Welkom op de pagina van het tweede kleuter
(2de trimester)
Rollebolle
Op 30/03 vertrokken we met de bus richting Ieper. We werden verwacht in de sporthal voor het evenement Rollebolle. Iets waar we jammergenoeg al enkele jaren niet naar toe konden wegens corona. Extra spannend dus om te zien wat er daar allemaal te beleven was.
En of het leuk was! Allemaal verschillende groepjes waar we tal van spelletjes konden spelen. Sommige groepjes waren wat meer denkwerk, andere total-loss en nog eens andere ruim bewegen.
De kleuters van het tweede en derde kleuter werden door elkaar gezet en kregen een rode of blauwe bol op hun hand. De rode groep was van juf Virginie en de blauwe groep van juf Lise. Als je hier geen foto's kan terugvinden van uw kleuter (de blauwe groep) klik dan gerust door naar de pagina van het derde kleuter. Daar kun je de foto's van de rode groep terugvinden onder leiding van juf Virginie.
Voor wie het dansje van Rollebolle thuis eens wil oefenen of tonen aan hun mama/ papa ...
En of het leuk was! Allemaal verschillende groepjes waar we tal van spelletjes konden spelen. Sommige groepjes waren wat meer denkwerk, andere total-loss en nog eens andere ruim bewegen.
De kleuters van het tweede en derde kleuter werden door elkaar gezet en kregen een rode of blauwe bol op hun hand. De rode groep was van juf Virginie en de blauwe groep van juf Lise. Als je hier geen foto's kan terugvinden van uw kleuter (de blauwe groep) klik dan gerust door naar de pagina van het derde kleuter. Daar kun je de foto's van de rode groep terugvinden onder leiding van juf Virginie.
Voor wie het dansje van Rollebolle thuis eens wil oefenen of tonen aan hun mama/ papa ...
Hiep Hiep Hoera voor Emiel
Emiel is jarig en dat vieren wij.
hij kon 3 kaartjes kiezen die we in de loop van de dag uitvoerden. Emiel koos voor: bellen blazen, een spelletje spelen met juf en rondgaan in de klassen om te tonen dat het zijn verjaardag is! Emiel trakteerde met lekkere, zelfgemaakte cakejes, geen gewone cakejes maar dinocakejes! SMULLEN MAAR!
hij kon 3 kaartjes kiezen die we in de loop van de dag uitvoerden. Emiel koos voor: bellen blazen, een spelletje spelen met juf en rondgaan in de klassen om te tonen dat het zijn verjaardag is! Emiel trakteerde met lekkere, zelfgemaakte cakejes, geen gewone cakejes maar dinocakejes! SMULLEN MAAR!
Op bezoek bij Fauna Leroy (samen met het derde kleuter)
Woensdag was het eindelijk zover. Met de auto's vertrokken we richting Westvleteren naar Fauna Leroy. Een dierenwinkel die gespecialiseerd is in pluimvee.
We konden vrij rond stappen op het domein om zo de verschillende dieren te bewonderen. Zo zagen we verschillende soorten kippen en hanen. Jammer genoeg nog geen kuikens. Maar ook duiven, ganzen, zwanen, konijnen, verschillende soorten eenden.
We leerden van opa Michel welke kleur eieren de kippen leggen. Een bruine en zwarte kip leggen een bruin ei, een witte kip een wit ei.
We konden zien wat de dieren drinken en eten en wat er in de hokjes liggen om hen te beschermen tegen de kou.
Na het rondstappen mochten we even schuilen in de garage om ons fruit op te eten. Daar leerden we nog Oscar de poes kennen.
Iets vroeger dan voorzien gingen we terug naar school. We konden dan nog rustig onze kalenders in orde brengen.
Voor nog foto's kijk gerust even op de pagina van het derde kleuter.
We konden vrij rond stappen op het domein om zo de verschillende dieren te bewonderen. Zo zagen we verschillende soorten kippen en hanen. Jammer genoeg nog geen kuikens. Maar ook duiven, ganzen, zwanen, konijnen, verschillende soorten eenden.
We leerden van opa Michel welke kleur eieren de kippen leggen. Een bruine en zwarte kip leggen een bruin ei, een witte kip een wit ei.
We konden zien wat de dieren drinken en eten en wat er in de hokjes liggen om hen te beschermen tegen de kou.
Na het rondstappen mochten we even schuilen in de garage om ons fruit op te eten. Daar leerden we nog Oscar de poes kennen.
Iets vroeger dan voorzien gingen we terug naar school. We konden dan nog rustig onze kalenders in orde brengen.
Voor nog foto's kijk gerust even op de pagina van het derde kleuter.
CARNAVAL!
Het is ca- ca -ca ... kleutercarnaval!
Wat was iedereen mooi verkleed! Zo leuk voor zowel groot als klein!
De kleuters keken enorm uit naar de stoet in de namiddag. Belangrijk was om goeie afspraken te maken zodat we niemand tussen de menigte kwijt waren. Eens aangekomen in Poperinge moesten we nog even wachten tot alle scholen er waren, dit was best lang. Bij het vertrekken van de stoet zag iedereen het enorm zitten, iedereen had een zakje confetti gekregen van juf en kon volop gooien.
Ik heb geen enkele kleuter gehoord tijdens de stoet, ze vonden het FANTASTISCH!
Na de stoet kregen we nog een lekkere donut van de prinsen en prinsessen van Poperinge carnaval! Een lekker leuke maar drukke dag!
Nog een dikke dankjewel aan de mama van Emile om mee te stappen tijdens de stoet en ervoor te zorgen dat onze klas mooi samen bleef! TOP!
Wat was iedereen mooi verkleed! Zo leuk voor zowel groot als klein!
De kleuters keken enorm uit naar de stoet in de namiddag. Belangrijk was om goeie afspraken te maken zodat we niemand tussen de menigte kwijt waren. Eens aangekomen in Poperinge moesten we nog even wachten tot alle scholen er waren, dit was best lang. Bij het vertrekken van de stoet zag iedereen het enorm zitten, iedereen had een zakje confetti gekregen van juf en kon volop gooien.
Ik heb geen enkele kleuter gehoord tijdens de stoet, ze vonden het FANTASTISCH!
Na de stoet kregen we nog een lekkere donut van de prinsen en prinsessen van Poperinge carnaval! Een lekker leuke maar drukke dag!
Nog een dikke dankjewel aan de mama van Emile om mee te stappen tijdens de stoet en ervoor te zorgen dat onze klas mooi samen bleef! TOP!
Op bezoek bij de boerderij van Gaëlle
Op woensdag 15 maart vertrokken we met zn allen naar de boerderij van Gaëlle. Alle schapen hadden gelammerd en wij kregen de eer om ze als eersten te bezoeken. Er waren maar liefst 21 lammetjes geboren op de boerderij. Enkele mama schapen hadden een drieling ter wereld gebracht, heel speciaal om te zien. Jammer genoeg hebben de mama's niet altijd even veel melk voor alle drie hun lammetjes ... maar niet getreurd, de mama van Gaëlle haalde er een grote papfles bij om de diertjes bij te voederen. Net zoals bij een baby!
