Welkom op de pagina van het tweede kleuter
(1ste trimester)
Thema: Rikki viert Kerstmis (week 1-2-3)
Wat een rare dagen en weken hebben we erop zitten.
Ik was jammer genoeg ziek. Het duizelig zijn en de druk op mijn oren kan enkel genezen door heel veel te rusten. Dus moest ik jammer genoeg een week thuis blijven en echt wel eens luisteren naar mijn lichaam.
Gelukkig konden de kleuters bij juf Wendy terecht en bij juf Elise. Dank u wel voor het inspringen.
Ik was jammer genoeg ziek. Het duizelig zijn en de druk op mijn oren kan enkel genezen door heel veel te rusten. Dus moest ik jammer genoeg een week thuis blijven en echt wel eens luisteren naar mijn lichaam.
Gelukkig konden de kleuters bij juf Wendy terecht en bij juf Elise. Dank u wel voor het inspringen.
Soep op school
Thema: De gevoelens van Rikki (week 2)
Maandag was er een vrije dag. Een dagje extra om uit te rusten, te spelen, te ravotten, te genezen,en nog zoveel meer.
Deze week zijn we gestart met het maken van een gevoelsmeter. We gebruiken daarvoor het kleurenmonster die we leerden kennen in het verhaal.
Voor het blije monster (geel) mochten we ballen stempelen in vrolijke kleuren.
Voor het verdrietig monster (blauw) mochten we druppels blauwe ecoline uitblazen.
Voor het boze monster (rood) mochten we schilderen met onze vingers met rood en zwart.
Voor het bange monster (zwart) mochten we kleuren en tekenen met houtskool.
Voor het rustige monster (groen) mochten we zachte kronkellijnen tekenen door elkaar.
Telkens kleurden de kleuters een monster in het juiste kleur per gevoel.
Deze worden dan op elkaar gekleefd, zodat het gevoel duidelijk is met het monster.
Als laatste schilderden we een lange strook karton met een verfrol in oranje of paars. Hierop komen de gevoelens dan onder elkaar.
Volgende week moeten we nog 1 gevoel maken. (verliefd)
Naast de gevoelsmeter, zijn we ook gestart met een gevoelensboekje. Daarin kwam blij, verdrietig en boos al aanbod.
Kortom de kleuters hebben deze week veel en flink gewerkt. Voor allemaal een dikke duim. Ze deden het prima en telkens enthousiast.
Natuurlijk hebben we meer gedaan dan werken/knutselen. Er was ook veel tijd om te spelen in de verschillende hoeken. Zo hebben we een nieuwe hoek in de klas. De gevoelenshoek. Hierin kunnen de kleuters luisteren en kijken naar de verschillende gevoelens via de praatmuur. Is er een domino met gevoelens, een dobbelspel met gevoelens, puzzels met gevoelens, een matrix met gevoelens, praatkaarten rond gevoelens, en af en toe een iPad met verhalen rond gevoelens.
We werken dit thema vooral rond de gevoelens natuurlijk, maar ook wel rond onze afspraken. Vanaf 1 september werden er afspraken gemaakt in onze klas. Die afspraken naleven, lukt niet altijd even goed. Dus wou ik hiermee verder aan de slag. Zodat het voor de kleuters nog duidelijker wordt en vooral dat ik niet meer zo vaak de 'boze' juf moet zijn. Want dat maakt mij verdrietig en dat wil ik niet.
Afspraken zijn er overal (verkeer, school, thuis, in gezelschapsspellen, ...) en daarmee moeten de kleuters leren omgaan. Ik maak niet zomaar afspraken, maar wel omdat het veilig zou zijn in de klas en leuk om samen te werken en spelen.
Vorig week kon je al lezen hoe de afspraken voor opruimen werden herhaald en gevisualiseerd. Dit lukt nu prima in de klas. Deze week hadden we maar 1 rood kruisje. De rest was allemaal groen. Ze doen het nu prima, ook elkaar helpen. SUPER.
Er is ook een trotsmuur nu in de klas. Dat is om dikke duimen uit te delen. Eens stil te staan bij wat al goed lukt, bij wat je een dikke duim kan krijgen. Zo focussen we ook op positieve dingen. Altijd leuk om een compliment te horen.
Ik doe dit vaak, maar dat was niet met prenten. Nu wel bij onze trotsmuur.
Zo hebben we al een dikke duim voor:
- Zorgen voor elkaar.
- Delen met elkaar.
- Een vriend zijn voor elkaar.
In de volgende weken kunnen er daar nog bij komen.
Natuurlijk zijn we tijdens de klassikale momenten veel in gesprek gegaan over onze gevoelens.
- Hoe zie je dat iemand verdrietig, boos, blij, bang, ... is?
- Hoe voel je je bij deze situatie?
- Hoe kun je hier helpen?
- Is er iemand die over dit gevoel kan praten?
- Wanneer was jij eens boos, blij, bang, verdrietig?
Tijdens de godsdienstlesjes stonden we vooral stil bij verdriet. Wat is verdriet, wanneer kun je verdrietig zijn? Waarom kun je verdrietig zijn? Wat doe jij dan? Wat wil jij dan als hulp?
Dan kwam het woord 'troosten'. Wat is dat troosten? Waarom doen we dat? Hoe doen we dat?
Ook Jezus was er om te troosten.
Volgende week werken we verder rond de gevoelens. Prettig weekend xxx
Deze week zijn we gestart met het maken van een gevoelsmeter. We gebruiken daarvoor het kleurenmonster die we leerden kennen in het verhaal.
Voor het blije monster (geel) mochten we ballen stempelen in vrolijke kleuren.
Voor het verdrietig monster (blauw) mochten we druppels blauwe ecoline uitblazen.
Voor het boze monster (rood) mochten we schilderen met onze vingers met rood en zwart.
Voor het bange monster (zwart) mochten we kleuren en tekenen met houtskool.
Voor het rustige monster (groen) mochten we zachte kronkellijnen tekenen door elkaar.
Telkens kleurden de kleuters een monster in het juiste kleur per gevoel.
Deze worden dan op elkaar gekleefd, zodat het gevoel duidelijk is met het monster.
Als laatste schilderden we een lange strook karton met een verfrol in oranje of paars. Hierop komen de gevoelens dan onder elkaar.
Volgende week moeten we nog 1 gevoel maken. (verliefd)
Naast de gevoelsmeter, zijn we ook gestart met een gevoelensboekje. Daarin kwam blij, verdrietig en boos al aanbod.
Kortom de kleuters hebben deze week veel en flink gewerkt. Voor allemaal een dikke duim. Ze deden het prima en telkens enthousiast.
Natuurlijk hebben we meer gedaan dan werken/knutselen. Er was ook veel tijd om te spelen in de verschillende hoeken. Zo hebben we een nieuwe hoek in de klas. De gevoelenshoek. Hierin kunnen de kleuters luisteren en kijken naar de verschillende gevoelens via de praatmuur. Is er een domino met gevoelens, een dobbelspel met gevoelens, puzzels met gevoelens, een matrix met gevoelens, praatkaarten rond gevoelens, en af en toe een iPad met verhalen rond gevoelens.
We werken dit thema vooral rond de gevoelens natuurlijk, maar ook wel rond onze afspraken. Vanaf 1 september werden er afspraken gemaakt in onze klas. Die afspraken naleven, lukt niet altijd even goed. Dus wou ik hiermee verder aan de slag. Zodat het voor de kleuters nog duidelijker wordt en vooral dat ik niet meer zo vaak de 'boze' juf moet zijn. Want dat maakt mij verdrietig en dat wil ik niet.
Afspraken zijn er overal (verkeer, school, thuis, in gezelschapsspellen, ...) en daarmee moeten de kleuters leren omgaan. Ik maak niet zomaar afspraken, maar wel omdat het veilig zou zijn in de klas en leuk om samen te werken en spelen.
Vorig week kon je al lezen hoe de afspraken voor opruimen werden herhaald en gevisualiseerd. Dit lukt nu prima in de klas. Deze week hadden we maar 1 rood kruisje. De rest was allemaal groen. Ze doen het nu prima, ook elkaar helpen. SUPER.
Er is ook een trotsmuur nu in de klas. Dat is om dikke duimen uit te delen. Eens stil te staan bij wat al goed lukt, bij wat je een dikke duim kan krijgen. Zo focussen we ook op positieve dingen. Altijd leuk om een compliment te horen.
