Rollebolle
Op vrijdag 1 maart 2024 gingen we, samen met de kleuters van het 3de kleuter, met de bus richting sporthal in Poperinge voor Rollebolle. Rollebolle is een bewegingslandschap om de kleuters te laten experimenteren, imiteren, ... en om allerlei vaardigheden en bewegingen uit te lokken. We konden ons helemaal laten gaan op het bewegingsparcours, het springkasteel, werpen met voorwerpen, de rijdende voorwerpen, … We beleefden er een super leuke en sportieve voormiddag!
Op naar het toneel!
Voor het eerst dit schooljaar met de bus naar Poperinge. Heel wat kleuters vertelden dat ze het heel spanend vonden om op de bus te zitten. Juf legde goed uit hoe alles ging verlopen zodat we goed op de hoogte waren. Als iets niet goed lukte (bv. de gordel aandoen) dan was dit niet erg - door onze vinger in de lucht te steken op de bus wist juf dat er iets niet goed pluis was. Eenmaal ter plaatse stapten we naar de Ghybe want daar ging het toneel door. Onze jassen aan de kapstok en een plaatsje gaan zoeken in de zaal. We waren de eersten dus zaten we vooraan, zo konden we alles super goed zien.
Luister maar eens naar uw kleuter over het verloop van het toneel. Heel enthousiast waren ze en wat gebeurden er allemaal grappig dingen! Een zotte meneer Thomas nam ons mee in het bouwen van zijn huis, al hebben we wat onze bedenkingen bij zijn huis.
Elodie Gouwy van onze klas werd vooraan geroepen om te helpen bouwen want meneer Thomas kon die helemaal niet alleen!
Luister maar eens naar uw kleuter over het verloop van het toneel. Heel enthousiast waren ze en wat gebeurden er allemaal grappig dingen! Een zotte meneer Thomas nam ons mee in het bouwen van zijn huis, al hebben we wat onze bedenkingen bij zijn huis.
Elodie Gouwy van onze klas werd vooraan geroepen om te helpen bouwen want meneer Thomas kon die helemaal niet alleen!
Nesten met juf Trui
Op dinsdag 20 februari kwam juf Trui terug naar onze klas. Iets waar we met zn allen naar uitkeken want bij juf Trui werken we altijd met ons rustje.
Deze keer werd een nestje gedaan rond krokus - de bloemen - verschillende soorten vogels ... We deden een massagespel met een pluimpje, zowel bij onszelf als bij het vriendje naast ons. Na ons nestje voelden we ons rustje in onze buik en konden we de dag verder zetten. Juf maakte verschillende filmpjes zodat de mama's en de papa's ook eens een nestje kunnen meevolgen.
Deze keer werd een nestje gedaan rond krokus - de bloemen - verschillende soorten vogels ... We deden een massagespel met een pluimpje, zowel bij onszelf als bij het vriendje naast ons. Na ons nestje voelden we ons rustje in onze buik en konden we de dag verder zetten. Juf maakte verschillende filmpjes zodat de mama's en de papa's ook eens een nestje kunnen meevolgen.
HiepHiepHiepHOERAA voor Denise!
Denise koos ervoor om geschminkt te worden, een filmpje te bekijken en om rond te gaan in de kleuterklassen, zo kon iedereen zien dat ze jarig was. Denise trakteerde met zelfgemaakte cakejes, met de hulp van haar mama hadden ze een lekker resultaat! Ook de juffen werden getrakteerd met lekkers! Dankjewel mama en Denise!
Rikki weet niet zo goed hoe hij zich voelt
Voor dit thema had juf 3 weken uit getrokken. In het begin van ons thema werkten we elke dag een gevoel uit. We gingen dieper in op blij - bang - boos - verliefd - verdrietig en rustig. We stonden stil bij wat ons aan dit gevoel doet denken, juf bracht situaties aan waar we de diepere betekenis van ontdekten, we leerden dat elke emotie er mag zijn en hoe we ermee kunnen omgaan, we maakten een nesthoekje in de klas, er kwam een nieuwe kalender bij (waar we elke dag ons gevoel kunnen weergeven), emoties uitbeelden konden we goed - was soms zelfs heel grappig, en nog zoveel meer.
Juf Elien kwam in de klas om uitleg te geven over de gevoelensraket. Hoe we de STOPknop kunnen gebruiken en hoe we onszelf terug rustig kunnen maken na een uitbarsting. We speelden het gezelschapsspel van de gevoelensmonsters, maakten onze eigen gevoelensraket en onze eigen gevoelensmeter/gevoelensdoos. We gingen dieper in op de stapjes van STOP-DENK-DOE, deze stappen kunnen we vanaf nu in heel wat zaken toepassen - denk maar aan het maken van een puzzel, een werkje, een oefening in de kring, ... Vraag gerust eens na bij uw kleuter.