Enkele vriendjes hadden graag eens een lammetje vastgehouden. Niet simpel en sterk moet je ook zijn want een lammetje weegt toch wat meer dan een kuikentje. Andere vriendjes keken van op afstand. Wat waren ze lief, schattig en klein.
Vervolgens stapten we tot de grote stallen waarin duizenden kuikentjes zaten. Het was er heel warm, wat een verschil met de buiten temperatuur. In de stal zelf konden we niet stappen dit om ziektes bij de kuikens te vermijden. Wat hadden veel kleuters grote ogen toen ze zoveel kuikens bij elkaar zagen.
En natuurlijk als je naar een boerderij gaat moet je ook eens passeren bij de tractors. Konden we niet overslaan.
Een dikke dankjewel aan Eline, de mama van Gaëlle, voor de rondleiding op hun boerderij. De kleuters leerden heel wat bij, konden bewondering opbrengen voor het harde werk en zagen met hun eigen oogjes hoe schattig lammetjes zijn.
Enkele vriendjes hadden graag eens een lammetje vastgehouden. Niet simpel en sterk moet je ook zijn want een lammetje weegt toch wat meer dan een kuikentje. Andere vriendjes keken van op afstand. Wat waren ze lief, schattig en klein.
Vervolgens stapten we tot de grote stallen waarin duizenden kuikentjes zaten. Het was er heel warm, wat een verschil met de buiten temperatuur. In de stal zelf konden we niet stappen dit om ziektes bij de kuikens te vermijden. Wat hadden veel kleuters grote ogen toen ze zoveel kuikens bij elkaar zagen.
En natuurlijk als je naar een boerderij gaat moet je ook eens passeren bij de tractors. Konden we niet overslaan.
Een dikke dankjewel aan Eline, de mama van Gaëlle, voor de rondleiding op hun boerderij. De kleuters leerden heel wat bij, konden bewondering opbrengen voor het harde werk en zagen met hun eigen oogjes hoe schattig lammetjes zijn.
Thema nieuw leven/ Pasen
Veel werk voor de boeg in het eerste deel van ons thema nieuw leven/Pasen. We werken aan ons paasmandje die toch heel wat tijd in beslag neemt. We doen alles zelf, juf helpt enkel met het in elkaar steken van ons mandje. Wat we precies allemaal doen kun je kort al volgen via de foto's maar we vertellen nog niet wat we maken! Surprice, surprice.
Dinsdag 14 maart komen we allemaal samen in de klas, maar heuh .. Wat is dat gepiep? Stiekem had Gaëlle al tegen enkele vriendjes op de speelplaats verteld over de kuikens in de klas. Want ja hoor, ze komen van de boerderij van Gaëlle. De kuikens vertoeven de rest van de week in onze klas. We bekeken ze van dichtbij want er zijn toch enkele verschillen tussen kuikens en mensen / kuikens en varkens / kuikens en lammetjes.
Dinsdag 14 maart komen we allemaal samen in de klas, maar heuh .. Wat is dat gepiep? Stiekem had Gaëlle al tegen enkele vriendjes op de speelplaats verteld over de kuikens in de klas. Want ja hoor, ze komen van de boerderij van Gaëlle. De kuikens vertoeven de rest van de week in onze klas. We bekeken ze van dichtbij want er zijn toch enkele verschillen tussen kuikens en mensen / kuikens en varkens / kuikens en lammetjes.
Hiep Hiep Hoera voor Jayden
Jayden is jarig en dat vieren wij.
hij kon 3 kaartjes kiezen die we in de loop van de dag uitvoerden. Jayden koos voor: een filmpje kijken, schminken en rondgaan in de klassen om te tonen dat het zijn verjaardag is! Jayden trakteerde met lekkere, zelfgemaakte pannenkoeken en kinderchampagne. SMULLEN!
hij kon 3 kaartjes kiezen die we in de loop van de dag uitvoerden. Jayden koos voor: een filmpje kijken, schminken en rondgaan in de klassen om te tonen dat het zijn verjaardag is! Jayden trakteerde met lekkere, zelfgemaakte pannenkoeken en kinderchampagne. SMULLEN!
Pyjamadag
Pyjama dag op 10 maart/ BEDNET. Vandaag trokken we onze beste, warmste pyjama aan. Een klein modeshowtje vooraf zodat iedereen kon pronken op de rode loper.
In de namiddag trokken we met alle kleuterklassen in de klas van juf Siska om een film te bekijken. Plop en de kabouter paashaas. Iedereen was enorm geboeid!
In de namiddag trokken we met alle kleuterklassen in de klas van juf Siska om een film te bekijken. Plop en de kabouter paashaas. Iedereen was enorm geboeid!
Op bezoek bij de boerderij van Félice
Op woensdag 8 maart gingen we op bezoek bij Félice. Wauw, wat keken we onze ogen uit.
We zagen zeugen (mama varkens) die net zwanger waren, die al enkele weken zwanger waren en die op bevallen stonden. (Kamiel vond ze er wel allemaal even dik uitzien) Maar wat hadden we geluk.. We konden een bevalling meemaken van 4 biggetjes. Zowel de kleuters als de juf stonden vol bewondering te kijken.
We hebben biggetjes gezien van enkele uren - enkele dagen en biggetjes van enkele weken oud. En het gekke is, ze zijn allemaal even schattig.
Sommige kleuters konden ook eens een biggetje aaien of vasthouden, er waren natuurlijk enkele kleuters die vanop afstand keken en dat is zeker ook ok!
We zagen ook 2 grote beren (papa varkens), ze waren bijna even groot als de kleuters.
Heel wat jongens hadden vraag naar de grote tractor. Er in kruipen was geen zo'n evidente zaak maar eenmaal erin was er vanalles te ontdekken .. vooral de TOETER!
De grote aardappelberg waarvan we frietjes maken bekeken we ondertussen ook eens. Grote en kleine aardappelen, maar vooral de grootste berg van heel de wereld volgens Gust.
Wat een ervaring! De mama en papa van Félice weten altijd wat gedaan. Heel veel drukke periodes op de boerderij. Daarom zijn we heel blij dat we toch even konden langskomen.
We zagen zeugen (mama varkens) die net zwanger waren, die al enkele weken zwanger waren en die op bevallen stonden. (Kamiel vond ze er wel allemaal even dik uitzien) Maar wat hadden we geluk.. We konden een bevalling meemaken van 4 biggetjes. Zowel de kleuters als de juf stonden vol bewondering te kijken.
We hebben biggetjes gezien van enkele uren - enkele dagen en biggetjes van enkele weken oud. En het gekke is, ze zijn allemaal even schattig.
Sommige kleuters konden ook eens een biggetje aaien of vasthouden, er waren natuurlijk enkele kleuters die vanop afstand keken en dat is zeker ook ok!