Ik doe dit vaak, maar dat was niet met prenten. Nu wel bij onze trotsmuur.
Zo hebben we al een dikke duim voor:
- Zorgen voor elkaar.
- Delen met elkaar.
- Een vriend zijn voor elkaar.
In de volgende weken kunnen er daar nog bij komen.
Natuurlijk zijn we tijdens de klassikale momenten veel in gesprek gegaan over onze gevoelens.
- Hoe zie je dat iemand verdrietig, boos, blij, bang, ... is?
- Hoe voel je je bij deze situatie?
- Hoe kun je hier helpen?
- Is er iemand die over dit gevoel kan praten?
- Wanneer was jij eens boos, blij, bang, verdrietig?
Tijdens de godsdienstlesjes stonden we vooral stil bij verdriet. Wat is verdriet, wanneer kun je verdrietig zijn? Waarom kun je verdrietig zijn? Wat doe jij dan? Wat wil jij dan als hulp?
Dan kwam het woord 'troosten'. Wat is dat troosten? Waarom doen we dat? Hoe doen we dat?
Ook Jezus was er om te troosten.
Volgende week werken we verder rond de gevoelens. Prettig weekend xxx
Thema: De gevoelens van Rikki (week 1)
Wat een spannende dag maandag. De kleuters hadden zoveel te vertellen, want er was iemand op bezoek geweest bij hen thuis. Maar niet alleen bij de vriendjes thuis, ook op school. Juf Wendy nam het 2de kleuter mee naar de klas, waar ze konden ontdekken wat de Sint had gebracht voor onze klas. Het spelen met de cadeautjes is voor morgen. Nog even wachten.
Maandag kwamen er ook leerlingen van het 5de en 6de leerjaar voorlezen voor ons. Wat leuk om te luisteren naar een verhaal. Dank u wel om dat voor ons te doen. Het was een fijn moment.
Dinsdag was het dan eindelijk zover. Eerst mochten de kleuters vertellen wat de Sint bij hen thuis had gebracht. Zoveel leuke en lekkere dingen.
Dan konden we goed kijken wat wij in de klas allemaal gekregen hadden. Wat kunnen we ermee doen? Hoe zouden we ermee moeten spelen?
De kleuters mochten het zelf ontdekken in de verschillende hoeken na wat afspraken te maken.
Lieve Sint, dank u wel voor het leuke nieuwe speelgoed. Tot volgend jaar xxx
In de namiddag hebben we een winterslinger gemaakt. Dit om de zaal te versieren voor de winterbbq.
Maar die namiddag hebben we ook sterren geknutseld en een regenboog gestempeld op een groot doek. Dit deden we als geboortegeschenk voor juf Lise.
Juf Lise is bevallen van een flinke dochter, Lea. Dikke proficiat juf Lise xxx
Woensdag was het pedagogische studiedag. Een dag vrij voor de kleuters :-)
Donderdag konden we dan eindelijk starten aan ons nieuw thema. De gevoelens van Rikki. We deden dat met een verhaal van het kleurenmonster.
Het kleurenmonster is in de war, hij weet niet hoe hij zich voelt. Is hij nu blij of verdrietig of bang of ?? Gelukkig komt er een meisje langs die hem wel kan helpen. Want je gevoelens moet je sorteren. Het kleurenmonster doet dat en voelt zich veel beter. Hij is zelfs verliefd xxx
We maakten kennis met onze gevoelens en gingen in gesprek.
In de namiddag was het buitenleertijd. We haalden onze buitenbakken uit en gingen aan de slag. Jammer genoeg was er veel wind die onze spullen weg blies. De kleuters vonden het wel leuk om dan te mogen rennen achter de spullen. :-)
Vrijdag heb ik nog eens onze afspraken herhaald van het opruimen. Want dit verloopt jammer genoeg nog niet vlot. Ik heb hele flinke opruimers, maar ook kleuters die blijven spelen. De afspraken werden duidelijk voorgesteld met prenten.
- Spelen
- Juf verwittigd nog minuten spelen
- Belletjes rinkelen
- STOP met spelen
- Lied zingen
- Opruimen
- Elkaar helpen als je klaar bent met jou hoekje
- Klaar? Dan mag je kijken in een boek.
Er hangt een ook blad waarbij we kunnen zien wanneer het goed verliep en wanneer niet.
Volgende week doen we verder met de gevoelens en starten we met het maken van een gevoelsmeter.
Prettig weekend.
Maandag kwamen er ook leerlingen van het 5de en 6de leerjaar voorlezen voor ons. Wat leuk om te luisteren naar een verhaal. Dank u wel om dat voor ons te doen. Het was een fijn moment.
Dinsdag was het dan eindelijk zover. Eerst mochten de kleuters vertellen wat de Sint bij hen thuis had gebracht. Zoveel leuke en lekkere dingen.
Dan konden we goed kijken wat wij in de klas allemaal gekregen hadden. Wat kunnen we ermee doen? Hoe zouden we ermee moeten spelen?
De kleuters mochten het zelf ontdekken in de verschillende hoeken na wat afspraken te maken.
Lieve Sint, dank u wel voor het leuke nieuwe speelgoed. Tot volgend jaar xxx
In de namiddag hebben we een winterslinger gemaakt. Dit om de zaal te versieren voor de winterbbq.
Maar die namiddag hebben we ook sterren geknutseld en een regenboog gestempeld op een groot doek. Dit deden we als geboortegeschenk voor juf Lise.
Juf Lise is bevallen van een flinke dochter, Lea. Dikke proficiat juf Lise xxx
Woensdag was het pedagogische studiedag. Een dag vrij voor de kleuters :-)
Donderdag konden we dan eindelijk starten aan ons nieuw thema. De gevoelens van Rikki. We deden dat met een verhaal van het kleurenmonster.
Het kleurenmonster is in de war, hij weet niet hoe hij zich voelt. Is hij nu blij of verdrietig of bang of ?? Gelukkig komt er een meisje langs die hem wel kan helpen. Want je gevoelens moet je sorteren. Het kleurenmonster doet dat en voelt zich veel beter. Hij is zelfs verliefd xxx
We maakten kennis met onze gevoelens en gingen in gesprek.
In de namiddag was het buitenleertijd. We haalden onze buitenbakken uit en gingen aan de slag. Jammer genoeg was er veel wind die onze spullen weg blies. De kleuters vonden het wel leuk om dan te mogen rennen achter de spullen. :-)
Vrijdag heb ik nog eens onze afspraken herhaald van het opruimen. Want dit verloopt jammer genoeg nog niet vlot. Ik heb hele flinke opruimers, maar ook kleuters die blijven spelen. De afspraken werden duidelijk voorgesteld met prenten.
- Spelen
- Juf verwittigd nog minuten spelen
- Belletjes rinkelen
- STOP met spelen
- Lied zingen
- Opruimen
- Elkaar helpen als je klaar bent met jou hoekje
- Klaar? Dan mag je kijken in een boek.
Er hangt een ook blad waarbij we kunnen zien wanneer het goed verliep en wanneer niet.
Volgende week doen we verder met de gevoelens en starten we met het maken van een gevoelsmeter.
Prettig weekend.
|
|
Thema: Rikki op bezoek bij de Sint (week 3)
De laatste week van dit thema en wat voor een speciale week. Sint-Maarten komt naar onze school, naar de stoet en naar onze huizen. SPANNEND!
Dinsdag hebben we zelf speculaas gemaakt, zoals de Pieten dat doen voor de Sint. Wat hebben we daar allemaal voor nodig? Hoe gebruiken we de verschillende dingen? Hoe noemen we de verschillende dingen? Dan hebben we het stappenplan gevolgd om het deeg te kunnen maken. Daarna was het uitrollen en vormpjes uitduwen. Juf had een vorm mee van de Sint.
Toen we hiermee klaar waren, mochten we naar de eetzaal stappen. Want daar staat een oven. De koekjes moeten 15 minuten in de oven. Gelukkig hield Kristien een oogje in het zeil. Dank u wel hiervoor xxx
Na de middag konden we dan lekker smullen van onze zelfgemaakte speculaas koekjes.
Deze dag was ook de laatste dag om onze schoenen en stoomboten af te werken. De kleuters kregen nog vlaggen om in te kleuren voor de stoomboot. We wilden dit natuurlijk af hebben voor de Sint kwam naar onze klas.
