Vlinderweek
Na ons thema “Welkom in de klas” is het even tijd voor een vlinderweek (= themaloze week). Tijdens deze vlinderweek doen we heel wat zaken in de klas, maar niet rond 1 bepaald thema. Op maandag gingen we van start met een leuke turnles van juf Ruth. Na de speeltijd was het tijd voor het ochtendonthaal. Eerst werden de kalenders in orde gebracht en daarna mochten we luisteren naar de weekendverhalen van het kleurenmonster. Hij mocht op logement bij Marin! Zo werd het al snel tijd om naar de refter te gaan. Na de middag werd er in groepjes gewerkt: tekenen van onszelf, werken aan het weekwerkje of spelen in de hoekjes van de klas. Deze week gaat ons weekwerkje over rangschikken. We krijgen 6 kaartjes van een kleurenmonster en deze moeten we rangschikken van klein naar groot. Na de speeltijd hadden we eerst ons drankmomentje bij een filmpje en we sloten de dag af met een feestje voor Noam! Hij wordt op 25 september 5 jaar. Hoera!
Dinsdag gingen we de dag van start met het ochtendonthaal. Daarna was het tijd voor ons taalmomentje. We werkten rond woorden, lange en korte woorden. En ook woorden tellen in een zin. Na de speeltijd werd er verder gewerkt in groepjes: tekenen van ons, werken aan het weekwerkje of spelen in de hoekjes van de klas. Net voor de middag bekeken we het digitaal verhaal “Waar blijft de herfst?”. Na de middag werd er verder in groepjes gewerkt. Na de speeltijd hadden we alweer feest! Deze keer voor Elodie en Remie, ook zij worden op 25 september 5 jaar! Hoera!
Woensdag was er pedagogische studiedag! Alle kinderen mochten een dagje extra thuis blijven, maar de juffen en meester moesten naar school.
Donderdag gingen we de dag, zoals altijd van start met het ochtendonthaal. Daarna werd er opgesplitst in groepjes: 1 groep mocht mee met juf Sofie om spelletjes te spelen en de andere groep bleef bij juf Wendy in de klas om een lampion te knutselen. Na de speeltijd werd er dan gewisseld van groep. En net voor de middag werd er nog een wiskundig spelletje gespeeld rond rangorde. Na de middag werd er opnieuw in groepjes gewerkt: verder knutselen aan onze lampion, werken aan het weekwerkje of spelen in de hoekjes van de klas. Na de speeltijd gingen we dan samen met juf Ruth richting Bollaard voor een leuke turnles.
Vrijdag was al onze laatste dag van de vlinderweek. We gingen de dag van start met het ochtendonthaal. Daarna kwam Flonflon er weer bij. Vandaag herhaalden we het verhaal via de computer en oefenden we het liedje “Bonjour Flonflon” verder in. Na de speeltijd werd er nog gewerkt in groepjes: knutselen aan onze lampion, werken aan het weekwerkje of spelen in de hoekjes van de klas. Net voor de middag speelden we nog een memoriespel. Daarna was het alweer tijd om naar de refter te gaan. Na de middag was het tijd om kennis te maken met Aya. Aya gaat dit schooljaar samen met ons op stap om ons wat meer over het verkeer te leren. En daarom leerden we stappen in groep … er werd geoefend op de speelplaats om dan later in het echte verkeer te stappen in groep. Na onze verkeersactiviteit dronken we water bij een filmpje en we sloten onze week af met een bezoekje aan de klas van juf Rani. Het 1ste en 2de leerjaar had een versje rond de herfst voorbereid en wij mochten publiek zijn. Prettig weekend! En tot volgende week!
Dinsdag gingen we de dag van start met het ochtendonthaal. Daarna was het tijd voor ons taalmomentje. We werkten rond woorden, lange en korte woorden. En ook woorden tellen in een zin. Na de speeltijd werd er verder gewerkt in groepjes: tekenen van ons, werken aan het weekwerkje of spelen in de hoekjes van de klas. Net voor de middag bekeken we het digitaal verhaal “Waar blijft de herfst?”. Na de middag werd er verder in groepjes gewerkt. Na de speeltijd hadden we alweer feest! Deze keer voor Elodie en Remie, ook zij worden op 25 september 5 jaar! Hoera!
Woensdag was er pedagogische studiedag! Alle kinderen mochten een dagje extra thuis blijven, maar de juffen en meester moesten naar school.
