alweer met heel wat beleving!
Deze week leerden we ook werken met de computer en de ipad. We gingen aan de slag met de app Fundels - dit is een soort bibliotheek online. We kregen een verhaal te horen op één van de toestellen en tot slot kregen we enkele oefeningen rond dit verhaal. Swipen met de vinger op de ipad was voor veel kleuters een vanzelfsprekende zaak. Maar werken met de muis van de computer was iets anders, lastig als dat ding niet wil doen wat we vragen! Hihi!
We hadden een echte bibliotheek in de klas. Met eilandjes waaruit we boekjes konden kiezen, een bibliotheekkaart om boeken te ontlenen, een computer om de boekjes in te scannen, een toetsenbord om de naam van op de kaart in te typen,.. Wat een succes! Heel veel boeken werden ontleent en bekeken. De toezichters van de bib hadden heel veel werk!
De kleuters hadden een soort van boekbespreking bij juf. Het lievelingsboek dat ze meehadden van thuis konden ze in geuren en kleuren bespreken met juf. Wat gebeurde er allemaal? Wie was het hoofdpersonage? Wie zouden ze eens willen zijn in het boek? ... We bekeken de kaft goed, was het een dik of dun boek, was het in het nederlands of in het frans, ...
Een fijne week alweer met heel wat beleving!
De voorleesweek met Rikki
Deze week leerden we wat meer over boeken. Wat staat er op de kaft? Hoe ontstaat een prentenboek? Wat is het verschil tussen lenen en kopen? Waar kun je boeken lenen? Wat heb je allemaal nodig als je lid wil zijn van de bibliotheek? Hoe ziet een bibliotheek eruit? Wat is het verschil tussen de bib van Watou en de bib van Poperinge? ... Allemaal vragen waar we deze week een antwoord op kregen.
We bekeken ook verschillende boeken van dichtbij. Dikke, dunne, kleine, grote, ... boeken. Boeken met veel bladzijden en boeken met weinig bladzijden. Boeken met papieren bladzijden en boeken met kartonnen bladzijden. Sprookjesboeken, stickerboeken, kleurboeken, prentenboeken, kookboeken, boeken met geluid, boeken met flapjes, strips, .. Je hoort het al .. boeken, boeken en nog eens boeken.
Heel wat mama's of moekes kwamen lezen in de klas. Waarvoor heel veel dank! Leuk voor uw kleuter om de aanwezigheid van de mama's of moekes te voelen in de klas!
Ook juf Trui kwam voor een nestje rond de herfst in de klas. Rust, zen, stilte .. Wat is dit eens fijn om te ervaren.
Geniet mee van de foto's rond onze voorleesweek!
We bekeken ook verschillende boeken van dichtbij. Dikke, dunne, kleine, grote, ... boeken. Boeken met veel bladzijden en boeken met weinig bladzijden. Boeken met papieren bladzijden en boeken met kartonnen bladzijden. Sprookjesboeken, stickerboeken, kleurboeken, prentenboeken, kookboeken, boeken met geluid, boeken met flapjes, strips, .. Je hoort het al .. boeken, boeken en nog eens boeken.
Heel wat mama's of moekes kwamen lezen in de klas. Waarvoor heel veel dank! Leuk voor uw kleuter om de aanwezigheid van de mama's of moekes te voelen in de klas!
Ook juf Trui kwam voor een nestje rond de herfst in de klas. Rust, zen, stilte .. Wat is dit eens fijn om te ervaren.
Geniet mee van de foto's rond onze voorleesweek!
Bezoek aan de Bibliotheek van Watou
Bezoek aan de Bibliotheek van Poperinge
Sint en Piet (week 2)
Waaaauw, de Sint kwam langs in onze klas .. En wat waren de pieten weer grote sloddervossen. Overal lagen er picknicken in de klas. Gelukkig was onze opruimkracht optimaal en konden we alle picknicken verzamelen in een grote doos. Smullen kwam zeker ook aanbod!
Deze week ontdekten we vooral het nieuwe speelgoed maar deden we ook wat moeilijk oefeningen. De verkleedspullen waren enorm in trek want spelen van Piet en Sint vinden we wel heel tof!
Ook schrijfdans kwam aanbod .. We maakten een zwarte piet aan de hand van meneertje rond. Proeven aan het snoepgoed was wel de allerleukste activiteit van deze week, chocolade, mandarijnen, picknicken, speculaas, pepernoten, ... Hmmm wat was alles lekker. Juf Sofie en juf Lise speelden een poppenspel in de klas over de sint die heel erg lui was. Gelukkig was hij deze week niet zo lui anders kregen we geen speelgoed in de klas.