We zagen ook 2 grote beren (papa varkens), ze waren bijna even groot als de kleuters.
Heel wat jongens hadden vraag naar de grote tractor. Er in kruipen was geen zo'n evidente zaak maar eenmaal erin was er vanalles te ontdekken .. vooral de TOETER!
De grote aardappelberg waarvan we frietjes maken bekeken we ondertussen ook eens. Grote en kleine aardappelen, maar vooral de grootste berg van heel de wereld volgens Gust.
Wat een ervaring! De mama en papa van Félice weten altijd wat gedaan. Heel veel drukke periodes op de boerderij. Daarom zijn we heel blij dat we toch even konden langskomen.
Vlinderweek
Tijdens de vlinderweek stond herhaling op de planning.
We investeerden op knippen, gezelschapspel spelen (bingo), de kalenders herhalen, met boerderijdieren plaats begrippen oefenen (op, onder, naast, boven, onder, verschillende lichaamsdelen). vrij tekenen, sorteren en tellen van materiaal, ...
Deze week werd op donderdagnamiddag de buitenbakken georganiseerd en gingen we op vrijdag naar het toneel. (voor foto's ga naar de pagina van de buitenbakken en het 3de kleuter)
We investeerden op knippen, gezelschapspel spelen (bingo), de kalenders herhalen, met boerderijdieren plaats begrippen oefenen (op, onder, naast, boven, onder, verschillende lichaamsdelen). vrij tekenen, sorteren en tellen van materiaal, ...
Deze week werd op donderdagnamiddag de buitenbakken georganiseerd en gingen we op vrijdag naar het toneel. (voor foto's ga naar de pagina van de buitenbakken en het 3de kleuter)
Toneel "Floopi's talentenshow"
Foto's en filmpjes vinden jullie terug op de pagina van het 3de kleuter:
http://dewaaier.kbrp.be/tweede-trimester16.html
http://dewaaier.kbrp.be/tweede-trimester16.html
Rikki en de nieuwe juf
Deze week was juf Lise terug van de partij. We investeerden op kennismaken, samen spelen en observeren. Maar we vierden ook de verjaardag van Marie-Elaine op vrijdag.
Wat een fijne dag en wat was ze snel voorbij, in een mum van tijd was het 15u en ging de schoolbel. Marie-Elaine genoot van deze dag die helemaal rond haar draaide. We vierden op dezelfde manier feest zoals bij juf Virginie, Marie-Elaine kon dus 3 kaartjes kiezen die we in de loop van de dag uitvoerden. Ze koos voor: vuurwerk, schminken en rondgaan in de klassen om te tonen dat ze jarig is! Marie-Elaine trakteerde met lekkere, zelfgemaakte pannenkoeken en koekjes.
Wat een fijne dag en wat was ze snel voorbij, in een mum van tijd was het 15u en ging de schoolbel. Marie-Elaine genoot van deze dag die helemaal rond haar draaide. We vierden op dezelfde manier feest zoals bij juf Virginie, Marie-Elaine kon dus 3 kaartjes kiezen die we in de loop van de dag uitvoerden. Ze koos voor: vuurwerk, schminken en rondgaan in de klassen om te tonen dat ze jarig is! Marie-Elaine trakteerde met lekkere, zelfgemaakte pannenkoeken en koekjes.
Ridder Rikki (week 3) Ridder en prinsessenfeest
De laatste dag van dit thema en ook de laatste dag van juf Virginie in de klas. Een beetje een speciale dag, want het was ook Valentijn :-)
We begonnen de dag met een verhaal vertellen. Want je hebt stoere ridders, maar ook bange ridders. En hoe zou je een bange ridder toch stoer en sterk kunnen maken?
Dan gingen we allemaal aan de slag om een beker te versieren met diamanten. Een beker die we dan straks zullen gebruiken tijdens het feest.
Cécile kwam ook langs om de kleren voor het schoolfeest te passen. Alles is nu klaar. Joepie. Straks kunnen we starten met oefenen voor de musical.
Na de middag nam ik nog even de tijd om alle jongens te veranderen (schminken) in een echte ridder met hun ridderhelm op. De meisjes werden echte prinsessen met hun prinsessenhoed.
Na de speeltijd was het dan eindelijk feest met fruitsap en cake. Mmmmm dat was smullen.
We hebben ook nog ons dansje gedaan van kleine Jan. Kijk maar naar het filmpje xxx
Jammer genoeg was het dan tijd om afscheid te nemen. Ik ga jullie natuurlijk nog veel zien op de speelplaats, maar niet meer in de klas. Veel plezier verder in het tweede kleuter.
Juf Virginie
We begonnen de dag met een verhaal vertellen. Want je hebt stoere ridders, maar ook bange ridders. En hoe zou je een bange ridder toch stoer en sterk kunnen maken?
Dan gingen we allemaal aan de slag om een beker te versieren met diamanten. Een beker die we dan straks zullen gebruiken tijdens het feest.
Cécile kwam ook langs om de kleren voor het schoolfeest te passen. Alles is nu klaar. Joepie. Straks kunnen we starten met oefenen voor de musical.
Na de middag nam ik nog even de tijd om alle jongens te veranderen (schminken) in een echte ridder met hun ridderhelm op. De meisjes werden echte prinsessen met hun prinsessenhoed.
Na de speeltijd was het dan eindelijk feest met fruitsap en cake. Mmmmm dat was smullen.
We hebben ook nog ons dansje gedaan van kleine Jan. Kijk maar naar het filmpje xxx
Jammer genoeg was het dan tijd om afscheid te nemen. Ik ga jullie natuurlijk nog veel zien op de speelplaats, maar niet meer in de klas. Veel plezier verder in het tweede kleuter.
Juf Virginie
Ridder Rikki (week 2)
Maandag was een beetje een gekke dag. Juf Wendy was jammer genoeg heel ziek, daardoor bleef juf Wendy thuis. Er was geen vervanging, dus was het 2de en 3de kleuter eerst even bij mij. We maakten de kalenders in orde en mochten dan vrij spelen in de klas. Na de speeltijd was het dan turnen. Toen was het peuter-eerste kleuter bij juf Virginie. Opnieuw om de kalenders in orde te brengen en wat vrij te spelen in de klas.
Na de middag was het gelukkig mooi weer buiten. Het zonnetje scheen en deed echt deugd. Ik zette verschillende materialen buiten waarmee de kleuters dan vrij mochten spelen. De kleuters genoten van het samen zijn, het buiten spelen, buiten picknicken (koekje eten en water drinken). Het was een drukke, maar gezellige namiddag.
Dinsdag werkten we verder aan onze ridderhelm en prinsessenhoed. Zodat dit helemaal afgewerkt is voor ons feest volgende week.
We keken nog eens naar verschillende kastelen. Zowel de buitenkant als de binnenkant. We keken ook wat de ridders precies deden in een kasteel. Hoe ze daar woonden.