We leerden kleuren mengen - nieuwe kleuren ontdekken, we sorteerden de kleuren, we hadden waterparels in de klas die ons ook aan het sorteren zette, we werkten met de ipad rond kleurenspelletjes, we dachten na over nieuwe monstertjes - welke kleuren konden we nog gebruiken - hoe omschreven we de nieuwe monstertjes - denk maar aan het WILDE monstertje (paars) of aan het MOE monstertje (wit),...
We deden een schrijfdans rond de regenboog en een yogasessie rond omgaan met boosheid.
We blijven doorheen het schooljaar verder werken aan deze stapjes/ onze gevoelens, ook thuis kunnen we hier guitig gebruik van maken. Denk maar aan onze gevoelensdoos- gevoelensraket, ... Kort even bespreken met uw kleuter hoe hij/zij zich voelt - samen aanhalen hoe je een probleem zal aanpakken, hoe je jezelf terug rustig kan maken, ... kan wonderen doen voor heel wat kinderen.
Juf Elien kwam in de klas om uitleg te geven over de gevoelensraket. Hoe we de STOPknop kunnen gebruiken en hoe we onszelf terug rustig kunnen maken na een uitbarsting. We speelden het gezelschapsspel van de gevoelensmonsters, maakten onze eigen gevoelensraket en onze eigen gevoelensmeter/gevoelensdoos. We gingen dieper in op de stapjes van STOP-DENK-DOE, deze stappen kunnen we vanaf nu in heel wat zaken toepassen - denk maar aan het maken van een puzzel, een werkje, een oefening in de kring, ... Vraag gerust eens na bij uw kleuter.
We leerden kleuren mengen - nieuwe kleuren ontdekken, we sorteerden de kleuren, we hadden waterparels in de klas die ons ook aan het sorteren zette, we werkten met de ipad rond kleurenspelletjes, we dachten na over nieuwe monstertjes - welke kleuren konden we nog gebruiken - hoe omschreven we de nieuwe monstertjes - denk maar aan het WILDE monstertje (paars) of aan het MOE monstertje (wit),...
We deden een schrijfdans rond de regenboog en een yogasessie rond omgaan met boosheid.
We blijven doorheen het schooljaar verder werken aan deze stapjes/ onze gevoelens, ook thuis kunnen we hier guitig gebruik van maken. Denk maar aan onze gevoelensdoos- gevoelensraket, ... Kort even bespreken met uw kleuter hoe hij/zij zich voelt - samen aanhalen hoe je een probleem zal aanpakken, hoe je jezelf terug rustig kan maken, ... kan wonderen doen voor heel wat kinderen.
Maria - Lichtmis
Op vrijdag 2 februari vierden we maria-lichtmis op school. We werkten klasoverschrijdend met het peuter-eerste kleuter en hadden het geluk dat Kristien er was om ons te helpen met pannenkoeken bakken. We hadden het over de betekenis van de maria-lichtmis en waarom we dan pannenkoeken eten. In de namiddag maakten we het rustig en genoten we samen van een lekkere pannenkoek - of misschien wel 2.
HiepHiepHiepHOERAA voor Antoine!
Antoine koos ervoor om samen een gezelschapsspel te spelen, een filmpje te bekijken en om rond te gaan in de kleuterklassen, zo kon iedereen zien dat hij jarig was. Antoine stond heel de dag in de picture en dat vond hij super leuk!
Antoine trakteerde met lekkere dinocakejes.
Antoine trakteerde met lekkere dinocakejes.
Rikki in de winter - donker
De eerste week na de vakantie werkten we rond Rikki in de winter, meer bepaald over ijs. Gelukkig deed het weer goed mee want tijdens de nacht vroor het stevig waardoor we heel wat konden experimenteren.
Elke kleuter kon iets kiezen uit de klas die hij of zij wilde bevriezen. Dit werd heel de nacht buiten gezet en dan was het aan ons om 's morgens te controleren of het helemaal vervroren was. De eerste nacht buiten was ons experiment mislukt. Na lang uitzoeken en nadenken hoe dit kon gebeuren hadden we het eindelijk door, onze spullen stonden onder het afdak op het grote rek van de speelplaats. We beslisten om alles opnieuw te doen maar nu op de grond te zetten in de tuin. Dit was helemaal gelukt! TOP! Ook gingen we terug aan de slag als echte kunstenaars, voor wie dit wilde, kon er geschilderd worden over de winter.
Hoe wordt een sneeuwman nu juist gemaakt? Daarover moesten we nadenken bij een oefening - welke stap kwam eerst, welke laatst, ... We creëerden ook onze eigen sneeuwman.
De tweede week rond dit thema werkten we rond donker. Er kwam een donkerhoekje in de klas - we bekeken verschillende lichtbronnen, we zochten op welke dieren er leven in het donker en we deden een schrijfdans rond de maan.
De tuin werd winterklaar gemaakt door een tuinman en wat waren we nieuwsgierig. De tuinman klom hoog in onze grote boom bij de zandbak, met behulp van een ladder. Wij gingen een kijkje nemen.