Deze week ontdekten we vooral het nieuwe speelgoed maar deden we ook wat moeilijk oefeningen. De verkleedspullen waren enorm in trek want spelen van Piet en Sint vinden we wel heel tof!
Ook schrijfdans kwam aanbod .. We maakten een zwarte piet aan de hand van meneertje rond. Proeven aan het snoepgoed was wel de allerleukste activiteit van deze week, chocolade, mandarijnen, picknicken, speculaas, pepernoten, ... Hmmm wat was alles lekker. Juf Sofie en juf Lise speelden een poppenspel in de klas over de sint die heel erg lui was. Gelukkig was hij deze week niet zo lui anders kregen we geen speelgoed in de klas.
HiephiepHOERAA voor NOOR!
Hoeraa voor Noor - Noor was jarig op 12/11 en vierde haar verjaardag in stijl!
Noor koos voor 3 activiteiten doorheen de dag, nl: een kus krijgen van iemand naar keuze, een verhaal gelezen door de juf en geschminkt worden.
Verder blies ze de kaarsje uit vanop de verjaardagstaart, kreeg ze een ballon, maakte ze een eigen medaille en kroon, mocht ze eens op een stoel staan, juf trok verschillende foto's en tot slot versierden we de klas met vlaggetjes.
Noor genoot om eens even helemaal 'in the picture' te staan!
Dank aan mama om een lekkere cake te bakken zodat we samen konden smullen van al dat lekkers!
Noor koos voor 3 activiteiten doorheen de dag, nl: een kus krijgen van iemand naar keuze, een verhaal gelezen door de juf en geschminkt worden.
Verder blies ze de kaarsje uit vanop de verjaardagstaart, kreeg ze een ballon, maakte ze een eigen medaille en kroon, mocht ze eens op een stoel staan, juf trok verschillende foto's en tot slot versierden we de klas met vlaggetjes.
Noor genoot om eens even helemaal 'in the picture' te staan!
Dank aan mama om een lekkere cake te bakken zodat we samen konden smullen van al dat lekkers!
Rikki ontdekt de verschillende pieten
Jullie hebben het misschien al gehoord maar de klas staat vol met spulletjes van de Sint en zn pieten. Tot nu toe kregen we al elke dag een Rikkibrief met een opdracht in.
Maandag: maken van een lampion
Op maandag gingen we tot bij de brievenbus om onze tekeningen te posten.
Dinsdag: maken van een hoofddeksel (mijter of pietenmuts)
Woensdag: op zoek naar de verschillende pieten en sintjes in Watou.
Er zat ook een sleutel in de enveloppe de Sint gaf ons de sleutels van zijn verblijfplaats in Watou. Wauw, wij konden eens gaan piepen.
De Sint was natuurlijk niet thuis want hij heeft het veel te druk momenteel!
Donderdag: Was het alles afwerken - onze schoen zoeken om mee te doen naar de klas en opruimen als de besten.
Vrijdag: kwamen de pieten langs op school - zie tekstje hieronder.
Op vrijdag was juf helaas ziek - juf Folke kwam in de klas om ons te helpen. Dankjewel aan juf Folke om zo goed te zorgen voor ons!
Maandag: maken van een lampion
Op maandag gingen we tot bij de brievenbus om onze tekeningen te posten.
Dinsdag: maken van een hoofddeksel (mijter of pietenmuts)
Woensdag: op zoek naar de verschillende pieten en sintjes in Watou.
Er zat ook een sleutel in de enveloppe de Sint gaf ons de sleutels van zijn verblijfplaats in Watou. Wauw, wij konden eens gaan piepen.
De Sint was natuurlijk niet thuis want hij heeft het veel te druk momenteel!
Donderdag: Was het alles afwerken - onze schoen zoeken om mee te doen naar de klas en opruimen als de besten.
Vrijdag: kwamen de pieten langs op school - zie tekstje hieronder.
Op vrijdag was juf helaas ziek - juf Folke kwam in de klas om ons te helpen. Dankjewel aan juf Folke om zo goed te zorgen voor ons!
Hij komt ... hij komt ... De zwarte pieten in de waaier van Watou!