Wat is het verschil met de kastelen die wij nu kennen met de koning en koningin. Of de kastelen van in de sprookjes met de prinsessen?
In godsdienst werkten we verder aan het verhaal van Zachëus.
We vertelden het verhaal met onze handen aan elkaar. Een kleuter lag op zijn buik op de grond, de andere kleuter zat naast hij/zij. Met onze handen vertellen we het verhaal op de rug van ons vriendje.
We keken nog eens van dichtbij wat dit verhaal ons wil vertellen. EERLIJK zijn!
De laatste 3 activiteiten van fonemisch bewustzijn voor de krokusvakantie kwamen ook aanbod. We doen dit altijd in een spelvorm zodat het leuk blijft.
- Zelf een zin verzinnen. We keken in zoekboeken van ridders en kastelen. Daar gaf ik telkens 1 woord aan een kleuter. Bijvoorbeeld: ridder, ballon, vlinder, zwaard, schatkist. Aan de kleuters om dan goed te kijken naar de prent en een zin te maken. Bijvoorbeeld: De ridder slaapt; De vlinder vliegt bij de hond; De ridder zit in de schatkist; ...
- Het eerst en het laatste woord in een zin. Deze keer moesten de kleuters goed luisteren. Ik zei een zin en aan de kleuters om te vertellen wat het eerste en wat het laatste woord was.
- Woordspel. Kunnen de kleuters de 2 woorden in een samengesteld woord uit elkaar halen. Ik zeg bijvoorbeeld "Dagboek". Aan de kleuters om dan te kunnen vertellen dat ze "dag" horen en "boek".
We maakten deze week ook ons eigen schild. We zagen in de boeken en filmpjes dat ridders vaak een schild mee hebben. Soms hangt het schild ook aan het kasteel.
Op de twee tegenovergestelde hokjes kleefden we stukjes papier. De kleuters mochten zelf het kleur kiezen.
De andere tegenovergestelde hokjes kleurden we eerst in met wasco. Ook hier mochten de kleuters weer het kleur kiezen. Nu moesten ze met stift een symbool op hun schild zetten. Bijvoorbeeld een leeuw, een kruis, vlaggen, rondjes, ...
We oefenden natuurlijk ook verder aan ons dansje en ons liedje. Tijdens het feest gaan we dan dansen en zingen als echte ridder en prinses.
Donderdag was het dan eindelijk zover. We mochten in de namiddag op bezoek naar het kasteel. Het was wel even rijden met de auto. De kleuters waren ongeduldig en enthousiast.
Eens aangekomen namen we eerst de tijd om de buitenkant van het kasteel te bekijken. De grote, dikke muren, de vensters, de schietgaten, de torens, de klok in de toren, de tekeningen in steen gemaakt, het dak, de grote trappen, de deuren, de vijver bij het kasteel, en nog zoveel meer.
Binnen konden we dan eerst even pauzeren en ons koekje opeten en wat water drinken. Dan gingen we opnieuw op pad om de binnenkant van het kasteel te zien. We konden allemaal rond een spelbord gaan zitten. Weet je waar we dan eigenlijk zaten? In een toren van het kasteel.
In de eerste ruimte konden we een haardvuur zien, hoge muren en behangpapier, een hoge deur, houten vloer, versiering op het plafond. De hal was heel groot en op de vloer was er een tekening van een leeuw. Daarna mochten we de trap omhoog. Wat een speciale trap. Met versiering in de leuning en een tapijt erop.
Boven stonden heel veel opgezette vogels en dieren waar we even konden naar kijken terwijl er plaspauze was.
Als laatste kamer konden we nog even binnen gluren in de kamer van de baron. Met een bureau, grote spiegel, open haard, ...
De tijd zat er toen al op, want het was nog een stukje naar huis rijden ... De kleuters waren moe maar voldaan.
Vrijdag mochten de kleuters nog eens een kasteel tekenen. Dan kon ik zien of ze het deze keer anders deden. Ondertussen hadden we al veel meer kastelen gezien, gepraat over de verschillende delen van een kasteel, een echt kasteel gaan bezoeken, en nog zoveel meer.
Volgende week de laatste week voor de Krokusvakantie. Ook de laatste dag dat ik juf ben in het 2de kleuter. We houden nog een groot ridder- prinsessenfeest.
Na de middag was het gelukkig mooi weer buiten. Het zonnetje scheen en deed echt deugd. Ik zette verschillende materialen buiten waarmee de kleuters dan vrij mochten spelen. De kleuters genoten van het samen zijn, het buiten spelen, buiten picknicken (koekje eten en water drinken). Het was een drukke, maar gezellige namiddag.
Dinsdag werkten we verder aan onze ridderhelm en prinsessenhoed. Zodat dit helemaal afgewerkt is voor ons feest volgende week.
We keken nog eens naar verschillende kastelen. Zowel de buitenkant als de binnenkant. We keken ook wat de ridders precies deden in een kasteel. Hoe ze daar woonden.
Wat is het verschil met de kastelen die wij nu kennen met de koning en koningin. Of de kastelen van in de sprookjes met de prinsessen?
In godsdienst werkten we verder aan het verhaal van Zachëus.
We vertelden het verhaal met onze handen aan elkaar. Een kleuter lag op zijn buik op de grond, de andere kleuter zat naast hij/zij. Met onze handen vertellen we het verhaal op de rug van ons vriendje.
We keken nog eens van dichtbij wat dit verhaal ons wil vertellen. EERLIJK zijn!
De laatste 3 activiteiten van fonemisch bewustzijn voor de krokusvakantie kwamen ook aanbod. We doen dit altijd in een spelvorm zodat het leuk blijft.
- Zelf een zin verzinnen. We keken in zoekboeken van ridders en kastelen. Daar gaf ik telkens 1 woord aan een kleuter. Bijvoorbeeld: ridder, ballon, vlinder, zwaard, schatkist. Aan de kleuters om dan goed te kijken naar de prent en een zin te maken. Bijvoorbeeld: De ridder slaapt; De vlinder vliegt bij de hond; De ridder zit in de schatkist; ...
- Het eerst en het laatste woord in een zin. Deze keer moesten de kleuters goed luisteren. Ik zei een zin en aan de kleuters om te vertellen wat het eerste en wat het laatste woord was.
- Woordspel. Kunnen de kleuters de 2 woorden in een samengesteld woord uit elkaar halen. Ik zeg bijvoorbeeld "Dagboek". Aan de kleuters om dan te kunnen vertellen dat ze "dag" horen en "boek".
We maakten deze week ook ons eigen schild. We zagen in de boeken en filmpjes dat ridders vaak een schild mee hebben. Soms hangt het schild ook aan het kasteel.
Op de twee tegenovergestelde hokjes kleefden we stukjes papier. De kleuters mochten zelf het kleur kiezen.