Elke kleuter kon iets kiezen uit de klas die hij of zij wilde bevriezen. Dit werd heel de nacht buiten gezet en dan was het aan ons om 's morgens te controleren of het helemaal vervroren was. De eerste nacht buiten was ons experiment mislukt. Na lang uitzoeken en nadenken hoe dit kon gebeuren hadden we het eindelijk door, onze spullen stonden onder het afdak op het grote rek van de speelplaats. We beslisten om alles opnieuw te doen maar nu op de grond te zetten in de tuin. Dit was helemaal gelukt! TOP! Ook gingen we terug aan de slag als echte kunstenaars, voor wie dit wilde, kon er geschilderd worden over de winter.
Hoe wordt een sneeuwman nu juist gemaakt? Daarover moesten we nadenken bij een oefening - welke stap kwam eerst, welke laatst, ... We creëerden ook onze eigen sneeuwman.
De tweede week rond dit thema werkten we rond donker. Er kwam een donkerhoekje in de klas - we bekeken verschillende lichtbronnen, we zochten op welke dieren er leven in het donker en we deden een schrijfdans rond de maan.
De tuin werd winterklaar gemaakt door een tuinman en wat waren we nieuwsgierig. De tuinman klom hoog in onze grote boom bij de zandbak, met behulp van een ladder. Wij gingen een kijkje nemen.
Onze nieuwjaarsbrief
Hé daar allemaal,
luister goed naar dit verhaal
Er is een kindje lief en zoet,
dat jullie iets vertellen moet
Het nieuwe jaar is weer daar,
dus hou jullie maar allemaal klaar
Met zoveel lichtjes in mijn hart,
geef ik kusjes voor een warme start!
Gelukkig nieuwjaar
jullie kapoenen!
luister goed naar dit verhaal
Er is een kindje lief en zoet,
dat jullie iets vertellen moet
Het nieuwe jaar is weer daar,
dus hou jullie maar allemaal klaar
Met zoveel lichtjes in mijn hart,
geef ik kusjes voor een warme start!
Gelukkig nieuwjaar
jullie kapoenen!
Kerstfeest op school
Op donderdag 21 december 2023 vierden we met alle kleuters samen ons kerstfeestje. Er was een muzikaal pak met heel wat opdrachten: nieuwjaarsbrief zeggen voor elkaar, kerstballenspel spelen, samen kerstkoekjes eten, het 3de kleuter speelde het kerstspel voor de anderen, ... En als afsluiter mochten we de cadeautjes onder de kerstboom openen! Joepie, iedereen kreeg een leuke dierenspons voor in het bad.
HiepHiepHiepHOERAA voor Aiden!
Aiden koos ervoor om samen een gezelschapsspel te spelen, vuurwerk af te steken en om rond te gaan in de kleuterklassen, zo kon iedereen zien dat Aiden jarig was. . Aiden genoot met volle teugen van zijn verjaardag in de klas al vond hij op de foto staan niet altijd even leuk. (juf en haar camera toch...)
Aiden en zn mama maakten de dag voordien samen 3 grote spincakes die wij naar hartenlust hebben opgesmuld.
Dankjewel!
Aiden en zn mama maakten de dag voordien samen 3 grote spincakes die wij naar hartenlust hebben opgesmuld.
Dankjewel!
Kerstnestje met juf Trui
Juf Trui kwam opnieuw nesten in onze klas. Deze keer deden we een kerstnestje. We werden eerst rustig door de adem-bal om vervolgens aan de 'oefeningen' te beginnen. We werkten rond heel wat voorwerpen zoals de kerstboom - een rendier- een kerstengel - een kerstbal - ... Er werd steeds een kleuter gekozen om een bepaald voorwerp te kiezen uit het nestje waardoor we aan de slag gingen. Bedankt juf trui om ons tot rust te brengen, om ons te laten genieten van het rustig zijn.
Soep op school
Op maandag 18 december 2023 mochten de kleuters de spits afbijten om soep te maken voor "Soep op school". Dit jaar gaat de opbrengst naar 2 project "Nesten" (van Trui Baes) en "Burundi" (van Cécile). We gingen van start met het wassen van onze handen en dan sneden we alle groenten: selder, paprika en wortel. Iedereen ging aan de slag! De groenten werden in de grote pot gedaan om te stoven en de pompoenen en tomaten werden er ook bij gedaan. Dan water erbij en dan was het wachten tot de soep klaar is. Als laatste werd alles goed gemixt en werd er nog wat peper, zout en kruiden bij gedaan. Voor deze activiteit kregen we hulp van Cécile. Bedankt voor je hulp, Cécile!
Rikki viert kerst
Deze week stond heel wat op het programma. We begonnen met volle enthousiasme aan ons kerstwerkje, heel wat werk maar wat een mooi resultaat! De mama's en papa's zullen zeker trots op ons zijn, wetende dat we alles zelf deden, juf stak enkel het werkje in elkaar. Hoe ons werkje eruit ziet of wat we precies hebben gemaakt blijft nog even een geheim.