Op vrijdag 8 november 2024 kregen we in de namiddag hoog bezoek! Wat keken we ernaar uit, sommige kleuters wel met een klein hartje! We werden uitgenodigd om de Sint en zijn Zwarte Pieten te ontvangen in de kerk van Watou. Oei, maar de Zwarte Pieten waren alleen. Hoe kwam dit? We kregen een stick met een filmpje van de Sint. In een videoboodschap liet hij ons weten dat hij nog heel wat werk heeft met het inpakken en daarom kon hij er jammer genoeg niet bij zijn. Gelukkig hadden zijn Zwarte Pieten wel even tijd. Maar het duurde niet lang voor we met een groot probleem zaten! Alle tekeningen die opgestuurd werden naar de Sint waren verloren gegaan. Wat nu gedaan!? Gelukkig wisten wij wel een oplossing ... we maken nieuwe tekeningen! Zo gezegd, zo gedaan! We gingen samen met de Zwarte Pieten naar school en na een dans- en zangmomentje gingen we allemaal aan de slag. Ondertussen kwamen de Zwarte Pieten kijken of we goed aan het werk waren en kregen we ook wat lekkers van hen. En gelukkig konden we op het einde van de namiddag een mooie pak tekeningen bezorgen aan de Pieten. Dank je wel Pieten voor jullie bezoekje! Wat vonden we het super leuk!
Rikki ontdekt het herfstbos (week 2 en 3)
De voorbije twee weken werkten we verder rond de herfst/het bos.
In week 2 hebben we ons verdiept in de dieren van het bos. We hielden een fameuze brainstorm - leerden bij via informatieboeken maar ook via verschillende filmpjes.
We deden de dieren van het bos na aan de hand van enkele leuke yoga-oefeningen. Fijn om één te worden met de dieren van het bos via een rustige manier.
We kregen het verhaal van 'de blaadjesdief' op verschillende manieren te horen - Voorgelezen door juf, als digitaal verhaal en een poppenspel.
--> EEKHOORN IS BOOS! Gisteren zaten er heel veel mooie blaadjes aan zijn boom, maar vandaag? Vandaag zijn er een paar weg! Ze zijn vast gestolen, en dat betekent... DAT ER EEN BLAADJESDIEF RONDLOOPT! Een erg grappig verhaal over een eekhoorn die enorm verbaasd is over de wisseling van de seizoenen. Wie de blaadjesdief uiteindelijk was vraag je best eens na bij uw kleuter.
We maakten een egel uit klei en vervolgens ook een nest/bedje. De egel begint binnenkort aan zn winterslaap, wij zorgden er alvast voor dat hij heel zacht in slaap kan vallen!
Voor de eerste keer leerden we programmeren - dit met behulp van de beebot - heel langzaam in korte stukjes want dit is helemaal niet simpel.
We luisterden naar verschillende dierengeluiden en moesten deze linken met de juiste bosdieren. Niet gemakkelijk als je enkel maar gebruik kan maken van je luisterkracht.
Tijdens week 3 gingen we met de bosvruchten aan de slag. We hadden teloefeningen met eikels- kastanjes en denneappels. Het ging o.a. over de begrippen meer-minder-evenveel. We gebruikten onze kijkkracht bij een zoekopdracht maar ook onze voelkracht met de voeldoos - juf stopte een bosvrucht in de voeldoos, het was aan ons om goed te voelen en zo te weten te komen welke bosvrucht er in de doos zat. We gingen naar het bos, de palingbeek - Aparte rubriek/foto's hieronder terug te vinden.
Met de bus trokken we naar Poperinge - samen met het eerste kleuter. Eenmaal aangekomen in de Ghybe konden we zitten in de cinemastoelen en kijken naar het toneel!
In week 2 hebben we ons verdiept in de dieren van het bos. We hielden een fameuze brainstorm - leerden bij via informatieboeken maar ook via verschillende filmpjes.
We deden de dieren van het bos na aan de hand van enkele leuke yoga-oefeningen. Fijn om één te worden met de dieren van het bos via een rustige manier.
We kregen het verhaal van 'de blaadjesdief' op verschillende manieren te horen - Voorgelezen door juf, als digitaal verhaal en een poppenspel.
--> EEKHOORN IS BOOS! Gisteren zaten er heel veel mooie blaadjes aan zijn boom, maar vandaag? Vandaag zijn er een paar weg! Ze zijn vast gestolen, en dat betekent... DAT ER EEN BLAADJESDIEF RONDLOOPT! Een erg grappig verhaal over een eekhoorn die enorm verbaasd is over de wisseling van de seizoenen. Wie de blaadjesdief uiteindelijk was vraag je best eens na bij uw kleuter.
We maakten een egel uit klei en vervolgens ook een nest/bedje. De egel begint binnenkort aan zn winterslaap, wij zorgden er alvast voor dat hij heel zacht in slaap kan vallen!
Voor de eerste keer leerden we programmeren - dit met behulp van de beebot - heel langzaam in korte stukjes want dit is helemaal niet simpel.
We luisterden naar verschillende dierengeluiden en moesten deze linken met de juiste bosdieren. Niet gemakkelijk als je enkel maar gebruik kan maken van je luisterkracht.