Donderdag gingen we de dag, zoals altijd van start met het ochtendonthaal. Daarna werd er opgesplitst in groepjes: 1 groep mocht mee met juf Sofie om spelletjes te spelen en de andere groep bleef bij juf Wendy in de klas om een lampion te knutselen. Na de speeltijd werd er dan gewisseld van groep. En net voor de middag werd er nog een wiskundig spelletje gespeeld rond rangorde. Na de middag werd er opnieuw in groepjes gewerkt: verder knutselen aan onze lampion, werken aan het weekwerkje of spelen in de hoekjes van de klas. Na de speeltijd gingen we dan samen met juf Ruth richting Bollaard voor een leuke turnles.
Vrijdag was al onze laatste dag van de vlinderweek. We gingen de dag van start met het ochtendonthaal. Daarna kwam Flonflon er weer bij. Vandaag herhaalden we het verhaal via de computer en oefenden we het liedje “Bonjour Flonflon” verder in. Na de speeltijd werd er nog gewerkt in groepjes: knutselen aan onze lampion, werken aan het weekwerkje of spelen in de hoekjes van de klas. Net voor de middag speelden we nog een memoriespel. Daarna was het alweer tijd om naar de refter te gaan. Na de middag was het tijd om kennis te maken met Aya. Aya gaat dit schooljaar samen met ons op stap om ons wat meer over het verkeer te leren. En daarom leerden we stappen in groep … er werd geoefend op de speelplaats om dan later in het echte verkeer te stappen in groep. Na onze verkeersactiviteit dronken we water bij een filmpje en we sloten onze week af met een bezoekje aan de klas van juf Rani. Het 1ste en 2de leerjaar had een versje rond de herfst voorbereid en wij mochten publiek zijn. Prettig weekend! En tot volgende week!
Hiep hoera voor Elodie en Remie!
Op dinsdag 24 september 2024 hadden we dubbel feest in onze klas! Onze tweeling Elodie en Remie zijn jarig op woensdag 25 september en dit vierden we al in onze klas. We zongen en dansten in het rond. Elodie en Remie mochten kaarsjes uitblazen op onze verjaardagstaart, eerst alleen en daarna ook eens samen. We maakten ook vuurwerkjes voor de jarigen. En we sloten het verjaardagsfeestje af met een lekkere donut en een sapje! Gelukkige verjaardag, lieve Elodie en Remie!
Hieperdepiep hoera voor Noam!
Op maandag 23 september 2024 vierden we feest in de klas voor Noam! Toch moet hij nog 2x slapen want hij is pas op woensdag 25 september 2024 jarig. We zongen verjaardagsliedjes en dansten voor de jarig! We maakten een vuurwerkje voor Noam en hij mocht de kaarsjes van op onze taart uitblazen. Van Noam kregen we een lekkere wafel. En we sloten het feestje af met een verjaardagsfilmpje van Bing. Dikke proficiat met je verjaardag, lieve Noam!
Thema "Welkom in de klas" (week 3)
We gingen onze laatste themaweek van start met een turnles bij juf Ruth. Deze keer gingen we niet naar de Bollaard maar mochten we fietsvaardigheden oefenen op de speelplaats. Wauw! Dat vonden we wel super leuk! Na de speeltijd was het dan tijd voor het ochtendonthaal. Eerst werden alle kalenders in orde gebracht en daarna mochten we alle weekendverhalen vertellen. Net voor de middag speelden we een leuk behendigheidsspelletje “Kleurenmonster eet spaghetti”. We moesten om het eerst de spaghetti laten verdwijnen in de mond van het kleurenmonster of Mo. Wie wordt de winnaar? Spannend! Na de middag gingen we in groepjes aan de slag: ons feesthoedje voor de verjaardagskalender versieren, het weekwerkje maken of spelen in de hoekjes van de klas. Deze week kregen we een weekwerkje met letters. Deze moeten we niet lezen, maar wel goed kijken hoe ze eruit zien. Daarna moesten we de spulletjes in de juiste boekentas plaatsen. Na de speeltijd was het eerst tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje. Daarna was het tijd voor ons godsdienstmomentje. Vandaag vertelde juf het Bijbelverhaal “Een huis op het zand en een huis op de rots”. En we sloten de dag af met een terugblikmomentje met de dobbelsteen.