Ons liedje en versje voor de Sint hebben we elke dag herhaald, zodat we het goed konden voor de Sint en de zwarte pieten.
We zijn ook samen met de vriendjes van juf Kristel en juf Sofie naar het Sinthuisje gaan kijken. Even stappen en dan konden we binnen kijken. We zagen allemaal cadeautjes en de slaapkamer van de Sint. We mochten ook al even binnen piepen in de grote zaal. Daar zullen we Sint dan kunnen ontmoeten.
Woensdag hebben we schrijfdans gedaan. Vorige week oefenden we dit al grootmotorisch buiten. Vandaag was het tekenen op een A3 blad.
De mijter van de Sint. Via muziek en tekst konden we van stip naar stip naar stip naar ... de mijter tekenen. Als er geen tekst was, alleen muziek mochten we het kruis tekenen in het midden van de mijter.
We vierden ook Céleste haar verjaardag. Céleste is jarig op maandag 14 november en wordt dan 4 jaar. Maar omdat ze enkel op woensdag naar onze klas komt, vierden we het vandaag.
Céleste versierde haar kroon en koos Félice om haar poster te maken.
We zongen liedjes, dansten op muziek, keken naar een filmpje gekozen door Céleste. Natuurlijk mocht de taart niet ontbreken om de kaarsjes uit te blazen.
Uiteindelijk gingen we allemaal aan tafel zitten om te smullen van de lekkere, zelfgemaakte chocomoussetaart. Dank u wel Céleste voor de traktaat.
Gelukkige verjaardag xxx
Donderdag was een spannende dag. Want na de middag kwam de Sint op bezoek.
We hielden het rustig in de voormiddag door nog een mandala in te kleuren en te spelen in de klas.
Alles stond klaar voor het bezoek van de Sint.
In de namiddag was het dan eindelijk zo ver ... De Sint kwam binnen met 2 pieten. Toch wel spannend hoor! We kregen lekkere koekjes en snoepjes. We konden ons liedje zingen voor de Sint en ons versje opzeggen voor de pieten. Dan nog luisteren wat de Sint ons wou vertellen. We kregen de opdracht om een lied te zingen voor zwarte Piet.
Dan was het helaas al tijd om afscheid te nemen. Want Sint-Maarten moet natuurlijk nog naar de andere klassen op bezoek.
Juist voor de speeltijd hadden we nog even tijd om allemaal samen buiten te zingen en dansen voor de Sint en zwarte Pieten.
Wat leuk ... tot straks Sint, tot bij de stoet.
Als laatste hebben we onze schoen klaar gezet. Iedereen mocht zelf een plaats kiezen om zijn/haar schoen klaar te zetten. Nu maar hopen dat Sint onze klas niet vergeet xxx
SPANNEND. Maandag zullen we ontdekken of hij in onze klas is geweest.
Veel plezier in de stoet. Hopelijk allemaal blije gezichten vrijdag :-)
Thema: Rikki op bezoek bij de Sint (week 2)
Ook deze week werd gestart met een verjaardag :-)
Thema: Rikki op bezoek bij de Sint (week 1)
We starten deze week met een verjaardag. Julien werd zondag 4 jaar. Hieperdepiep Hoera!
Gelukkige verjaardag Julien.
Julien koos voor de kaarten: filmpje kiezen en bekijken; vuurwerk; rondstappen in de klassen en tonen ik ben jarig.
Dank u wel voor de lekkere traktaat. We kregen cakejes en mochten deze nog versieren.
Woensdag was er pedagogische studiedag. Een vrije dag voor de kleuters. Voor de juffen een leerrijke dag. Ik heb alvast enkele nieuwe dingen geleerd, die ik nog zal uitproberen in de klas.
Donderdag zijn we gestart met ons nieuw thema. 'Rikki op bezoek bij de Sint'.
Eerst ontdekten we de verschillende spullen van Sint en zwarte Piet. Ook de nieuwe verrijking in de klas rond ons thema.
Donderdag en vrijdag zijn we gestart met een stoomboot te maken.
Van een eierdoos en enkele rollen maken we de stoomboot van Sint-Maarten.
De eerste stappen hebben we al gedaan. De binnenkant van de doos geschilderd met een zelfgekozen kleur. De buitenkant van de doos versierd door met pandakrijten lijnen en bollen te tekenen. Dan mochten de kleuters een kleur kiezen van speciale verf, namelijk ecoline. Omdat dit gevaarlijke verf is voor vlekken, heb ik die laag geschilderd.
Sommige kleuters hebben ook een rol bekleefd met zwarte stukken papier, voor de schouw van de stoomboot. Volgende week werken we hier aan verder.
We leerden deze week ook de nieuwe woordenschat rond ons thema. Zo kunnen we de spullen van Sint en Piet juist benoemen. Bijvoorbeeld: Mijter, staf, mantel, baard, pietenmuts, pofbroek, paard, schoorsteen, speculaas, pepernoten, ...
Ik vertelde het verhaal 'Rikki helpt Sinterklaas' (Sinterklaas vervangde ik door Sint-Maarten). In het verhaal is het paard van de Sint ziek. Rikki weet gelukkig misschien een oplossing. Zal het Rikki lukken om het paard van de Sint te genezen?
Tijdens de godsdienstlessen hadden we het nu vooral over ZORGEN voor elkaar. Wie zorgt er allemaal voor ons? Familie, vrienden, mama/papa, brandweer, politie, dokter, verpleegster, ...
Ook de Sint zorgt goed voor zijn pieten. Bijvoorbeeld als ze zich pijn hebben gedaan of als ze ziek zijn. Wat doen wij als iemand ziek is? Of als iemand pijn heeft?
Om de week af te sluiten, had ik nog een raadspel.
We zongen telkens eerst het lied: Daar wordt aan de deur geklopt, hard geklopt, zacht geklopt, daar wordt aan de deur geklopt, wie zou het zijn?
Met een beschrijving konden de kleuters dan raden wie achter de deur verstopt zat.
Volgende week werken we verder aan dit thema en zullen we ook de schoen versieren.
Gelukkige verjaardag Julien.
Julien koos voor de kaarten: filmpje kiezen en bekijken; vuurwerk; rondstappen in de klassen en tonen ik ben jarig.
Dank u wel voor de lekkere traktaat. We kregen cakejes en mochten deze nog versieren.
Woensdag was er pedagogische studiedag. Een vrije dag voor de kleuters. Voor de juffen een leerrijke dag. Ik heb alvast enkele nieuwe dingen geleerd, die ik nog zal uitproberen in de klas.
Donderdag zijn we gestart met ons nieuw thema. 'Rikki op bezoek bij de Sint'.
Eerst ontdekten we de verschillende spullen van Sint en zwarte Piet. Ook de nieuwe verrijking in de klas rond ons thema.
Donderdag en vrijdag zijn we gestart met een stoomboot te maken.
Van een eierdoos en enkele rollen maken we de stoomboot van Sint-Maarten.
De eerste stappen hebben we al gedaan. De binnenkant van de doos geschilderd met een zelfgekozen kleur. De buitenkant van de doos versierd door met pandakrijten lijnen en bollen te tekenen. Dan mochten de kleuters een kleur kiezen van speciale verf, namelijk ecoline. Omdat dit gevaarlijke verf is voor vlekken, heb ik die laag geschilderd.
Sommige kleuters hebben ook een rol bekleefd met zwarte stukken papier, voor de schouw van de stoomboot. Volgende week werken we hier aan verder.
We leerden deze week ook de nieuwe woordenschat rond ons thema. Zo kunnen we de spullen van Sint en Piet juist benoemen. Bijvoorbeeld: Mijter, staf, mantel, baard, pietenmuts, pofbroek, paard, schoorsteen, speculaas, pepernoten, ...
Ik vertelde het verhaal 'Rikki helpt Sinterklaas' (Sinterklaas vervangde ik door Sint-Maarten). In het verhaal is het paard van de Sint ziek. Rikki weet gelukkig misschien een oplossing. Zal het Rikki lukken om het paard van de Sint te genezen?
Tijdens de godsdienstlessen hadden we het nu vooral over ZORGEN voor elkaar. Wie zorgt er allemaal voor ons? Familie, vrienden, mama/papa, brandweer, politie, dokter, verpleegster, ...
