Rikki viert kerstmis in K2
Joepie, de gezelligste tijd van het jaar breekt aan!
Op maandag werden we naar binnen gezogen in de klas door alle lichtjes. De grote lichten waren uit en alle kerstlichtjes brandde. Waaaaauw - wat mooi, gezellig, rustgevend, ..
We startte meteen met een grote waarneming van alle kerstspullen om er vervolgens de kerstboom mee te versieren. Wat hebben we een mooi resultaat - zie facebookpagina.
Druk,druk,druk want we gingen ook van start met ons grote kerstwerk. Wat we juist maken is voor ons een weet, voor jullie nog een groot vraagteken! Verder kwamen nog heel wat zaken aanbod - nieuwjaarsversje oefenen, de juiste figuren herkennen in de kerstboom en er vervolgens het juiste kleur aan geven, luisteren naar het verhaal van Rikki viert kerstmis, een adventskrans in elkaar knutselen en er meer te weten over komen, heel wat woordenschat leren kennen rond het thema kerst - denk maar aan: kersttrui, adventskalender, slingers, kerstballen, kerstmuts, kerstboom, kerstballen, kerstavond, ... het geboorteverhaal van Jezus beluisteren, ...
Ohja, en op dinsdag kwamen enkele kinderen van het 5de leerjaar spelen in onze klas. Ook wel eens leuk om te luisteren naar de fantasie van de grote kinderen en daarmee aan de slag te gaan.
Heel veel beeldmateriaal heb ik niet kunnen toevoegen aan dit album want anders weten jullie al wat ons kerstwerkje zal zijn!
Op naar volgende week!
Op maandag werden we naar binnen gezogen in de klas door alle lichtjes. De grote lichten waren uit en alle kerstlichtjes brandde. Waaaaauw - wat mooi, gezellig, rustgevend, ..
We startte meteen met een grote waarneming van alle kerstspullen om er vervolgens de kerstboom mee te versieren. Wat hebben we een mooi resultaat - zie facebookpagina.
Druk,druk,druk want we gingen ook van start met ons grote kerstwerk. Wat we juist maken is voor ons een weet, voor jullie nog een groot vraagteken! Verder kwamen nog heel wat zaken aanbod - nieuwjaarsversje oefenen, de juiste figuren herkennen in de kerstboom en er vervolgens het juiste kleur aan geven, luisteren naar het verhaal van Rikki viert kerstmis, een adventskrans in elkaar knutselen en er meer te weten over komen, heel wat woordenschat leren kennen rond het thema kerst - denk maar aan: kersttrui, adventskalender, slingers, kerstballen, kerstmuts, kerstboom, kerstballen, kerstavond, ... het geboorteverhaal van Jezus beluisteren, ...
Ohja, en op dinsdag kwamen enkele kinderen van het 5de leerjaar spelen in onze klas. Ook wel eens leuk om te luisteren naar de fantasie van de grote kinderen en daarmee aan de slag te gaan.
Heel veel beeldmateriaal heb ik niet kunnen toevoegen aan dit album want anders weten jullie al wat ons kerstwerkje zal zijn!
Op naar volgende week!
Rikki ontdekt verschillende soorten boeken...
Deze week werkten we nog wat verder rond boeken. Er waren weer heel wat mensen die stonden te poppelen om langs te komen in onze klas. Enkele mama's - maar ook juf Steffi, meester Jan en Kristien kwamen een boekje voorlezen. Wat fijn en gezellig om jullie allen te mogen ontvangen! DANKJEWEL!
Deze week leerden we ook werken met de computer en de ipad. We gingen aan de slag met de app Fundels - dit is een soort bibliotheek online. We kregen een verhaal te horen op één van de toestellen en tot slot kregen we enkele oefeningen rond dit verhaal. Swipen met de vinger op de ipad was voor veel kleuters een vanzelfsprekende zaak. Maar werken met de muis van de computer was iets anders, lastig als dat ding niet wil doen wat we vragen! Hihi!
We hadden een echte bibliotheek in de klas. Met eilandjes waaruit we boekjes konden kiezen, een bibliotheekkaart om boeken te ontlenen, een computer om de boekjes in te scannen, een toetsenbord om de naam van op de kaart in te typen,.. Wat een succes! Heel veel boeken werden ontleent en bekeken. De toezichters van de bib hadden heel veel werk!
De kleuters hadden een soort van boekbespreking bij juf. Het lievelingsboek dat ze meehadden van thuis konden ze in geuren en kleuren bespreken met juf. Wat gebeurde er allemaal? Wie was het hoofdpersonage? Wie zouden ze eens willen zijn in het boek? ... We bekeken de kaft goed, was het een dik of dun boek, was het in het nederlands of in het frans, ...
Een fijne week alweer met heel wat beleving!
Deze week leerden we ook werken met de computer en de ipad. We gingen aan de slag met de app Fundels - dit is een soort bibliotheek online. We kregen een verhaal te horen op één van de toestellen en tot slot kregen we enkele oefeningen rond dit verhaal. Swipen met de vinger op de ipad was voor veel kleuters een vanzelfsprekende zaak. Maar werken met de muis van de computer was iets anders, lastig als dat ding niet wil doen wat we vragen! Hihi!