De andere tegenovergestelde hokjes kleurden we eerst in met wasco. Ook hier mochten de kleuters weer het kleur kiezen. Nu moesten ze met stift een symbool op hun schild zetten. Bijvoorbeeld een leeuw, een kruis, vlaggen, rondjes, ...
We oefenden natuurlijk ook verder aan ons dansje en ons liedje. Tijdens het feest gaan we dan dansen en zingen als echte ridder en prinses.
Donderdag was het dan eindelijk zover. We mochten in de namiddag op bezoek naar het kasteel. Het was wel even rijden met de auto. De kleuters waren ongeduldig en enthousiast.
Eens aangekomen namen we eerst de tijd om de buitenkant van het kasteel te bekijken. De grote, dikke muren, de vensters, de schietgaten, de torens, de klok in de toren, de tekeningen in steen gemaakt, het dak, de grote trappen, de deuren, de vijver bij het kasteel, en nog zoveel meer.
Binnen konden we dan eerst even pauzeren en ons koekje opeten en wat water drinken. Dan gingen we opnieuw op pad om de binnenkant van het kasteel te zien. We konden allemaal rond een spelbord gaan zitten. Weet je waar we dan eigenlijk zaten? In een toren van het kasteel.
In de eerste ruimte konden we een haardvuur zien, hoge muren en behangpapier, een hoge deur, houten vloer, versiering op het plafond. De hal was heel groot en op de vloer was er een tekening van een leeuw. Daarna mochten we de trap omhoog. Wat een speciale trap. Met versiering in de leuning en een tapijt erop.
Boven stonden heel veel opgezette vogels en dieren waar we even konden naar kijken terwijl er plaspauze was.
Als laatste kamer konden we nog even binnen gluren in de kamer van de baron. Met een bureau, grote spiegel, open haard, ...
De tijd zat er toen al op, want het was nog een stukje naar huis rijden ... De kleuters waren moe maar voldaan.
Vrijdag mochten de kleuters nog eens een kasteel tekenen. Dan kon ik zien of ze het deze keer anders deden. Ondertussen hadden we al veel meer kastelen gezien, gepraat over de verschillende delen van een kasteel, een echt kasteel gaan bezoeken, en nog zoveel meer.
Volgende week de laatste week voor de Krokusvakantie. Ook de laatste dag dat ik juf ben in het 2de kleuter. We houden nog een groot ridder- prinsessenfeest.
Ridder Rikki (week 1)
Dinsdag was de start van ons nieuw thema. We zijn rustig gestart. Met een verhaal: Ridder Rikki. Daarna was het vrij spelen en het nieuwe aanbod leren kennen. Ridderkasteel met ridders. Prinsessenkasteel met prinsessen, ridders, prinsen, paarden. Smartgame Camelot - zoek de weg zodat de ridder naar de prinses kan. Prinsessenkleren en ridderkleren in de poppenhoek + stokpaardjes. Nog enkele spelletjes maar dat is voor later.
Ik nam vandaag de tijd om nog verder te puzzelen met de kleuters. Wat doen ze dat goed.
Fonemisch bewustzijn deze week is:
- Korte en lange woorden. Kennen/horen de kleuters het verschil tussen korte en lange woorden? Kunnen ze zelf verwoorden of het een kort woord is of een lang woord. Bijvoorbeeld POP - WOORDENBOEK. Maar soms zitten er speciale woorden in MIER - KROKODIL in het echt is een mier veel kleiner dan een krokodil. Dan de foppers REUS - KABOUTER in de sprookjes verhalen is een reus veel groter dan een kabouter. Toch is reus het korte woord en kabouter het lange woord.
- Tel de woorden in de zin. De kleuters krijgen een zin te horen van mij. Telkens ik een woord zeg, (de zinnen zijn nooit langer dan 6 woorden) mogen ze een schijfje uit de doos halen. Hoeveel schijfjes liggen op tafel? Zei ik evenveel woorden? Bijvoorbeeld: RIK OP ZIJN PAARD (4 woorden).
- Korte en lange zinnen. We weten ondertussen dat een zin bestaat uit woorden. Dat een zin ons iets wil vertellen. Maar er zijn ook korte zinnen en lange zinnen. Om dat duidelijk te maken aan de kleuters vertel ik niet alleen de zinnen, maar schrijf ze ook op. Dan zien ze dit ook aan het bord.
Kunnen de kleuters horen of ik een korte zin of een lange zin zeg.
Voor godsdienst in dit thema koos ik voor het verhaal van Zahëus. Zahëus die geld vroeg aan de mensen zodat ze binnen konden in de stad. Hij vroeg veel te veel geld en stak geld in zijn eigen zakken om dan mooie spullen te kunnen kopen. Hij was dus niet eerlijk. Tot Jezus een bezoek bracht aan de stad en bij Zahëus op bezoek kwam.
We verkennen de eerste plaat en vertellen wat we allemaal zien. Detailwaarneming. Daarna horen we het verhaal van de eerste plaat.
Als tweede activiteit maken we groepjes en kijken naar de andere platen zonder het verhaal te weten. Wat zien we allemaal? Wat zou het verhaal kunnen zijn?
Als derde activiteit hoorden we dan het bijbelverhaal met de bijhorende prenten.
Woensdag was het pedagogische studiedag.
Op donderdag deden we een waarneming over kastelen. We kregen verschillende prenten te zien, verschillende boeken en ook een paar leerrijke filmpjes. Hoe ziet een kasteel eruit? Bouwen ze nu nog kastelen of zij die al heel oud? Wat zijn de verschillen? Uit welke delen bestaat een kasteel?
We zijn vandaag ook begonnen aan onze ridderhelm en prinsessenhoed. Dit moet een eerst laag krijgen met verf. Als het droog is nog versiering door te stempelen en dan nog een vernis laag. Pas daarna kunnen we het in de juiste vorm nieten.
Vandaag is het Maria-lichtmis. Daarom bakten we pannenkoeken in de klas en mochten we er natuurlijk van smullen. De kleuters kregen een verhaal te zien die vertelt waarom we dit "vieren".
Vrijdag probeerden de kleuters voor de eerste keer een kasteel te schilderen op een heel groot blad. Kunnen ze een kasteel al de juiste vorm geven?
We leerden de voorbije week ook een ridder en jonkvrouwen dans aan. Kleine Jan wil dansen. Zie filmpje van het eerste stukje van de dans. We moeten nog een beetje verder oefenen :-)
Volgende week werken we verder rond ridders, kastelen en prinsessen. Dan gaan we ook op bezoek naar een echt kasteel.
Ik nam vandaag de tijd om nog verder te puzzelen met de kleuters. Wat doen ze dat goed.
Fonemisch bewustzijn deze week is:
- Korte en lange woorden. Kennen/horen de kleuters het verschil tussen korte en lange woorden? Kunnen ze zelf verwoorden of het een kort woord is of een lang woord. Bijvoorbeeld POP - WOORDENBOEK. Maar soms zitten er speciale woorden in MIER - KROKODIL in het echt is een mier veel kleiner dan een krokodil. Dan de foppers REUS - KABOUTER in de sprookjes verhalen is een reus veel groter dan een kabouter. Toch is reus het korte woord en kabouter het lange woord.