Ook de Sint zorgt goed voor zijn pieten. Bijvoorbeeld als ze zich pijn hebben gedaan of als ze ziek zijn. Wat doen wij als iemand ziek is? Of als iemand pijn heeft?
Om de week af te sluiten, had ik nog een raadspel.
We zongen telkens eerst het lied: Daar wordt aan de deur geklopt, hard geklopt, zacht geklopt, daar wordt aan de deur geklopt, wie zou het zijn?
Met een beschrijving konden de kleuters dan raden wie achter de deur verstopt zat.
Volgende week werken we verder aan dit thema en zullen we ook de schoen versieren.
Thema: Met Rikki op ontdekkingstocht in het bos (week 3)
De laatste week van ons thema en deze week was het ook week van het bos.
Deze week hebben we nog enkele opdrachten gedaan van onze schatkaart die we kregen van Elise de eekhoorn, de bonte specht en het vliegend hert.
Zo deden we volgende opdrachten:
- Tikkertje boom (een tikspel, waarbij je niet getikt kan worden als je een boom knuffelt)
- Zinken en drijven met bosspullen
- Dierenyoga (godsdienstmomentjes)
- Zoekplaat in het bos
- Een regenboog maken + kleurplaat
- Muziek maken met takken/stokken
- Takken zoeken en rangschikken (groot, klein of dik, dun)
- Met de laarzen door het bos deden we de voorbije weken
- Verrekijker knutselen en op stap gaan deden we ook vorige week
Doordat we alle opdrachten hebben gedaan, konden we het woord vinden. EEKHOORN.
Nu gaan we meedoen met de wedstrijd. Duimen maar zodat we winnen xxx
(we krijgen sowieso een troostprijs)
Deze week was vooral ook observeren wat de kleuters nu allemaal kennen van het thema. Bijvoorbeeld naar woordenschat, naar de kleuren van de herfst, naar het tellen, ...
We maakten deze week ook samen egelpudding.
Eerst keken we wat we daarvoor allemaal nodig hebben van ingrediënten en materialen. Daarna gingen we aan de slag.
Uiteindelijk hebben we allemaal kunnen smullen xxx
Ook hebben we voor het eerst schrijfdans gedaan. We deden dit vorige week al buiten door grootmotorisch te bewegen. We herhaalden dit nog even kort in de klas (zie filmpje), daarna mochten de kleuters hun herfstboom tekenen op papier.
We tekenen terwijl we luisteren naar de muziek. We gebruiken beide armen ter gelijke tijd om de herfstboom te tekenen.
Stam - hoog, laag, hoog, laag, ...
Kruin - krullen tekenen
Vandaag krijgen de kleuters hun werkjes mee naar huis. Ze zijn super trots. Ze deden het allemaal heel goed.
Op naar het volgend thema: Rikki op bezoek bij de Sint.
Prettig weekend
Deze week hebben we nog enkele opdrachten gedaan van onze schatkaart die we kregen van Elise de eekhoorn, de bonte specht en het vliegend hert.
Zo deden we volgende opdrachten:
- Tikkertje boom (een tikspel, waarbij je niet getikt kan worden als je een boom knuffelt)
- Zinken en drijven met bosspullen
- Dierenyoga (godsdienstmomentjes)
- Zoekplaat in het bos
- Een regenboog maken + kleurplaat
- Muziek maken met takken/stokken
- Takken zoeken en rangschikken (groot, klein of dik, dun)
- Met de laarzen door het bos deden we de voorbije weken
- Verrekijker knutselen en op stap gaan deden we ook vorige week
Doordat we alle opdrachten hebben gedaan, konden we het woord vinden. EEKHOORN.
Nu gaan we meedoen met de wedstrijd. Duimen maar zodat we winnen xxx
(we krijgen sowieso een troostprijs)
Deze week was vooral ook observeren wat de kleuters nu allemaal kennen van het thema. Bijvoorbeeld naar woordenschat, naar de kleuren van de herfst, naar het tellen, ...
We maakten deze week ook samen egelpudding.
Eerst keken we wat we daarvoor allemaal nodig hebben van ingrediënten en materialen. Daarna gingen we aan de slag.
Uiteindelijk hebben we allemaal kunnen smullen xxx
Ook hebben we voor het eerst schrijfdans gedaan. We deden dit vorige week al buiten door grootmotorisch te bewegen. We herhaalden dit nog even kort in de klas (zie filmpje), daarna mochten de kleuters hun herfstboom tekenen op papier.
We tekenen terwijl we luisteren naar de muziek. We gebruiken beide armen ter gelijke tijd om de herfstboom te tekenen.
Stam - hoog, laag, hoog, laag, ...
Kruin - krullen tekenen
Vandaag krijgen de kleuters hun werkjes mee naar huis. Ze zijn super trots. Ze deden het allemaal heel goed.
Op naar het volgend thema: Rikki op bezoek bij de Sint.
Prettig weekend
|
|
Thema: Met Rikki op ontdekkingstocht in het bos (week 2)
We zijn deze nieuwe week gestart met verjaardag vieren, niet 1 verjaardag maar 2. Want Fenna en Lias zijn 4 jaar geworden.
Hiep, hiep, hiep, HOERA!
Lias koos voor de kaarten - Bellen blazen; naar alle klassen gaan om te tonen ik ben jarig; vuurwerk.
Fenna koos voor de kaarten - schminken (in een poes); roepen 'ik ben jarig'; filmpje kijken.
Gelukkig verjaardag Fenna en Lias
Dank u wel voor de lekkere traktaat.
Woensdag hebben we dan een cadeau gemaakt voor de geboorte van de broer van Vic. Vic mocht iemand kiezen waarmee hij stempelde op het grote doek.
Daarna gingen we allemaal aan de slag om een fopspeen te versieren. Die zullen we dan in de boom hangen.
We hadden ook nog tijd om een eerste schrijfdans te oefenen in de lucht. We maakten met onze armen een boom. Volgende week herhalen we dit.
Donderdag vertelde ik een verhaal van Rikki. Rikki en de eekhoorn. Rikki gaat op stap in het bos. Hij ziet verschillende bosdieren en is op zoek naar kastanjes. Maar dan ziet Rikki iets anders op de grond liggen. Het is een eekhoorn, hij is aan het slapen. Maar hij heeft het zo koud. Rikki roept Anni erbij. Zij denkt dat de eekhoorn ziek is of een pootje heeft gebroken. Ze brengen de eekhoorn naar mama. Maar dan horen ze dat de eekhoorn dood is. Hij was al oud, dat zie je aan de grijze snorharen. Als papa thuis komt, begraven ze de eekhoorn.
Vandaag hebben we ook onze verrekijker afgewerkt, nog wat extra versierd. Zo kunnen we na de middag op stap in de tuin en het Brennerpark.
We oefenen ook elke dag ons lied 'In het bos'
Na de middag deden we onze laarzen aan, namen onze verrekijker en gingen op stap. Wat zie je allemaal in de tuin van onze school met de verrekijker? Kunnen we dieren zien? Zijn er nieuwe dingen die we nog niet hadden gezien?
Zo stapten we verder naar het park. Daar zagen we bladeren in alle kleuren waarover we leren.
Maar ook veel insecten en grote paddenstoelen.
In de godsdienstles gingen we op stap in het bos (bewegingsspel). Eerst mochten we nog een dutje doen, daarna werden we wakker, deden onze kleren aan, poetsten onze tanden, haren kammen, ontbijt eten. We gingen op stap. We horen de wind, die deden we na, we horen en zien dieren. We deden hun houdingen na. We groeten het bos (yoga) en uiteindelijk hoorden we een kort verhaal.
Vrijdag was dan de grote dag.
Joepie naar de palingbeek xxx
Hiep, hiep, hiep, HOERA!
Lias koos voor de kaarten - Bellen blazen; naar alle klassen gaan om te tonen ik ben jarig; vuurwerk.
Fenna koos voor de kaarten - schminken (in een poes); roepen 'ik ben jarig'; filmpje kijken.
Gelukkig verjaardag Fenna en Lias
Dank u wel voor de lekkere traktaat.
Woensdag hebben we dan een cadeau gemaakt voor de geboorte van de broer van Vic. Vic mocht iemand kiezen waarmee hij stempelde op het grote doek.
Daarna gingen we allemaal aan de slag om een fopspeen te versieren. Die zullen we dan in de boom hangen.