Tijdens week 3 gingen we met de bosvruchten aan de slag. We hadden teloefeningen met eikels- kastanjes en denneappels. Het ging o.a. over de begrippen meer-minder-evenveel. We gebruikten onze kijkkracht bij een zoekopdracht maar ook onze voelkracht met de voeldoos - juf stopte een bosvrucht in de voeldoos, het was aan ons om goed te voelen en zo te weten te komen welke bosvrucht er in de doos zat. We gingen naar het bos, de palingbeek - Aparte rubriek/foto's hieronder terug te vinden.
Met de bus trokken we naar Poperinge - samen met het eerste kleuter. Eenmaal aangekomen in de Ghybe konden we zitten in de cinemastoelen en kijken naar het toneel!
Op stap met Freek van de Palingbeek!
Op woensdag 16/10 trokken we met het eerste en tweede kleuter naar de Palingbeek. Dit onder begeleiding van juf Kristel, juf Sofie, juf Lise, Kristien en de mama van Lotte. Jules, Anna en Rikki waren ook van de partij.
Éénmaal aangekomen deden we onze laarzen aan en kregen we een vuilniszak over ons getrokken want vuil worden stond op de planning.
Een kleine vriend - Freek van de Palingbeek- nam ons mee op sleeptouw. Onze zintuigen stonden steeds op scherp: telkens was er iets nieuws te ontdekken om samen te leren en te doen in het groen. Als Freek honger kreeg, maakten we een vers moddersoepje. Werd Freek wat moe deden we wat rustoefeningen. Wilde Freek spelen dan liepen we rond in het bos,…
Een fijne, leuke, leerrijke en vooral modderige uitstap!
Éénmaal aangekomen deden we onze laarzen aan en kregen we een vuilniszak over ons getrokken want vuil worden stond op de planning.
Een kleine vriend - Freek van de Palingbeek- nam ons mee op sleeptouw. Onze zintuigen stonden steeds op scherp: telkens was er iets nieuws te ontdekken om samen te leren en te doen in het groen. Als Freek honger kreeg, maakten we een vers moddersoepje. Werd Freek wat moe deden we wat rustoefeningen. Wilde Freek spelen dan liepen we rond in het bos,…
Een fijne, leuke, leerrijke en vooral modderige uitstap!
Rikki ontdekt het herfstbos! (week 1)
Deze week viel weer heel wat te beleven in de Rikkiklas.
We kregen om te beginnen allemaal een nieuw maatje aangezien we over een nieuw thema leren. Deze maand is kleurtje 'rood zo valt er niemand uit de boot' - daarom kwamen we allemaal in rode kledij naar school op maandag. Wat leuk dat iedereen wat roods aan had. We gaan ons wat meer verdiepen in vriendschap - geen ruzie maken - er voor elkaar zijn. Dit aan de hand van kleine activiteiten.
Rikki in het herfstbos startte deze week met de focus op de herfstkleuren. Wat zijn de herfstkleuren? Vraag het gerust eens aan uw kleuter! (rood-bruin-geel-oranje-donkergroen-lichtgroen)
We deden een waarneming van allemaal herfstspulletjes uit het bos. We zochten naar de juiste woordenschat en elke dag herhaalden we de belangrijkste woordjes. Denk maar aan de tamme en de wilde kastanjes, eikeltjes met en zonder een hoedje, bolsters, helikoptertje, herfstblaadjes, boom, stam, ...
Vervolgens bekeken we goed de kleuren in de herfst. We trokken naar buiten en bekeken de bomen, de struiken,.. Welke kleuren konden we allemaal waarnemen? Met de kleuren die we hadden ontdekt maakten we een grote herfstboom. We maakten patronen aan takken met grote en kleine parels, we kregen opdrachtkaarten en moesten goed kijken wat er bij welke boom hoorde, we stempelden met echte herfstblaadjes, we maakten een reuze mandala in de tuin met allemaal gevonden herfstspulletjes, we kregen een nieuwe sensorische bak in de klas voorzien van verschillende herfstspulletjes, We luisterden naar het mooie verhaal 'Waar blijft de herfst?', we leerden een lied over het bos en we deden nog zoveel meer.
Volgende week verdiepen we ons wat verder in de dieren van het bos.
Misschien kun je thuis al eens met uw kleuter nadenken over de dieren van het bos.
We kregen om te beginnen allemaal een nieuw maatje aangezien we over een nieuw thema leren. Deze maand is kleurtje 'rood zo valt er niemand uit de boot' - daarom kwamen we allemaal in rode kledij naar school op maandag. Wat leuk dat iedereen wat roods aan had. We gaan ons wat meer verdiepen in vriendschap - geen ruzie maken - er voor elkaar zijn. Dit aan de hand van kleine activiteiten.
