Welkom op de pagina van het derde kleuter
(3de trimester)
We vliegen de vakantie in ... Prettige vakantie!
Kleuterproclamatie ...
Op donderdag 29 juni 2023 was het eindelijk zover ... de kleuterproclamatie! We hebben er zo lang naar toe gewerkt: ons hoedje schilderen, de "kwispel" maken, foto's nemen voor ons diploma, ons diploma ondertekenen, dansjes en liedje kiezen, oefenen, ... Maar nu was het eindelijk zover! Wat waren we fier! En na de proclamatie kwam een feestje! Dikke proficiat lieve schatten!!
|
|
Op bezoek in het 1ste leerjaar
De kids van het eerste en tweede leerjaar tonen ons even hoe het eraan toe gaat in hun klas. Ze zien het al zitten ;)
Proefles in de beeldacademie
Op dinsdag 27 juni gingen we in de namiddag richting Bollaard. Daar wachtte juf Valentine van de kunstacademie ons op. We mogen een proeflesje doen samen met haar. Eerst bekijken we wat werkjes dat de leerlingen gemaakt hebben. Wauw! Wat maken ze mooie en leuke dingen. Daarna mochten we zelf aan de slag gaan. Vandaag gaan we een zeepaardje tekenen, bewerken met pandakrijt en inschilderen met bisterverf. Wat vonden we dit fijn! Bedankt juf Valentine voor de fijne proefles!
|
|
Hoera! Maxim is bijna 6 jaar ...
Hij moet nog even wachten … maar op zaterdag 1 juli is het feest bij Maxim! Dan wordt hij 6 jaar! Hoera! Wij hebben zijn verjaardag alvast in de klas gevierd. We zongen verjaardagsliedjes en dansten voor het feestbeest. We maakten een vuurwerkje en Maxim mocht 6 kaarsjes uitblazen! En we sloten het feestje af met een verjaardagsfilmpje. En van Maxim kregen we een super lekkere verrassing! Dikke proficiat met je 6de verjaardag Maxim!
Samen buiten spelen ...
Op maandag 26 juni 2023 genoten we nog even van het mooie weer. We speelden buiten in de schooltuin: fietsen, voetballen, spelen in de zandbak, klimmen en klauteren, ... Wat vinden we dit allemaal fijn!
Thema "Op reis ..." (week 2)
Op citytrip naar Brussel
Op donderdag 22 juni 2023 gingen we op citytrip naar Brussel. Dit naar aanleiding van ons thema "Op reis". We stonden 's morgens al vroeg klaar om de trein te nemen richting Gent. Daarna moesten we overstappen in Gent en zo gingen we richting Brussel. We waren er helemaal klaar voor!
Rond 10u15 kwamen we aan in Brussel-Centraal. Daar hadden we al de 1ste opdracht ... de deur van het Koninklijk salon zoeken. En ja hoor ... deze vonden we al vlug! We waren ook wel onder de indruk van de grote trap in het station. Deze gingen we eens op en af. En ook de roltrappen vonden we spectaculair! Daarna gingen we op zoek naar de uitgang langs de Kantersteen.
|
|
Zo kwamen we bij de Ravensteingalerij. Dit is een overdekte winkelgalerij waar elke dag ongeveer 17.000 mensen doorlopen. We wandelden door de Ravensteingalerij van Kantersteen tot aan de Ravensteinstraat. Zo kwamen we direct bij BOZAR. Bozar is een kunstencentrum en was voor 2002 enkel bekend als het Paleis voor Schone Kunsten. In Bozar mochten we eerst de inkomhal en de Hortazaal bewonderen. Daarna kregen we de kans om de grote zaal Henry Le Boeuf te bezichtigen. En als kers op de taart kregen we een rondleiding in de Koninklijke suite, het Koninklijk salon en de aparte ingang voor de Koninklijke familie. Wauw! Hiervan mogen we jammer genoeg geen foto’s publiceren …
|
|
Na het bezoekje aan BOZAR gingen we richting Warandepark. Daar aten we ons tussendoortje en konden we wat spelen op het speelpleintje. Maar als snel kwamen de eerste regenwolken langs … en toen kwam er regen … heel veel regen! :-(
|
|
Na een half uurtje schuilen voor de regenbuien konden we niet anders dan toch door de regen te stappen richting Koninklijk paleis. Vlug door het Warandepark en wauw … zo’n groot paleis! En zo’n mooie tuin ervoor! Momenteel zijn ze het paleis aan het renoveren dus zagen we het niet volledig. Toch was het heel indrukwekend! We waren ook onder de indruk van het goud aan de poorten. En wat zagen we daar? De deur stond wat open … we konden we binnen gluren. Nu vlug richting BIP (Huis van het gewest). Daar mogen we binnen picknicken. Oef, even weg uit de regen! Onze picknick smaakte ons wel.
Na onze picknick trotseren we terug de regenbuien … nu gaan we richting MIM, het muziekinstrumentenmuseum. Daarna trokken we richting Kunstberg om daar het Wervelend oor (fontein) en de Kunstberg te zien. Op de Kunstberg hadden we een mooi zicht op de bibliotheek, de tuin van de Kunstberg en het Square. En vanop de Kunstberg heb je normaal een mooi vergezicht over Brussel, maar de regenwolken verstoorden ons mooie zicht. Zo stapten we de Kunstberg beetje bij beetje naar beneden om zo tot bij de beiaard van de Kunstberg te komen. Nog 2 minuutjes en het was 14u … dan zouden we het beiaardlied horen en daarna slaat de Jacquemart van de Kunstberg het uur.
Eens we de Kunstberg naar beneden gingen, gingen we richting het standbeeld van Jacques Bril. Daarna gingen we richting het museum van de kledij van Manneke Pis. In het museum zagen we heel wat kostuums van Manneke Pis en we mochten Manneke Pis ook zelf aankleden. Oei … dat was toch niet zo gemakkelijk! En daarna ging het richting het echte Manneke Pis, de trots van Brussel. Onderweg kwamen we nog een stripmuur van “Roze Bottel” tegen. En op de hoek van de Stoofstraat en de Eikstraat zagen we hem blinken … Manneke Pis! Wat een volk voor zo’n klein beeldje.
Na ons bezoekje aan Manneke Pis wandelden we richting Grote Markt. Zo zagen we onderweg de stripmuur van Kuifje en net voor we bij de Grote Markt waren kwamen we het beeld van de liggende ’t Serclaes tegen. Natuurlijk moesten we allemaal eens over de arm wrijven, want de legende zegt ons dat je dan 1 jaar lang geluk in de liefde zal hebben. J Op de Grote Markt hadden we ogen te kort: zo groot, zoveel goud, zo’n groot stadhuis, … Wauw, veel groter dan Watou, maar toch willen we allemaal gewoon in Watou wonen! Op de Grote Markt zwaaiden we ook eens zoals het Nederlands koningspaar afgelopen dinsdag deed. En zo gingen we richting Jeanneke Pis. Ja, onze wandeling werd wat ingekort door tijdsgebrek en de vele regen. Langs de Beenhouwersstraat kwamen we al vlug pijltjes tegen naar Jeanneke Pis. En zo zagen we ook het plassende meisje in Brussel.
Van Jeanneke Pis gingen het richting Statue La Chatte à Bicyclette. Dit is een modern beeld van een kat op een fiets. En bij het oversteken van de straat kwamen we zo terecht in de Koninklijke Sint-Hubertusgalerijen. We wandelden door de Koningsgalerij en de Koninginnegalerij. De galerijen zijn samen 230 meter lang en 8 meter hoog. We zagen heel wat dure winkels en we waren gefascineerd door een chocoladefontein! En aan het eind van de Koninklijke Sint-Hubertusgalerijen kwamen we op de Grasmarkt. Tussen 2 hotels stapten we richting Hortagalerij. De Hortagalerij is een ondergrondse doorgang vanaf de benedenverdieping van het Centraal Station naar de Grasmarkt. En bij de ingang van de Hortagalerij zagen we het standbeeld van een reuzensmurf. Nog een laatste groepsfoto en daarna gaan we vliegensvlug richting Brussel-Centraal.
En zo kwamen we al vlug aan in Brussel-Centraal. Nu naar perron 4 en daarna gaan we met de trein terug richting Poperinge. Wat hebben we genoten van deze leuke, leerrijke maar oh zo natte dag in Brussel!
Hieperdepiep voor Aloïs! Hoera!
Hij heeft er zo lang naar uitgekeken en op dinsdag 20 juni was het eindelijk zo ver … Aloïs werd 6 jaar! Hoera!! Hij glunderde de hele dag! We hebben gezongen en gedanst voor Aloïs en Aloïs mocht 6 kaarsjes uitblazen. Wauw, dit kon hij in 1x doen! Bravo! We maakten ook een vuurwerkje voor de jarige. En van Aloïs kregen we een lekker stukje chocoladetaart en een leuke sleutelhanger. En we sloten het feestje af met een verjaardagsfilmpje. Dikke proficiat met je verjaardag Aloïs!
Op reis met ... de camper en de caravan!
Op dinsdag 20 juni 2023 kwamen juf Irène en juf Marleen, samen met hun mannen, naar school met hun caravan en camper. We splitsten ons in 2 groepen op en mochten zo de caravan en de camper gaan verkennen samen met de juffen. Wat vonden we dit leuk en leerrijk! Bedankt, juf Irène en juf Marleen (en de mannen natuurlijk ook) om langs te komen en ons wat meer te leren over op reis gaan met de caravan en de camper!
|
|
Thema "Op reis ..." (week 1)
Ons laatste thema voor dit schooljaar ging van start! Op maandag hadden we eerst het ochtendonthaal. Alle kalenders werden in orde gebracht en iedereen vertelde zijn weekend-belevenissen. Daarna gingen enkele kleuters van het 3de kleuter aan de slag met het maken van hun vakantievlieger, de andere kleuters mochten spelen in de hoekjes van de klas. Na de speeltijd gingen we richting Bollaard met juf Febe voor een leuke turnles. Na de turnles was het al tijd om naar de refter te gaan. In de namiddag werd er verder geknutseld en gespeeld in de klas. Toen was het al tijd voor de speeltijd en na de speeltijd was het tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje. En we sloten de namiddag af met een buitenspeelmomentje in de schooltuin. Fietsen, graven in het zand, voetballen, klimmen en klauteren, glijden, … Wat genoten we van het zonnetje! En zo zat de 1ste dag van de week er al op.
Op dinsdag gingen we de dag van start met het ochtendonthaal. Daarna was het tijd voor ons taalmomentje. We oefenden verder in het plakken van klanken tot een woord, hakken van een woord in klanken en was is de buik-kop-staart van het woord. Daarna was het al speeltijd. Na de speeltijd werd het weekwerkje uitgelegd. Deze week krijgen we 5 reiskoffers te zien. Deze moeten we dan linken aan de juiste schaduw. Daarna werd er verder geknutseld, gewerkt en gespeeld. En ja … onze ontdekhoek werd omgebouwd tot een camping! Joepie! Net voor de middag vertelde juf het verhaal “Op reis”. Na de middag gingen we met z’n allen op ziekenbezoek naar Cécile. We kregen er een ijsje en mochten in de tuin spelen. Dat vonden we wel heel leuk! Toen we terug op school kwamen was het al tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje. En daarna was het feest in de klas! Vorige week werd Jun 6 jaar! Hoera! Zo sloten we onze dag ook af.