Dinsdag kregen we bezoek op school. De inspectie kwam langs! Spannend! We gingen de dag van start met het ochtendonthaal. Na het ochtendonthaal was het tijd voor ons taalmomentje. Eerst even een tussendoortje om de concentratie terug te halen en daarna oefenden we verder op “luisteren”. Dit deden we aan de hand van een luisterspelletje met kaartjes. Zo werd het al vlug tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd werd er in groepjes gewerkt: verder knutselen aan ons feesthoedje, werken aan ons weekwerkje of spelen in de hoekjes van de klas. Net voor de middag vertelde juf het verhaal “Sam en Bennie gaan naar school”. Wat een grappig verhaal! Na de middag kwamen Cécile en meester Owen even in de klas omdat juf, samen met juf Kristel, moest gaan praten met de inspectie. Bij hen werkten we verder in groepjes. Het was al vlug tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd was het tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje. En we sloten onze dag af met een nestmomentje met juf Trui.
Woensdag gingen we de dag weer van start met ons ochtendonthaal. Daarna was het tijd om verder te “schrijven”. We maakten ons lichaam los met een bewegingstussendoortje en daarna waren we er helemaal klaar voor. Eerst oefenden we het ccc-patroon nog eens op de schrijfkaarten, daarna gingen we op papier aan de slag. Na de speeltijd was het eerst tijd om te drinken bij een filmpje en dan werkten we verder op papier om het ccc-patroon te oefenen. En we sloten de voormiddag af met een terugblikmoment met de dobbelsteen.
Donderdag gingen we, zoals elke dag, van start met het ochtendonthaal. Daarna kwam juf Folke in onze klas omdat juf terug op gesprek moest met de inspectie. Bij juf Folke werkten we verder in groepjes: versieren van ons feesthoedje, weekwerkje maken of spelen in de hoekjes. Ook na de speeltijd werd er verder gewerkt in hoekjes bij juf Folke. Net voor de middag speelden we nog een luisterspelletje. Na de middag was onze juf terug. We werkten nog wat verder in groepjes en zo werd het al vlug speeltijd. Na de speeltijd was het eerst tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje. En toen gingen we naar de schooltuin om er te genieten van het mooie weer. Fietsen, steppen, klimmen, glijden, spelen in het zand of spelen in de buitenkeuken … wat was dit fijn! En zo sloten we ook deze dag af.
Vrijdag gingen we weer van start met het ochtendonthaal. Daarna was het tijd om Flonflon er weer bij te halen. We herhaalden het verhaal “Bonjour Flonflon” aan de hand van de vragen en op de computer. Op deze manier oefenden we nog eens de Franse woordjes. Daarna was het speeltijd. Na de speeltijd werd er nog in groepjes gewerkt en net voor de middag herhaalden we nog even ons themaliedje. Na de middag was het tijd voor een feestje! Victoria is vandaag 5 jaar geworden! Hoera! Na ons feestje dronken we water bij een filmpje en we sloten de week af met een puzzelobservatie. Wie wordt dit jaar puzzelkampioen? Volgende week is het een vlinderweek (= themaloze week) en daarna stappen we ons nieuwe thema in … Prettig weekend!
Dinsdag kregen we bezoek op school. De inspectie kwam langs! Spannend! We gingen de dag van start met het ochtendonthaal. Na het ochtendonthaal was het tijd voor ons taalmomentje. Eerst even een tussendoortje om de concentratie terug te halen en daarna oefenden we verder op “luisteren”. Dit deden we aan de hand van een luisterspelletje met kaartjes. Zo werd het al vlug tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd werd er in groepjes gewerkt: verder knutselen aan ons feesthoedje, werken aan ons weekwerkje of spelen in de hoekjes van de klas. Net voor de middag vertelde juf het verhaal “Sam en Bennie gaan naar school”. Wat een grappig verhaal! Na de middag kwamen Cécile en meester Owen even in de klas omdat juf, samen met juf Kristel, moest gaan praten met de inspectie. Bij hen werkten we verder in groepjes. Het was al vlug tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd was het tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje. En we sloten onze dag af met een nestmomentje met juf Trui.
Woensdag gingen we de dag weer van start met ons ochtendonthaal. Daarna was het tijd om verder te “schrijven”. We maakten ons lichaam los met een bewegingstussendoortje en daarna waren we er helemaal klaar voor. Eerst oefenden we het ccc-patroon nog eens op de schrijfkaarten, daarna gingen we op papier aan de slag. Na de speeltijd was het eerst tijd om te drinken bij een filmpje en dan werkten we verder op papier om het ccc-patroon te oefenen. En we sloten de voormiddag af met een terugblikmoment met de dobbelsteen.