Rikki in het herfstbos startte deze week met de focus op de herfstkleuren. Wat zijn de herfstkleuren? Vraag het gerust eens aan uw kleuter! (rood-bruin-geel-oranje-donkergroen-lichtgroen)
We deden een waarneming van allemaal herfstspulletjes uit het bos. We zochten naar de juiste woordenschat en elke dag herhaalden we de belangrijkste woordjes. Denk maar aan de tamme en de wilde kastanjes, eikeltjes met en zonder een hoedje, bolsters, helikoptertje, herfstblaadjes, boom, stam, ...
Vervolgens bekeken we goed de kleuren in de herfst. We trokken naar buiten en bekeken de bomen, de struiken,.. Welke kleuren konden we allemaal waarnemen? Met de kleuren die we hadden ontdekt maakten we een grote herfstboom. We maakten patronen aan takken met grote en kleine parels, we kregen opdrachtkaarten en moesten goed kijken wat er bij welke boom hoorde, we stempelden met echte herfstblaadjes, we maakten een reuze mandala in de tuin met allemaal gevonden herfstspulletjes, we kregen een nieuwe sensorische bak in de klas voorzien van verschillende herfstspulletjes, We luisterden naar het mooie verhaal 'Waar blijft de herfst?', we leerden een lied over het bos en we deden nog zoveel meer.
Volgende week verdiepen we ons wat verder in de dieren van het bos.
Misschien kun je thuis al eens met uw kleuter nadenken over de dieren van het bos.
Schrijfdans van meneertje ROND
Deze week was het vlinderweek. Dit wil zeggen dat we heel wat zaken herhalen van het vorige thema - dat we terugblikken op het vorige thema en dat juf wat extra tijd neemt om te observeren, dingen uit te testen, kleuters te helpen waar het wat moeilijk was.
In de vlinderweek werken we ook steeds rond een schrijfdans. Deze week hadden we het over meneertje ROND.
Eerst en vooral gingen we opzoek naar allemaal ronde voorwerpen in de klas. Daarna dansten we een rondedans. We luisterden heel goed want er kwamen twee verschillende ritmes aanbod. Bij het ene ritme draaiden we in het rond - ofwel naar links, ofwel naar recht. Bij het tweede ritme stonden we stil, klapten we in onze handen en vervolgens klapten we op onze benen. Niet gemakkelijk als we het alleen moeten doen.
Na deze twee voorbereidende oefeningen gedaan te hebben gingen we over naar het groot bewegen op papier. We maakten ons meneertje rond.
In de vlinderweek werken we ook steeds rond een schrijfdans. Deze week hadden we het over meneertje ROND.
Eerst en vooral gingen we opzoek naar allemaal ronde voorwerpen in de klas. Daarna dansten we een rondedans. We luisterden heel goed want er kwamen twee verschillende ritmes aanbod. Bij het ene ritme draaiden we in het rond - ofwel naar links, ofwel naar recht. Bij het tweede ritme stonden we stil, klapten we in onze handen en vervolgens klapten we op onze benen. Niet gemakkelijk als we het alleen moeten doen.
Na deze twee voorbereidende oefeningen gedaan te hebben gingen we over naar het groot bewegen op papier. We maakten ons meneertje rond.
MINI - SPORTDAG samen met de eerstekleuterklas.
Onder het motto ‘Sporten is gezond, sporten is fijn’ hielden de peuter-, eerste kleuter- en tweede kleuterklas een klas overschrijdende sportdag op school n.a.l.v. de dag van de sportclub.
Alle vriendjes kwamen met sportieve kledij aan naar school. We gingen van start met wat opwarming. We dansten ons helemaal los op de Bumba stopdans, Tsjoe Tsjoe wa en de apenstopdans.
Daarna hadden de juffen een doorschuifsysteem voorzien. De kleuters konden fietsen, een bewegingsparcours afleggen waarbij ze verschillende hindernissen moesten nemen en zelfs door een tunnel kruipen. Er kon ook een groepje met de glijbaan, wip, grote blokken, een kegelspel en de pittenzakjes met hoepels aan de slag en wie nog wilde dansen kon dit ook nog doen.
In de namiddag gingen we richting het Brennepark waar we ons uitleefden op de speeltoestellen. Wat hadden we een pret!
Tegen de speeltijd keerden we terug naar school en speelden we nog enkele spelletjes met de parachute!
We sloten de dag af met een gezamenlijk koek en drankmoment en nog wat vrij bewegingsspel op de speelplaats.
Wat hebben wij een fijne dag beleefd!
Alle vriendjes kwamen met sportieve kledij aan naar school. We gingen van start met wat opwarming. We dansten ons helemaal los op de Bumba stopdans, Tsjoe Tsjoe wa en de apenstopdans.