Op woensdag gingen we, na het ochtendonthaal, aan de slag om te schrijven. We kunnen op reis gaan met een vliegtuig, maar je hebt ook stuntvliegtuigen. Die maken “krullen” in de lucht. Ook wij maken krullen in de lucht. Na de speeltijd en ons drankmomentje gingen we dan naar buiten om krullen op de speelplaats te maken. Eerst 1 krul, daarna 2 krullen, … en zo ging ons stuntvliegtuig tot 5 krullen na elkaar. En ja hoor … die krullen lijken op de letters “e”, “ee” en “l”. ;-) En we sloten onze woensdag af met een terugblikmoment.
Op donderdag gingen we de dag van start met een turnles bij juf Febe. Na de turnles was het al speeltijd en daarna brachten we alle kalenders in orde. We hadden nog even wat tijd en deze gebruikten we om nog wat te oefenen op hakken en plakken van woorden. En zo was het alweer middag! Na de middag was er heel wat waterpret. Iedereen mocht zwemkledij meebrengen en we speelden waterspelletjes in de tuin. Na de waterspelletjes was het tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd hadden we ons drankmomentje bij een filmpje en toen was het weer feest! Hoera! Gisteren werd Bruce 6 jaar! En met dit feestje sloten we onze donderdag af.
Vrijdag kwam Flonflon er, na het ochtendonthaal, weer bij. We herhaalden het nieuwe verhaal “La souris Nana a faim” aan de hand van vragen en bekeken het dan op de computer. Na ons Frans momentje was het al tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd werden de vakantievliegers en de werkjes afgewerkt. En natuurlijk werd er naar hartenlust gespeeld in de hoekjes van de klas. De camping is wel populair! Net voor de middag leerden we een nieuw liedje “Op reis”. En zo was het al middag. Na de middag was het weer feest in de klas! We vierden feest voor Nora haar verjaardag want morgen wordt ze 6 jaar. Hoera! Daarna was het al tijd voor de speeltijd en na de speeltijd genoten we van een heerlijk ijsje voor Nora haar verjaardag. En zo sloten we een warme maar zo leuke week af! Tot volgende week!
Op dinsdag gingen we de dag van start met het ochtendonthaal. Daarna was het tijd voor ons taalmomentje. We oefenden verder in het plakken van klanken tot een woord, hakken van een woord in klanken en was is de buik-kop-staart van het woord. Daarna was het al speeltijd. Na de speeltijd werd het weekwerkje uitgelegd. Deze week krijgen we 5 reiskoffers te zien. Deze moeten we dan linken aan de juiste schaduw. Daarna werd er verder geknutseld, gewerkt en gespeeld. En ja … onze ontdekhoek werd omgebouwd tot een camping! Joepie! Net voor de middag vertelde juf het verhaal “Op reis”. Na de middag gingen we met z’n allen op ziekenbezoek naar Cécile. We kregen er een ijsje en mochten in de tuin spelen. Dat vonden we wel heel leuk! Toen we terug op school kwamen was het al tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje. En daarna was het feest in de klas! Vorige week werd Jun 6 jaar! Hoera! Zo sloten we onze dag ook af.
Op woensdag gingen we, na het ochtendonthaal, aan de slag om te schrijven. We kunnen op reis gaan met een vliegtuig, maar je hebt ook stuntvliegtuigen. Die maken “krullen” in de lucht. Ook wij maken krullen in de lucht. Na de speeltijd en ons drankmomentje gingen we dan naar buiten om krullen op de speelplaats te maken. Eerst 1 krul, daarna 2 krullen, … en zo ging ons stuntvliegtuig tot 5 krullen na elkaar. En ja hoor … die krullen lijken op de letters “e”, “ee” en “l”. ;-) En we sloten onze woensdag af met een terugblikmoment.
Op donderdag gingen we de dag van start met een turnles bij juf Febe. Na de turnles was het al speeltijd en daarna brachten we alle kalenders in orde. We hadden nog even wat tijd en deze gebruikten we om nog wat te oefenen op hakken en plakken van woorden. En zo was het alweer middag! Na de middag was er heel wat waterpret. Iedereen mocht zwemkledij meebrengen en we speelden waterspelletjes in de tuin. Na de waterspelletjes was het tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd hadden we ons drankmomentje bij een filmpje en toen was het weer feest! Hoera! Gisteren werd Bruce 6 jaar! En met dit feestje sloten we onze donderdag af.
Vrijdag kwam Flonflon er, na het ochtendonthaal, weer bij. We herhaalden het nieuwe verhaal “La souris Nana a faim” aan de hand van vragen en bekeken het dan op de computer. Na ons Frans momentje was het al tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd werden de vakantievliegers en de werkjes afgewerkt. En natuurlijk werd er naar hartenlust gespeeld in de hoekjes van de klas. De camping is wel populair! Net voor de middag leerden we een nieuw liedje “Op reis”. En zo was het al middag. Na de middag was het weer feest in de klas! We vierden feest voor Nora haar verjaardag want morgen wordt ze 6 jaar. Hoera! Daarna was het al tijd voor de speeltijd en na de speeltijd genoten we van een heerlijk ijsje voor Nora haar verjaardag. En zo sloten we een warme maar zo leuke week af! Tot volgende week!
Feest voor Nora! Hoera!
Op vrijdag 16 juni 2023 vierden we feest voor Nora want ... nog 1x slapen en dan wordt ze 6 jaar! Hoera! Er werd gedanst en gezongen, Nora mocht 6 kaarsjes uitblazen, er werden knuffels en zoenen gegeven, we maakten een vuurwerkje en keken een verjaardagsfilmpje. En van Nora kregen we een lekker ijsje! Mmmm, dat was lekker! Dikke proficiat met je 6de verjaardag Nora! Geniet van je dagje!
Feestvarken Bruce is 6 jaar! Hoera!
Op een zonnige namiddag ...
Eindelijk is de zomer daar! Wat zijn we blij om de zon te zien. Al van in de winter vragen we wanneer we waterspelletjes mogen spelen in de schooltuin en nu was het ideale weer! Zwembroeken en badpakken aan en spelen maar!
Hieperdepiep! Jun is 6 jaar!
Op dinsdag 6 juni 2023 werd Jun 6 jaar! Hoera! Jammer genoeg was Jun die dag ziek. Maar ... we stelden haar feestje in de klas een weekje uit zodat ze er volop van kon genieten! We zongen en dansten voor de jarige. Jun mocht kaarsjes uitblazen en we maakten een groot vuurwerk. We gaven zoenen en knuffels. Van Jun kregen we een leuk verrassingszakje. En we sloten het feestje af met een verjaardagsfilmpje! Dikke proficiat lieve Jun met je 6de verjaardag!
Op ziekenbezoek bij Cécile
Enkele weken geleden werd Cécile geopereerd aan haar knie. Vandaag, dinsdag 13 juni 2023, gingen we met onze klas op ziekenbezoek bij haar. We werden er hartelijk ontvangen en kregen een lekker ijsje. En we mochten ook spelen in de tuin. Wat vonden we dit fijn! Veel beterschap, Cécile!
Fijne Vaderdag!
We wensen alle papa's een hele fijne feestdag! Geniet van jullie dagje!
Vlinderweek
Op maandag gingen we van start met een leuke turnles met juf Febe. We gingen met z’n allen richting de Bollaard. Toen we terug op school kwamen was het al tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd brachten we alle kalenders in orde. Toen was het al vlug middag! Na de middag was het tijd om te werken en spelen. Dit deden we niet in de klas, maar we gingen naar de schooltuin. Enkele kleuters kregen ondertussen de opdracht om zichzelf te tekenen en de anderen mochten spelen in de tuin. Daarna was het al tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd was het drankmoment bij een filmpje. Daarna leerden we over Jezus. Juf vertelde het Bijbelverhaal “Jezus roept zijn leerlingen bij hun naam”. En we sloten de 1ste weekdag af met een terugblikmoment.
Op dinsdag gingen we de dag van start met het ochtendonthaal. Daarna was het tijd voor een bewegingstussendoortje en kwam onze letterdraak Otillia er weer bij. Deze week oefenen we rond de staart van een woord. We proberen ook al zelf eens een woord in klanken te hakken en daarna luisteren we welke klank de staart van het woord is. En zo groeperen we alle kaartjes. Daarna is het al tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd wordt het weekwerkje uitgelegd. Deze week maken we een reeks van kleuren, iedereen op zijn eigen niveau. De hoekjes worden open gedaan en de kleuters verdeeld. Iedereen gaat aan de slag: sommigen spelen, anderen werken aan het weekwerkje en nog anderen tekenen zichzelf. Net voor de middag bekijken we het digitaal verhaal “Waar is papa?”. Na de middag wordt ons hoedje voor de kleuterproclamatie afgewerkt met een “kwispel”. Er wordt ook gewerkt en gespeeld in de hoekjes. Daarna is het tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd is er ons drankmomentje bij een filmpje. En toen … toen gingen we Jun haar verjaardag vieren. Maar omdat ze ziek is, is ze er niet. Zo jammer! Daarom gaan we even spelen in de schooltuin! Leuk! En we sluiten onze dinsdag af met een kort terugblikmomentje.
Op woensdag was het een “kleurendag”. Na het ochtendonthaal mocht iedereen eens bij de juf komen om kleuren te benoemen en te tonen. Ondertussen mochten de andere kleuters spelen en werken aan het weekwerkje. Na de speeltijd was het tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje en daarna werd er gewoon verder gewerkt en gespeeld. En we sloten de voormiddag af met een terugblikmomentje.
Op donderdag gingen we van start met het ochtendonthaal. Daarna gingen alle hoekjes open en werden de kleuters verdeeld. Zichzelf tekenen of spelen in de hoekjes of het weekwerkje maken of het proclamatiehoedje afwerken. Iedereen ging aan de slag! Daarna was het al vlug speeltijd en na de speeltijd werd er druk verder gewerkt en gespeeld. Net voor de middag oefenden we nog even op de staart van het woord. En toen was het al middag! Tijd om naar de refter te gaan. In de namiddag was het buitenbakken. Iedereen ging ergens buiten aan de slag om te spelen en te leren. Wat vonden we dit fijn om weer buiten te mogen spelen en leren! En zo vloog ook onze donderdag voorbij!
En zo kwamen we al aan de laatste dag van de week. Zoals gewoonlijk begonnen we de dag met het ochtendonthaal. Daarna kwam Flonflon er weer bij. Deze week starten we met het laatste hoofdstuk “La souris Nana a faim”. We gingen van start met het verhaal. Dit vinden jullie ook terug op de klassymbaloo. Na ons Frans momentje was het tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd was het “afwerktijd”. Alle werkjes en hoedjes werden afgewerkt en er werd ook veel gespeeld. Net voor de middag herhaalden we nog even het versje voor onze papa en daarna gingen we naar de refter om te eten. Na de middag was het tijd voor wat verkeer en na de speeltijd oefenden we nog de wiskundige begrippen “meest”, “minst” en “evenveel”. En we sloten onze vlinderweek af met een terugblikmoment. Op naar volgende week … de start van ons laatste thema in het 3de kleuter!