- Tel de woorden in de zin. De kleuters krijgen een zin te horen van mij. Telkens ik een woord zeg, (de zinnen zijn nooit langer dan 6 woorden) mogen ze een schijfje uit de doos halen. Hoeveel schijfjes liggen op tafel? Zei ik evenveel woorden? Bijvoorbeeld: RIK OP ZIJN PAARD (4 woorden).
- Korte en lange zinnen. We weten ondertussen dat een zin bestaat uit woorden. Dat een zin ons iets wil vertellen. Maar er zijn ook korte zinnen en lange zinnen. Om dat duidelijk te maken aan de kleuters vertel ik niet alleen de zinnen, maar schrijf ze ook op. Dan zien ze dit ook aan het bord.
Kunnen de kleuters horen of ik een korte zin of een lange zin zeg.
Voor godsdienst in dit thema koos ik voor het verhaal van Zahëus. Zahëus die geld vroeg aan de mensen zodat ze binnen konden in de stad. Hij vroeg veel te veel geld en stak geld in zijn eigen zakken om dan mooie spullen te kunnen kopen. Hij was dus niet eerlijk. Tot Jezus een bezoek bracht aan de stad en bij Zahëus op bezoek kwam.
We verkennen de eerste plaat en vertellen wat we allemaal zien. Detailwaarneming. Daarna horen we het verhaal van de eerste plaat.
Als tweede activiteit maken we groepjes en kijken naar de andere platen zonder het verhaal te weten. Wat zien we allemaal? Wat zou het verhaal kunnen zijn?
Als derde activiteit hoorden we dan het bijbelverhaal met de bijhorende prenten.
Woensdag was het pedagogische studiedag.
Op donderdag deden we een waarneming over kastelen. We kregen verschillende prenten te zien, verschillende boeken en ook een paar leerrijke filmpjes. Hoe ziet een kasteel eruit? Bouwen ze nu nog kastelen of zij die al heel oud? Wat zijn de verschillen? Uit welke delen bestaat een kasteel?
We zijn vandaag ook begonnen aan onze ridderhelm en prinsessenhoed. Dit moet een eerst laag krijgen met verf. Als het droog is nog versiering door te stempelen en dan nog een vernis laag. Pas daarna kunnen we het in de juiste vorm nieten.
Vandaag is het Maria-lichtmis. Daarom bakten we pannenkoeken in de klas en mochten we er natuurlijk van smullen. De kleuters kregen een verhaal te zien die vertelt waarom we dit "vieren".
Vrijdag probeerden de kleuters voor de eerste keer een kasteel te schilderen op een heel groot blad. Kunnen ze een kasteel al de juiste vorm geven?
We leerden de voorbije week ook een ridder en jonkvrouwen dans aan. Kleine Jan wil dansen. Zie filmpje van het eerste stukje van de dans. We moeten nog een beetje verder oefenen :-)
Volgende week werken we verder rond ridders, kastelen en prinsessen. Dan gaan we ook op bezoek naar een echt kasteel.
Rikki ontdekt de Noordpool en Zuidpool (week 3)
De laatste week van dit thema. We werkten nog onze laatste dingen af voor onze collage. Wat zijn ze mooi geworden. Fier op mijn kleuters.
Wat kunnen ze al veel vertellen over de Noordpool en de Zuidpool xxx
Dinsdag waren er hongerige pooldieren in onze klas. Ze hadden allemaal zo'n honger. De kaarten vertelden ons, wat ze wilden eten. Aan de kleuters om goed te kijken, te tellen en de juiste kaarten te geven. Mmmm wat smulden de pooldieren.
Vandaag oefenden we nog eens op knippen. Knippen op een rechte, lange lijn en dan kleine stukjes knippen van de lange strook. Dit waren onze blokjes sneeuw en ijs voor de iglo.
Natuurlijk was het juist vasthouden van de schaar belangrijk, het knippen, maar ook de houding van het lichaam en het werken tussen de beide handen.
Tijdens godsdienst vertelde juf het scheppingsverhaal. Hoe God de wereld heeft gemaakt. Het starte met donkere aarde, daarna water en lucht. Toen waren er bomen, struiken, planten, daarna dag en nacht met de zon, de maan en de sterren. Nu mochten er dieren zwemmen in het water en dieren vliegen in de lucht. Maar ook dieren op het land. Als laatste kwam er de mens. Rustdag.
Vandaag was het weer tijd voor fonemisch bewustzijn. Ik zei telkens 2 woorden. Aan de kleuters om goed te luisteren en te vertellen of de woorden hetzelfde zijn.
Enkele voorbeelden: ijsbeer - ijsbeer; haas - kaas; iglo - kilo; sneeuw - sneeuw, ...
De tweede activiteit van fonemisch bewustzijn was, wat hoor ik na elkaar. In de kring liggen telkens 3 prenten rond ons thema. Ik zeg de woorden luidop in willekeurige volgorde. Kunnen de kleuters goed luisteren en de prenten in de juiste volgorde leggen?
Lukt dit goed? Dan doen we er nog enkele bij.
De kleuters mochten deze week ook experimenteren met een tekening maken op zwart papier. Het was wel even denken met wat we gingen tekenen op het zwart papier. De gewone kleurpotloden in verschillende kleuren waren niet duidelijk genoeg. Net als de stiften en de wasco.
Maar wat met een wit kleurpotlood?
Aha, dat was de oplossing. De kleuters mochten met het witte potlood een tekening over de Noordpool en Zuidpool maken.
Donderdag kregen we 2 werkblaadjes over de pooldieren. We hadden zoveel geleerd over de pooldieren. Zouden de kleuters het nog weten?
1) Dieren sorteren
2) Welk dier zit in de buik van de mama en welk dier zit in een ei?
In de namiddag waren er buitenbakken. Zie aparte foto's.
Om de dag af te sluiten, werkten we nog een laatste keer met klei. Deze keer mochten we met de klei iets maken uit het scheppingsverhaal. Dat kon de zon zijn, een mens, een dier, ...
Dit gebruiken we allemaal voor onze klei-expo.
De laatste dag van dit thema deden we een stem-activiteit. Ik had ijsblokken meegebracht naar de klas en verschillende materialen.
Eerst even voelen, hoe koud is dat? Wat doet ijs als je het in je handen houdt? Oei, er was plots super veel water op de grond in de klas. Natuurlijk SMELTEN!
Welke manier zou het best zijn om ijsblokken te laten smelten?
De kleuters gingen even op zoek in de klas. We hebben verschillende dingen geprobeerd.
- Op de verwarming
- In warm water
- Onder kussens
- In een muts
- Breken in kleine stukjes met een hamer
- In onze handen houden
- Buiten zetten
We merkten op dat ijs het snelst smelt in warm water en nog sneller als je er eerst kleine stukjes van maakt. Hoe groter het ijs, hoe langer het duurt.