We hadden een echte bibliotheek in de klas. Met eilandjes waaruit we boekjes konden kiezen, een bibliotheekkaart om boeken te ontlenen, een computer om de boekjes in te scannen, een toetsenbord om de naam van op de kaart in te typen,.. Wat een succes! Heel veel boeken werden ontleent en bekeken. De toezichters van de bib hadden heel veel werk!
De kleuters hadden een soort van boekbespreking bij juf. Het lievelingsboek dat ze meehadden van thuis konden ze in geuren en kleuren bespreken met juf. Wat gebeurde er allemaal? Wie was het hoofdpersonage? Wie zouden ze eens willen zijn in het boek? ... We bekeken de kaft goed, was het een dik of dun boek, was het in het nederlands of in het frans, ...
Een fijne week alweer met heel wat beleving!
De voorleesweek met Rikki
Deze week leerden we wat meer over boeken. Wat staat er op de kaft? Hoe ontstaat een prentenboek? Wat is het verschil tussen lenen en kopen? Waar kun je boeken lenen? Wat heb je allemaal nodig als je lid wil zijn van de bibliotheek? Hoe ziet een bibliotheek eruit? Wat is het verschil tussen de bib van Watou en de bib van Poperinge? ... Allemaal vragen waar we deze week een antwoord op kregen.
We bekeken ook verschillende boeken van dichtbij. Dikke, dunne, kleine, grote, ... boeken. Boeken met veel bladzijden en boeken met weinig bladzijden. Boeken met papieren bladzijden en boeken met kartonnen bladzijden. Sprookjesboeken, stickerboeken, kleurboeken, prentenboeken, kookboeken, boeken met geluid, boeken met flapjes, strips, .. Je hoort het al .. boeken, boeken en nog eens boeken.
Heel wat mama's of moekes kwamen lezen in de klas. Waarvoor heel veel dank! Leuk voor uw kleuter om de aanwezigheid van de mama's of moekes te voelen in de klas!
Ook juf Trui kwam voor een nestje rond de herfst in de klas. Rust, zen, stilte .. Wat is dit eens fijn om te ervaren.
Geniet mee van de foto's rond onze voorleesweek!
We bekeken ook verschillende boeken van dichtbij. Dikke, dunne, kleine, grote, ... boeken. Boeken met veel bladzijden en boeken met weinig bladzijden. Boeken met papieren bladzijden en boeken met kartonnen bladzijden. Sprookjesboeken, stickerboeken, kleurboeken, prentenboeken, kookboeken, boeken met geluid, boeken met flapjes, strips, .. Je hoort het al .. boeken, boeken en nog eens boeken.
Heel wat mama's of moekes kwamen lezen in de klas. Waarvoor heel veel dank! Leuk voor uw kleuter om de aanwezigheid van de mama's of moekes te voelen in de klas!
Ook juf Trui kwam voor een nestje rond de herfst in de klas. Rust, zen, stilte .. Wat is dit eens fijn om te ervaren.
Geniet mee van de foto's rond onze voorleesweek!
Bezoek aan de Bibliotheek van Watou
Bezoek aan de Bibliotheek van Poperinge
Sint en Piet (week 2)
Waaaauw, de Sint kwam langs in onze klas .. En wat waren de pieten weer grote sloddervossen. Overal lagen er picknicken in de klas. Gelukkig was onze opruimkracht optimaal en konden we alle picknicken verzamelen in een grote doos. Smullen kwam zeker ook aanbod!
Deze week ontdekten we vooral het nieuwe speelgoed maar deden we ook wat moeilijk oefeningen. De verkleedspullen waren enorm in trek want spelen van Piet en Sint vinden we wel heel tof!
Ook schrijfdans kwam aanbod .. We maakten een zwarte piet aan de hand van meneertje rond. Proeven aan het snoepgoed was wel de allerleukste activiteit van deze week, chocolade, mandarijnen, picknicken, speculaas, pepernoten, ... Hmmm wat was alles lekker. Juf Sofie en juf Lise speelden een poppenspel in de klas over de sint die heel erg lui was. Gelukkig was hij deze week niet zo lui anders kregen we geen speelgoed in de klas.
Deze week ontdekten we vooral het nieuwe speelgoed maar deden we ook wat moeilijk oefeningen. De verkleedspullen waren enorm in trek want spelen van Piet en Sint vinden we wel heel tof!
Ook schrijfdans kwam aanbod .. We maakten een zwarte piet aan de hand van meneertje rond. Proeven aan het snoepgoed was wel de allerleukste activiteit van deze week, chocolade, mandarijnen, picknicken, speculaas, pepernoten, ... Hmmm wat was alles lekker. Juf Sofie en juf Lise speelden een poppenspel in de klas over de sint die heel erg lui was. Gelukkig was hij deze week niet zo lui anders kregen we geen speelgoed in de klas.
HiephiepHOERAA voor NOOR!
Hoeraa voor Noor - Noor was jarig op 12/11 en vierde haar verjaardag in stijl!
Noor koos voor 3 activiteiten doorheen de dag, nl: een kus krijgen van iemand naar keuze, een verhaal gelezen door de juf en geschminkt worden.
Verder blies ze de kaarsje uit vanop de verjaardagstaart, kreeg ze een ballon, maakte ze een eigen medaille en kroon, mocht ze eens op een stoel staan, juf trok verschillende foto's en tot slot versierden we de klas met vlaggetjes.