We hadden ook nog tijd om een eerste schrijfdans te oefenen in de lucht. We maakten met onze armen een boom. Volgende week herhalen we dit.
Donderdag vertelde ik een verhaal van Rikki. Rikki en de eekhoorn. Rikki gaat op stap in het bos. Hij ziet verschillende bosdieren en is op zoek naar kastanjes. Maar dan ziet Rikki iets anders op de grond liggen. Het is een eekhoorn, hij is aan het slapen. Maar hij heeft het zo koud. Rikki roept Anni erbij. Zij denkt dat de eekhoorn ziek is of een pootje heeft gebroken. Ze brengen de eekhoorn naar mama. Maar dan horen ze dat de eekhoorn dood is. Hij was al oud, dat zie je aan de grijze snorharen. Als papa thuis komt, begraven ze de eekhoorn.
Vandaag hebben we ook onze verrekijker afgewerkt, nog wat extra versierd. Zo kunnen we na de middag op stap in de tuin en het Brennerpark.
We oefenen ook elke dag ons lied 'In het bos'
Na de middag deden we onze laarzen aan, namen onze verrekijker en gingen op stap. Wat zie je allemaal in de tuin van onze school met de verrekijker? Kunnen we dieren zien? Zijn er nieuwe dingen die we nog niet hadden gezien?
Zo stapten we verder naar het park. Daar zagen we bladeren in alle kleuren waarover we leren.
Maar ook veel insecten en grote paddenstoelen.
In de godsdienstles gingen we op stap in het bos (bewegingsspel). Eerst mochten we nog een dutje doen, daarna werden we wakker, deden onze kleren aan, poetsten onze tanden, haren kammen, ontbijt eten. We gingen op stap. We horen de wind, die deden we na, we horen en zien dieren. We deden hun houdingen na. We groeten het bos (yoga) en uiteindelijk hoorden we een kort verhaal.
Vrijdag was dan de grote dag.
Joepie naar de palingbeek xxx
Op uitstap naar het bos in de palingbeek
Vandaag zijn we naar de palingbeek geweest. Op bezoek in het bos.
Iedereen werd verdeeld over de auto's en toen konden we vertrekken. Het is toch nog even rijden naar de palingbeek, maar dat was toch niet zo erg. De kleuters hadden nog zoveel te vertellen, ze waren zo uitgelaten, vol spanning ...
Aangekomen in de palingbeek was het eerst tijd om fruit te eten en te plassen.
Tassen aan de kant en de grote zak nemen om te vertrekken.
We stapten niet zomaar in de bos, want we maakten kennis met Rhea het reeënkalfje. Ze was geschrokken van een hond die niet aan de leiband liep en was gevlucht. Helaas vindt Rhea haar mama nu niet meer terug. Ze vraagt of wij kunnen helpen. We moeten op zoek naar het spoor van haar mama. Onderweg kwamen we tal van dieren tegen. (Een vos, een salamander, een uil, een egel, een vlinder, een eekhoorn, ...) Telkens we een dier vonden kregen we een stuk verhaal te horen en maakten we kennis met het bosdier. We kregen telkens een tip om verder op zoek te gaan naar de mama van Rhea.
Er waren ook doe-opdrachten bij zoals: fladderen als een vlinder, snel renner zoals Rhea, het nest van de arend verder afwerken, een gewei maken met takken, ...
Terwijl we aan het wandelen waren konden we genieten van de natuur en alles wat we in het bos kunnen vinden. Zo vonden de kleuters bladeren, takken, eikels, okkernoten, maar ook diertjes zoals een lieveheersbeestje, een slak, een kikker, ...
Joepie!! Uiteindelijk hebben we de mama van Rhea gevonden. Wat waren we blij. Onze missie was geslaagd.
Tijd om te picknicken. Onder de tent konden we aan de picknickbanken eten.
Even tijd om wat te spelen op het gras tussen de bomen.
Daarna gingen we terug op pad. Want er moest nog een ander mysterie opgelost worden. Kip Kato was haar eieren kwijt. Iemand had die opgegeten, maar wie?
We kregen 5 vragen:
* Wie was er om 21u wakker?
* Wie kan door het gat in de omheining?
* Bij wie staat er eieren op het menu?
* Wie legt zo'n drol?
* Wie heeft zo'n spoorafdruk?
En ja, de egel was telkens omcirkeld. Dus de egel was de dader ...
We hadden nog even de tijd om naar de dieren te kijken op de milieuboerderij. Zo maakten we kennis met kippen, pauwen, geiten, een varken, konijnen, een paard en ezels.
Wat gaat de tijd toch snel!! Het was al tijd om terug naar school te gaan.
Op school aangekomen hadden we nog tijd om ons koekje op te eten en water te drinken.
Een geslaagde leeruitstap naar het bos.
Iedereen werd verdeeld over de auto's en toen konden we vertrekken. Het is toch nog even rijden naar de palingbeek, maar dat was toch niet zo erg. De kleuters hadden nog zoveel te vertellen, ze waren zo uitgelaten, vol spanning ...
Aangekomen in de palingbeek was het eerst tijd om fruit te eten en te plassen.
Tassen aan de kant en de grote zak nemen om te vertrekken.
We stapten niet zomaar in de bos, want we maakten kennis met Rhea het reeënkalfje. Ze was geschrokken van een hond die niet aan de leiband liep en was gevlucht. Helaas vindt Rhea haar mama nu niet meer terug. Ze vraagt of wij kunnen helpen. We moeten op zoek naar het spoor van haar mama. Onderweg kwamen we tal van dieren tegen. (Een vos, een salamander, een uil, een egel, een vlinder, een eekhoorn, ...) Telkens we een dier vonden kregen we een stuk verhaal te horen en maakten we kennis met het bosdier. We kregen telkens een tip om verder op zoek te gaan naar de mama van Rhea.
Er waren ook doe-opdrachten bij zoals: fladderen als een vlinder, snel renner zoals Rhea, het nest van de arend verder afwerken, een gewei maken met takken, ...
Terwijl we aan het wandelen waren konden we genieten van de natuur en alles wat we in het bos kunnen vinden. Zo vonden de kleuters bladeren, takken, eikels, okkernoten, maar ook diertjes zoals een lieveheersbeestje, een slak, een kikker, ...
Joepie!! Uiteindelijk hebben we de mama van Rhea gevonden. Wat waren we blij. Onze missie was geslaagd.
Tijd om te picknicken. Onder de tent konden we aan de picknickbanken eten.
Even tijd om wat te spelen op het gras tussen de bomen.
Daarna gingen we terug op pad. Want er moest nog een ander mysterie opgelost worden. Kip Kato was haar eieren kwijt. Iemand had die opgegeten, maar wie?
We kregen 5 vragen:
* Wie was er om 21u wakker?
* Wie kan door het gat in de omheining?
* Bij wie staat er eieren op het menu?
* Wie legt zo'n drol?
* Wie heeft zo'n spoorafdruk?
En ja, de egel was telkens omcirkeld. Dus de egel was de dader ...
We hadden nog even de tijd om naar de dieren te kijken op de milieuboerderij. Zo maakten we kennis met kippen, pauwen, geiten, een varken, konijnen, een paard en ezels.
Wat gaat de tijd toch snel!! Het was al tijd om terug naar school te gaan.
Op school aangekomen hadden we nog tijd om ons koekje op te eten en water te drinken.
Een geslaagde leeruitstap naar het bos.
Hieronder nog de foto's van de mama van Emile. Dank u wel om mee te gaan als extra begeleider.
Vic is grote broer geworden xxx
Zaterdag 1 oktober 2022 is Vic grote broer geworden. Het is een broer geworden en hij kreeg de naam Cas.
Welkom kleine, lieve Cas.
Proficiat aan mama Kathy, papa Lieven en grote broer Vic.
Met de klas maakten we een boom met fopspenen om Cas welkom te heten.
Welkom kleine, lieve Cas.
Proficiat aan mama Kathy, papa Lieven en grote broer Vic.
Met de klas maakten we een boom met fopspenen om Cas welkom te heten.
Thema: Met Rikki op ontdekkingstocht in het bos (week 1)
De week zijn we begonnen met regen en zonneschijn. Wat kun je dan soms zien? Een regenboog. We zijn naar buiten getrokken op zoek naar een regenboog en ja hoor, we hadden er één gevonden.