Op dinsdag gingen we de dag van start met het ochtendonthaal. Daarna was het tijd voor een bewegingstussendoortje en kwam onze letterdraak Otillia er weer bij. Deze week oefenen we rond de staart van een woord. We proberen ook al zelf eens een woord in klanken te hakken en daarna luisteren we welke klank de staart van het woord is. En zo groeperen we alle kaartjes. Daarna is het al tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd wordt het weekwerkje uitgelegd. Deze week maken we een reeks van kleuren, iedereen op zijn eigen niveau. De hoekjes worden open gedaan en de kleuters verdeeld. Iedereen gaat aan de slag: sommigen spelen, anderen werken aan het weekwerkje en nog anderen tekenen zichzelf. Net voor de middag bekijken we het digitaal verhaal “Waar is papa?”. Na de middag wordt ons hoedje voor de kleuterproclamatie afgewerkt met een “kwispel”. Er wordt ook gewerkt en gespeeld in de hoekjes. Daarna is het tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd is er ons drankmomentje bij een filmpje. En toen … toen gingen we Jun haar verjaardag vieren. Maar omdat ze ziek is, is ze er niet. Zo jammer! Daarom gaan we even spelen in de schooltuin! Leuk! En we sluiten onze dinsdag af met een kort terugblikmomentje.
Op woensdag was het een “kleurendag”. Na het ochtendonthaal mocht iedereen eens bij de juf komen om kleuren te benoemen en te tonen. Ondertussen mochten de andere kleuters spelen en werken aan het weekwerkje. Na de speeltijd was het tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje en daarna werd er gewoon verder gewerkt en gespeeld. En we sloten de voormiddag af met een terugblikmomentje.
Op donderdag gingen we van start met het ochtendonthaal. Daarna gingen alle hoekjes open en werden de kleuters verdeeld. Zichzelf tekenen of spelen in de hoekjes of het weekwerkje maken of het proclamatiehoedje afwerken. Iedereen ging aan de slag! Daarna was het al vlug speeltijd en na de speeltijd werd er druk verder gewerkt en gespeeld. Net voor de middag oefenden we nog even op de staart van het woord. En toen was het al middag! Tijd om naar de refter te gaan. In de namiddag was het buitenbakken. Iedereen ging ergens buiten aan de slag om te spelen en te leren. Wat vonden we dit fijn om weer buiten te mogen spelen en leren! En zo vloog ook onze donderdag voorbij!
En zo kwamen we al aan de laatste dag van de week. Zoals gewoonlijk begonnen we de dag met het ochtendonthaal. Daarna kwam Flonflon er weer bij. Deze week starten we met het laatste hoofdstuk “La souris Nana a faim”. We gingen van start met het verhaal. Dit vinden jullie ook terug op de klassymbaloo. Na ons Frans momentje was het tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd was het “afwerktijd”. Alle werkjes en hoedjes werden afgewerkt en er werd ook veel gespeeld. Net voor de middag herhaalden we nog even het versje voor onze papa en daarna gingen we naar de refter om te eten. Na de middag was het tijd voor wat verkeer en na de speeltijd oefenden we nog de wiskundige begrippen “meest”, “minst” en “evenveel”. En we sloten onze vlinderweek af met een terugblikmoment. Op naar volgende week … de start van ons laatste thema in het 3de kleuter!
|
|
Thema "Rupsen en vlinders" (week 3)
Afgelopen week begonnen we met een vrije dag … Joepie!
Op dinsdag gingen we zoals gewoonlijk van start met het ochtendonthaal. Na het ochtendonthaal was het tijd om onze letterdraak er weer bij te halen. Juf hakte de woorden in klanken en wij moesten de klanken weer plakken tot woorden (vb. b - a - l à bal). Daarna was het al tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd vertelde juf het weekwerkje. Deze week moeten we de juiste schaduw zoeken bij de juiste vlinder. En ze lijken wel erg op elkaar! Goed kijken is de boodschap! Vandaag gaan we ook van start met het uitprikken van de voelsprieten voor ons vlinderkostuum voor de kinderhoppestoet. En natuurlijk kunnen we ook spelen in de hoekjes van de klas. Net voor de middag keken we naar het digitaal verhaal “De kleine vlinder”. Na de middag werd er nog verder gewerkt, geprikt en gespeeld. Na de speeltijd dronken we vlug wat water want meester Luc zat ons al op te wachten. Hij kwam ons heel wat vertellen over rupsen en vlinders. En zo sloten we ook onze dag af.
Op woensdag gingen we, na het ochtendonthaal, aan de slag om te schrijven. Twee weken geleden oefenden we buiten ronden en achten om zo vlinders te tekenen. Vandaag is het tijd om wat kleiner en fijner te werken op papier. We maken alles los (van schouders tot vingers) en daarna gaan we aan de slag: eerst 1 grote vlinder en daarna een vlindertuin. En zo was onze voormiddag weer goed gevuld.
Op donderdag werd gingen we weer van start met het ochtendonthaal. Daarna gingen iedereen aan de slag: werken, spelen, prikken. Daarna was het al vlug speeltijd. En ook na de speeltijd werd er druk gespeeld, gewerkt en geprikt. Na de middag gingen we met z’n allen naar buiten. We werden in 6 duo’s verdeeld en we kregen een witte vlinder. Die moesten we versieren met natuurlijke materialen. Wat een leuke opdracht. Na de opdracht hielden we speeltijd in de tijd … wat leuk! En ondertussen zagen we enkele vlinders voorbij vliegen. Na de speeltijd was het tijd voor het drankmomentje bij een filmpje. En na het drinken werkten we tijdens het godsdienstmomentje rond onze naam. Welke naam hebben we? Welke betekenis heeft onze naam? Wat zeggen mama en papa tegen ons? … En we sloten de dag af met vlinderyoga.
Vrijdag was het alweer de laatste dag van ons thema. Eerst brachten we de kalenders in orde tijdens het ochtendonthaal en daarna kwam Flonflon langs. We herhaalden het verhaal en het liedje en leerden een nieuw spel op de computer. Daarna was het speeltijd. Na de speeltijd was het “afwerktijd”. Alle werkjes en voelsprieten moesten klaar zijn! En wie klaar was … die kon spelen in de hoekjes van de klas. Net voor de middag leerden we het versje voor onze papa’s. En na de middag speelden we nog een spel met de Beebot. Dit kunnen we al heel goed! Dan was het alweer tijd voor de speeltijd en na de speeltijd dronken we water bij een filmpje. We sloten onze vrijdag af met het vervolg van ons godsdienstmomentje van gisteren. En zo is ons thema weer rond! Volgende week een vlinderweek en daarna op naar ons laatste thema!
Op dinsdag gingen we zoals gewoonlijk van start met het ochtendonthaal. Na het ochtendonthaal was het tijd om onze letterdraak er weer bij te halen. Juf hakte de woorden in klanken en wij moesten de klanken weer plakken tot woorden (vb. b - a - l à bal). Daarna was het al tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd vertelde juf het weekwerkje. Deze week moeten we de juiste schaduw zoeken bij de juiste vlinder. En ze lijken wel erg op elkaar! Goed kijken is de boodschap! Vandaag gaan we ook van start met het uitprikken van de voelsprieten voor ons vlinderkostuum voor de kinderhoppestoet. En natuurlijk kunnen we ook spelen in de hoekjes van de klas. Net voor de middag keken we naar het digitaal verhaal “De kleine vlinder”. Na de middag werd er nog verder gewerkt, geprikt en gespeeld. Na de speeltijd dronken we vlug wat water want meester Luc zat ons al op te wachten. Hij kwam ons heel wat vertellen over rupsen en vlinders. En zo sloten we ook onze dag af.
Op woensdag gingen we, na het ochtendonthaal, aan de slag om te schrijven. Twee weken geleden oefenden we buiten ronden en achten om zo vlinders te tekenen. Vandaag is het tijd om wat kleiner en fijner te werken op papier. We maken alles los (van schouders tot vingers) en daarna gaan we aan de slag: eerst 1 grote vlinder en daarna een vlindertuin. En zo was onze voormiddag weer goed gevuld.
Op donderdag werd gingen we weer van start met het ochtendonthaal. Daarna gingen iedereen aan de slag: werken, spelen, prikken. Daarna was het al vlug speeltijd. En ook na de speeltijd werd er druk gespeeld, gewerkt en geprikt. Na de middag gingen we met z’n allen naar buiten. We werden in 6 duo’s verdeeld en we kregen een witte vlinder. Die moesten we versieren met natuurlijke materialen. Wat een leuke opdracht. Na de opdracht hielden we speeltijd in de tijd … wat leuk! En ondertussen zagen we enkele vlinders voorbij vliegen. Na de speeltijd was het tijd voor het drankmomentje bij een filmpje. En na het drinken werkten we tijdens het godsdienstmomentje rond onze naam. Welke naam hebben we? Welke betekenis heeft onze naam? Wat zeggen mama en papa tegen ons? … En we sloten de dag af met vlinderyoga.
Vrijdag was het alweer de laatste dag van ons thema. Eerst brachten we de kalenders in orde tijdens het ochtendonthaal en daarna kwam Flonflon langs. We herhaalden het verhaal en het liedje en leerden een nieuw spel op de computer. Daarna was het speeltijd. Na de speeltijd was het “afwerktijd”. Alle werkjes en voelsprieten moesten klaar zijn! En wie klaar was … die kon spelen in de hoekjes van de klas. Net voor de middag leerden we het versje voor onze papa’s. En na de middag speelden we nog een spel met de Beebot. Dit kunnen we al heel goed! Dan was het alweer tijd voor de speeltijd en na de speeltijd dronken we water bij een filmpje. We sloten onze vrijdag af met het vervolg van ons godsdienstmomentje van gisteren. En zo is ons thema weer rond! Volgende week een vlinderweek en daarna op naar ons laatste thema!
|
|
Vlinders versieren met natuurlijke materialen
Vandaag gingen we aan de slag in de schooltuin ... Er werden 6 groepjes gemaakt (telkens een groepje per 2) en elk groepje kreeg een “witte vlinder”. Deze mochten ze naar eigen fantasie versieren met natuurlijk materialen uit de tuin. Wat vonden de kleuters dit een leuke opdracht! En de resultaten waren echt prachtig!
Meester Luc vertelt over vlinders ...
Op donderdag 30 mei 2023 kwam Luc Merveille langs om ons heel wat te vertellen over rupsen en vlinders. Meester Luc weet zoveel over vlinders! Hij bracht ook heel wat materiaal mee. We zagen dagvlinders, nachtvlinders, verschillende soorten, mannetjes en vrouwtjes, grote en kleine vlinders, ... En onze wilgenhoutrups die gaat mee naar meester Luc thuis om daar verder te groeien en een mooie nachtvlinder te worden! Bedankt meester Luc voor de mooie en interessante uitleg over rupsen en vlinders!
|
|
Hieperdepiep hoera voor Jeanne!
Op donderdag 25 mei 2023 werd Jeanne 6 jaar! Hoera! Door de sportdag werd haar klasfeestje een dagje uitgesteld. Op vrijdag zongen en dansten we voor haar. We staken de kaarsjes aan op de verjaardagstaart en Jeanne kon in 1x bijna alle kaarsjes uitblazen. Er werd ook een vuurwerkje gemaakt en we gaven knuffels en kussen. Van Jeanne kregen we een heerlijk en prachtig cadeautje! Helemaal in het thema :-)! Een heel gelukkige verjaardag Jeanne!
|
|
Thema "Rupsen en vlinders" (week 2)
nze 2de week rond rupsen en vlinders gingen we van start met een leuke turnles van juf Febe! Eerst richting de Bollaard stappen om daar naar hartenlust te bewegen! Na de turnles was het al speeltijd. Na de speeltijd brachten we samen in de kring door. We zongen het onthaallied, brachten de kalenders allemaal in orde en vertelden over het weekend. Na het ochtendonthaal speelden we een spel rond “kort(er)” en “lang(er)”. Dit deden we met een rupsje. Daarna gingen we naar de refter. Na de middag was het tijd om te spelen en te werken. Enkele kleuters van het 3de kleuter gingen aan de slag om vlindervleugels in te schilderen met waterverf en de andere kleuters kozen een hoekje om in te spelen. Al vlug was het alweer tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd dronken we eerst water bij een filmpje en daarna vertelde juf het instapverhaal “Opa zoem” tijdens het godsdienstmomentje. We sloten onze dag af met een terugblikmomentje.