We versierden onze eigen kerstboom. De kleuters brachten wat spullen mee van thuis maar ook juf had het één en ander mee. Kijk maar naar de foto's, wat een leuke kerstboom hebben we nu in onze klas.
We veranderden deze week ook in echte kunstenaars. We kregen een witte kerstbal die we mochten omtoveren tot mooie exemplaren en dit zoals een kunstenaar. Met een palet - verfborstels en 'schildersezel' gingen we aan de slag.
We leerden nieuwe woordenschat in het thema kerstmis - we zochten allerlei verschillende woorden die te maken had met kerst. (bv: kersttrui, kerstboom, kerstbal, kerstfeest, kerstmis, kerstsok, kerststal, ...)
We bekeken verschillende slingers, zo ontdekten we dat er heel wat verschillende soorten slingers bestaan. We hadden korte, lange, rode, blauwe, even lange, ... slingers. OF welke slinger was de eerste - de tweede - de derde - de laatste - de middelste - de voorlaatste, ... Heel wat begrippen kwamen aanbod.
Tot slot leerden we ons Nieuwjaarsversje. Misschien hoorde je het al eens thuis want oefenen staat nu op nummer 1. Nog heel wat herhalen en dan kunnen we het op Nieuwjaar zonder de hulp van juf.
We versierden onze eigen kerstboom. De kleuters brachten wat spullen mee van thuis maar ook juf had het één en ander mee. Kijk maar naar de foto's, wat een leuke kerstboom hebben we nu in onze klas.
We veranderden deze week ook in echte kunstenaars. We kregen een witte kerstbal die we mochten omtoveren tot mooie exemplaren en dit zoals een kunstenaar. Met een palet - verfborstels en 'schildersezel' gingen we aan de slag.
We leerden nieuwe woordenschat in het thema kerstmis - we zochten allerlei verschillende woorden die te maken had met kerst. (bv: kersttrui, kerstboom, kerstbal, kerstfeest, kerstmis, kerstsok, kerststal, ...)
We bekeken verschillende slingers, zo ontdekten we dat er heel wat verschillende soorten slingers bestaan. We hadden korte, lange, rode, blauwe, even lange, ... slingers. OF welke slinger was de eerste - de tweede - de derde - de laatste - de middelste - de voorlaatste, ... Heel wat begrippen kwamen aanbod.
Tot slot leerden we ons Nieuwjaarsversje. Misschien hoorde je het al eens thuis want oefenen staat nu op nummer 1. Nog heel wat herhalen en dan kunnen we het op Nieuwjaar zonder de hulp van juf.
Voorleesweek
We lazen tijdens de voorleesweek elke dag een ander ander verhaal voor. Dit gebeurde deze keer niet door juf maar wel door enkele bereidwillige mama's - oma's. Waarvoor een grote dank!
Op dinsdag gingen we naar de bib. We splitsten ons in 2 grote groepen en kregen het verhaal te horen van de stippenkampioen. Na het verhaal kregen we nog eens sessie met de volledige groep. We kregen enkele stellingen voorgeschoteld, deze moesten we beantwoorden met het rode of groene kaartje.
Bv: Bart las in een boek, hij pakte de schaar en wilde in de blaadjes knippen. Is dit goed of fout?
De kleuters deden heel goed mee en zo leerden we wat we wel en niet mogen doen met boeken uit de bib, boeken in de klas of boeken bij ons thuis.
Op dinsdag gingen we naar de bib. We splitsten ons in 2 grote groepen en kregen het verhaal te horen van de stippenkampioen. Na het verhaal kregen we nog eens sessie met de volledige groep. We kregen enkele stellingen voorgeschoteld, deze moesten we beantwoorden met het rode of groene kaartje.
Bv: Bart las in een boek, hij pakte de schaar en wilde in de blaadjes knippen. Is dit goed of fout?
De kleuters deden heel goed mee en zo leerden we wat we wel en niet mogen doen met boeken uit de bib, boeken in de klas of boeken bij ons thuis.
Vlinderweek
Tijdens de vlinderwerken moesten we heel wat moeilijke oefeningen doen.
We puzzelden erop los, we deden het tell-well spel, we maakten een mooie schrijfdans rond vuurwerk, we knipten, we tekenden onszelf, ... Allemaal zaken waar we goed moesten nadenken. Zo had juf de tijd om ons nog beter te leren kennen en ons te helpen waar nodig.
We puzzelden erop los, we deden het tell-well spel, we maakten een mooie schrijfdans rond vuurwerk, we knipten, we tekenden onszelf, ... Allemaal zaken waar we goed moesten nadenken. Zo had juf de tijd om ons nog beter te leren kennen en ons te helpen waar nodig.
DE PIETEN-SINTERKLAAS MOVE
Rikki en de sint
Ons thema zit er alweer op. Wat is het vooral snel voorbij. Naast de evacuaties hebben we toch een leuke tijd gehad rond de sint en zn pieten.