Donderdag gingen we, zoals elke dag, van start met het ochtendonthaal. Daarna kwam juf Folke in onze klas omdat juf terug op gesprek moest met de inspectie. Bij juf Folke werkten we verder in groepjes: versieren van ons feesthoedje, weekwerkje maken of spelen in de hoekjes. Ook na de speeltijd werd er verder gewerkt in hoekjes bij juf Folke. Net voor de middag speelden we nog een luisterspelletje. Na de middag was onze juf terug. We werkten nog wat verder in groepjes en zo werd het al vlug speeltijd. Na de speeltijd was het eerst tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje. En toen gingen we naar de schooltuin om er te genieten van het mooie weer. Fietsen, steppen, klimmen, glijden, spelen in het zand of spelen in de buitenkeuken … wat was dit fijn! En zo sloten we ook deze dag af.
Vrijdag gingen we weer van start met het ochtendonthaal. Daarna was het tijd om Flonflon er weer bij te halen. We herhaalden het verhaal “Bonjour Flonflon” aan de hand van de vragen en op de computer. Op deze manier oefenden we nog eens de Franse woordjes. Daarna was het speeltijd. Na de speeltijd werd er nog in groepjes gewerkt en net voor de middag herhaalden we nog even ons themaliedje. Na de middag was het tijd voor een feestje! Victoria is vandaag 5 jaar geworden! Hoera! Na ons feestje dronken we water bij een filmpje en we sloten de week af met een puzzelobservatie. Wie wordt dit jaar puzzelkampioen? Volgende week is het een vlinderweek (= themaloze week) en daarna stappen we ons nieuwe thema in … Prettig weekend!
Hiep hiep hoera voor Victoria!
Op vrijdag 20 september 2024 vierden we feest voor Victoria! Die dag werd ze 5 jaar! Hoera! We zongen verjaardagsliedjes en dansten in het rond, we maakten een Chinees vuurwerk en gaven knuffels en kussen aan de jarige! Victoria mocht ook 5 kaarsjes uitblazen. Van Victoria kregen we een heerlijk stuk chocoladetaart. Mmmm, dat was smullen! En we sloten het feestje af met een verjaardagsfilmpje. Gelukkige verjaardag, lieve Victoria!
Nesten met juf Trui
Op dinsdag 17 september 2024 kwam juf Trui langs om een nestje te doen met ons. Wat hebben we hiervan genoten. We herhaalden de weggetjeskaart en ook de stopkracht kwam aan bod, we oefenden onze ademkracht en mochten in de tas van juf Trui knuffeldieren uithalen om zo yogabewegingen te doen. Dank je wel, juf Trui voor het fijne en ontspannende nestje!
Thema "Welkom in de klas" (week 2)
Afgelopen week mochten we de 2de themaweek rond het thema “Welkom in onze klas” uitwerken. Op maandag gingen we van start met een turnles van juf Ruth. Toen we terug op school kwamen was het al direct speeltijd. Na de speeltijd brachten we eerst alle kalenders in orde tijdens het ochtendonthaal. Daarna speelden we nog een spelletje met pomponnetjes. Juf maakte een regen van pomponnetjes en wij moesten met een pincet alle pomponnetjes nemen (met de pincetgreep) en de pomponnetjes sorteren. Daarna was het al tijd om naar de refter te gaan en ons buikje rond te eten. Na de middag werkten we in groepjes: aanvullend tekenen “Mijn vriendjes en ik op de speelplaats”, het weekwerkje maken of spelen in een hoekje van de klas. Voor het weekwerkje van deze week hebben we hele goede ogen nodig. We hebben 8 monstertjes en we moeten de juiste schaduw bij het juiste monstertje zoeken. Na de speeltijd de speeltijd was het tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje en we sloten de dag af met een feestje voor Nora. Vandaag werd Nora 5 jaar! Hoera!