In de namiddag was er dan onze KLEI-EXPO.
Alle klassen, juffen, meesters mochten op bezoek komen. We hadden verschillende activiteiten tentoongesteld waarbij we een woordje uitleg gaven.
1) Experimenteren met klei
2) Geleid vorm geven aan klei, stap voor stap volgen hoe we tot een resultaat kunnen komen. Bij ons was dit een sneeuwpop.
3) Wat hebben we thuis die van klei, aardewerk of porselein gemaakt is?
4) Doorgeefklei. (Samen in groep moesten we afspreken wat we wilden maken. Dan begon kleuter 1 met één stukje van het ding. Die geeft het door. Kleuter 2 maakt het volgende stukje en geeft het weer door. Zo gaan ze verder tot iedereen is geweest.)
5) Iets maken van het scheppingsverhaal uit klei
Zo, ons thema zit erop. Op naar het volgende en laatste thema voor de krokusvakantie.
Wat kunnen ze al veel vertellen over de Noordpool en de Zuidpool xxx
Dinsdag waren er hongerige pooldieren in onze klas. Ze hadden allemaal zo'n honger. De kaarten vertelden ons, wat ze wilden eten. Aan de kleuters om goed te kijken, te tellen en de juiste kaarten te geven. Mmmm wat smulden de pooldieren.
Vandaag oefenden we nog eens op knippen. Knippen op een rechte, lange lijn en dan kleine stukjes knippen van de lange strook. Dit waren onze blokjes sneeuw en ijs voor de iglo.
Natuurlijk was het juist vasthouden van de schaar belangrijk, het knippen, maar ook de houding van het lichaam en het werken tussen de beide handen.
Tijdens godsdienst vertelde juf het scheppingsverhaal. Hoe God de wereld heeft gemaakt. Het starte met donkere aarde, daarna water en lucht. Toen waren er bomen, struiken, planten, daarna dag en nacht met de zon, de maan en de sterren. Nu mochten er dieren zwemmen in het water en dieren vliegen in de lucht. Maar ook dieren op het land. Als laatste kwam er de mens. Rustdag.
Vandaag was het weer tijd voor fonemisch bewustzijn. Ik zei telkens 2 woorden. Aan de kleuters om goed te luisteren en te vertellen of de woorden hetzelfde zijn.
Enkele voorbeelden: ijsbeer - ijsbeer; haas - kaas; iglo - kilo; sneeuw - sneeuw, ...
De tweede activiteit van fonemisch bewustzijn was, wat hoor ik na elkaar. In de kring liggen telkens 3 prenten rond ons thema. Ik zeg de woorden luidop in willekeurige volgorde. Kunnen de kleuters goed luisteren en de prenten in de juiste volgorde leggen?
Lukt dit goed? Dan doen we er nog enkele bij.
De kleuters mochten deze week ook experimenteren met een tekening maken op zwart papier. Het was wel even denken met wat we gingen tekenen op het zwart papier. De gewone kleurpotloden in verschillende kleuren waren niet duidelijk genoeg. Net als de stiften en de wasco.
Maar wat met een wit kleurpotlood?
Aha, dat was de oplossing. De kleuters mochten met het witte potlood een tekening over de Noordpool en Zuidpool maken.
Donderdag kregen we 2 werkblaadjes over de pooldieren. We hadden zoveel geleerd over de pooldieren. Zouden de kleuters het nog weten?
1) Dieren sorteren
2) Welk dier zit in de buik van de mama en welk dier zit in een ei?
In de namiddag waren er buitenbakken. Zie aparte foto's.
Om de dag af te sluiten, werkten we nog een laatste keer met klei. Deze keer mochten we met de klei iets maken uit het scheppingsverhaal. Dat kon de zon zijn, een mens, een dier, ...
Dit gebruiken we allemaal voor onze klei-expo.
De laatste dag van dit thema deden we een stem-activiteit. Ik had ijsblokken meegebracht naar de klas en verschillende materialen.
Eerst even voelen, hoe koud is dat? Wat doet ijs als je het in je handen houdt? Oei, er was plots super veel water op de grond in de klas. Natuurlijk SMELTEN!
Welke manier zou het best zijn om ijsblokken te laten smelten?
De kleuters gingen even op zoek in de klas. We hebben verschillende dingen geprobeerd.
- Op de verwarming
- In warm water
- Onder kussens
- In een muts
- Breken in kleine stukjes met een hamer
- In onze handen houden
- Buiten zetten
We merkten op dat ijs het snelst smelt in warm water en nog sneller als je er eerst kleine stukjes van maakt. Hoe groter het ijs, hoe langer het duurt.
In de namiddag was er dan onze KLEI-EXPO.
Alle klassen, juffen, meesters mochten op bezoek komen. We hadden verschillende activiteiten tentoongesteld waarbij we een woordje uitleg gaven.
1) Experimenteren met klei
2) Geleid vorm geven aan klei, stap voor stap volgen hoe we tot een resultaat kunnen komen. Bij ons was dit een sneeuwpop.
3) Wat hebben we thuis die van klei, aardewerk of porselein gemaakt is?
4) Doorgeefklei. (Samen in groep moesten we afspreken wat we wilden maken. Dan begon kleuter 1 met één stukje van het ding. Die geeft het door. Kleuter 2 maakt het volgende stukje en geeft het weer door. Zo gaan ze verder tot iedereen is geweest.)
5) Iets maken van het scheppingsverhaal uit klei
Zo, ons thema zit erop. Op naar het volgende en laatste thema voor de krokusvakantie.
Rikki ontdekt de Noordpool en Zuidpool (week 2)
Deze week
Rikki ontdekt de Noordpool en Zuidpool (week 1)
Dinsdag zijn we eerst begonnen met een lang onthaal. Iedereen wou zoveel vertellen over de voorbije vakantie. Dat is ook eens leuk zoveel mogen en kunnen praten.
Nu was het tijd om te starten met ons nieuw thema: Zuidpool en Noordpool. Ik had heel veel prenten mee om de Noordpool en Zuidpool te ontdekken. Hoe ziet dat eruit? Wonen er daar mensen? Welke dieren wonen daar? Is het daar koud of warm? Wat is het verschil tussen de Noordpool en de Zuidpool, en nog zoveel meer. We keken ook naar enkele filmpjes over de Noordpool en Zuidpool.
Ondertussen was het al speeltijd, wat gaat de tijd snel.
Na de speeltijd zijn we gestart met het maken van onze collage. Iedereen kreeg een groot stuk karton die ze mochten lichtblauw schilderen. Hierop gaan wij dan onze collage maken van de Noordpool en zuidpool.
Na de middag leerden we het nieuwe thema van godsdienst kennen. Het is gebaseerd op de schepping van de aarde. Doordat we leren over de Noordpool en zuidpool past dat wel. Het thema heet: 'He, klei je mee'.