Ons thema is gestart met een woordspin. Wat kennen we al van het bos, wat weten we al, wat kunnen we al benoemen, enzovoort.
Ik was ook al in het weekend naar het bos geweest om enkele materialen te verzamelen. We bekeken alles en vertelden dan over de spullen.
Maar er lag ook een brief in onze klas. Van Elise de speelse eekhoorn, Hubert het vliegend hert en Bo de bonte specht. Zei vertelden over het bos waar zij wonen en wat je daar allemaal kan zien en doen. Ze gaven ons een schatkaart met enkele opdrachten erop. Als we alles hebben gedaan, vinden we het juiste woord om mee te doen met de wedstrijd.
We zijn alvast gestart met een eerste opdracht. Een verrekijker maken om dan op speurtocht te gaan. De kleuters kregen een keukenrol die ze mochten schilderen. Ik zal ze dan in 2 knippen en aan elkaar lijmen. Dan mogen de kleuters hun verrekijker nog versieren.
We gaan dan met onze verrekijker op speurtocht in het park. Spannend.
Tijdens het godsdienstmoment gingen we op stap in de tuin van onze school. Daarvoor mochten de kleuters hun laarzen aan doen. Wat leuk.
We keken goed om ons heen. Wat zie je dan allemaal van de natuur? Kun je dingen voelen, horen, zien, ruiken, proeven??
Hoe ziet een boom eruit? (Die geeft wortels, een stam, takken, bladeren, ...)
Zijn wij even sterk als een boom? Kunnen we die omver duwen?
Als laatste mochten we met de boom knuffelen.
Woensdag leerden we sorteren. Er zijn zoveel materialen uit het bos in onze klas. Maar ze zitten allemaal door elkaar in de bak. We leerden op verschillende manieren sorteren. Zo kunnen de noten bij elkaar, maar ook per soort. (Eikels, okkernoten en kastanjes).
We herhalen in dit thema heel veel de kleuren: geel, bruin, rood en oranje.
Daarna mochten we zelf aan de slag om een herfstboom te maken. Op ons blad staat een boom, maar zonder bladeren. Aan de kleuters om die erop te stempelen met de herfstkleuren.
Donderdag was er eentje jarig in onze klas.
Hiep, hiep, hiep, want Vic was jarig. Vic is 4 jaar geworden. Een dikke proficiat.
Vic koos de kaarten: bellen blazen, vuurwerk en in een stoet naar alle klassen gaan om te tonen ik ben jarig.
Op het einde was er feest met appelcake en een sapje.
Dank u wel Vic voor de lekkere traktaat.
Donderdag was het ook weer tijd voor onze buitenbakken. Deze keer konden de kleuters 2 andere bakken uitproberen. De juffen waren er om te helpen, nieuwe impulsen te geven, te helpen meespelen, ...
De kleuters genieten van het buiten zijn, samen zijn met alle kleuters van de school en eens dingen te doen die niet altijd in de klas kunnen.
Volgende keer is op donderdag 13 oktober.
Vrijdag vertelde ik eerst een verhaal aan de kleuters. Met opa naar het bos uit doremini. In het bos zien opa, Wies en Nore een geluksteen. Nore gaat meteen aan de slag om ook een geluksteen te maken.
Dat deden wij ook.
Met speciale stiften (waar er verf in zit) mochten de kleuters tekeningen maken op hun geluksteen.
Tijdens het godsdienst moment ging het vooral rond zuivere lucht. Als je binnen ademt is dat helemaal anders dan buiten.
Hoe adem je goed in en uit? Welke oefeningen kun je daarvoor doen?
De kleuters mochten op hun rug gaan liggen om op een goede manier in en uit te ademen. Daarna mochten ze proberen blaadjes te laten vliegen.
Om de week af te sluiten, speelden we een voelspel. In de zak zat er een iets verstopt uit het bos. Aan de kleuters om te raden wat door goed te voelen.
Volgende week werken we verder en gaan we ook op uitstap. De kleuters kijken er naar uit.
Prettig weekend xxx
Ons thema is gestart met een woordspin. Wat kennen we al van het bos, wat weten we al, wat kunnen we al benoemen, enzovoort.
Ik was ook al in het weekend naar het bos geweest om enkele materialen te verzamelen. We bekeken alles en vertelden dan over de spullen.
Maar er lag ook een brief in onze klas. Van Elise de speelse eekhoorn, Hubert het vliegend hert en Bo de bonte specht. Zei vertelden over het bos waar zij wonen en wat je daar allemaal kan zien en doen. Ze gaven ons een schatkaart met enkele opdrachten erop. Als we alles hebben gedaan, vinden we het juiste woord om mee te doen met de wedstrijd.
We zijn alvast gestart met een eerste opdracht. Een verrekijker maken om dan op speurtocht te gaan. De kleuters kregen een keukenrol die ze mochten schilderen. Ik zal ze dan in 2 knippen en aan elkaar lijmen. Dan mogen de kleuters hun verrekijker nog versieren.
We gaan dan met onze verrekijker op speurtocht in het park. Spannend.
Tijdens het godsdienstmoment gingen we op stap in de tuin van onze school. Daarvoor mochten de kleuters hun laarzen aan doen. Wat leuk.
We keken goed om ons heen. Wat zie je dan allemaal van de natuur? Kun je dingen voelen, horen, zien, ruiken, proeven??
Hoe ziet een boom eruit? (Die geeft wortels, een stam, takken, bladeren, ...)
Zijn wij even sterk als een boom? Kunnen we die omver duwen?
Als laatste mochten we met de boom knuffelen.
Woensdag leerden we sorteren. Er zijn zoveel materialen uit het bos in onze klas. Maar ze zitten allemaal door elkaar in de bak. We leerden op verschillende manieren sorteren. Zo kunnen de noten bij elkaar, maar ook per soort. (Eikels, okkernoten en kastanjes).
We herhalen in dit thema heel veel de kleuren: geel, bruin, rood en oranje.
Daarna mochten we zelf aan de slag om een herfstboom te maken. Op ons blad staat een boom, maar zonder bladeren. Aan de kleuters om die erop te stempelen met de herfstkleuren.
Donderdag was er eentje jarig in onze klas.
Hiep, hiep, hiep, want Vic was jarig. Vic is 4 jaar geworden. Een dikke proficiat.
Vic koos de kaarten: bellen blazen, vuurwerk en in een stoet naar alle klassen gaan om te tonen ik ben jarig.
Op het einde was er feest met appelcake en een sapje.
Dank u wel Vic voor de lekkere traktaat.
Donderdag was het ook weer tijd voor onze buitenbakken. Deze keer konden de kleuters 2 andere bakken uitproberen. De juffen waren er om te helpen, nieuwe impulsen te geven, te helpen meespelen, ...
De kleuters genieten van het buiten zijn, samen zijn met alle kleuters van de school en eens dingen te doen die niet altijd in de klas kunnen.
Volgende keer is op donderdag 13 oktober.
Vrijdag vertelde ik eerst een verhaal aan de kleuters. Met opa naar het bos uit doremini. In het bos zien opa, Wies en Nore een geluksteen. Nore gaat meteen aan de slag om ook een geluksteen te maken.
Dat deden wij ook.
Met speciale stiften (waar er verf in zit) mochten de kleuters tekeningen maken op hun geluksteen.
Tijdens het godsdienst moment ging het vooral rond zuivere lucht. Als je binnen ademt is dat helemaal anders dan buiten.
Hoe adem je goed in en uit? Welke oefeningen kun je daarvoor doen?
De kleuters mochten op hun rug gaan liggen om op een goede manier in en uit te ademen. Daarna mochten ze proberen blaadjes te laten vliegen.
Om de week af te sluiten, speelden we een voelspel. In de zak zat er een iets verstopt uit het bos. Aan de kleuters om te raden wat door goed te voelen.
Volgende week werken we verder en gaan we ook op uitstap. De kleuters kijken er naar uit.
Prettig weekend xxx
Thema: Welkom bij Rikki in de klas (week3)
Ons eerste thema van dit schooljaar is voorbij. Volgende week starten we met een nieuw thema - Naar het bos.
Dinsdag was het de verjaardag van Gust. Gust was ons feestvarken en mocht dus kiezen hoe de dag ging verlopen. Naast de kaarten voor iedereen koos Gust voor: bellen blazen, roepen door de deur 'ik ben jarig' en schminken.