We leerden een leuk liedje - we maakten de puzzel van Sint- Maerten - We dansten de sint en pietenmove - we zongen heel wat sinterklaasliedjes - we maakten een mooie dromenvanger (waar we heel wat verschillende technieken hebben gebruikt) en een sint-pietenmuts - We bezochten het sinthuisje en deden de zoektocht in Watou - we bekeken heel wat speelgoedboekjes en dachten na over wat we wel leuk zouden vinden om te krijgen- We keken naar fragmenten van 'Dag Sinterklaas' - We maakten bij juf een teloefening met de attributen van de sint - We luisterden naar het mooie verhaal van Rikki en de Sint - We ontdekten allerlei materiaal, kledij dat de Sint en hun pieten nodig hebben, We proefden aan allerlei snoepgoed - ...
- en last but not least,
!!! DE SINT KWAM OP BEZOEK !!!
Wauw, wat hebben we leuk speelgoed gekregen en lekker snoepgoed!
Een grote set van pawpatrol - nieuwe barbies van frozen voor in het barbiehuis - tekenbordjes - grote dino's - nieuwe auto's - en heel heel heel heel heel heel veel picknicken! Njamnjam! We speelden met al het nieuwe speelgoed in de klas en wat waren we allemaal blij, voor elk wat wils!
We kijken al terug uit naar volgend jaar! We zijn dankbaar voor het speelgoed dat de Sint heeft gebracht!
Voor de komende twee weken werken we themaloos.
We leerden een leuk liedje - we maakten de puzzel van Sint- Maerten - We dansten de sint en pietenmove - we zongen heel wat sinterklaasliedjes - we maakten een mooie dromenvanger (waar we heel wat verschillende technieken hebben gebruikt) en een sint-pietenmuts - We bezochten het sinthuisje en deden de zoektocht in Watou - we bekeken heel wat speelgoedboekjes en dachten na over wat we wel leuk zouden vinden om te krijgen- We keken naar fragmenten van 'Dag Sinterklaas' - We maakten bij juf een teloefening met de attributen van de sint - We luisterden naar het mooie verhaal van Rikki en de Sint - We ontdekten allerlei materiaal, kledij dat de Sint en hun pieten nodig hebben, We proefden aan allerlei snoepgoed - ...
- en last but not least,
!!! DE SINT KWAM OP BEZOEK !!!
Wauw, wat hebben we leuk speelgoed gekregen en lekker snoepgoed!
Een grote set van pawpatrol - nieuwe barbies van frozen voor in het barbiehuis - tekenbordjes - grote dino's - nieuwe auto's - en heel heel heel heel heel heel veel picknicken! Njamnjam! We speelden met al het nieuwe speelgoed in de klas en wat waren we allemaal blij, voor elk wat wils!
We kijken al terug uit naar volgend jaar! We zijn dankbaar voor het speelgoed dat de Sint heeft gebracht!
Voor de komende twee weken werken we themaloos.
HiepHiepHiepHOERAA voor Louwis!
Louwis koos ervoor om te zingen en te dansen, om geschminkt te worden en om een verhaal uit onze boekenhoek te horen - dit door juf verteld. Louwis genoot met volle teugen van zijn verjaardag in de klas!
Louwis en zn mama maakten de dag voordien samen cakejes die wij naar hartenlust hebben opgesmuld.
Louwis en zn mama maakten de dag voordien samen cakejes die wij naar hartenlust hebben opgesmuld.
Bezoek van de Sint en zn pieten
Ondanks het gure weer en de evacuatie naar het Plokkersheem kwamen de Sint en zijn Pieten op vrijdag 10 november 2023 op bezoek! Wat keken we ernaar uit, sommige kleuters wel met een klein hartje! Dank je wel Sint en Pieten wat vonden we het super leuk!
HiepHiepHiepHOERAA voor Henri!
Henri koos ervoor om vuurwerk aan te steken, een filmpje te bekijken op de computer en rond te gaan in de klassen, zo kon iedereen zien op school dat hij jarig was. Alhoewel Henri niet zo graag in de picture staat genoot hij met volle teugen!
De oma van Henri had heel wat lekkers gemaakt. De kleuters kregen een mooi, kleurrijk zakje mee naar huis! Dankjewel mama!
De oma van Henri had heel wat lekkers gemaakt. De kleuters kregen een mooi, kleurrijk zakje mee naar huis! Dankjewel mama!
Op bezoek in het Sinthuisje
Schrijfdans: de baard van de sint
Een nieuw nestje in de klas!
Rikki gaat op ontdekkingstocht in het bos.
Na ons een tweetal weken te verdiepen in het bos - de bosdieren - de vruchten van het bos hebben we gisteren met glans ons thema afgesloten. Wat hebben we veel geleerd, veel gezien en vooral veel gespeeld. Juf liet ons op een speelse manier kennis maken met allerlei zaken vanuit het bos. Na wat bosspulletjes te hebben verzameld in het helleketelbos zijn we hiermee aan de slag gegaan. In de foto's kun je zien dat we heel wat activiteiten hebben gedaan.