Op dinsdag begonnen met we ons ochtendonthaal. Daarna kwam Otillia er terug bij voor ons taalmomentje. Vandaag oefenden we op klanken plakken tot een woord. Juf hakte heel wat woordjes in stukken (met visuele ondersteuning van de letterdraak) en wij moesten dan de woordjes raden door ze terug aan elkaar te plakken. Na de speeltijd werd het weekwerkje uitgelegd. Deze week moeten we een reeks verder maken. Vlinder, rups, bloem, vlinder, rups, bloem, vlinder, … oei, en wat komt er na de vlinder? Daarna was het tijd om aan de slag te gaan: schilderen met waterverf, werken aan het weekwerkje of spelen in de hoekjes. Iedereen wist wat te doen! En net voor de middag vertelde juf het verhaal “Elmer en vlinder”. Na de middag werd er verder gewerkt, geschilderd en gespeeld. Na de speeltijd was het dan weer tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje en na het drinken vertelde juf het pinksterverhaal tijdens het godsdienstmomentje. En we sloten de dag af met een leerspel: een matrix rond hoeveelheden.
Op woensdag gingen we weer van start met ons ochtendonthaal. Daarna gingen iedereen aan de slag en ondertussen mocht iedereen eens bij juf komen om de cyclus van de vlinder te leggen en te vertellen. Eerst hebben we kleine eitjes en daaruit komen kleine rupsjes. De kleine rupsjes eten hun buikje vol en zo worden ze groter en groter. De grote rups verandert op een bepaald moment in een pop en na een tijdje gaat de pop open en komt er een vlinder uit. Die vlinder legt op haar buurt weer eitjes en … zo is de cyclus rond! Daarna was het tijd voor de speeltijd en na de speeltijd dronken we eerst water bij een filmpje. Ook na de speeltijd werd er verder gewerkt en gespeeld. En we sloten de voormiddag af met een terugblikmomentje.
Op donderdag was het een hele sportieve dag! We gingen de hele dag richting Bollaard voor onze jaarlijkse sportdag. De foto’s en filmpjes hiervan zijn apart op deze terug te vinden. En tijdens onze sportdag deden we een mooie vondst … een wilgenhoutrups! Echt een kanjer van een rups! Deze nemen we toch wel even mee naar de klas voor morgen.
En vrijdag alweer de laatste dag van de week. We gaan van start met een kleine observatie en waarneming van de wilgenhoutrups. Wat een beest! We kunnen er blijven naar kijken. Toch moeten we ook nog het ochtendonthaal doen. Daarna komt Flonflon erbij! We beluisteren nog even het verhaal, zingen nog eens het liedje en daarna gaan we aan de slag met een Frans spelletje! Dit vinden we wel heel erg leuk! Na ons Frans momentje kleuren we nog vlug iets in voor onze papa’s en daarna is het speeltijd. Na de speeltijd was het tijd voor een feestje! Hoera, gisteren werd Jeanne 6 jaar en dat moet natuurlijk gevierd worden in de klas! En na al dat feesten was het al tijd om naar de refter te gaan eten. Na de middag was het tijd voor een puzzelobservatie. Niet bij juf Wendy, maar bij juf Alison. Juf Wendy ging mee naar de kerk voor de repetitie van de 1ste communie. Daarom mochten we even bij juf Alison blijven. En na het puzzelen mochten we buiten spelen in de tuin van de juf! Joepie! En zo sloten we ook onze 2de themaweek af! Prettig verlengd weekend en tot dinsdag!
Op dinsdag begonnen met we ons ochtendonthaal. Daarna kwam Otillia er terug bij voor ons taalmomentje. Vandaag oefenden we op klanken plakken tot een woord. Juf hakte heel wat woordjes in stukken (met visuele ondersteuning van de letterdraak) en wij moesten dan de woordjes raden door ze terug aan elkaar te plakken. Na de speeltijd werd het weekwerkje uitgelegd. Deze week moeten we een reeks verder maken. Vlinder, rups, bloem, vlinder, rups, bloem, vlinder, … oei, en wat komt er na de vlinder? Daarna was het tijd om aan de slag te gaan: schilderen met waterverf, werken aan het weekwerkje of spelen in de hoekjes. Iedereen wist wat te doen! En net voor de middag vertelde juf het verhaal “Elmer en vlinder”. Na de middag werd er verder gewerkt, geschilderd en gespeeld. Na de speeltijd was het dan weer tijd voor ons drankmomentje bij een filmpje en na het drinken vertelde juf het pinksterverhaal tijdens het godsdienstmomentje. En we sloten de dag af met een leerspel: een matrix rond hoeveelheden.
Op woensdag gingen we weer van start met ons ochtendonthaal. Daarna gingen iedereen aan de slag en ondertussen mocht iedereen eens bij juf komen om de cyclus van de vlinder te leggen en te vertellen. Eerst hebben we kleine eitjes en daaruit komen kleine rupsjes. De kleine rupsjes eten hun buikje vol en zo worden ze groter en groter. De grote rups verandert op een bepaald moment in een pop en na een tijdje gaat de pop open en komt er een vlinder uit. Die vlinder legt op haar buurt weer eitjes en … zo is de cyclus rond! Daarna was het tijd voor de speeltijd en na de speeltijd dronken we eerst water bij een filmpje. Ook na de speeltijd werd er verder gewerkt en gespeeld. En we sloten de voormiddag af met een terugblikmomentje.
Op donderdag was het een hele sportieve dag! We gingen de hele dag richting Bollaard voor onze jaarlijkse sportdag. De foto’s en filmpjes hiervan zijn apart op deze terug te vinden. En tijdens onze sportdag deden we een mooie vondst … een wilgenhoutrups! Echt een kanjer van een rups! Deze nemen we toch wel even mee naar de klas voor morgen.
En vrijdag alweer de laatste dag van de week. We gaan van start met een kleine observatie en waarneming van de wilgenhoutrups. Wat een beest! We kunnen er blijven naar kijken. Toch moeten we ook nog het ochtendonthaal doen. Daarna komt Flonflon erbij! We beluisteren nog even het verhaal, zingen nog eens het liedje en daarna gaan we aan de slag met een Frans spelletje! Dit vinden we wel heel erg leuk! Na ons Frans momentje kleuren we nog vlug iets in voor onze papa’s en daarna is het speeltijd. Na de speeltijd was het tijd voor een feestje! Hoera, gisteren werd Jeanne 6 jaar en dat moet natuurlijk gevierd worden in de klas! En na al dat feesten was het al tijd om naar de refter te gaan eten. Na de middag was het tijd voor een puzzelobservatie. Niet bij juf Wendy, maar bij juf Alison. Juf Wendy ging mee naar de kerk voor de repetitie van de 1ste communie. Daarom mochten we even bij juf Alison blijven. En na het puzzelen mochten we buiten spelen in de tuin van de juf! Joepie! En zo sloten we ook onze 2de themaweek af! Prettig verlengd weekend en tot dinsdag!
Sportdag voor de peuters en kleuters
Op donderdag 25 mei 2023 was er sportdag voor de peuters en kleuters. Juf Febe zorgde een dag vol sport en spel. ’s Morgens gingen we van start met een opwarmingsdansje. Daarna werden alle peuters en kleuters door elkaar in 5 groepen verdeeld. Tijdens de dag werd er een doorschuifsysteem voorzien:
- springen op het springkasteel
- mikken en gooien met pittenzakjes en ballen
- fietsen
- bewegingsparcours volgen
- spelen op de speeltoestellen
|
|
Thema "Rupsen en vlinders" (week 1)
Deze week gingen we van start met het thema “Rupsen en vlinders”. Dit naar aanleiding van de hoppestoet in september 2023. Volgend schooljaar doet onze klas, samen met het 3de leerjaar, mee aan de kinderhoppestoet. Wij zijn de groep van de vlinders!
Op maandag gingen we onze dag van start met een leuke turnles bij juf Febe. Na de turnles was het al tijd voor de speeltijd en na de speeltijd brachten we de kalenders in orde. Marie-Elaine had ook super leuk nieuws voor ons … op zondag 14 mei 2023 werd ze grote zus van Laurie-Ann! Dikke proficiat!! Daarna was het alweer tijd om naar de refter te gaan eten. Na de middag was het tijd om te spelen en te werken. Enkele kleuters gingen van start met het werkje voor Vaderdag, de andere kleuters speelden naar hartenlust in de hoekjes van de klas. Na de speeltijd was het eerst tijd voor het drankmomentje bij een filmpje. En daarna was het tijd voor ons godsdienstmomentje. Deze week werken we rond het Bijbelverhaal “De vrienden van Jezus na zijn dood”. En we sloten de 1ste dag af met een terugblikmoment.
Op dinsdag gingen we, na het ochtendonthaal, weer van start met ons taalmomentje. Otillia kwam erbij en we hakten en plakten heel wat woorden in klanken. Welke klank is de kop? Welke is de buik? Of welke is de staart? We oefenen in 2 groepjes in! Na de speeltijd vertelde juf wat ons weekwerkje is. Deze week oefenen we op cijferherkenning. Staat er vb. “2” dan moeten we de rups 2 buikjes geven. Na de uitleg werd er verder gewerkt, geknutseld en gespeeld. Net voor de middag luisterden we naar het verhaal “Rupsje Nooitgenoeg”. Wat vonden we dit een super leuk verhaal! In de namiddag kwamen de leerlingen van het 2de leerjaar even naar onze klas. Wat vonden we dit leuk! Er werd samen veel gewerkt, geknutseld en vooral heel veel gespeeld J. Na de speeltijd dronken we eerst wat water bij een filmpje en daarna maakten we het even stil om wat verder te werken rond het Bijbelverhaal “De vrienden van Jezus na zijn dood”. Na het godsdienstmomentje gingen we even naar buiten om vlinders te spotten, want nu de zon daar is, komen de vlinder ook tevoorschijn. Wat leuk! We konden er enkele spotten! Daarna was het tijd voor yoga. Toen we terug in de klas waren maakten we het donker en deden onze schoenen af. Zo konden we de yoga van rupsje nooitgenoeg super goed doen. En tussendoor genoten we ook van een zalige massage. En zo was het al vlug 16u. Tijd om naar huis of naar de opvang te gaan!
Woensdag … vandaag al de laatste dag van de schoolweek. Vandaag gingen we van start met het ochtendonthaal. Daarna was het tijd om het “schrijven” wat te oefenen. Dit thema werken we rond “Rond en achten” uit Schrijfdans. Ook na de speeltijd werken we hieraan verder. En de voormiddag werd afgesloten met een terugblikmomentje. Prettig verlengd weekend! Tot volgende week!
Op maandag gingen we onze dag van start met een leuke turnles bij juf Febe. Na de turnles was het al tijd voor de speeltijd en na de speeltijd brachten we de kalenders in orde. Marie-Elaine had ook super leuk nieuws voor ons … op zondag 14 mei 2023 werd ze grote zus van Laurie-Ann! Dikke proficiat!! Daarna was het alweer tijd om naar de refter te gaan eten. Na de middag was het tijd om te spelen en te werken. Enkele kleuters gingen van start met het werkje voor Vaderdag, de andere kleuters speelden naar hartenlust in de hoekjes van de klas. Na de speeltijd was het eerst tijd voor het drankmomentje bij een filmpje. En daarna was het tijd voor ons godsdienstmomentje. Deze week werken we rond het Bijbelverhaal “De vrienden van Jezus na zijn dood”. En we sloten de 1ste dag af met een terugblikmoment.