Noor genoot om eens even helemaal 'in the picture' te staan!
Dank aan mama om een lekkere cake te bakken zodat we samen konden smullen van al dat lekkers!
Noor koos voor 3 activiteiten doorheen de dag, nl: een kus krijgen van iemand naar keuze, een verhaal gelezen door de juf en geschminkt worden.
Verder blies ze de kaarsje uit vanop de verjaardagstaart, kreeg ze een ballon, maakte ze een eigen medaille en kroon, mocht ze eens op een stoel staan, juf trok verschillende foto's en tot slot versierden we de klas met vlaggetjes.
Noor genoot om eens even helemaal 'in the picture' te staan!
Dank aan mama om een lekkere cake te bakken zodat we samen konden smullen van al dat lekkers!
Rikki ontdekt de verschillende pieten
Jullie hebben het misschien al gehoord maar de klas staat vol met spulletjes van de Sint en zn pieten. Tot nu toe kregen we al elke dag een Rikkibrief met een opdracht in.
Maandag: maken van een lampion
Op maandag gingen we tot bij de brievenbus om onze tekeningen te posten.
Dinsdag: maken van een hoofddeksel (mijter of pietenmuts)
Woensdag: op zoek naar de verschillende pieten en sintjes in Watou.
Er zat ook een sleutel in de enveloppe de Sint gaf ons de sleutels van zijn verblijfplaats in Watou. Wauw, wij konden eens gaan piepen.
De Sint was natuurlijk niet thuis want hij heeft het veel te druk momenteel!
Donderdag: Was het alles afwerken - onze schoen zoeken om mee te doen naar de klas en opruimen als de besten.
Vrijdag: kwamen de pieten langs op school - zie tekstje hieronder.
Op vrijdag was juf helaas ziek - juf Folke kwam in de klas om ons te helpen. Dankjewel aan juf Folke om zo goed te zorgen voor ons!
Maandag: maken van een lampion
Op maandag gingen we tot bij de brievenbus om onze tekeningen te posten.
Dinsdag: maken van een hoofddeksel (mijter of pietenmuts)
Woensdag: op zoek naar de verschillende pieten en sintjes in Watou.
Er zat ook een sleutel in de enveloppe de Sint gaf ons de sleutels van zijn verblijfplaats in Watou. Wauw, wij konden eens gaan piepen.
De Sint was natuurlijk niet thuis want hij heeft het veel te druk momenteel!
Donderdag: Was het alles afwerken - onze schoen zoeken om mee te doen naar de klas en opruimen als de besten.
Vrijdag: kwamen de pieten langs op school - zie tekstje hieronder.
Op vrijdag was juf helaas ziek - juf Folke kwam in de klas om ons te helpen. Dankjewel aan juf Folke om zo goed te zorgen voor ons!
Hij komt ... hij komt ... De zwarte pieten in de waaier van Watou!
Op vrijdag 8 november 2024 kregen we in de namiddag hoog bezoek! Wat keken we ernaar uit, sommige kleuters wel met een klein hartje! We werden uitgenodigd om de Sint en zijn Zwarte Pieten te ontvangen in de kerk van Watou. Oei, maar de Zwarte Pieten waren alleen. Hoe kwam dit? We kregen een stick met een filmpje van de Sint. In een videoboodschap liet hij ons weten dat hij nog heel wat werk heeft met het inpakken en daarom kon hij er jammer genoeg niet bij zijn. Gelukkig hadden zijn Zwarte Pieten wel even tijd. Maar het duurde niet lang voor we met een groot probleem zaten! Alle tekeningen die opgestuurd werden naar de Sint waren verloren gegaan. Wat nu gedaan!? Gelukkig wisten wij wel een oplossing ... we maken nieuwe tekeningen! Zo gezegd, zo gedaan! We gingen samen met de Zwarte Pieten naar school en na een dans- en zangmomentje gingen we allemaal aan de slag. Ondertussen kwamen de Zwarte Pieten kijken of we goed aan het werk waren en kregen we ook wat lekkers van hen. En gelukkig konden we op het einde van de namiddag een mooie pak tekeningen bezorgen aan de Pieten. Dank je wel Pieten voor jullie bezoekje! Wat vonden we het super leuk!
Rikki ontdekt het herfstbos (week 2 en 3)
De voorbije twee weken werkten we verder rond de herfst/het bos.
In week 2 hebben we ons verdiept in de dieren van het bos. We hielden een fameuze brainstorm - leerden bij via informatieboeken maar ook via verschillende filmpjes.
We deden de dieren van het bos na aan de hand van enkele leuke yoga-oefeningen. Fijn om één te worden met de dieren van het bos via een rustige manier.
We kregen het verhaal van 'de blaadjesdief' op verschillende manieren te horen - Voorgelezen door juf, als digitaal verhaal en een poppenspel.
--> EEKHOORN IS BOOS! Gisteren zaten er heel veel mooie blaadjes aan zijn boom, maar vandaag? Vandaag zijn er een paar weg! Ze zijn vast gestolen, en dat betekent... DAT ER EEN BLAADJESDIEF RONDLOOPT! Een erg grappig verhaal over een eekhoorn die enorm verbaasd is over de wisseling van de seizoenen. Wie de blaadjesdief uiteindelijk was vraag je best eens na bij uw kleuter.