Zowel fijnmotorische spelletjes als kastanjes zoeken in het zand, de juiste schaduwen zoeken, dezelfde blaadjes dezelfde kleur geven, ... De kleuters waren trouwens helemaal in de ban van 1 bosdier - namelijk eentje dat we langs hier niet zien of toch bijna nooit, de wolf! Juf besloot om daar wat verder op in te spelen. Zo leerden we wat een wolf graag eet, hoe ze eruit zien, waar ze wonen, welk geluid ze maken, ... en wat is er leuker dan ook zelf eens te veranderen in een wolf.
We maakten een mooie herfstmandala met allemaal gevonden spulletjes uit de tuin. Hier was samenwerken van groot belang! Ook juf Steffi kwam eens op bezoek in onze klas, ze wilde ons graag wat beter leren kennen en speelde een gezelschapsspel met ons.
Zowel fijnmotorische spelletjes als kastanjes zoeken in het zand, de juiste schaduwen zoeken, dezelfde blaadjes dezelfde kleur geven, ... De kleuters waren trouwens helemaal in de ban van 1 bosdier - namelijk eentje dat we langs hier niet zien of toch bijna nooit, de wolf! Juf besloot om daar wat verder op in te spelen. Zo leerden we wat een wolf graag eet, hoe ze eruit zien, waar ze wonen, welk geluid ze maken, ... en wat is er leuker dan ook zelf eens te veranderen in een wolf.
We maakten een mooie herfstmandala met allemaal gevonden spulletjes uit de tuin. Hier was samenwerken van groot belang! Ook juf Steffi kwam eens op bezoek in onze klas, ze wilde ons graag wat beter leren kennen en speelde een gezelschapsspel met ons.
Naar het Helleketelbos
Op woensdag 11 oktober trokken het eerste en tweede kleuter naar het Helleketelbos. In de klas hadden de kleuters al wat achtergrondinformatie gekregen en werden er afspraken gemaakt wat wel en niet kan in het bos. Eenmaal aangekomen in het bos kregen de kleuters de opdracht van de juffen om via pictogrammen op zoek te gaan naar heel wat zaken. Zo hadden we bijvoorbeeld al redelijk snel dennenappels, bolsters en kastanjes gevonden. Ook gingen we op zoek naar kabouters, natuurlijk geen echte, want op hun muts stond een vrucht van een boom (bv kastanje). Zo konden we ontdekken dat we op een plaats terechtkwamen met heel wat vruchtjes rond ons heen, aan de kleuters om elk een vruchtje terug te vinden. Na lang stappen, rondkijken, opdrachtjes uitvoeren, ... waren we terug bij de auto's. Wat vonden we het leuk in het bos, voor herhaling vatbaar! Klik op de foto als je nog meer wilt zien!
Fietsen tijdens de buitenbakken
Schrijfdans
Vanaf 5 oktober vloeide ons thema 'rikki en zn lievelingsdier' over naar 'rikki gaat op schattentocht in het bos'. Alle verworven kennis over de eekhoren nemen we mee want die kan zeker nog van pas komen. We startte het thema met een schrijfdans. We maakten een herfstboom - met een stam en blaadjes in verschillende kleuren (rood- oranje- geel en groen). Juf toverde de klas om zodat iedereen kon deelnemen aan de schrijfdans. Wat vonden we het leuk. Geniet van de filmpjes en foto's rond de schrijfdans!
Rikki en zn lievelingsdier
Vanaf woensdag 27 september startte ons thema van Rikki en zn lievelingsdier. En wat is het lievelingsdier van Rikki nu juist? Jawel, een eekhoorn! We leerden heel wat bij over de eekhoorn:
- Wat eet de eekhoorn?
- Waar leven/ wonen ze
- Hoe overleven ze? Winterslaap?
- Hoe zien ze eruit
- Wie of wat zijn hun vijanden
- ...
We leerden een leuk liedje over 'Zwiep doet de eekhoorn', we maakten een eekhoorn (schilderen van een rolletje - eekhoorn kleuren - wol aan zn pluimstaart) en we leerden onze eigen lievelingsdieren wat beter kennen. We hebben ze allemaal besproken tijdens enkele kringmomentjes om daarna een collage te maken, alle lievelingsdieren tezamen aan het bord.
Een bezoekje aan het brennepark kon er niet ontbreken. We keken of er een boom stond waarin eekhorens kunnen leven, of we eten konden vinden voor hen en of we natuurlijk een eekhoorn konden zien. (jammer genoeg geen gevonden! Misschien hebben we meer geluk tijdens ons bezoek aan het bos)
- Wat eet de eekhoorn?
- Waar leven/ wonen ze
- Hoe overleven ze? Winterslaap?
- Hoe zien ze eruit
- Wie of wat zijn hun vijanden
- ...