Op dinsdag gingen we, na het ochtendonthaal, weer van start met ons taalmomentje. Otillia kwam erbij en we hakten en plakten heel wat woorden in klanken. Welke klank is de kop? Welke is de buik? Of welke is de staart? We oefenen in 2 groepjes in! Na de speeltijd vertelde juf wat ons weekwerkje is. Deze week oefenen we op cijferherkenning. Staat er vb. “2” dan moeten we de rups 2 buikjes geven. Na de uitleg werd er verder gewerkt, geknutseld en gespeeld. Net voor de middag luisterden we naar het verhaal “Rupsje Nooitgenoeg”. Wat vonden we dit een super leuk verhaal! In de namiddag kwamen de leerlingen van het 2de leerjaar even naar onze klas. Wat vonden we dit leuk! Er werd samen veel gewerkt, geknutseld en vooral heel veel gespeeld J. Na de speeltijd dronken we eerst wat water bij een filmpje en daarna maakten we het even stil om wat verder te werken rond het Bijbelverhaal “De vrienden van Jezus na zijn dood”. Na het godsdienstmomentje gingen we even naar buiten om vlinders te spotten, want nu de zon daar is, komen de vlinder ook tevoorschijn. Wat leuk! We konden er enkele spotten! Daarna was het tijd voor yoga. Toen we terug in de klas waren maakten we het donker en deden onze schoenen af. Zo konden we de yoga van rupsje nooitgenoeg super goed doen. En tussendoor genoten we ook van een zalige massage. En zo was het al vlug 16u. Tijd om naar huis of naar de opvang te gaan!
Woensdag … vandaag al de laatste dag van de schoolweek. Vandaag gingen we van start met het ochtendonthaal. Daarna was het tijd om het “schrijven” wat te oefenen. Dit thema werken we rond “Rond en achten” uit Schrijfdans. Ook na de speeltijd werken we hieraan verder. En de voormiddag werd afgesloten met een terugblikmomentje. Prettig verlengd weekend! Tot volgende week!
Voorbereidend schrijven - schrijfdans "De vlinder"
Op woensdag 17 mei 2023 was het weer tijd voor het voorbereidend schrijven. Dit thema werken we rond het thema “De vlinder” uit de methode Schrijfdans. Eerst maakten we alles los: onze schouders, de ellebogen, de armen, de polsen en onze vingers. Daarna bekeken we het verhaal van koning Rond en koning Recht. Om zo over te gaan tot het tekenen van cirkels (ah, dat kennen en kunnen we al van ons vorig thema) en platte achten. Eerst oefenen we grootmotorisch in de lucht. We maken mooie en grote bewegingen. Daarna gingen we allemaal naar buiten en oefenden we stap voor stap de cirkels en de achten. Na de speeltijd gingen we terug naar buiten met de krijtjes en mocht iedereen zelfstandig aan de slag om een vlinder te tekenen. Wat hadden we mooie resultaten!
Wie de vlinders graag thuis nog eens tekent, die kan het filmpje opnieuw bekijken op onze klassymbaloo.
Wie de vlinders graag thuis nog eens tekent, die kan het filmpje opnieuw bekijken op onze klassymbaloo.
|
|
Fijne Moederdag!
Lieve mama's, geniet van jullie feestdag en jullie gezin!
Vlinderweek
Afgelopen week was er een vlinderweek voorzien. Even het thema “Welkom lieve baby” afsluiten en al uitkijken naar ons nieuwe thema “Rupsen en vlinders”.
Op maandag gingen we van start met een turnles met juf Febe. Na de speeltijd was het tijd voor het onthaal en leerden we het versje aan voor Moederdag. Zo was het al tijd om naar de refter te gaan. Na de middag was het tijd om te spelen en te werken. Deze week gaan we van start met het maken van ons proclamatiehoedje. Binnen een grote maand is het al zover … dan “studeren” we af als kleuter en vieren we een feestje! En ondertussen werd er ook veel gespeeld in de hoekjes van de klas. Na de speeltijd was het tijd voor ons drankmomentje. Tijdens het godsdienstmoment gingen we van start rond onze mama’s: hoe heten onze mama’s? Hoe zien ze eruit? Welk beroep doen ze? En wat kunnen onze mama’s heel erg goed? En we sloten onze dag af met een terugblikmoment.
Op dinsdag gingen we, na het ochtendonthaal, van start met ons taalspel. Deze week werkten we rond de staart van een woord. We hadden een kaartje met “huis” (staart = s), “muur” (staart = r) en een wit kaartje (staart = een andere klank dan s of r). Zo hakten we woorden in klanken en luisterden we bij welk kaartje de woorden pasten. Na de speeltijd werd het weekwerkje uit de doeken gedaan. Deze week werken we aan raamfiguren. Goed kijken en netjes werken is heel belangrijk! Er werd ook geschilderd aan de proclamatiehoedje, gewerkt aan het weekwerkje en gespeeld in de hoekjes van de klas. Net voor de middag keken we naar het digitaal verhaal “Paultje, de liefste mama”. Na de middag was er nog tijd voorzien om te spelen, werken en knutselen. En na de speeltijd was het weer tijd voor ons drankmomentje. Daarna leerden we nog wat verder over onze mama’s tijdens het godsdienstmomentje. Vandaag werd ook het lied “Mijn mama is de beste van het land” aangeleerd. En we sloten de dag af met een leerspel rond plaatsbegrippen (naar boven, naar beneden, links en rechts).
Woensdag gingen we weer van start met het ochtendonthaal. Daarna was het tijd voor een observatiemoment. Iedereen mocht eens bij juf gaan om een opdrachtje te doen rond de begrippen “juist voor” en “juist na”. Ondertussen mochten de andere kleuters spelen in de hoekjes, verder werken aan het weekwerkje en verder schilderen aan hun proclamatiehoedje. Ook na de speeltijd werd er geobserveerd, gewerkt, geknutseld en gespeeld.
Op donderdag gingen we de dag van start met een leuke turnles bij juf Febe. Na de turnles was het al speeltijd en na de speeltijd was het tijd voor het onthaal. Na het onthaal werd er nog wat geoefend op kop – buik – staart van het woord en daarna gingen we richting refter om te eten. Na de middag waren er buitenbakken. Er werd geklommen op het klimrek, gefietst, getekend met krijt, gekleid, … Ook na de speeltijd werden de buitenbakken verder gedaan. De foto’s hiervan vind je terug op de pagina van de buitenbakken. En zo was onze donderdag ook voorbij gevlogen.
Onze laatste dag van de vlinderweek gingen we van start met het ochtendonthaal. Daarna kwam Flonflon er weer bij. Eerst herhaalden we het verhaal van “Tick, le moustique” aan de hand van vragen en bekeken we het verhaal nog eens op de computer. Daarna werd het lied aangeleerd. Iedereen kreeg een klein mugje en zo konden we aan de slag om elkaar al zingend te prikken. Wat was dat leuk! Daarna was het al speeltijd. Na de speeltijd werd er nog verder gewerkt, gespeeld en geknutseld en we sloten de voormiddag af het een klein optreden met ons versje voor Moederdag. Na de middag was het tijd voor verkeer. Voor de paasvakantie werd er gewerkt rond verkeersborden. Toen leerden we de betekenis, de vorm en de kleur ervan. Vandaag werd dit nog eens herhaald en werden er verkeersborden in de klas uitgehangen: je moet sorteren, je moet stil zijn, opgelet voor de scharen, … Daarna was het al tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd hadden we eerst ons drankmomentje en de week werd afgesloten met een godsdienstmomentje rond Maria en Jozef die Jezus kwijt zijn.
Volgende week gaan we van start met het thema “Rupsen en vlinders”. Prettig weekend allemaal en voor alle mama’s: geniet zondag van jullie feest!!!
Op maandag gingen we van start met een turnles met juf Febe. Na de speeltijd was het tijd voor het onthaal en leerden we het versje aan voor Moederdag. Zo was het al tijd om naar de refter te gaan. Na de middag was het tijd om te spelen en te werken. Deze week gaan we van start met het maken van ons proclamatiehoedje. Binnen een grote maand is het al zover … dan “studeren” we af als kleuter en vieren we een feestje! En ondertussen werd er ook veel gespeeld in de hoekjes van de klas. Na de speeltijd was het tijd voor ons drankmomentje. Tijdens het godsdienstmoment gingen we van start rond onze mama’s: hoe heten onze mama’s? Hoe zien ze eruit? Welk beroep doen ze? En wat kunnen onze mama’s heel erg goed? En we sloten onze dag af met een terugblikmoment.
Op dinsdag gingen we, na het ochtendonthaal, van start met ons taalspel. Deze week werkten we rond de staart van een woord. We hadden een kaartje met “huis” (staart = s), “muur” (staart = r) en een wit kaartje (staart = een andere klank dan s of r). Zo hakten we woorden in klanken en luisterden we bij welk kaartje de woorden pasten. Na de speeltijd werd het weekwerkje uit de doeken gedaan. Deze week werken we aan raamfiguren. Goed kijken en netjes werken is heel belangrijk! Er werd ook geschilderd aan de proclamatiehoedje, gewerkt aan het weekwerkje en gespeeld in de hoekjes van de klas. Net voor de middag keken we naar het digitaal verhaal “Paultje, de liefste mama”. Na de middag was er nog tijd voorzien om te spelen, werken en knutselen. En na de speeltijd was het weer tijd voor ons drankmomentje. Daarna leerden we nog wat verder over onze mama’s tijdens het godsdienstmomentje. Vandaag werd ook het lied “Mijn mama is de beste van het land” aangeleerd. En we sloten de dag af met een leerspel rond plaatsbegrippen (naar boven, naar beneden, links en rechts).
Woensdag gingen we weer van start met het ochtendonthaal. Daarna was het tijd voor een observatiemoment. Iedereen mocht eens bij juf gaan om een opdrachtje te doen rond de begrippen “juist voor” en “juist na”. Ondertussen mochten de andere kleuters spelen in de hoekjes, verder werken aan het weekwerkje en verder schilderen aan hun proclamatiehoedje. Ook na de speeltijd werd er geobserveerd, gewerkt, geknutseld en gespeeld.
Op donderdag gingen we de dag van start met een leuke turnles bij juf Febe. Na de turnles was het al speeltijd en na de speeltijd was het tijd voor het onthaal. Na het onthaal werd er nog wat geoefend op kop – buik – staart van het woord en daarna gingen we richting refter om te eten. Na de middag waren er buitenbakken. Er werd geklommen op het klimrek, gefietst, getekend met krijt, gekleid, … Ook na de speeltijd werden de buitenbakken verder gedaan. De foto’s hiervan vind je terug op de pagina van de buitenbakken. En zo was onze donderdag ook voorbij gevlogen.