We ontdekten de harde, grijze klei. Wat een verschil met plasticine!
Dit is heel hard, moet je goed kneden voor het wat zachter wordt en vooral voelt heel koud aan. Je krijgt er wel zachte handen van.
We probeerden een bolletje te rollen, een worst/slang te rollen. Een bolletje zo plat als een pannenkoek te kneden, ...
Daarna mochten de kleuters vrij experimenteren met de klei en iets proberen te maken.
Er waren al mooie resultaten bij xxx
Woensdag startte de dag met een lesje fonemisch bewustzijn. De kleuters zaten geblinddoekt in de klas. Een andere kleuter ging op een bepaalde plaats staan in de klas en mocht een dier nadoen. De kleuter met de blinddoek aan, moest dan wijzen uit welke richting het geluid kwam. Goed luisteren dus!
Vandaag was het tijd voor schrijfdans. We leren een pinguïn te tekenen. Maar eerst moeten we leren een boog te maken met onze armen, daarna handen, daarna vinger.
We deden dit door groot te bewegen buiten en daarna eens met krijt te oefenen op de speelplaats.
Na de speeltijd mochten we de pinguïn met de muziek schrijven (tekenen) op papier.
Donderdag werkten we terug verder aan onze collage. Ondertussen was het groot stuk karton droog en konden we die verdelen in 2 stukken. Juf tekende een zigzaglijn op het karton en de kleuters mochten mousejes erop kleven.
We maakten ook 2 vlaggen. Eentje met NOORDPOOL en eentje met ZUIDPOOL. Deze kleefden we op een deksel en daarna op ons karton. Nu weten we welk deel de Zuidpool voorstelt en welk deel de Noordpool voorstelt.
In de namiddag waren er even geen buitenbakken. Er was TE veel wind, bijna storm. Al onze spullen gingen constant wegwaaien. Voor één keer deden we dit niet.
Natuurlijk hebben we dan in de klassen gespeeld en verder gewerkt aan onze werken.
Vrijdag zijn we begonnen met woordkaarten. We leerden nu al heel veel kennen rond de Noordpool en Zuidpool, maar kunnen we ook alles juist benoemen?
We probeerden ook al eens deze woorden te klappen. (IJS - BEER)
Daarna rarara ... verder werken aan onze collage. Vandaag hebben we 2 pinguïns gemaakt voor bij de zuidpool. Want daar wonen de pinguïns. We deden dit met een eierdoos en verf.
In de namiddag haalden we nog eens onze klei uit.
Deze keer om niet meer vrij te experimenteren, maar om stap voor stap iets te maken met de klei. Iedereen kreeg de opdracht om een sneeuwpop te maken.
- Een grote bal rollen
- Een kleinere bal rollen
- Een kleine bal rollen
- De drie ballen mag je dan op elkaar plaatsen, maar pas op goed duwen en wrijven op de randjes, anders vallen de ballen van elkaar als het droog is.
- Versieren met strijkparels
Volgende week werken we verder aan onze collage en met de klei.
Nu was het tijd om te starten met ons nieuw thema: Zuidpool en Noordpool. Ik had heel veel prenten mee om de Noordpool en Zuidpool te ontdekken. Hoe ziet dat eruit? Wonen er daar mensen? Welke dieren wonen daar? Is het daar koud of warm? Wat is het verschil tussen de Noordpool en de Zuidpool, en nog zoveel meer. We keken ook naar enkele filmpjes over de Noordpool en Zuidpool.
Ondertussen was het al speeltijd, wat gaat de tijd snel.
Na de speeltijd zijn we gestart met het maken van onze collage. Iedereen kreeg een groot stuk karton die ze mochten lichtblauw schilderen. Hierop gaan wij dan onze collage maken van de Noordpool en zuidpool.
Na de middag leerden we het nieuwe thema van godsdienst kennen. Het is gebaseerd op de schepping van de aarde. Doordat we leren over de Noordpool en zuidpool past dat wel. Het thema heet: 'He, klei je mee'.
We ontdekten de harde, grijze klei. Wat een verschil met plasticine!
Dit is heel hard, moet je goed kneden voor het wat zachter wordt en vooral voelt heel koud aan. Je krijgt er wel zachte handen van.
We probeerden een bolletje te rollen, een worst/slang te rollen. Een bolletje zo plat als een pannenkoek te kneden, ...
Daarna mochten de kleuters vrij experimenteren met de klei en iets proberen te maken.
Er waren al mooie resultaten bij xxx
Woensdag startte de dag met een lesje fonemisch bewustzijn. De kleuters zaten geblinddoekt in de klas. Een andere kleuter ging op een bepaalde plaats staan in de klas en mocht een dier nadoen. De kleuter met de blinddoek aan, moest dan wijzen uit welke richting het geluid kwam. Goed luisteren dus!
Vandaag was het tijd voor schrijfdans. We leren een pinguïn te tekenen. Maar eerst moeten we leren een boog te maken met onze armen, daarna handen, daarna vinger.
We deden dit door groot te bewegen buiten en daarna eens met krijt te oefenen op de speelplaats.
Na de speeltijd mochten we de pinguïn met de muziek schrijven (tekenen) op papier.
Donderdag werkten we terug verder aan onze collage. Ondertussen was het groot stuk karton droog en konden we die verdelen in 2 stukken. Juf tekende een zigzaglijn op het karton en de kleuters mochten mousejes erop kleven.
We maakten ook 2 vlaggen. Eentje met NOORDPOOL en eentje met ZUIDPOOL. Deze kleefden we op een deksel en daarna op ons karton. Nu weten we welk deel de Zuidpool voorstelt en welk deel de Noordpool voorstelt.
In de namiddag waren er even geen buitenbakken. Er was TE veel wind, bijna storm. Al onze spullen gingen constant wegwaaien. Voor één keer deden we dit niet.
Natuurlijk hebben we dan in de klassen gespeeld en verder gewerkt aan onze werken.
Vrijdag zijn we begonnen met woordkaarten. We leerden nu al heel veel kennen rond de Noordpool en Zuidpool, maar kunnen we ook alles juist benoemen?
We probeerden ook al eens deze woorden te klappen. (IJS - BEER)
Daarna rarara ... verder werken aan onze collage. Vandaag hebben we 2 pinguïns gemaakt voor bij de zuidpool. Want daar wonen de pinguïns. We deden dit met een eierdoos en verf.
In de namiddag haalden we nog eens onze klei uit.
Deze keer om niet meer vrij te experimenteren, maar om stap voor stap iets te maken met de klei. Iedereen kreeg de opdracht om een sneeuwpop te maken.
- Een grote bal rollen
- Een kleinere bal rollen
- Een kleine bal rollen
- De drie ballen mag je dan op elkaar plaatsen, maar pas op goed duwen en wrijven op de randjes, anders vallen de ballen van elkaar als het droog is.
- Versieren met strijkparels
Volgende week werken we verder aan onze collage en met de klei.