We leerden een leuk liedje over 'Zwiep doet de eekhoorn', we maakten een eekhoorn (schilderen van een rolletje - eekhoorn kleuren - wol aan zn pluimstaart) en we leerden onze eigen lievelingsdieren wat beter kennen. We hebben ze allemaal besproken tijdens enkele kringmomentjes om daarna een collage te maken, alle lievelingsdieren tezamen aan het bord.
Een bezoekje aan het brennepark kon er niet ontbreken. We keken of er een boom stond waarin eekhorens kunnen leven, of we eten konden vinden voor hen en of we natuurlijk een eekhoorn konden zien. (jammer genoeg geen gevonden! Misschien hebben we meer geluk tijdens ons bezoek aan het bos)
Nesten in onze klas
Op dinsdag 26 september kregen we groot bezoek in de klas. Niet juf broek of juf schoen kwam naar de klas maar wel juf Trui. (Anekdote dat ze zelf gebruikt) We kregen er een NESTENsessie. Helemaal zen en rustig konden we beginnen aan onze dag. De foto's en het filmpje spreken voor zich.
HiepHiepHiepHOERAA voor Noam!
Noam koos ervoor om vuurwerk aan te steken, een filmpje te bekijken op de computer en de bloemenkrans aan te doen. Zo kon iedereen zien op school dat hij jarig was. Noam stond vandaag in de picture en daar genoot hij met volle teugen van!
De mama en opa van Noam hadden wafels gebakken waar we allemaal lekker van gesmuld hebben!
De mama en opa van Noam hadden wafels gebakken waar we allemaal lekker van gesmuld hebben!
HiepHiepHiepHOERAA voor Remie en Elodie!
Onze tweeling was vandaag jarig! Joepiejeeest want dat is twee keer feest!!
Naast alle activiteiten dat we uitvoeren kozen Remie en Elodie nog 3 andere kaartjes.
Elodie koos voor schminken, rondgaan in de klassen en vuurwerk. Remie koos voor een filmpje bekijken op de computer, de bloemenkrans aanhouden heel de dag en tot slot ook voor vuurwerk. Wat een feestbeesten! Ze konden 's morgens aan de hand van foto's al wat vertellen over hun weekend en dan begon de dag in de klas.
We smulden van lekkere, zelfgemaakte cakejes en we hadden geluk, want het opeten kon doorgaan in de tuin aangezien de zon van de partij was!
Naast alle activiteiten dat we uitvoeren kozen Remie en Elodie nog 3 andere kaartjes.
Elodie koos voor schminken, rondgaan in de klassen en vuurwerk. Remie koos voor een filmpje bekijken op de computer, de bloemenkrans aanhouden heel de dag en tot slot ook voor vuurwerk. Wat een feestbeesten! Ze konden 's morgens aan de hand van foto's al wat vertellen over hun weekend en dan begon de dag in de klas.
We smulden van lekkere, zelfgemaakte cakejes en we hadden geluk, want het opeten kon doorgaan in de tuin aangezien de zon van de partij was!
Vlinderweek
Deze week was het aan juf om de kleuters beter te leren kennen. Dit zowel op vlak van motoriek en denken als op vlak van taal. Ook herhaalden we de regels en afspraken die we maakten aan het begin van het schooljaar. Hier zie je wat activiteiten passeren die we deze week hebben uitgevoerd. (knippen - puzzelen - activiteiten afwerken van vorige week,...)
HiepHiepHiepHOERAA voor Victoria!
Victoria koos ervoor om rond te gaan in de klassen, om vuurwerk aan te steken en tot slot om heel wat verjaardagsliedjes te zingen!
De mama van Victoria had een taart gebakken waar we allemaal lekker van gesmuld hebben!
De mama van Victoria had een taart gebakken waar we allemaal lekker van gesmuld hebben!
Rikki wenst iedereen welkom in de klas (deel 2)
Deze week stond heel wat op de planning. We vierden de verjaardag van Nora (zie foto's hieronder), We maakten onze stophandjes, we konden vrij schilderen, juf leerde de kleuters wat beter kennen aan de hand van een vriendenboekje,... In het vriendenboekje konden de kleuters volgende zaken vertellen,
- hoeveel jaar ben je?
- Ben je een jongen of een meisje?
- Welke kleur van ogen heb je?
- Wat is je lievelingskleur?
- Hoeveel mama's-papa's-broers of zussen heb je?
- Waar woon je? (In een huis, een appartement, een kasteel of een paddenstoel?)
Ook de buitenbakken ging voor het eerst door. De kleuters konden hun fiets meenemen naar school, er was een waterbak met waterparels aanwezig, grote bouwblokken en grote bloemetjes, pompons en een plasticinetafel. Het was een stralende dag wat het des te leuker maakte!
Op vrijdagnamiddag vertrokken het 3de kleuter en het lager naar de hoppestoet, zo hadden wij de hele school voor ons alleen. We gingen op verkenning in en rond school.
- hoeveel jaar ben je?
- Ben je een jongen of een meisje?