Onze laatste dag van de vlinderweek gingen we van start met het ochtendonthaal. Daarna kwam Flonflon er weer bij. Eerst herhaalden we het verhaal van “Tick, le moustique” aan de hand van vragen en bekeken we het verhaal nog eens op de computer. Daarna werd het lied aangeleerd. Iedereen kreeg een klein mugje en zo konden we aan de slag om elkaar al zingend te prikken. Wat was dat leuk! Daarna was het al speeltijd. Na de speeltijd werd er nog verder gewerkt, gespeeld en geknutseld en we sloten de voormiddag af het een klein optreden met ons versje voor Moederdag. Na de middag was het tijd voor verkeer. Voor de paasvakantie werd er gewerkt rond verkeersborden. Toen leerden we de betekenis, de vorm en de kleur ervan. Vandaag werd dit nog eens herhaald en werden er verkeersborden in de klas uitgehangen: je moet sorteren, je moet stil zijn, opgelet voor de scharen, … Daarna was het al tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd hadden we eerst ons drankmomentje en de week werd afgesloten met een godsdienstmomentje rond Maria en Jozef die Jezus kwijt zijn.
Volgende week gaan we van start met het thema “Rupsen en vlinders”. Prettig weekend allemaal en voor alle mama’s: geniet zondag van jullie feest!!!
|
|
Thema "Welkom lieve baby" (week 3)
We gaan onze week weer van start met een vrije dag! Joepie! Na de musical een dagje thuis!
Op dinsdag gingen we onze laatste themaweek rond “Welkom lieve baby” van start. Na het ochtendonthaal was het tijd voor ons taalmomentje. Deze keer spelen we het taalspel “Waar hoor je de klank?”. Onze letterdraak, Otilia, kwam er weer bij en zo werden de woorden in klanken gehakt. Was de opgegeven klank de kop, de buik of de staart van het woord? Moeilijke opdracht … Daarna was het al speeltijd. Na de speeltijd gaf de juf de uitleg voor ons weekwerkje. Deze week werken we rond het begrip “2 meer”. Dit werd al enkele keren geoefend en herhaald met concreet materiaal, nu mochten wij op papier aan de slag. We moeten telkens 2 baby’s meer zoeken. Het knutselwerkje van deze week is een keuzewerkje. Dit wil zeggen dat het enkel wordt gemaakt door de kleuters die dit willen. Zij mochten een wiegje maken. En natuurlijk waren ook de hoekjes van de klas open om volop te spelen. Net voor de middag las juf het verhaal “Hier is ze dan!”. Na de middag kregen we leuk bezoek in onze klas. Mama Jana kwam met Lowie langs om wat te vertellen over baby’s en Lowie een badje te geven. En wij … wij mochten heel veel helpen met mama Jana. Dit vonden we super leuk! Na het babybezoek was het tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd genoten we van een filmpje en ons water. En dan was het tijd voor een spel met de Beebot. Wie kan ondertussen zonder foutjes naar de juiste prent rijden? En we sloten de dag af met een terugblikmomentje.
Op woensdag was het tijd om wat te “schrijven”. Twee weken geleden werkten we grootmotorisch rond de dikke buik van mama (letter o), deze week werd alles kort herhaald en werkten we fijnmotorisch. We tekenden de zeepbellen (letter o) van het babybad. Ook na de speeltijd werkten we hieraan verder. En zo werd het al vlug middag!
Op donderdag gingen we weer van start met het ochtendonthaal. Daarna was het tijd om verder te knutselen, werken en spelen. En ook na de speeltijd werd er verder geknutseld, gewerkt en gespeeld. In de huishoek worden tegenwoordig heel wat baby’s geboren! Net voor de middag speelden we een KIM-spel. Er worden 6 voorwerpen in het thema in de kring gelegd. Deze worden besproken en benoemd. Daarna mag één kleuter even op de gang wachten, iemand anders neemt één voorwerp weg en daarna moet de kleuter die in de gang stond raden welk voorwerp er uit de rij verdwenen is. Wat was dat een moeilijke opdracht! Even ons geheugen trainen! Na de middag deden we even mee met de buitenbakken. Deze week was de organisatie wat anders en werd er in de tuin en op de speelplaats gespeeld. Na de speeltijd was het eerst drankmoment bij een filmpje en we sloten de dag af met het godsdienstmomentje. Vandaag hebben we het over “Opgroeien in een ander land”. En wie anders dan Cécile kan ons vertellen over opgroeien in Burundi!? We luisterden met open mond over het leven als kind in Burundi, het schoolleven, de materialen op school, … En natuurlijk kregen we heel wat fotomateriaal te zien. Wat hebben we het toch goed in België!
En zo komen we aan onze laatste thema-dag rond “Welkom lieve baby”. Na het ochtendonthaal was het tijd voor Flonflon. Vandaag gingen we van start met een nieuw thema “Tick, le moustique”. We hoorden het verhaal van Tick en Zizou. Twee muggen die bij oom André en tante Mireille in huis zitten. Wat een avontuur! Daarna was het tijd voor de speeltijd en na de speeltijd werd er druk verder geknutseld, gewerkt en gespeeld. Net voor de middag werd ons liedje “Babybuik” nog eens herhaald en zo was het alweer middag. Na de middag was het dan eindelijk zo ver … onze buggywandeling in Watou! Als echte mama’s en papa’s gingen we op stap met onze buggy en onze “baby”. Ook de baby’s van Opvang Pang gingen met ons mee! Toen we terug op school kwamen was het al speeltijd. En van al dat wandelen hadden we veel dorst gekregen. Dus was het tijd voor ons drankmomentje. En we sloten de week af met een stiltemomentje tijdens ons godsdienstmoment.
Op dinsdag gingen we onze laatste themaweek rond “Welkom lieve baby” van start. Na het ochtendonthaal was het tijd voor ons taalmomentje. Deze keer spelen we het taalspel “Waar hoor je de klank?”. Onze letterdraak, Otilia, kwam er weer bij en zo werden de woorden in klanken gehakt. Was de opgegeven klank de kop, de buik of de staart van het woord? Moeilijke opdracht … Daarna was het al speeltijd. Na de speeltijd gaf de juf de uitleg voor ons weekwerkje. Deze week werken we rond het begrip “2 meer”. Dit werd al enkele keren geoefend en herhaald met concreet materiaal, nu mochten wij op papier aan de slag. We moeten telkens 2 baby’s meer zoeken. Het knutselwerkje van deze week is een keuzewerkje. Dit wil zeggen dat het enkel wordt gemaakt door de kleuters die dit willen. Zij mochten een wiegje maken. En natuurlijk waren ook de hoekjes van de klas open om volop te spelen. Net voor de middag las juf het verhaal “Hier is ze dan!”. Na de middag kregen we leuk bezoek in onze klas. Mama Jana kwam met Lowie langs om wat te vertellen over baby’s en Lowie een badje te geven. En wij … wij mochten heel veel helpen met mama Jana. Dit vonden we super leuk! Na het babybezoek was het tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd genoten we van een filmpje en ons water. En dan was het tijd voor een spel met de Beebot. Wie kan ondertussen zonder foutjes naar de juiste prent rijden? En we sloten de dag af met een terugblikmomentje.
Op woensdag was het tijd om wat te “schrijven”. Twee weken geleden werkten we grootmotorisch rond de dikke buik van mama (letter o), deze week werd alles kort herhaald en werkten we fijnmotorisch. We tekenden de zeepbellen (letter o) van het babybad. Ook na de speeltijd werkten we hieraan verder. En zo werd het al vlug middag!
Op donderdag gingen we weer van start met het ochtendonthaal. Daarna was het tijd om verder te knutselen, werken en spelen. En ook na de speeltijd werd er verder geknutseld, gewerkt en gespeeld. In de huishoek worden tegenwoordig heel wat baby’s geboren! Net voor de middag speelden we een KIM-spel. Er worden 6 voorwerpen in het thema in de kring gelegd. Deze worden besproken en benoemd. Daarna mag één kleuter even op de gang wachten, iemand anders neemt één voorwerp weg en daarna moet de kleuter die in de gang stond raden welk voorwerp er uit de rij verdwenen is. Wat was dat een moeilijke opdracht! Even ons geheugen trainen! Na de middag deden we even mee met de buitenbakken. Deze week was de organisatie wat anders en werd er in de tuin en op de speelplaats gespeeld. Na de speeltijd was het eerst drankmoment bij een filmpje en we sloten de dag af met het godsdienstmomentje. Vandaag hebben we het over “Opgroeien in een ander land”. En wie anders dan Cécile kan ons vertellen over opgroeien in Burundi!? We luisterden met open mond over het leven als kind in Burundi, het schoolleven, de materialen op school, … En natuurlijk kregen we heel wat fotomateriaal te zien. Wat hebben we het toch goed in België!
En zo komen we aan onze laatste thema-dag rond “Welkom lieve baby”. Na het ochtendonthaal was het tijd voor Flonflon. Vandaag gingen we van start met een nieuw thema “Tick, le moustique”. We hoorden het verhaal van Tick en Zizou. Twee muggen die bij oom André en tante Mireille in huis zitten. Wat een avontuur! Daarna was het tijd voor de speeltijd en na de speeltijd werd er druk verder geknutseld, gewerkt en gespeeld. Net voor de middag werd ons liedje “Babybuik” nog eens herhaald en zo was het alweer middag. Na de middag was het dan eindelijk zo ver … onze buggywandeling in Watou! Als echte mama’s en papa’s gingen we op stap met onze buggy en onze “baby”. Ook de baby’s van Opvang Pang gingen met ons mee! Toen we terug op school kwamen was het al speeltijd. En van al dat wandelen hadden we veel dorst gekregen. Dus was het tijd voor ons drankmomentje. En we sloten de week af met een stiltemomentje tijdens ons godsdienstmoment.
Buggywandeling in Watou
Vrijdag 5 mei 2023 was de laatste dag van ons thema "Welkom lieve baby". We leerden over zwangere mama's, de geboorte en de baby. En hoe kunnen we ons thema mooier afsluiten dan met een buggywandeling doorheen Watou!? We gingen echter niet alleen op stap maar Carmen en de baby's en peuters van opvang Pang gingen met ons mee! Als echte mama's en papa's stapten we Watou rond. Wat genoten we ervan!
Opgroeien in een ander land ... Afrika.
Tijdens de godsdienstmomentjes werken we tijdens het thema "Welkom lieve baby" rond "Kijk, ik groei". We luisterden al naar het instapverhaal "Te klein voor Naomi", hadden een gesprek rond wat wij al kunnen (en als baby nog niet), zagen in de Bijbel hoe Jezus groeit, hadden een gesprek rond wie of wat mij doet groeien, ... En vandaag kwam Cécile vertellen over opgroeien in Afrika. We zagen tal van foto's en Cécile vertelde er over het leven en het opgroeien in Afrika. Zo leerden en zagen we het enorme verschil tussen hoe wij opgroeien en hoe de kinderen in Afrika opgroeien. We keken onze ogen uit! Bedankt Cécile om ons wat meer te leren over de kinderen in Burundi.