Op dinsdag gingen we zoals altijd de dag van start met het ochtendonthaal. Daarna mochten we even een frisse neus halen en gingen we verder met ons taalmomentje. We werkten verder rond “luisteren”. Er werd een fluisterspelletje gespeeld en we zongen liedjes in allerlei talen. Daarna was het al tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd werkten we terug in groepjes: verder tekenen, ons weekwerkje maken of spelen in de hoekjes van de klas. Net voor de middag bekeken we het digitaal verhaal “Prinses Arabella gaat naar school”. Na de middag kregen we bezoek in onze klas. Buurman en Buurman kwamen langs was ze zaten met een probleem! Misschien konden wij hen helpen!? De sleutel van Buurman was in het rioolputje gevallen… hoe raakt die daar nu uit? Een rioolputje … wat is dat? We gingen op verkenning op en rond school naar rioolputjes en probeerden een oplossing te zoeken voor het probleem van Buurman. Zo werd het al snel tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd was het eerst tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje. Daarna maakten we het wat stil voor ons godsdienstmomentje. We herhaalden het verhaal “Ridder Ferre is niet bang” en kwamen zo bij onze magische steen. Iedereen kreeg een magische steen mee om dit schooljaar goed te bewaren. Deze steen beschermt en helpt ons wanneer we ons bang voelen. Daarna speelden we nog een spel met de Beebot. Aan de hand van opdrachtjes moeten we het bijtje programmeren om ergens naartoe te gaan. En we sloten de dag af met een terugblikmoment met de dobbelsteen.
Woensdag gingen we van start met het ochtendonthaal. Daarna werd er in groepjes gewerkt: 8 kleuters bij de juf om te werken rond rangorde en de andere 8 kleuters mochten spelen in de hoekjes of werken aan het weekwerkje. Na de speeltijd was het eerst tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje en dan werden de groepjes gewisseld. We sloten de voormiddag af met een terugblikmoment met de dobbelsteen.
Donderdag werd de dag weer gestart met het ochtendonthaal. Daarna werd er in groepjes gewerkt: aanvullend tekenen, werken aan het weekwerkje of spelen in de hoekjes van de klas. Ook na de speeltijd werd er verder in groepjes gewerkt. Net voor de middag werd er een wiskunde spelletje gespeeld. Waar zijn er “veel” en waar zijn er “weinig”. Of misschien zijn er wel “evenveel”? Dit deden we aan de hand van dopjes. En ook de krokodillenbekjes kwamen al boven. Na de middag werd er verder in groepjes gewerkt: aanvullend tekenen, werken aan het weekwerkje of spelen in de hoekjes. Na de speeltijd mochten we dan mee met juf Ruth voor een leuke turnles. En zo sloten we ook onze dag af.
En ook vrijdag gingen we van start met het ochtendonthaal. Daarna was het tijd om kennis te maken met Flonflon, ons Frans schaapje. Aan de hand van een verhaal leerden we iedereen uit de verhaaltjes kennen en we leerden ook al enkele Franse woordjes. Dit vonden we wel heel leuk! Daarna was het tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd werd er nog in groepjes gewerkt: aanvullend tekenen, weekwerkje afwerken of spelen in de hoekjes. Net voor de middag speelden we nog een bewegingsspelletje. Na de middag stond er poppenkast op de planning … oeps … maar heel wat kleuters waren niet klaar met hun weekwerkje of knutselwerkje. Daarom moesten we toch even verder werken zodat alles af is. Zo leren we dat we tijdens de week ook wel eens tijd moeten maken om ons werkje te maken. Daarna was het tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje en we sloten de week af met ons godsdienstmomentje. Prettig weekend!
Op dinsdag gingen we zoals altijd de dag van start met het ochtendonthaal. Daarna mochten we even een frisse neus halen en gingen we verder met ons taalmomentje. We werkten verder rond “luisteren”. Er werd een fluisterspelletje gespeeld en we zongen liedjes in allerlei talen. Daarna was het al tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd werkten we terug in groepjes: verder tekenen, ons weekwerkje maken of spelen in de hoekjes van de klas. Net voor de middag bekeken we het digitaal verhaal “Prinses Arabella gaat naar school”. Na de middag kregen we bezoek in onze klas. Buurman en Buurman kwamen langs was ze zaten met een probleem! Misschien konden wij hen helpen!? De sleutel van Buurman was in het rioolputje gevallen… hoe raakt die daar nu uit? Een rioolputje … wat is dat? We gingen op verkenning op en rond school naar rioolputjes en probeerden een oplossing te zoeken voor het probleem van Buurman. Zo werd het al snel tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd was het eerst tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje. Daarna maakten we het wat stil voor ons godsdienstmomentje. We herhaalden het verhaal “Ridder Ferre is niet bang” en kwamen zo bij onze magische steen. Iedereen kreeg een magische steen mee om dit schooljaar goed te bewaren. Deze steen beschermt en helpt ons wanneer we ons bang voelen. Daarna speelden we nog een spel met de Beebot. Aan de hand van opdrachtjes moeten we het bijtje programmeren om ergens naartoe te gaan. En we sloten de dag af met een terugblikmoment met de dobbelsteen.