Daarna hadden de juffen een doorschuifsysteem voorzien. De kleuters konden fietsen, een bewegingsparcours afleggen waarbij ze verschillende hindernissen moesten nemen en zelfs door een tunnel kruipen. Er kon ook een groepje met de glijbaan, wip, grote blokken, een kegelspel en de pittenzakjes met hoepels aan de slag en wie nog wilde dansen kon dit ook nog doen.
In de namiddag gingen we richting het Brennepark waar we ons uitleefden op de speeltoestellen. Wat hadden we een pret!
Tegen de speeltijd keerden we terug naar school en speelden we nog enkele spelletjes met de parachute!
We sloten de dag af met een gezamenlijk koek en drankmoment en nog wat vrij bewegingsspel op de speelplaats.
Wat hebben wij een fijne dag beleefd!
Welkom in de Rikkiklas (week3)
Deze week was feest week!
We maakten onze verjaardagskalender in de klas. Zo kunnen we mooi zien wie wanneer jarig is en hoelang het nog duurt. We kwamen te weten wie 4 jaar en wie 5 jaar wordt in de rikkiklas. We maakten kennis met de verjaardagsspulletjes maar ook met het materiaal die we krijgen om mee te spelen wanneer er iemand jarig is. Want wist je - als iemand jarig is in het tweede kleuter - in de rikkiklas- dan vieren we dat de volledige dag. Dan gaat alles van het thema waarover we leren even aan de kant en vieren we - feest!
Na twee dagen wat meer te weten te komen over jarig zijn kwam als kers op de taart de verjaardag van Rikki! Wat was dit fijn! (Voor meer beeldmateriaal zie het rubriekje hieronder!)
Dinsdag kwam juf Trui langs voor een rustgevend nestje. Wat waren we weer zen toen ze vertrok uit onze klas.
Op donderdag was Rikki weggelopen - hij had zich verstopt. We voelden ons wat in de war! Sommige kleuters waren verdrietig, sommige waren boos en anderen bleven gewoon kalm. Na een helse zoektocht in de tuin- op de speelplaats- in de klas van juf Kristel- de bureau van juf Steffi,... vonden we Rikki uiteindelijk in de boerderij van onze klas, hij was daar wat aan het spelen. Wat waren we opgelucht dat we Rikki hadden teruggevonden! We hebben hem natuurlijk ook gezegd dat hij dit niet meer mag doen - dat we heel erg ongerust waren.
We speelden voor het eerst in onze nieuwe buitenkeuken. Heel wat potten - pannen- groot bestek - kopjes - tassen, .. zorgen voor heel wat spelplezier. Dit zorgt er natuurlijk voor dat we heel wat kunnen experimenteren en exploreren met het aangeboden materiaal. Een grote dankjewel naar opa Paul en meester Jan om zoveel werk te steken in onze buitenkeuken tijdens de grote vakantie. Maar ook een grote dankjewel aan jullie voor het kopen van de milka en cote d'or pakketten.
Verder hebben we heel wat gefietst want wat hebben we genoten van het mooie weer de voorbije week! Hopelijk kunnen we nog wat genieten de komende weken! Fingers crossed!
HiephiepHOERAA voor Rikki, Jules en Anna!
Hiephiephoeraaa voor de klaspoppen van het eerste en tweede kleuter. Jules, Anna en Rikki nodigden ons uit voor hun verjaardagsfeest. We konden smullen van pudding met speculoos die werd gemaakt in de klas van juf Kristel en van pannenkoeken uit de klas van juf Lise. Daarnaast konden we genieten van het samen vieren, dansen, zingen en spelen.
Wat een feest, wat een leute!
Wat een feest, wat een leute!
Welkom in de Rikkiklas (week2)
Deze week leerden we de vriendjes van Rikki wat beter kennen - dit aan de hand van een verhaal. Ook Jezus is een vriend van Rikki en ons allemaal - Zo gingen we aan de slag met ons klasdagboek die we in onze godsdiensthoek hebben gelegd. Met ons klasdagboek blikken we terug op speciale activiteiten - leuke uitstappen - bezoek in onze klas, ... Samen denken we na over wat we juist heel leuk vonden aan deze gebeurtenis - wat we minder leuk vonden of waar we zelfs wat verdrietig van werden.
We knutselden onze aanwezigheidskalender om zo duidelijk te kunnen zien wie afwezig is in onze klas. We speelden spelletjes rond ons eigen symbool en dat van onze vriendjes - We werden even kleine kunstenaars want we schilderden onze symbolen op de schildersezels in de klas, hier gingen we aan de slag met onze stop-denk-doe methode - we bekeken ons symbool goed, we dachten na over hoe we aan ons 'kunstwerk' zouden beginnen en vervolgens konden we echt aan de slag. Niet zo heel erg simpel.