Gust wou graag in een stier geschminkt worden.
Opnieuw werden de hoeken verrijkt met materialen rond jarig zijn. Gust werkte zijn kroon af en maakte een poster met Samson en Marie erop.
In de namiddag was er dan het feest. We zaten aan de lange tafel en konden smullen van de zelfgemaakte pannenkoeken met suiker of aardbeienconfituur.
Mmmm lekker, dank u Gust voor de traktaat xxx
Deze week heb ik vooral gelet op de pengreep en bijgestuurd waar nodig. Dit is nu al heel belangrijk naar het eerste leerjaar toe.
Muzische: een vlaggenslinger maken voor Rikki op papier deze keer met stickers. Een kleurplaat kleuren, daarna knippen op de lijnen en de puzzel opnieuw maken.
We hebben ook verder gewerkt aan ons vriendenboek. Nu is hij bijna helemaal klaar om dan naar de boekenhoek te gaan.
Nederlands: tijdens het onthaal is de vertelronde erbij gekomen. Kleuter van de dag mag rollen met de dobbelsteen, tellen hoeveel stippen erop staan. Nu weten we hoeveel vriendjes nu mogen vertellen. De kleuter van de dag mag beginnen, daarna kiest hij/zij van alle vriendjes wie nu mag vertellen naargelang het aantal stippen. We leren luisteren naar elkaar, vragen stellen, zelf vertellen over ervaringen, gevoelens, ...
Wero: we deden een zoekspel op school. De kleuters kregen allemaal een kaart van een voorwerp dat ze moesten zoeken. Hadden ze het gevonden, mochten ze op de foto.
Donderdag zijn we op stap geweest. Nu kennen we onze klas en onze school al goed. We mochten overal op verkenning gaan. Maar wat is er allemaal rond onze school? Wat zien we allemaal? Waar kunnen we naartoe? Waar is het veilig en waar niet? (verkeer), enzovoort. Onderweg zagen we de kerk met het kerkhof, de Bollaerd, kapsters, cafés en restaurants, veel huizen, een apotheek, een winkel, fietsen Jens, de slager, de markt, een parking en als laatste het park dicht bij onze school.
Wiskunde: verder gewerkt aan het tellen en een dobbelspel aangeleerd.
Godsdienst: Bijbelverhaal 'Jezus en de vissers' kwam deze week aanbod. Jezus die op stap gaat met de vissers en daarna met 12 vrienden blijft verder stappen. Ook wij in de klas moeten verder op weg dit schooljaar. We sloten dit thema af met een lied en een gebed.
Volgende week dinsdag starten we dus met ons thema: Met Rikki op ontdekkingstocht in het bos.
Dinsdag was het de verjaardag van Gust. Gust was ons feestvarken en mocht dus kiezen hoe de dag ging verlopen. Naast de kaarten voor iedereen koos Gust voor: bellen blazen, roepen door de deur 'ik ben jarig' en schminken.
Gust wou graag in een stier geschminkt worden.
Opnieuw werden de hoeken verrijkt met materialen rond jarig zijn. Gust werkte zijn kroon af en maakte een poster met Samson en Marie erop.
In de namiddag was er dan het feest. We zaten aan de lange tafel en konden smullen van de zelfgemaakte pannenkoeken met suiker of aardbeienconfituur.
Mmmm lekker, dank u Gust voor de traktaat xxx
Deze week heb ik vooral gelet op de pengreep en bijgestuurd waar nodig. Dit is nu al heel belangrijk naar het eerste leerjaar toe.
Muzische: een vlaggenslinger maken voor Rikki op papier deze keer met stickers. Een kleurplaat kleuren, daarna knippen op de lijnen en de puzzel opnieuw maken.
We hebben ook verder gewerkt aan ons vriendenboek. Nu is hij bijna helemaal klaar om dan naar de boekenhoek te gaan.
Nederlands: tijdens het onthaal is de vertelronde erbij gekomen. Kleuter van de dag mag rollen met de dobbelsteen, tellen hoeveel stippen erop staan. Nu weten we hoeveel vriendjes nu mogen vertellen. De kleuter van de dag mag beginnen, daarna kiest hij/zij van alle vriendjes wie nu mag vertellen naargelang het aantal stippen. We leren luisteren naar elkaar, vragen stellen, zelf vertellen over ervaringen, gevoelens, ...
Wero: we deden een zoekspel op school. De kleuters kregen allemaal een kaart van een voorwerp dat ze moesten zoeken. Hadden ze het gevonden, mochten ze op de foto.
Donderdag zijn we op stap geweest. Nu kennen we onze klas en onze school al goed. We mochten overal op verkenning gaan. Maar wat is er allemaal rond onze school? Wat zien we allemaal? Waar kunnen we naartoe? Waar is het veilig en waar niet? (verkeer), enzovoort. Onderweg zagen we de kerk met het kerkhof, de Bollaerd, kapsters, cafés en restaurants, veel huizen, een apotheek, een winkel, fietsen Jens, de slager, de markt, een parking en als laatste het park dicht bij onze school.
Wiskunde: verder gewerkt aan het tellen en een dobbelspel aangeleerd.
Godsdienst: Bijbelverhaal 'Jezus en de vissers' kwam deze week aanbod. Jezus die op stap gaat met de vissers en daarna met 12 vrienden blijft verder stappen. Ook wij in de klas moeten verder op weg dit schooljaar. We sloten dit thema af met een lied en een gebed.
Volgende week dinsdag starten we dus met ons thema: Met Rikki op ontdekkingstocht in het bos.
|
|
|
Thema: Welkom bij Rikki in de klas (week2)
De tweede volle week is voorbij. Deze week kwam Félice voor het eerst naar onze klas. Félice zal net zoals Céleste elke woensdag naar onze klas komen. Welkom Félice.
Deze week hadden we ook onze eerste jarige in de klas :-)
Flin was ons feestvarken die mocht kiezen hoe de dag ging verlopen. Zo zijn er een aantal vast kaarten (dansen, zingen, kaarsen uitblazen, ballon kiezen, ...), maar elke jarige mag ook zelf 3 kaarten kiezen. Flin koos voor bellen blazen, spel spelen en rond gaan in de kleuterklassen om te tonen ik ben jarig.
De hoeken werden voor het eerst verrijkt met de verjaardagsspullen. Flin mocht zijn kroon verder versieren, een verjaardagskaart kiezen, een poster maken samen met een vriendje, en nog zoveel meer.
Op het einde was er dan een groot feest. Ik had alle tafels in een lange rij gezet zodat we samen konden genieten van de lekkere traktaat.
Dank u wel Flin voor de pannenkoeken en de kinderchampagne xxx
Donderdag werkten we voor het eerst aan onze buitenbakken. Buitenbakken?
Om de 2 weken komen we met alle kleuters samen om een namiddag buiten te spelen. De kleuters worden dan verdeeld in 8 groepen met de verschillende leeftijden door elkaar.
Dan gaan ze aan de slag met hun groepje. Ze leren samen werken, elkaar helpen, problemen oplossen, leiding geven, hulp aanbieden, en nog zoveel meer.
Per buitenbak is er dan nog een doel waar we willen aan werken. Deze week was dit:
- Een speurneuzentocht in school. De kleuters kregen een fiche met foto's erop. Die mochten ze dan gaan zoeken in onze school.
- Een waterbak om te experimenteren en te leren over drijven en zinken.
- Een krijtbord voor de groot motorische ontwikkeling en met fiches om stap voor stap iets te leren tekenen.
- Het bewegingsparcours voor hun evenwicht, klimmen en klauteren. Ze konden het moeilijker maken door een pittenzak mee te nemen of op hun hoofd te leggen.
- De boerderij om er juist mee te leren spelen en rollenspel te oefenen.
- Duplo en grote blokken om te leren bouwen en bouwkaarten te volgen.
- Stokmannetjes om met stokjes en doppen mannetjes te leren maken volgens een bouwkaart.
- Schaduw tekenen op de grond met krijt.
Het poppenhuis kreeg een nieuwe plaats. Zo konden we een ontdekhoek maken rond ons thema. Daar staat de domino in thema; het spel ik heb, wie heeft; knijpkaarten en een tel oefening.
Muzische: verder werken aan de verjaardagskalender zodat deze dan kan uitgehangen worden in de klas; Verder werken aan onze vriendenboek; vrij tekenen.