We maakten een egel uit klei en vervolgens ook een nest/bedje. De egel begint binnenkort aan zn winterslaap, wij zorgden er alvast voor dat hij heel zacht in slaap kan vallen!
Voor de eerste keer leerden we programmeren - dit met behulp van de beebot - heel langzaam in korte stukjes want dit is helemaal niet simpel.
We luisterden naar verschillende dierengeluiden en moesten deze linken met de juiste bosdieren. Niet gemakkelijk als je enkel maar gebruik kan maken van je luisterkracht.
Tijdens week 3 gingen we met de bosvruchten aan de slag. We hadden teloefeningen met eikels- kastanjes en denneappels. Het ging o.a. over de begrippen meer-minder-evenveel. We gebruikten onze kijkkracht bij een zoekopdracht maar ook onze voelkracht met de voeldoos - juf stopte een bosvrucht in de voeldoos, het was aan ons om goed te voelen en zo te weten te komen welke bosvrucht er in de doos zat. We gingen naar het bos, de palingbeek - Aparte rubriek/foto's hieronder terug te vinden.
Met de bus trokken we naar Poperinge - samen met het eerste kleuter. Eenmaal aangekomen in de Ghybe konden we zitten in de cinemastoelen en kijken naar het toneel!
In week 2 hebben we ons verdiept in de dieren van het bos. We hielden een fameuze brainstorm - leerden bij via informatieboeken maar ook via verschillende filmpjes.
We deden de dieren van het bos na aan de hand van enkele leuke yoga-oefeningen. Fijn om één te worden met de dieren van het bos via een rustige manier.
We kregen het verhaal van 'de blaadjesdief' op verschillende manieren te horen - Voorgelezen door juf, als digitaal verhaal en een poppenspel.
--> EEKHOORN IS BOOS! Gisteren zaten er heel veel mooie blaadjes aan zijn boom, maar vandaag? Vandaag zijn er een paar weg! Ze zijn vast gestolen, en dat betekent... DAT ER EEN BLAADJESDIEF RONDLOOPT! Een erg grappig verhaal over een eekhoorn die enorm verbaasd is over de wisseling van de seizoenen. Wie de blaadjesdief uiteindelijk was vraag je best eens na bij uw kleuter.
We maakten een egel uit klei en vervolgens ook een nest/bedje. De egel begint binnenkort aan zn winterslaap, wij zorgden er alvast voor dat hij heel zacht in slaap kan vallen!
Voor de eerste keer leerden we programmeren - dit met behulp van de beebot - heel langzaam in korte stukjes want dit is helemaal niet simpel.
We luisterden naar verschillende dierengeluiden en moesten deze linken met de juiste bosdieren. Niet gemakkelijk als je enkel maar gebruik kan maken van je luisterkracht.
Tijdens week 3 gingen we met de bosvruchten aan de slag. We hadden teloefeningen met eikels- kastanjes en denneappels. Het ging o.a. over de begrippen meer-minder-evenveel. We gebruikten onze kijkkracht bij een zoekopdracht maar ook onze voelkracht met de voeldoos - juf stopte een bosvrucht in de voeldoos, het was aan ons om goed te voelen en zo te weten te komen welke bosvrucht er in de doos zat. We gingen naar het bos, de palingbeek - Aparte rubriek/foto's hieronder terug te vinden.
Met de bus trokken we naar Poperinge - samen met het eerste kleuter. Eenmaal aangekomen in de Ghybe konden we zitten in de cinemastoelen en kijken naar het toneel!
Op stap met Freek van de Palingbeek!
Op woensdag 16/10 trokken we met het eerste en tweede kleuter naar de Palingbeek. Dit onder begeleiding van juf Kristel, juf Sofie, juf Lise, Kristien en de mama van Lotte. Jules, Anna en Rikki waren ook van de partij.
Éénmaal aangekomen deden we onze laarzen aan en kregen we een vuilniszak over ons getrokken want vuil worden stond op de planning.
Een kleine vriend - Freek van de Palingbeek- nam ons mee op sleeptouw. Onze zintuigen stonden steeds op scherp: telkens was er iets nieuws te ontdekken om samen te leren en te doen in het groen. Als Freek honger kreeg, maakten we een vers moddersoepje. Werd Freek wat moe deden we wat rustoefeningen. Wilde Freek spelen dan liepen we rond in het bos,…
Een fijne, leuke, leerrijke en vooral modderige uitstap!
Éénmaal aangekomen deden we onze laarzen aan en kregen we een vuilniszak over ons getrokken want vuil worden stond op de planning.
Een kleine vriend - Freek van de Palingbeek- nam ons mee op sleeptouw. Onze zintuigen stonden steeds op scherp: telkens was er iets nieuws te ontdekken om samen te leren en te doen in het groen. Als Freek honger kreeg, maakten we een vers moddersoepje. Werd Freek wat moe deden we wat rustoefeningen. Wilde Freek spelen dan liepen we rond in het bos,…
Een fijne, leuke, leerrijke en vooral modderige uitstap!
Rikki ontdekt het herfstbos! (week 1)
Deze week viel weer heel wat te beleven in de Rikkiklas.