- Welke kleur van ogen heb je?
- Wat is je lievelingskleur?
- Hoeveel mama's-papa's-broers of zussen heb je?
- Waar woon je? (In een huis, een appartement, een kasteel of een paddenstoel?)
Ook de buitenbakken ging voor het eerst door. De kleuters konden hun fiets meenemen naar school, er was een waterbak met waterparels aanwezig, grote bouwblokken en grote bloemetjes, pompons en een plasticinetafel. Het was een stralende dag wat het des te leuker maakte!
Op vrijdagnamiddag vertrokken het 3de kleuter en het lager naar de hoppestoet, zo hadden wij de hele school voor ons alleen. We gingen op verkenning in en rond school.
HiepHiepHiepHOERAA voor Nora!
Op maandag 11 september vierden we de verjaardag van Nora in de klas. Een verjaardag vieren in het tweede kleuters verloopt nogal speciaal. We schuiven een hele dag het thema aan de kant en doen alles is het teken van de jarige. Nora mag naast de activiteiten nog 3 extra kaartjes kiezen. Ze koos voor schminken, vuurwerk op een stokje en rondgaan in de klassen met de verjaardagstrein. We smulden van de lekkere brownie-taart / cakejes!
Vlaamse kermis - 20 jaar KBRP
Vrijdag 8 september vierden we in alle scholen van KBRP feest! 20 jaar bestaat onze scholengemeenschap en dat laten we niet zomaar voorbij gaan.
In de namiddag werd een reuze vlaamse kermis gehouden. De kleuters konden van het ene standje naar het andere gaan. De keuze lag bij henzelf, waar sluit ik aan? wat wil ik wel en niet doen...
Juf stond bij de schmink, je kon voetballen, glittertattoo's verkrijgen, gekke kapsels laten maken, een ballon plooien, ... Hier enkele beeldjes van bij de schminktafel.
Tussenin kregen we een lekker ijsje om te verfrissen!
In de namiddag werd een reuze vlaamse kermis gehouden. De kleuters konden van het ene standje naar het andere gaan. De keuze lag bij henzelf, waar sluit ik aan? wat wil ik wel en niet doen...
Juf stond bij de schmink, je kon voetballen, glittertattoo's verkrijgen, gekke kapsels laten maken, een ballon plooien, ... Hier enkele beeldjes van bij de schminktafel.
Tussenin kregen we een lekker ijsje om te verfrissen!
Onze verjaardagskalender
Om het eindresultaat te zien nodigen wij (de kleuters en de juf) jullie vriendelijk uit op de infoavond van 22 september!
Rikki wenst iedereen welkom in de klas
Onze eerste volle schoolweek zit er alweer op. Wat hebben we veel gewerkt, gespeeld en gefeest.
We maakten onze verjaardagskalender, leerden Rikki wat beter kennen, de afspraken en regels werden duidelijk gemaakt maar vooral spelen in de hoekjes was zo fijn!
Elke dag leerden we een nieuwe kalender kennen. Zo werken we nu elke ochtend met de weerkalender-de seizoenskalender-de dagen van de week- de daglijn- 'Hoe zeggen we goeiemorgen' en op vrijdag leerden we de maatjeskalender. Vraag maar eens aan je kleuter hoe de maatjeskalender in zn werk gaat. (Hierover ook meer info op 22 september - de infoavond)
We maakten onze verjaardagskalender, leerden Rikki wat beter kennen, de afspraken en regels werden duidelijk gemaakt maar vooral spelen in de hoekjes was zo fijn!
Elke dag leerden we een nieuwe kalender kennen. Zo werken we nu elke ochtend met de weerkalender-de seizoenskalender-de dagen van de week- de daglijn- 'Hoe zeggen we goeiemorgen' en op vrijdag leerden we de maatjeskalender. Vraag maar eens aan je kleuter hoe de maatjeskalender in zn werk gaat. (Hierover ook meer info op 22 september - de infoavond)
De Rikki-vriendjes van onze klas
Foto's eerste schooldag
Op vrijdag 1 september 2023 trakteerde de ouderraad met een lekker ijsje! Dank je wel!
Ik maak jullie even duidelijk hoe de website dit schooljaar werkt.
Jullie zien onder deze tekst de foto van Rikki. Het is de bedoeling dat jullie op de foto klikken om zo een nieuw tabblad te openen waarin alle foto's staan.
Jullie zullen hier bijvoorbeeld alle foto's van de eerste schooldag kunnen zien. Bij vragen - problemen mail mij gerust op lise.duflou@kbrp.be
Ik maak jullie even duidelijk hoe de website dit schooljaar werkt.
Jullie zien onder deze tekst de foto van Rikki. Het is de bedoeling dat jullie op de foto klikken om zo een nieuw tabblad te openen waarin alle foto's staan.
Jullie zullen hier bijvoorbeeld alle foto's van de eerste schooldag kunnen zien. Bij vragen - problemen mail mij gerust op lise.duflou@kbrp.be