We verdiepten ons in de emoties van de kleurenmonsters. We bekeken en luisterden naar heel wat situaties - welk gevoel hadden wij bij bepaalde situaties of hoe zouden we er zelf mee omgaan? We zijn gestart met boos-blij-bang en verdrietig. We werken volgende week nog wat verder met kalm en verliefd.
We leerden ons eigen IKje wat beter kennen. Welke lichaamsdelen hebben we allemaal en wat doen we ermee. Kunnen we ermee dansen? Kunnen we ermee voelen? Kunnen we ermee ruiken of horen, ... Dit aan de hand van een leuk liedje dat we nog meerdere malen zullen herhalen dit schooljaar. Voor de schrijfdans van deze week trokken we naar de speelplaats. We vormden de contouren van ons maatje met krijt.
We maakten een wandeling in Watou en hielden een korte stop bij de bollaert (het speelplein konden we toch niet zomaar voorbij wandelen) - we leerden hoe we mooi moeten stappen op de stoep - wat we moeten doen bij een zebrapad - en hoe we ons duidelijk zichtbaar maken in het verkeer.
Ooh, en als laatste maakten we een vlaggenslinger voor Rikki want wist je dat hij bijna jarig is! Volgende week bereiden we ons voor op het grootste verjaardagsfeest ooit in de geschiedenis! SPANNEND!
We knutselden onze aanwezigheidskalender om zo duidelijk te kunnen zien wie afwezig is in onze klas. We speelden spelletjes rond ons eigen symbool en dat van onze vriendjes - We werden even kleine kunstenaars want we schilderden onze symbolen op de schildersezels in de klas, hier gingen we aan de slag met onze stop-denk-doe methode - we bekeken ons symbool goed, we dachten na over hoe we aan ons 'kunstwerk' zouden beginnen en vervolgens konden we echt aan de slag. Niet zo heel erg simpel.
We verdiepten ons in de emoties van de kleurenmonsters. We bekeken en luisterden naar heel wat situaties - welk gevoel hadden wij bij bepaalde situaties of hoe zouden we er zelf mee omgaan? We zijn gestart met boos-blij-bang en verdrietig. We werken volgende week nog wat verder met kalm en verliefd.
We leerden ons eigen IKje wat beter kennen. Welke lichaamsdelen hebben we allemaal en wat doen we ermee. Kunnen we ermee dansen? Kunnen we ermee voelen? Kunnen we ermee ruiken of horen, ... Dit aan de hand van een leuk liedje dat we nog meerdere malen zullen herhalen dit schooljaar. Voor de schrijfdans van deze week trokken we naar de speelplaats. We vormden de contouren van ons maatje met krijt.
We maakten een wandeling in Watou en hielden een korte stop bij de bollaert (het speelplein konden we toch niet zomaar voorbij wandelen) - we leerden hoe we mooi moeten stappen op de stoep - wat we moeten doen bij een zebrapad - en hoe we ons duidelijk zichtbaar maken in het verkeer.
Ooh, en als laatste maakten we een vlaggenslinger voor Rikki want wist je dat hij bijna jarig is! Volgende week bereiden we ons voor op het grootste verjaardagsfeest ooit in de geschiedenis! SPANNEND!
Eerste schoolweek in de RIKKIKLAS!
2/09 - onze eerste schooldag! Wat was er heel wat spanning bij de kleuters en bij de juf. Wat zou dat nieuwe schooljaar in zn mars hebben, wie zal er allemaal in mijn klas zitten? hoe ziet onze klas eruit? Hoe is onze nieuwe juf? ...
De spanning was snel weg want we voelden ons meteen helemaal op ons gemakje in de klas - zowel met Rikki onze nieuwe vriend, als met de juf, als met de andere vriendjes in de klas.
Op maandag 2/09 startte we met een opening op de speelplaats. Een nieuw schooljaar vraagt om een nieuwe jaarthema - die werd al snel duidelijk tijdens de uitleg van juf Wendy en juf Griet. De waaier kleurt, dit zullen we aan de hand van de kleurenmonsters uitwerken. Na de opening vertrokken we naar de klas - grote oogjes want de klas zag er helemaal anders uit dan vorig jaar, nieuwe hoekjes - andere pictogrammen, ...
De ochtend zelf gingen we rustig van start - we hadden gesprekken over de vakantie, juf speelde met ons mee en zo leerden we op een leuke manier de regels en de afspraken in de hoekjes kennen. Ook het opruimen verliep vlot omdat we alles moeten terugplaatsen op de foto's die we tegen komen in de kasten. Er werden natuurlijk ook foto's getrokken met Rikki om er later mee aan de slag te gaan. Om de dag af te sluiten werden we met zn allen getrakteerd op een lekker ijsje van de ouderraad. DANKJEWEL AAN DE OUDERRAAD!