Woensdag gingen we van start met het ochtendonthaal. Daarna werd er in groepjes gewerkt: 8 kleuters bij de juf om te werken rond rangorde en de andere 8 kleuters mochten spelen in de hoekjes of werken aan het weekwerkje. Na de speeltijd was het eerst tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje en dan werden de groepjes gewisseld. We sloten de voormiddag af met een terugblikmoment met de dobbelsteen.
Donderdag werd de dag weer gestart met het ochtendonthaal. Daarna werd er in groepjes gewerkt: aanvullend tekenen, werken aan het weekwerkje of spelen in de hoekjes van de klas. Ook na de speeltijd werd er verder in groepjes gewerkt. Net voor de middag werd er een wiskunde spelletje gespeeld. Waar zijn er “veel” en waar zijn er “weinig”. Of misschien zijn er wel “evenveel”? Dit deden we aan de hand van dopjes. En ook de krokodillenbekjes kwamen al boven. Na de middag werd er verder in groepjes gewerkt: aanvullend tekenen, werken aan het weekwerkje of spelen in de hoekjes. Na de speeltijd mochten we dan mee met juf Ruth voor een leuke turnles. En zo sloten we ook onze dag af.
En ook vrijdag gingen we van start met het ochtendonthaal. Daarna was het tijd om kennis te maken met Flonflon, ons Frans schaapje. Aan de hand van een verhaal leerden we iedereen uit de verhaaltjes kennen en we leerden ook al enkele Franse woordjes. Dit vonden we wel heel leuk! Daarna was het tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd werd er nog in groepjes gewerkt: aanvullend tekenen, weekwerkje afwerken of spelen in de hoekjes. Net voor de middag speelden we nog een bewegingsspelletje. Na de middag stond er poppenkast op de planning … oeps … maar heel wat kleuters waren niet klaar met hun weekwerkje of knutselwerkje. Daarom moesten we toch even verder werken zodat alles af is. Zo leren we dat we tijdens de week ook wel eens tijd moeten maken om ons werkje te maken. Daarna was het tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje en we sloten de week af met ons godsdienstmomentje. Prettig weekend!
Hieperdepiep voor Nora!
Op maandag 9 september 2024 mochten we feest vieren in de klas. Nora werd 5 jaar ... Hoera! Er werd een leuk feestje gebouwd. We dansten en zongen verjaardagsliedjes, Nora mocht kaarsjes uitblazen, er werd een chinees vuurwerk gemaakt, ... En Nora had een overheerlijke unicorntaart mee! Mmmm! En we sloten ons feestje af met een verjaardagsfilmpje. Gelukkige verjaardag, lieve Nora!
Thema "Welkom in de klas" (week 1)
Hoera! Op maandag 1 september mochten we iedereen terug welkom heten op school! We gingen de dag van start met de opening van het schooljaar. Juf Griet en juf Wendy vertelden ons over het kleurenmonster en hoe we hiermee dit schooljaar aan de slag gaan. Daarna mochten we al direct mee met juf Ruth naar de Bollaard. Juf Ruth is onze nieuwe turnjuf. We beleefden samen een fijne turnles. Na de turnles was het al speeltijd. Toen we na de speeltijd de klas binnen kwamen was er iets geks gebeurd. Er lagen draden in de klas, overal rond. We volgende de draden en kwamen zo bij het groene kleurenmonster. Hij was helemaal verwikkeld in de gekleurde draden want hij voelde zich wat in de war. Gelukkig konden wij hem bevrijden want het is niet zo fijn als je je in de war voelt. Daarna gingen we van start met het ochtendonthaal en zo leerden we al heel veel dingen kennen in de klas. Er werden ook taakjes uitgedeeld en we leerden de hoekjes van de klas kennen. Er was ook even tijd voor wat vakantieverhalen. Het werd al snel tijd om naar de refter te gaan. Na de middag was het eindelijk tijd om te spelen in de hoekjes van de klas. Hier keken we wel naar uit. Marin, het kindje van de dag, verdeelde de kleuters over de hoekjes en iedereen kon zich naar hartenlust uitleven. Daarna was het tijd om op te ruimen en was het al tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd mochten we toosten op het nieuwe schooljaar. Dit deden we in stijl … met kinderchampagne en chips! En we sloten de dag af met een verrassing van de ouderraad … mmmm, een lekker ijsje! Dank je wel aan de ouderraad!