We kregen om te beginnen allemaal een nieuw maatje aangezien we over een nieuw thema leren. Deze maand is kleurtje 'rood zo valt er niemand uit de boot' - daarom kwamen we allemaal in rode kledij naar school op maandag. Wat leuk dat iedereen wat roods aan had. We gaan ons wat meer verdiepen in vriendschap - geen ruzie maken - er voor elkaar zijn. Dit aan de hand van kleine activiteiten.
Rikki in het herfstbos startte deze week met de focus op de herfstkleuren. Wat zijn de herfstkleuren? Vraag het gerust eens aan uw kleuter! (rood-bruin-geel-oranje-donkergroen-lichtgroen)
We deden een waarneming van allemaal herfstspulletjes uit het bos. We zochten naar de juiste woordenschat en elke dag herhaalden we de belangrijkste woordjes. Denk maar aan de tamme en de wilde kastanjes, eikeltjes met en zonder een hoedje, bolsters, helikoptertje, herfstblaadjes, boom, stam, ...
Vervolgens bekeken we goed de kleuren in de herfst. We trokken naar buiten en bekeken de bomen, de struiken,.. Welke kleuren konden we allemaal waarnemen? Met de kleuren die we hadden ontdekt maakten we een grote herfstboom. We maakten patronen aan takken met grote en kleine parels, we kregen opdrachtkaarten en moesten goed kijken wat er bij welke boom hoorde, we stempelden met echte herfstblaadjes, we maakten een reuze mandala in de tuin met allemaal gevonden herfstspulletjes, we kregen een nieuwe sensorische bak in de klas voorzien van verschillende herfstspulletjes, We luisterden naar het mooie verhaal 'Waar blijft de herfst?', we leerden een lied over het bos en we deden nog zoveel meer.
Volgende week verdiepen we ons wat verder in de dieren van het bos.
Misschien kun je thuis al eens met uw kleuter nadenken over de dieren van het bos.
We kregen om te beginnen allemaal een nieuw maatje aangezien we over een nieuw thema leren. Deze maand is kleurtje 'rood zo valt er niemand uit de boot' - daarom kwamen we allemaal in rode kledij naar school op maandag. Wat leuk dat iedereen wat roods aan had. We gaan ons wat meer verdiepen in vriendschap - geen ruzie maken - er voor elkaar zijn. Dit aan de hand van kleine activiteiten.
Rikki in het herfstbos startte deze week met de focus op de herfstkleuren. Wat zijn de herfstkleuren? Vraag het gerust eens aan uw kleuter! (rood-bruin-geel-oranje-donkergroen-lichtgroen)
We deden een waarneming van allemaal herfstspulletjes uit het bos. We zochten naar de juiste woordenschat en elke dag herhaalden we de belangrijkste woordjes. Denk maar aan de tamme en de wilde kastanjes, eikeltjes met en zonder een hoedje, bolsters, helikoptertje, herfstblaadjes, boom, stam, ...
Vervolgens bekeken we goed de kleuren in de herfst. We trokken naar buiten en bekeken de bomen, de struiken,.. Welke kleuren konden we allemaal waarnemen? Met de kleuren die we hadden ontdekt maakten we een grote herfstboom. We maakten patronen aan takken met grote en kleine parels, we kregen opdrachtkaarten en moesten goed kijken wat er bij welke boom hoorde, we stempelden met echte herfstblaadjes, we maakten een reuze mandala in de tuin met allemaal gevonden herfstspulletjes, we kregen een nieuwe sensorische bak in de klas voorzien van verschillende herfstspulletjes, We luisterden naar het mooie verhaal 'Waar blijft de herfst?', we leerden een lied over het bos en we deden nog zoveel meer.
Volgende week verdiepen we ons wat verder in de dieren van het bos.
Misschien kun je thuis al eens met uw kleuter nadenken over de dieren van het bos.
Schrijfdans van meneertje ROND
Deze week was het vlinderweek. Dit wil zeggen dat we heel wat zaken herhalen van het vorige thema - dat we terugblikken op het vorige thema en dat juf wat extra tijd neemt om te observeren, dingen uit te testen, kleuters te helpen waar het wat moeilijk was.
In de vlinderweek werken we ook steeds rond een schrijfdans. Deze week hadden we het over meneertje ROND.
Eerst en vooral gingen we opzoek naar allemaal ronde voorwerpen in de klas. Daarna dansten we een rondedans. We luisterden heel goed want er kwamen twee verschillende ritmes aanbod. Bij het ene ritme draaiden we in het rond - ofwel naar links, ofwel naar recht. Bij het tweede ritme stonden we stil, klapten we in onze handen en vervolgens klapten we op onze benen. Niet gemakkelijk als we het alleen moeten doen.
Na deze twee voorbereidende oefeningen gedaan te hebben gingen we over naar het groot bewegen op papier. We maakten ons meneertje rond.
In de vlinderweek werken we ook steeds rond een schrijfdans. Deze week hadden we het over meneertje ROND.
Eerst en vooral gingen we opzoek naar allemaal ronde voorwerpen in de klas. Daarna dansten we een rondedans. We luisterden heel goed want er kwamen twee verschillende ritmes aanbod. Bij het ene ritme draaiden we in het rond - ofwel naar links, ofwel naar recht. Bij het tweede ritme stonden we stil, klapten we in onze handen en vervolgens klapten we op onze benen. Niet gemakkelijk als we het alleen moeten doen.