De eerste schooldag verliep vlot, was leuk, fijn en gezellig! Klaar om de rest van de week te trotseren.
Op dinsdag - woensdag - donderdag bleven we inzetten op de regels en de afspraken in de klas, want zeg nu zelf .. als we veel herhalen kunnen we ze des te beter onthouden. Ook juf speelde vaak mee in de hoekjes en probeerde ons zo wat beter te leren kennen. We maakten kennis met de kalenders en de liedjes die erbij horen, we maakten onze stophandjes (deze zullen we nodig hebben als we niet meteen klaar raken met één of andere oefening), We deden een grote zoektocht in de klas en op school, we zorgden voor elkaar via een massage, we bekeken ons vriendenboekje en de foto's, we maakten ons werkje voor aan de kapstok (zo weten we goed waar we onze jas moeten hangen) en tot slot leerden we Rikki beter kennen, want wisten jullie trouwens dat Rikki een beetje anders is dan alle andere konijnen? Kijk maar eens naar zijn éné oor - maar dat is helemaal niet erg! Want we zijn allemaal anders en dat is maar goed ook!
Vrijdag was er sneller dan we beseften, we gingen naar de kerk voor de fluojas en boekentas inwijding - we kwamen elk apart bij juf om te bespreken hoe onze eerste schoolweek eruit zag - dit kun je trouwens terugvinden in het schriftje van uw kleuter- en in de namiddag gingen we volle bak aan de slag met de buitenbakken, helaas wat anders dan anders want door het slechte weer gingen de buitenbakken door in de gang en in de drie kleuterklassen - maar daarom zeker niet minder leuk!
We zijn goed gestart! Op naar meer!
De spanning was snel weg want we voelden ons meteen helemaal op ons gemakje in de klas - zowel met Rikki onze nieuwe vriend, als met de juf, als met de andere vriendjes in de klas.
Op maandag 2/09 startte we met een opening op de speelplaats. Een nieuw schooljaar vraagt om een nieuwe jaarthema - die werd al snel duidelijk tijdens de uitleg van juf Wendy en juf Griet. De waaier kleurt, dit zullen we aan de hand van de kleurenmonsters uitwerken. Na de opening vertrokken we naar de klas - grote oogjes want de klas zag er helemaal anders uit dan vorig jaar, nieuwe hoekjes - andere pictogrammen, ...
De ochtend zelf gingen we rustig van start - we hadden gesprekken over de vakantie, juf speelde met ons mee en zo leerden we op een leuke manier de regels en de afspraken in de hoekjes kennen. Ook het opruimen verliep vlot omdat we alles moeten terugplaatsen op de foto's die we tegen komen in de kasten. Er werden natuurlijk ook foto's getrokken met Rikki om er later mee aan de slag te gaan. Om de dag af te sluiten werden we met zn allen getrakteerd op een lekker ijsje van de ouderraad. DANKJEWEL AAN DE OUDERRAAD!
De eerste schooldag verliep vlot, was leuk, fijn en gezellig! Klaar om de rest van de week te trotseren.
Op dinsdag - woensdag - donderdag bleven we inzetten op de regels en de afspraken in de klas, want zeg nu zelf .. als we veel herhalen kunnen we ze des te beter onthouden. Ook juf speelde vaak mee in de hoekjes en probeerde ons zo wat beter te leren kennen. We maakten kennis met de kalenders en de liedjes die erbij horen, we maakten onze stophandjes (deze zullen we nodig hebben als we niet meteen klaar raken met één of andere oefening), We deden een grote zoektocht in de klas en op school, we zorgden voor elkaar via een massage, we bekeken ons vriendenboekje en de foto's, we maakten ons werkje voor aan de kapstok (zo weten we goed waar we onze jas moeten hangen) en tot slot leerden we Rikki beter kennen, want wisten jullie trouwens dat Rikki een beetje anders is dan alle andere konijnen? Kijk maar eens naar zijn éné oor - maar dat is helemaal niet erg! Want we zijn allemaal anders en dat is maar goed ook!
Vrijdag was er sneller dan we beseften, we gingen naar de kerk voor de fluojas en boekentas inwijding - we kwamen elk apart bij juf om te bespreken hoe onze eerste schoolweek eruit zag - dit kun je trouwens terugvinden in het schriftje van uw kleuter- en in de namiddag gingen we volle bak aan de slag met de buitenbakken, helaas wat anders dan anders want door het slechte weer gingen de buitenbakken door in de gang en in de drie kleuterklassen - maar daarom zeker niet minder leuk!
We zijn goed gestart! Op naar meer!