Op dinsdag gingen we van start met het ochtendonthaal. Alle kalenders werden in orde gebracht en we vertelden nog wat vakantieverhalen. Daarna was het tijd voor een kort tussendoortje en gingen we verder met ons taalmomentje. Vandaag werkten we rond “luisteren”. We luisterden geblinddoekt naar dierengeluiden … van welke richting kwamen de dierengeluiden? En we luisterden ook naar de omgevingsgeluiden. Welke geluiden hoor je allemaal op school? Zo was het al weer snel tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd was het tijd om te knutselen en spelen. Ook het weekwerkje werd uitgelegd. Deze week moeten we een werkje maken rond het begrip “evenveel”. We tellen hoeveel kleurenmonsters er zijn en moeten dan evenveel stippen inkleuren. Net voor de middag was het tijd voor het verhaal “Kleurenmonster gaat naar school”. Na de middag werd er verder geknutseld, gewerkt en gespeeld. Net voor de speeltijd werd er opgeruimd en toen mochten we al buiten gaan spelen. Na de speeltijd was het tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje. We drinken water en het kindje van de dag mag ondertussen een filmpje kiezen van de klassymbaloo. Daarna was het tijd om het stil te maken voor ons godsdienstmomentje. Het kaarsje werd aangestoken en juf vertelde het instapverhaal “Ridder Ferre is niet bang”. En we sloten de dag af met een terugblikmoment met de dobbelsteen.
Woensdag begonnen we, zoals elke dag, weer met het ochtendonthaal. Wanneer alle kalenders op punt stonden was het tijd om te “schrijven”. Nog geen letters en woorden … maar wel leuke “vormpjes” schrijven. Dit thema werken we rond monsters. Vandaag oefenen we grootmotorisch. We warmen ons op op het liedje “Monstershake” en zo konden we met de schrijfkaarten aan het werk. Het werd al vlug tijd voor de speeltijd! Na de speeltijd was er eerst ons drankmomentje bij een filmpje. Daarna gingen we naar de speelplaats om verder te “schrijven”. We oefenden het ccc-patroon. En zo sloten we ook onze dag af.
Ook donderdag gingen we van start met het ochtendonthaal. Daarna werkten we in hoekjes verder: knutselen, werken aan het weekwerkje of spelen in de hoekjes van de klas. Na de speeltijd werd er verder in groepjes gewerkt. Net voor de middag vertelde juf het verhaal van Axenland. Na de middag werd er nog verder gewerkt in groepjes. Zo werd het al vlug tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd was het eerst tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje. En we sloten onze dag af met een nestmomentje. Vandaag vertelde juf het verhaal “De kleur van emoties” en leerden we de kleurenmonsters wat beter kennen. We leerden ook ons nesthoekje wat beter kennen. En we sloten het nestmomentje af met een kriebelmomentje met een pluim.
Alweer de laatste dag van de week! Wat ging dit vlug! Vandaag gingen we de dag van start met een viering in de kerk van Watou. We gingen met onze boekentas en fluojas langs om zo de zegen te vragen voor een goed schooljaar. Na de viering mochten we van kunstenares Marina elk een magische steen gaan ophalen bij haar kunstwerk. Ridder Ferre had ook een magische steen gekregen en wij kunnen ook wel zo’n magische steen gebruiken. Daarna was het al tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd brachten we de kalenders in orde en leerden we het liedje “Krik-krak, de poort gaat los”. Zo was het al snel middag. Na de middag was het tijd voor de buitenbakken! Maar … de regen zorgde ervoor dat we de buitenbakken binnen moesten organiseren. Toch vonden we het zo fijn!! En zo sloten we ook onze week af. Volgende week werken we verder rond dit thema. Prettig weekend!