Voorbereidend schrijven "Zeepbellen"
Twee weken geleden gingen we van start het met voorbereidend schrijven in ons thema "Welkom lieve baby". Toen werkten we grootmotorisch om de dikke buik van mama (letter o) te schrijven/tekenen. Vandaag, woensdag 3 mei 2023, werkten we kleinmotorisch en gaan we een stapje verder. De baby's zijn ondertussen al geboren, maar moeten regelmatig in bad. En ondeugende baby's spetteren graag in het water en zo ontstaan er zeepbellen. Die vliegen de hele badkamer door. Aan ons om de zeepbellen te tekenen ... de hele badkamer rond. Na het tekenen van al die zeepbellen, mochten we onszelf in het bad tekenen. Wat ja ... misschien waren wij ook wel ondeugende baby's ;-)
Baby Lowie in de klas
Ondertussen leerden we van zwangere mama’s, de geboorte, baby’s, … We kregen al 2 zwangere mama’s in de klas en op dinsdag 2 mei 2023 kwam mama Jana samen met baby Lowie op bezoek in de klas. Lowie vond het alvast heel erg leuk, want hij lachte vrolijk naar de kleuters. We stelden ons voor aan Lowie, sommige kleuters speelden “Kiekeboe” en we zongen ons liedje “Babybuik” voor mama Jana en Lowie. Daarna was het tijd voor zijn badje. Iedereen mocht meehelpen: kleertjes uitdoen, pamper uitdoen, helemaal wassen, haartjes uitspoelen, afdrogen, Lowie insmeren met bodylotion, terug aankleden, … Lowie werd er moe van en viel al vlug in slaap! Natuurlijk mochten we zijn haartjes niet vergeten, iedereen mocht Lowie zijn haar even mooi kammen. Mama Jana toonde ons ook nog enkele leuke filmpjes van Lowie. En als slot mocht iedereen nog een klein toertje rijden met Lowie in de buggy. Bedankt mama Jana om langs te komen in de klas! Wat vonden we dit fijn en wat is Lowie een schatje!
Thema "Welkom lieve baby" (week 2)
We gingen onze thema-week van start met een dagje vrij op maandag! :-)
Op dinsdag vlogen we er direct weer in! Na het ochtendonthaal was het tijd voor ons taalmomentje. We speelden het taalspel “Hoor je deze klank in het woord?”. Juf zei een woord (vb. “poes”) en een klank (vb. “a”) en wij moesten dan luisteren of we die klank hoorden in het woord. Ondertussen hakte juf het woord in stukjes. Zo hoorden we het al wat beter. Na het taalmomentje was het al tijd voor de speeltijd en na de speeltijd legde juf ons weekwerkje uit. Vorige week herhaalden we de begrippen “vol”, “halfvol”, … Deze week moeten we voor ons weekwerkje 9 papflesjes rangschikken van vol naar leeg. We gingen ook allemaal aan de slag om een zwangere mama te maken: inkleuren, baby tekenen, knippen, speciale buik plakken, … En natuurlijk werd er ook gespeeld in de hoekjes. Net voor de middag bekeken we het digitaal verhaal “Rikki wordt grote broer”. Na de middag gingen we richting de Bollaard voor een 2de generale repetitie van de musical “De wilde zwanen”. Spannend! En zo was onze dag alweer voorbij gevlogen.
Op woensdag gingen we zoals altijd van start met het ochtendonthaal. Daarna kwamen Hermine en Cécile een handje helpen want we gingen aan de slag om fruitpap te maken. Mmm, dat was super lekker! Na de speeltijd was het tijd voor ons drankmomentje en toen vertelde Hermine ons wat meer over haar zwangerschap en de baby. Wat was dat fijn! En zo was het al middag … tijd om naar huis of naar de opvang te gaan.
Op donderdag was de dag wat anders dan voorzien. Juf Febe kwam door onvoorziene omstandigheden niet naar school, dus onze turnles werd vervangen door een klasmomentje. Eerst het ochtendonthaal en dan tijd om te knutselen, werken en spelen. Ondertussen mochten we ook steeds per 2 bij juf komen om een werkje te maken rond rangorde. En ook na de speeltijd werd er druk verder gewerkt, gespeeld en geknutseld. Net voor de middag oefenden we kort nog wat op de kop van het woord (vb. “poes” à “p” is de kop). Na de middag was het heel spannend want dan stond onze try-out voor de musical gepland. Enkele klassen van andere scholen kwamen kijken naar ons en zo worden wij al wat gewoon aan publiek in de zaal. We deden het heel goed, al waren we wel wat zenuwachtig! De tijd vloog voorbij en voor we het wisten was het al 16u!
Vrijdag gingen we weer van start met het ochtendonthaal. Daarna deden we een waarneming rond de geboorte en de baby. We hadden nu al zo lang rondgelopen met de ballonnen onder onze truien dat het tijd werd dat die baby’s geboren werden. Maar hoe worden baby’s geboren? Ah … het zakje (vruchtzak) ploft open en dit wilden we dan wel testen natuurlijk. Een ballon en wat water … en prik! :-) Zo was het al vlug tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd werd er verder geknutseld, gewerkt en gespeeld. De kleuters vroegen ook om deze namiddag nog eens naar de Bollaard te mogen gaan oefenen. Dus de planning wat omgegooid en het puzzelmoment geïntegreerd in het speelmoment. Iedereen heeft super goed gewerkt! Zo konden we na de middag richting Bollaard gaan om te dansen. We mochten ook eens alle hoekjes en kantjes van de zaal bekijken. Dit vonden we wel heel leuk! Nog 1 dag en dan is het zover … Toen we terug op school kwamen was het alweer tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd was ons drankmomentje en we sloten de week af met een godsdienstmomentje rond “Kijk, ik groei”. Niet alleen wij groeien, maar ook Jezus groeit. Zo bekeken we enkele Bijbelverhalen van dichtbij. En zo zat ook onze 2de themaweek er alweer op! Op naar de musical en op naar volgende week!
Op dinsdag vlogen we er direct weer in! Na het ochtendonthaal was het tijd voor ons taalmomentje. We speelden het taalspel “Hoor je deze klank in het woord?”. Juf zei een woord (vb. “poes”) en een klank (vb. “a”) en wij moesten dan luisteren of we die klank hoorden in het woord. Ondertussen hakte juf het woord in stukjes. Zo hoorden we het al wat beter. Na het taalmomentje was het al tijd voor de speeltijd en na de speeltijd legde juf ons weekwerkje uit. Vorige week herhaalden we de begrippen “vol”, “halfvol”, … Deze week moeten we voor ons weekwerkje 9 papflesjes rangschikken van vol naar leeg. We gingen ook allemaal aan de slag om een zwangere mama te maken: inkleuren, baby tekenen, knippen, speciale buik plakken, … En natuurlijk werd er ook gespeeld in de hoekjes. Net voor de middag bekeken we het digitaal verhaal “Rikki wordt grote broer”. Na de middag gingen we richting de Bollaard voor een 2de generale repetitie van de musical “De wilde zwanen”. Spannend! En zo was onze dag alweer voorbij gevlogen.
Op woensdag gingen we zoals altijd van start met het ochtendonthaal. Daarna kwamen Hermine en Cécile een handje helpen want we gingen aan de slag om fruitpap te maken. Mmm, dat was super lekker! Na de speeltijd was het tijd voor ons drankmomentje en toen vertelde Hermine ons wat meer over haar zwangerschap en de baby. Wat was dat fijn! En zo was het al middag … tijd om naar huis of naar de opvang te gaan.
Op donderdag was de dag wat anders dan voorzien. Juf Febe kwam door onvoorziene omstandigheden niet naar school, dus onze turnles werd vervangen door een klasmomentje. Eerst het ochtendonthaal en dan tijd om te knutselen, werken en spelen. Ondertussen mochten we ook steeds per 2 bij juf komen om een werkje te maken rond rangorde. En ook na de speeltijd werd er druk verder gewerkt, gespeeld en geknutseld. Net voor de middag oefenden we kort nog wat op de kop van het woord (vb. “poes” à “p” is de kop). Na de middag was het heel spannend want dan stond onze try-out voor de musical gepland. Enkele klassen van andere scholen kwamen kijken naar ons en zo worden wij al wat gewoon aan publiek in de zaal. We deden het heel goed, al waren we wel wat zenuwachtig! De tijd vloog voorbij en voor we het wisten was het al 16u!
Vrijdag gingen we weer van start met het ochtendonthaal. Daarna deden we een waarneming rond de geboorte en de baby. We hadden nu al zo lang rondgelopen met de ballonnen onder onze truien dat het tijd werd dat die baby’s geboren werden. Maar hoe worden baby’s geboren? Ah … het zakje (vruchtzak) ploft open en dit wilden we dan wel testen natuurlijk. Een ballon en wat water … en prik! :-) Zo was het al vlug tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd werd er verder geknutseld, gewerkt en gespeeld. De kleuters vroegen ook om deze namiddag nog eens naar de Bollaard te mogen gaan oefenen. Dus de planning wat omgegooid en het puzzelmoment geïntegreerd in het speelmoment. Iedereen heeft super goed gewerkt! Zo konden we na de middag richting Bollaard gaan om te dansen. We mochten ook eens alle hoekjes en kantjes van de zaal bekijken. Dit vonden we wel heel leuk! Nog 1 dag en dan is het zover … Toen we terug op school kwamen was het alweer tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd was ons drankmomentje en we sloten de week af met een godsdienstmomentje rond “Kijk, ik groei”. Niet alleen wij groeien, maar ook Jezus groeit. Zo bekeken we enkele Bijbelverhalen van dichtbij. En zo zat ook onze 2de themaweek er alweer op! Op naar de musical en op naar volgende week!
Hoera! Fons werd grote broer!
Op vrijdag 21 april 2023 werd Fons grote broer van Staf! Hoera! Fons toonde ons vol trots de prachtige foto van Fons met zijn kleine broer. En we kregen allemaal een doopsuikertje van kleine Staf. Dikke proficiat aan mama Jolien, papa Andy, Gust en Fons!
Zwangere mama Hermine in de klas
Op woensdag 26 april 2023 hadden we opnieuw een zwangere mama in de klas. Deze keer kwam mama Hermine, de mama van Bruce, langs om te vertellen over haar zwangerschap. Mama Hermine is 14 weken zwanger en ze vertelde hoe groot het baby'tje ongeveer al is. We zochten vlug eens op met welke vrucht we het baby'tje momenteel kunnen vergelijken ... en in de buik van mama Hermine zit er een klein pompelmoesje :-) We mochten ook eens de echo's bekijken en eens voelen aan de buik. Voelen we daar al een schopje? En nu is het wachten ... nog 26 weken wachten tot de baby geboren wordt! Dank je wel mama Hermine om langs te komen in de klas!
Fruitpap maken ...
Op woensdag 26 april 2023 maakten we in de klas fruitpap. Eerst werden alle ingrediënten besproken: Betterfood koek, appel, banaan, meloen en sinaasappel. Daarna gingen we in 3 groepen aan de slag. Een groepje bij Cécile, een groepje bij mama Hermine en een groepje bij juf. We raspten de appel, persten de sinaasappel, pletten de banaan, … En zo kregen we overheerlijke fruitpap! En we sloten natuurlijk af met een proefsessie! Smakelijk!
Thema "Welkom lieve baby" (week 1)
We gaan het 3de trimester in met het thema “Welkom lieve baby!”. Maandag gingen we al direct van start met een leuke turnles met juf Febe. Na de turnles was het al tijd voor de speeltijd en na de speeltijd brachten we al onze kalenders in orde. De maand maart was voorbij en april was ondertussen al halfweg. Na het onthaal speelden we nog een klein spel en daarna mochten we al richting eetzaal gaan. Na de middag werd de klas opgesplitst: het 3de kleuter bleef boven bij juf Wendy voor een waarneming rond “zwanger zijn” en de kleuters van het 2de kleuter mochten beneden constructies maken met Lego. Tijdens de waarneming leerden we over de ontwikkeling van een baby in de buik van de mama, wat doet een baby zoal in de baarmoeder, hoe kan de baby eten en drinken, wanneer kunnen baby’s hun ogen openen, … We leerden dit allemaal aan de hand van filmpjes, informatieve boeken en fotoboeken. Na de waarneming en het spelen was het alweer tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd was het eerst drankmoment bij een filmpje en daarna werken we rond “Kijk, ik groei” tijdens ons godsdienstmomentje. Vandaag werd het instapverhaal “Te klein voor Naomi” verteld. En we sloten de dag af met een terugblikmomentje.