Na deze twee voorbereidende oefeningen gedaan te hebben gingen we over naar het groot bewegen op papier. We maakten ons meneertje rond.
MINI - SPORTDAG samen met de eerstekleuterklas.
Onder het motto ‘Sporten is gezond, sporten is fijn’ hielden de peuter-, eerste kleuter- en tweede kleuterklas een klas overschrijdende sportdag op school n.a.l.v. de dag van de sportclub.
Alle vriendjes kwamen met sportieve kledij aan naar school. We gingen van start met wat opwarming. We dansten ons helemaal los op de Bumba stopdans, Tsjoe Tsjoe wa en de apenstopdans.
Daarna hadden de juffen een doorschuifsysteem voorzien. De kleuters konden fietsen, een bewegingsparcours afleggen waarbij ze verschillende hindernissen moesten nemen en zelfs door een tunnel kruipen. Er kon ook een groepje met de glijbaan, wip, grote blokken, een kegelspel en de pittenzakjes met hoepels aan de slag en wie nog wilde dansen kon dit ook nog doen.
In de namiddag gingen we richting het Brennepark waar we ons uitleefden op de speeltoestellen. Wat hadden we een pret!
Tegen de speeltijd keerden we terug naar school en speelden we nog enkele spelletjes met de parachute!
We sloten de dag af met een gezamenlijk koek en drankmoment en nog wat vrij bewegingsspel op de speelplaats.
Wat hebben wij een fijne dag beleefd!
Alle vriendjes kwamen met sportieve kledij aan naar school. We gingen van start met wat opwarming. We dansten ons helemaal los op de Bumba stopdans, Tsjoe Tsjoe wa en de apenstopdans.
Daarna hadden de juffen een doorschuifsysteem voorzien. De kleuters konden fietsen, een bewegingsparcours afleggen waarbij ze verschillende hindernissen moesten nemen en zelfs door een tunnel kruipen. Er kon ook een groepje met de glijbaan, wip, grote blokken, een kegelspel en de pittenzakjes met hoepels aan de slag en wie nog wilde dansen kon dit ook nog doen.
In de namiddag gingen we richting het Brennepark waar we ons uitleefden op de speeltoestellen. Wat hadden we een pret!
Tegen de speeltijd keerden we terug naar school en speelden we nog enkele spelletjes met de parachute!
We sloten de dag af met een gezamenlijk koek en drankmoment en nog wat vrij bewegingsspel op de speelplaats.
Wat hebben wij een fijne dag beleefd!
Welkom in de Rikkiklas (week3)
Deze week was feest week!
We maakten onze verjaardagskalender in de klas. Zo kunnen we mooi zien wie wanneer jarig is en hoelang het nog duurt. We kwamen te weten wie 4 jaar en wie 5 jaar wordt in de rikkiklas. We maakten kennis met de verjaardagsspulletjes maar ook met het materiaal die we krijgen om mee te spelen wanneer er iemand jarig is. Want wist je - als iemand jarig is in het tweede kleuter - in de rikkiklas- dan vieren we dat de volledige dag. Dan gaat alles van het thema waarover we leren even aan de kant en vieren we - feest!
Na twee dagen wat meer te weten te komen over jarig zijn kwam als kers op de taart de verjaardag van Rikki! Wat was dit fijn! (Voor meer beeldmateriaal zie het rubriekje hieronder!)
Dinsdag kwam juf Trui langs voor een rustgevend nestje. Wat waren we weer zen toen ze vertrok uit onze klas.
Op donderdag was Rikki weggelopen - hij had zich verstopt. We voelden ons wat in de war! Sommige kleuters waren verdrietig, sommige waren boos en anderen bleven gewoon kalm. Na een helse zoektocht in de tuin- op de speelplaats- in de klas van juf Kristel- de bureau van juf Steffi,... vonden we Rikki uiteindelijk in de boerderij van onze klas, hij was daar wat aan het spelen. Wat waren we opgelucht dat we Rikki hadden teruggevonden! We hebben hem natuurlijk ook gezegd dat hij dit niet meer mag doen - dat we heel erg ongerust waren.
We speelden voor het eerst in onze nieuwe buitenkeuken. Heel wat potten - pannen- groot bestek - kopjes - tassen, .. zorgen voor heel wat spelplezier. Dit zorgt er natuurlijk voor dat we heel wat kunnen experimenteren en exploreren met het aangeboden materiaal. Een grote dankjewel naar opa Paul en meester Jan om zoveel werk te steken in onze buitenkeuken tijdens de grote vakantie. Maar ook een grote dankjewel aan jullie voor het kopen van de milka en cote d'or pakketten.
Verder hebben we heel wat gefietst want wat hebben we genoten van het mooie weer de voorbije week! Hopelijk kunnen we nog wat genieten de komende weken! Fingers crossed!
HiephiepHOERAA voor Rikki, Jules en Anna!
Hiephiephoeraaa voor de klaspoppen van het eerste en tweede kleuter. Jules, Anna en Rikki nodigden ons uit voor hun verjaardagsfeest. We konden smullen van pudding met speculoos die werd gemaakt in de klas van juf Kristel en van pannenkoeken uit de klas van juf Lise. Daarnaast konden we genieten van het samen vieren, dansen, zingen en spelen.