Op dinsdag gingen we van start met het ochtendonthaal. Alle kalenders werden in orde gebracht en we vertelden nog wat vakantieverhalen. Daarna was het tijd voor een kort tussendoortje en gingen we verder met ons taalmomentje. Vandaag werkten we rond “luisteren”. We luisterden geblinddoekt naar dierengeluiden … van welke richting kwamen de dierengeluiden? En we luisterden ook naar de omgevingsgeluiden. Welke geluiden hoor je allemaal op school? Zo was het al weer snel tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd was het tijd om te knutselen en spelen. Ook het weekwerkje werd uitgelegd. Deze week moeten we een werkje maken rond het begrip “evenveel”. We tellen hoeveel kleurenmonsters er zijn en moeten dan evenveel stippen inkleuren. Net voor de middag was het tijd voor het verhaal “Kleurenmonster gaat naar school”. Na de middag werd er verder geknutseld, gewerkt en gespeeld. Net voor de speeltijd werd er opgeruimd en toen mochten we al buiten gaan spelen. Na de speeltijd was het tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje. We drinken water en het kindje van de dag mag ondertussen een filmpje kiezen van de klassymbaloo. Daarna was het tijd om het stil te maken voor ons godsdienstmomentje. Het kaarsje werd aangestoken en juf vertelde het instapverhaal “Ridder Ferre is niet bang”. En we sloten de dag af met een terugblikmoment met de dobbelsteen.
Woensdag begonnen we, zoals elke dag, weer met het ochtendonthaal. Wanneer alle kalenders op punt stonden was het tijd om te “schrijven”. Nog geen letters en woorden … maar wel leuke “vormpjes” schrijven. Dit thema werken we rond monsters. Vandaag oefenen we grootmotorisch. We warmen ons op op het liedje “Monstershake” en zo konden we met de schrijfkaarten aan het werk. Het werd al vlug tijd voor de speeltijd! Na de speeltijd was er eerst ons drankmomentje bij een filmpje. Daarna gingen we naar de speelplaats om verder te “schrijven”. We oefenden het ccc-patroon. En zo sloten we ook onze dag af.
Ook donderdag gingen we van start met het ochtendonthaal. Daarna werkten we in hoekjes verder: knutselen, werken aan het weekwerkje of spelen in de hoekjes van de klas. Na de speeltijd werd er verder in groepjes gewerkt. Net voor de middag vertelde juf het verhaal van Axenland. Na de middag werd er nog verder gewerkt in groepjes. Zo werd het al vlug tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd was het eerst tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje. En we sloten onze dag af met een nestmomentje. Vandaag vertelde juf het verhaal “De kleur van emoties” en leerden we de kleurenmonsters wat beter kennen. We leerden ook ons nesthoekje wat beter kennen. En we sloten het nestmomentje af met een kriebelmomentje met een pluim.
Alweer de laatste dag van de week! Wat ging dit vlug! Vandaag gingen we de dag van start met een viering in de kerk van Watou. We gingen met onze boekentas en fluojas langs om zo de zegen te vragen voor een goed schooljaar. Na de viering mochten we van kunstenares Marina elk een magische steen gaan ophalen bij haar kunstwerk. Ridder Ferre had ook een magische steen gekregen en wij kunnen ook wel zo’n magische steen gebruiken. Daarna was het al tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd brachten we de kalenders in orde en leerden we het liedje “Krik-krak, de poort gaat los”. Zo was het al snel middag. Na de middag was het tijd voor de buitenbakken! Maar … de regen zorgde ervoor dat we de buitenbakken binnen moesten organiseren. Toch vonden we het zo fijn!! En zo sloten we ook onze week af. Volgende week werken we verder rond dit thema. Prettig weekend!
Marie-Hélène werd grote zus
Zo fier als een gieter vertelde Marie-Hélène ons dat ze in de grote vakantie grote zus werd. Haar kleine zusje heet Marie-Julie. Ze mocht de klasgenootjes trakteren met een lekker en mooi cadeautje! Dikke proficiat!!
Een ijsje van de ouderraad
Op maandag 1 september 2024 trakteerde de ouderraad met een lekker ijsje! Dank je wel aan de ouderraad!
We toosten op het nieuwe schooljaar
Een nieuw schooljaar moet met stijl ingezet worden en hoe kan dit beter gedaan worden dan met kinderchampagne en chips!? De kleuters vonden dit alvast een super goed idee! We klinken op een uitstekend en leuk schooljaar!