Op dinsdag gingen we van start met ons ochtendonthaal. We hadden zoveel te vertellen dat ons taalmomentje plaats moest maken voor een uitgebreide praatronde. En zo werd het al heel snel tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd was het feest! Hoera, Loïc was in de paasvakantie 6 jaar geworden en dat werd uitgebreid gevierd in onze klas! Na het feestje van Loïc was het tijd voor het verhaal “Mam, waar blijft het kindje?”. Daarna gingen we richting eetzaal. In de namiddag stond er iets speciaals gepland: generale repetitie voor de musical “De wilde zwanen”. Ja hoor … Nog 2 weken en dan is het zover! En nu mochten we al eens gaan oefenen in de Bollaard. Spannend! En zo vloog de namiddag voorbij.
Op woensdag kregen we tijdens de praatronde fantastisch leuk nieuws van Bruce … mama Hermine is 12 weken zwanger! Dikke proficiat met de zwangerschap! Na het ochtendonthaal was het tijd om nog eens te “schrijven”. Vandaag gingen we van start om te oefenen op het schrijven van de letter “o”. De hele activiteit werd ingekleed in ons thema “Welkom lieve baby!”. Zo tekenden we de dikke ronde buik van de zwangere mama. Voor de speeltijd oefenden we dit grootmotorisch in de klas en na de speeltijd gingen we, na het drankmoment, naar buiten om dit te grootmotorisch te oefenen op de speelplaats. En zo was het alweer vlug middag!
Donderdag gingen we de dag van start met het ochtendonthaal. Na het onthaal was het tijd om te spelen, te knutselen en te werken. Eerst werd het weekwerkje (met wat vertraging) uitgelegd. Deze week moeten we de 1ste en de laatste letter van het themawoord zoeken. Maar let goed op, sommige letters lijken erg op elkaar! Alle hoekjes werden open gedaan en alle kleuters kozen een plekje in de klas. Na de speeltijd werd er verder gespeeld, geknutseld en gewerkt. De voormiddag werd afgesloten met een wiskundemomentje rond de begrippen “vol”, “halfvol”, “leeg”, … Dit oefenden we met een papflesje en wat water. Na de middag kregen we bezoek in onze klas. Mama Jolien (mama van Marie-Elaine en Antoine) is 36 weken en kwam ons wat meer leren over “zwanger zijn”. Zo werd het al vlug tijd voor de speeltijd en na de speeltijd was het drankmoment. Na het drankmomentje was het tijd voor wat yoga. En na de yoga was het alweer tijd om naar huis te gaan.
Vrijdag … de laatste dag van de week alweer! We gingen van start met het ochtendonthaal. Na het onthaal was het tijd om Flonflon er weer bij te halen. Vandaag herhaalden we het verhaal en het liedje van “La poupee de Titine”. En we leerden ook het 2de spel aan. Na het Frans momentje was het alweer speeltijd. Na de speeltijd werd er nog verder gewerkt, gespeeld en geknutseld. Net voor de middag leerden we een nieuw liedje aan “Babybuik”. Na de middag gingen we met onze klas richting Bollaard. In plaats van ons dansje te oefenen in de klas, deden we dit in de Bollaard. Zo zagen we nog eens de zaal en oefenden we nog eens op het “podium”. Na het dansen was het alweer speeltijd en na de speeltijd hadden we wel grote dorst van al dat dansen. En onze week sloten we af met een godsdienstmomentje rond “Kijk wat ik al kan”. Prettig weekend allemaal en tot dinsdag!
Op dinsdag gingen we van start met ons ochtendonthaal. We hadden zoveel te vertellen dat ons taalmomentje plaats moest maken voor een uitgebreide praatronde. En zo werd het al heel snel tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd was het feest! Hoera, Loïc was in de paasvakantie 6 jaar geworden en dat werd uitgebreid gevierd in onze klas! Na het feestje van Loïc was het tijd voor het verhaal “Mam, waar blijft het kindje?”. Daarna gingen we richting eetzaal. In de namiddag stond er iets speciaals gepland: generale repetitie voor de musical “De wilde zwanen”. Ja hoor … Nog 2 weken en dan is het zover! En nu mochten we al eens gaan oefenen in de Bollaard. Spannend! En zo vloog de namiddag voorbij.
Op woensdag kregen we tijdens de praatronde fantastisch leuk nieuws van Bruce … mama Hermine is 12 weken zwanger! Dikke proficiat met de zwangerschap! Na het ochtendonthaal was het tijd om nog eens te “schrijven”. Vandaag gingen we van start om te oefenen op het schrijven van de letter “o”. De hele activiteit werd ingekleed in ons thema “Welkom lieve baby!”. Zo tekenden we de dikke ronde buik van de zwangere mama. Voor de speeltijd oefenden we dit grootmotorisch in de klas en na de speeltijd gingen we, na het drankmoment, naar buiten om dit te grootmotorisch te oefenen op de speelplaats. En zo was het alweer vlug middag!
Donderdag gingen we de dag van start met het ochtendonthaal. Na het onthaal was het tijd om te spelen, te knutselen en te werken. Eerst werd het weekwerkje (met wat vertraging) uitgelegd. Deze week moeten we de 1ste en de laatste letter van het themawoord zoeken. Maar let goed op, sommige letters lijken erg op elkaar! Alle hoekjes werden open gedaan en alle kleuters kozen een plekje in de klas. Na de speeltijd werd er verder gespeeld, geknutseld en gewerkt. De voormiddag werd afgesloten met een wiskundemomentje rond de begrippen “vol”, “halfvol”, “leeg”, … Dit oefenden we met een papflesje en wat water. Na de middag kregen we bezoek in onze klas. Mama Jolien (mama van Marie-Elaine en Antoine) is 36 weken en kwam ons wat meer leren over “zwanger zijn”. Zo werd het al vlug tijd voor de speeltijd en na de speeltijd was het drankmoment. Na het drankmomentje was het tijd voor wat yoga. En na de yoga was het alweer tijd om naar huis te gaan.
Vrijdag … de laatste dag van de week alweer! We gingen van start met het ochtendonthaal. Na het onthaal was het tijd om Flonflon er weer bij te halen. Vandaag herhaalden we het verhaal en het liedje van “La poupee de Titine”. En we leerden ook het 2de spel aan. Na het Frans momentje was het alweer speeltijd. Na de speeltijd werd er nog verder gewerkt, gespeeld en geknutseld. Net voor de middag leerden we een nieuw liedje aan “Babybuik”. Na de middag gingen we met onze klas richting Bollaard. In plaats van ons dansje te oefenen in de klas, deden we dit in de Bollaard. Zo zagen we nog eens de zaal en oefenden we nog eens op het “podium”. Na het dansen was het alweer speeltijd en na de speeltijd hadden we wel grote dorst van al dat dansen. En onze week sloten we af met een godsdienstmomentje rond “Kijk wat ik al kan”. Prettig weekend allemaal en tot dinsdag!
Zwangere mama Jolien in de klas
Op donderdag 20 april 2023 kwam mama Jolien (de mama van Marie-Elaine en Antoine) langs bij ons in de klas. Mama Jolien is momenteel 36 weken zwanger en ze kwam ons wat meer vertellen over “zwanger zijn”. Mama Jolien begon met een “hartjes” zwangerschapskalender. Daar staan er 40 hartjes op … want een zwangerschap duurt 40 weken. Marie-Elaine en Antoine hebben thuis ook deze kalender. Elke week wordt er een hartje gekleurd en zo kunnen ze aftellen tot hun broertje of zusje er is. Eerst kleurde mama Jolien 6 hartjes … het baby’tje is dan zo groot als een erwt. Dat konden we zien in het potje. Zo klein! Daarna groeit het baby’tje en werden er nog hartjes gekleurd. Wanneer er 12 hartjes gekleurd zijn, is het baby’tje al gegroeid en zo groot als een mandarijn. Rond de 12 weken gaan de mama’s naar de dokter voor een echo. Dat is een speciale foto van de baby. We bekeken een filmpje over hoe er een echo wordt gemaakt bij de zwangere mama. Daarna mochten we de echo’s van mama Jolien bekijken. Wat ziet het er al een schattig baby’tje uit! Daarna werden er nog hartjes gekleurd. Als je 18 weken zwanger bent … dan is een baby ongeveer zo groot als een paprika. Zo grappig! Een klein paprikaatje in je buik :-). En zo wordt ook de buik dikker en dikker. We bekeken een filmpje om zo te zien hoe de zwangere buik week per week dikker wordt. En wanneer de buik al redelijk dik is, begint de mama wel wat last te krijgen van haar rug en bekken. Daarom leerde mama Jolien ons enkele oefeningen om onze rug en ons bekken wat soepel te houden. We kregen allemaal een “zwangere buik” (ballon onder onze trui) en zo deden we alle oefeningen. Toch wel moeilijk met zo’n dikke buik! Na al die oefeningen was het tijd om de hartjes-kalender er terug bij te nemen. Er werden opnieuw hartjes gekleurd tot 36 weken. Wauw! En zover is mama Jolien in haar zwangerschap. Momenteel weegt het baby’tje evenveel als een zak bloem van 2,5 kilo bloem. We mochten de zak eens doorgeven zodat we zelf eens kunnen voelen hoe zwaar dit is. Daarna mochten we allemaal eens voelen aan de dikke buik van mama Jolien. Aan de ene kant mochten we voelen hoe zacht het was (de kant van het vruchtwater) en aan de andere kant mochten we voorzichtig voelen aan het hoofdje van de baby. Na het voelen, mochten we allemaal nog eens zitten op de grote bal. Dit is ook heel erg goed voor je rug en bekken. En we sloten het bezoekje af met een groepsfoto. Bedankt mama Jolien voor de fantastische uitleg!! En we wensen jullie een wolk van een baby toe!
Voorbereidend schrijven "De dikke ronde buik"
Op woensdag 19 april 2023 was het weer tijd voor het voorbereidend schrijven. Momenteel werken we in onze klas rond het thema "Welkom lieve baby" en daarom oefenden we op het maken van dikke, ronde buiken (letter "o"). Eerst bekeken we de zwangere buik van dichtbij, deze gaat van een platte buik naar een dikke ronde buik. Rond ... zonder hoeken. We oefenden grootmotorisch in de klas vanuit de schouder, de elleboog, de pols en we maakten zelf kleine dikke buiken met onze vinger. Na de speeltijd gingen we buiten aan de slag met krijtjes. We tekenden heel veel dikke ronde buiken (in alle formaten en kleuren). Daarna tekenden we allemaal buiken naast elkaar. En we sloten onze activiteit af met het tekenen van één grote ronde buik met daarin een baby :-)
Hieperdepiep! Loïc is 6 jaar!
Op zaterdag 15 april 2023 werd Loïc 6 jaar! Hoera! Op dinsdag 18 april 2023 vierden we feest in onze klas. Feestbeest Loïc mocht de hele dag op de verjaardagsstoel zitten. Er werd gezongen en gedanst en we maakten een vuurwerkje. Natuurlijk mocht Loïc ook 6 kaarsjes uitblazen en van Loïc kregen we een lekkere verrassing! We sloten ons feestje af met het bekijken van een verjaardagsfilmpje. Lieve Loïc, we wensen je een heel gelukkige verjaardag!