Wat een feest, wat een leute!
Wat een feest, wat een leute!
Welkom in de Rikkiklas (week2)
Deze week leerden we de vriendjes van Rikki wat beter kennen - dit aan de hand van een verhaal. Ook Jezus is een vriend van Rikki en ons allemaal - Zo gingen we aan de slag met ons klasdagboek die we in onze godsdiensthoek hebben gelegd. Met ons klasdagboek blikken we terug op speciale activiteiten - leuke uitstappen - bezoek in onze klas, ... Samen denken we na over wat we juist heel leuk vonden aan deze gebeurtenis - wat we minder leuk vonden of waar we zelfs wat verdrietig van werden.
We knutselden onze aanwezigheidskalender om zo duidelijk te kunnen zien wie afwezig is in onze klas. We speelden spelletjes rond ons eigen symbool en dat van onze vriendjes - We werden even kleine kunstenaars want we schilderden onze symbolen op de schildersezels in de klas, hier gingen we aan de slag met onze stop-denk-doe methode - we bekeken ons symbool goed, we dachten na over hoe we aan ons 'kunstwerk' zouden beginnen en vervolgens konden we echt aan de slag. Niet zo heel erg simpel.
We verdiepten ons in de emoties van de kleurenmonsters. We bekeken en luisterden naar heel wat situaties - welk gevoel hadden wij bij bepaalde situaties of hoe zouden we er zelf mee omgaan? We zijn gestart met boos-blij-bang en verdrietig. We werken volgende week nog wat verder met kalm en verliefd.
We leerden ons eigen IKje wat beter kennen. Welke lichaamsdelen hebben we allemaal en wat doen we ermee. Kunnen we ermee dansen? Kunnen we ermee voelen? Kunnen we ermee ruiken of horen, ... Dit aan de hand van een leuk liedje dat we nog meerdere malen zullen herhalen dit schooljaar. Voor de schrijfdans van deze week trokken we naar de speelplaats. We vormden de contouren van ons maatje met krijt.
We maakten een wandeling in Watou en hielden een korte stop bij de bollaert (het speelplein konden we toch niet zomaar voorbij wandelen) - we leerden hoe we mooi moeten stappen op de stoep - wat we moeten doen bij een zebrapad - en hoe we ons duidelijk zichtbaar maken in het verkeer.
Ooh, en als laatste maakten we een vlaggenslinger voor Rikki want wist je dat hij bijna jarig is! Volgende week bereiden we ons voor op het grootste verjaardagsfeest ooit in de geschiedenis! SPANNEND!
We knutselden onze aanwezigheidskalender om zo duidelijk te kunnen zien wie afwezig is in onze klas. We speelden spelletjes rond ons eigen symbool en dat van onze vriendjes - We werden even kleine kunstenaars want we schilderden onze symbolen op de schildersezels in de klas, hier gingen we aan de slag met onze stop-denk-doe methode - we bekeken ons symbool goed, we dachten na over hoe we aan ons 'kunstwerk' zouden beginnen en vervolgens konden we echt aan de slag. Niet zo heel erg simpel.
We verdiepten ons in de emoties van de kleurenmonsters. We bekeken en luisterden naar heel wat situaties - welk gevoel hadden wij bij bepaalde situaties of hoe zouden we er zelf mee omgaan? We zijn gestart met boos-blij-bang en verdrietig. We werken volgende week nog wat verder met kalm en verliefd.
We leerden ons eigen IKje wat beter kennen. Welke lichaamsdelen hebben we allemaal en wat doen we ermee. Kunnen we ermee dansen? Kunnen we ermee voelen? Kunnen we ermee ruiken of horen, ... Dit aan de hand van een leuk liedje dat we nog meerdere malen zullen herhalen dit schooljaar. Voor de schrijfdans van deze week trokken we naar de speelplaats. We vormden de contouren van ons maatje met krijt.
We maakten een wandeling in Watou en hielden een korte stop bij de bollaert (het speelplein konden we toch niet zomaar voorbij wandelen) - we leerden hoe we mooi moeten stappen op de stoep - wat we moeten doen bij een zebrapad - en hoe we ons duidelijk zichtbaar maken in het verkeer.
Ooh, en als laatste maakten we een vlaggenslinger voor Rikki want wist je dat hij bijna jarig is! Volgende week bereiden we ons voor op het grootste verjaardagsfeest ooit in de geschiedenis! SPANNEND!
Eerste schoolweek in de RIKKIKLAS!
2/09 - onze eerste schooldag! Wat was er heel wat spanning bij de kleuters en bij de juf. Wat zou dat nieuwe schooljaar in zn mars hebben, wie zal er allemaal in mijn klas zitten? hoe ziet onze klas eruit? Hoe is onze nieuwe juf? ...
De spanning was snel weg want we voelden ons meteen helemaal op ons gemakje in de klas - zowel met Rikki onze nieuwe vriend, als met de juf, als met de andere vriendjes in de klas.
Op maandag 2/09 startte we met een opening op de speelplaats. Een nieuw schooljaar vraagt om een nieuwe jaarthema - die werd al snel duidelijk tijdens de uitleg van juf Wendy en juf Griet. De waaier kleurt, dit zullen we aan de hand van de kleurenmonsters uitwerken. Na de opening vertrokken we naar de klas - grote oogjes want de klas zag er helemaal anders uit dan vorig jaar, nieuwe hoekjes - andere pictogrammen, ...
De ochtend zelf gingen we rustig van start - we hadden gesprekken over de vakantie, juf speelde met ons mee en zo leerden we op een leuke manier de regels en de afspraken in de hoekjes kennen. Ook het opruimen verliep vlot omdat we alles moeten terugplaatsen op de foto's die we tegen komen in de kasten. Er werden natuurlijk ook foto's getrokken met Rikki om er later mee aan de slag te gaan. Om de dag af te sluiten werden we met zn allen getrakteerd op een lekker ijsje van de ouderraad. DANKJEWEL AAN DE OUDERRAAD!
De eerste schooldag verliep vlot, was leuk, fijn en gezellig! Klaar om de rest van de week te trotseren.
Op dinsdag - woensdag - donderdag bleven we inzetten op de regels en de afspraken in de klas, want zeg nu zelf .. als we veel herhalen kunnen we ze des te beter onthouden. Ook juf speelde vaak mee in de hoekjes en probeerde ons zo wat beter te leren kennen. We maakten kennis met de kalenders en de liedjes die erbij horen, we maakten onze stophandjes (deze zullen we nodig hebben als we niet meteen klaar raken met één of andere oefening), We deden een grote zoektocht in de klas en op school, we zorgden voor elkaar via een massage, we bekeken ons vriendenboekje en de foto's, we maakten ons werkje voor aan de kapstok (zo weten we goed waar we onze jas moeten hangen) en tot slot leerden we Rikki beter kennen, want wisten jullie trouwens dat Rikki een beetje anders is dan alle andere konijnen? Kijk maar eens naar zijn éné oor - maar dat is helemaal niet erg! Want we zijn allemaal anders en dat is maar goed ook!
Vrijdag was er sneller dan we beseften, we gingen naar de kerk voor de fluojas en boekentas inwijding - we kwamen elk apart bij juf om te bespreken hoe onze eerste schoolweek eruit zag - dit kun je trouwens terugvinden in het schriftje van uw kleuter- en in de namiddag gingen we volle bak aan de slag met de buitenbakken, helaas wat anders dan anders want door het slechte weer gingen de buitenbakken door in de gang en in de drie kleuterklassen - maar daarom zeker niet minder leuk!
We zijn goed gestart! Op naar meer!
De spanning was snel weg want we voelden ons meteen helemaal op ons gemakje in de klas - zowel met Rikki onze nieuwe vriend, als met de juf, als met de andere vriendjes in de klas.
Op maandag 2/09 startte we met een opening op de speelplaats. Een nieuw schooljaar vraagt om een nieuwe jaarthema - die werd al snel duidelijk tijdens de uitleg van juf Wendy en juf Griet. De waaier kleurt, dit zullen we aan de hand van de kleurenmonsters uitwerken. Na de opening vertrokken we naar de klas - grote oogjes want de klas zag er helemaal anders uit dan vorig jaar, nieuwe hoekjes - andere pictogrammen, ...
De ochtend zelf gingen we rustig van start - we hadden gesprekken over de vakantie, juf speelde met ons mee en zo leerden we op een leuke manier de regels en de afspraken in de hoekjes kennen. Ook het opruimen verliep vlot omdat we alles moeten terugplaatsen op de foto's die we tegen komen in de kasten. Er werden natuurlijk ook foto's getrokken met Rikki om er later mee aan de slag te gaan. Om de dag af te sluiten werden we met zn allen getrakteerd op een lekker ijsje van de ouderraad. DANKJEWEL AAN DE OUDERRAAD!
De eerste schooldag verliep vlot, was leuk, fijn en gezellig! Klaar om de rest van de week te trotseren.
Op dinsdag - woensdag - donderdag bleven we inzetten op de regels en de afspraken in de klas, want zeg nu zelf .. als we veel herhalen kunnen we ze des te beter onthouden. Ook juf speelde vaak mee in de hoekjes en probeerde ons zo wat beter te leren kennen. We maakten kennis met de kalenders en de liedjes die erbij horen, we maakten onze stophandjes (deze zullen we nodig hebben als we niet meteen klaar raken met één of andere oefening), We deden een grote zoektocht in de klas en op school, we zorgden voor elkaar via een massage, we bekeken ons vriendenboekje en de foto's, we maakten ons werkje voor aan de kapstok (zo weten we goed waar we onze jas moeten hangen) en tot slot leerden we Rikki beter kennen, want wisten jullie trouwens dat Rikki een beetje anders is dan alle andere konijnen? Kijk maar eens naar zijn éné oor - maar dat is helemaal niet erg! Want we zijn allemaal anders en dat is maar goed ook!
Vrijdag was er sneller dan we beseften, we gingen naar de kerk voor de fluojas en boekentas inwijding - we kwamen elk apart bij juf om te bespreken hoe onze eerste schoolweek eruit zag - dit kun je trouwens terugvinden in het schriftje van uw kleuter- en in de namiddag gingen we volle bak aan de slag met de buitenbakken, helaas wat anders dan anders want door het slechte weer gingen de buitenbakken door in de gang en in de drie kleuterklassen - maar daarom zeker niet minder leuk!
We zijn goed gestart! Op naar meer!