Verder oefenen aan ons lied zodat juf het eens kon filmen voor de info-avond.
Taal: verder werken aan ons woordenschat in thema. Spel: ik heb, wie heeft? Dit is zoals een domino, alleen gebruiken wij hier veel woordenschat. De kleuter kijkt naar zijn kaart en zegt ik heb een (potlood), wie heeft een (boekentas). De andere kleuters kijken naar hun kaarten en reageren. Dan pas leggen we de kaarten op de grond en zo gaan we verder.
Digitaal verhaal "Musti gaat naar school".
Wiskunde: een patroon maken en vlaggen. Rikki is jarig en we willen een vlaggenslinger maken. De kleuren moeten wel juist liggen. Bijvoorbeeld rood, geel, rood, geel, ... Elke kleuter mocht dit apart komen maken voor Rikki.
Wero: de verjaardagsspullen leren kennen en benoemen. Onze nieuwe ontdekhoek in de klas.
Volgende week werken we dit thema af.
Prettig weekend xxx
Deze week hadden we ook onze eerste jarige in de klas :-)
Flin was ons feestvarken die mocht kiezen hoe de dag ging verlopen. Zo zijn er een aantal vast kaarten (dansen, zingen, kaarsen uitblazen, ballon kiezen, ...), maar elke jarige mag ook zelf 3 kaarten kiezen. Flin koos voor bellen blazen, spel spelen en rond gaan in de kleuterklassen om te tonen ik ben jarig.
De hoeken werden voor het eerst verrijkt met de verjaardagsspullen. Flin mocht zijn kroon verder versieren, een verjaardagskaart kiezen, een poster maken samen met een vriendje, en nog zoveel meer.
Op het einde was er dan een groot feest. Ik had alle tafels in een lange rij gezet zodat we samen konden genieten van de lekkere traktaat.
Dank u wel Flin voor de pannenkoeken en de kinderchampagne xxx
Donderdag werkten we voor het eerst aan onze buitenbakken. Buitenbakken?
Om de 2 weken komen we met alle kleuters samen om een namiddag buiten te spelen. De kleuters worden dan verdeeld in 8 groepen met de verschillende leeftijden door elkaar.
Dan gaan ze aan de slag met hun groepje. Ze leren samen werken, elkaar helpen, problemen oplossen, leiding geven, hulp aanbieden, en nog zoveel meer.
Per buitenbak is er dan nog een doel waar we willen aan werken. Deze week was dit:
- Een speurneuzentocht in school. De kleuters kregen een fiche met foto's erop. Die mochten ze dan gaan zoeken in onze school.
- Een waterbak om te experimenteren en te leren over drijven en zinken.
- Een krijtbord voor de groot motorische ontwikkeling en met fiches om stap voor stap iets te leren tekenen.
- Het bewegingsparcours voor hun evenwicht, klimmen en klauteren. Ze konden het moeilijker maken door een pittenzak mee te nemen of op hun hoofd te leggen.
- De boerderij om er juist mee te leren spelen en rollenspel te oefenen.
- Duplo en grote blokken om te leren bouwen en bouwkaarten te volgen.
- Stokmannetjes om met stokjes en doppen mannetjes te leren maken volgens een bouwkaart.
- Schaduw tekenen op de grond met krijt.
Het poppenhuis kreeg een nieuwe plaats. Zo konden we een ontdekhoek maken rond ons thema. Daar staat de domino in thema; het spel ik heb, wie heeft; knijpkaarten en een tel oefening.
Muzische: verder werken aan de verjaardagskalender zodat deze dan kan uitgehangen worden in de klas; Verder werken aan onze vriendenboek; vrij tekenen.
Verder oefenen aan ons lied zodat juf het eens kon filmen voor de info-avond.
Taal: verder werken aan ons woordenschat in thema. Spel: ik heb, wie heeft? Dit is zoals een domino, alleen gebruiken wij hier veel woordenschat. De kleuter kijkt naar zijn kaart en zegt ik heb een (potlood), wie heeft een (boekentas). De andere kleuters kijken naar hun kaarten en reageren. Dan pas leggen we de kaarten op de grond en zo gaan we verder.
Digitaal verhaal "Musti gaat naar school".
Wiskunde: een patroon maken en vlaggen. Rikki is jarig en we willen een vlaggenslinger maken. De kleuren moeten wel juist liggen. Bijvoorbeeld rood, geel, rood, geel, ... Elke kleuter mocht dit apart komen maken voor Rikki.
Wero: de verjaardagsspullen leren kennen en benoemen. Onze nieuwe ontdekhoek in de klas.
Volgende week werken we dit thema af.
Prettig weekend xxx
Buitenbakken ...
Op donderdag 15 september, was het even spannend, zowel voor de kleuters als voor de juffen. Deze namiddag hebben we iets nieuws uitgetest: de buitenbakken. Buitenbakken? Wat zeggen jullie nu?
Wel dat zijn allemaal bakken die wij vullen met activiteiten, vb.: krijtbord om te leren tekenen in het groot met voorbeeldfiches, de grote blokken om te leren samen bouwen, waterbak om te experimenteren met vol en leeg, maar ook met zinken en drijven en nog zoveel meer.
Met de buitenbakken werken we klasdoorbrekend. We maken telkens 8 groepjes waarin zowel kleuters uit het 3de kleuter, 2de kleuter, 1ste kleuters als peuters zitten. Zo leren ze iedereen beter kennen, maar leren ze ook samenwerken, initiatief nemen, zorgen voor elkaar, leidinggeven, en nog zoveel meer. De juffen zijn er natuurlijk om te helpen waar nodig, nieuwe opdrachten te geven, te helpen meespelen, problemen oplossen, enzovoort. Voorlopig doen we dit om de 2 weken op donderdag. Van de middag tot aan de speeltijd om hopelijk later op het schooljaar te kunnen uitbreiden.
De kleuters hebben deze namiddag genoten van de activiteiten buiten.
Wel dat zijn allemaal bakken die wij vullen met activiteiten, vb.: krijtbord om te leren tekenen in het groot met voorbeeldfiches, de grote blokken om te leren samen bouwen, waterbak om te experimenteren met vol en leeg, maar ook met zinken en drijven en nog zoveel meer.
Met de buitenbakken werken we klasdoorbrekend. We maken telkens 8 groepjes waarin zowel kleuters uit het 3de kleuter, 2de kleuter, 1ste kleuters als peuters zitten. Zo leren ze iedereen beter kennen, maar leren ze ook samenwerken, initiatief nemen, zorgen voor elkaar, leidinggeven, en nog zoveel meer. De juffen zijn er natuurlijk om te helpen waar nodig, nieuwe opdrachten te geven, te helpen meespelen, problemen oplossen, enzovoort. Voorlopig doen we dit om de 2 weken op donderdag. Van de middag tot aan de speeltijd om hopelijk later op het schooljaar te kunnen uitbreiden.
De kleuters hebben deze namiddag genoten van de activiteiten buiten.
Thema: Welkom bij Rikki in de klas (week1)
Deze week was het vooral nog wennen aan de nieuwe klas, nieuwe juf, nieuwe afspraken, nieuwe materialen, ...
Maandag mochten we voor de eerste keer naar juf Wendy. Spannend. De kleuters vonden het fijn om samen met het derde kleuter activiteiten te doen en de klas van juf Wendy te ontdekken.
Een beschrijving van wat we allemaal deden deze week in de klas:
Muzische: stophand stempelen, basis van onze kroon stempelen, starten met de verjaardagskalender te maken, Rikki en ik (Rikki juist kleuren en jezelf ernaast tekenen).
We oefenden verder ons lied in: Welkom iedereen. Dit lied zullen we dan ook elke ochtend zingen tijdens het onthaal.
Gosdienst - Vrienden gezocht voor een spannende tocht. We keken eerst wat er allemaal in de boekentas zat die uit de sterretjesbox kwam. Welke verhalen passen daarbij? Kennen de kleuters de spullen? Hebben ze dit al eens gebruikt? Waarvoor dient het? enzovoort. Allemaal spullen die we doorheen het schooljaar nodig zullen hebben.
Daarna gingen we op tocht in onze school. Wat is er allemaal op school? Wat kennen we al en wat nog niet? Hoe zien de klassen eruit? Allemaal hetzelfde of toch anders? Zo mochten de kleuters voor het eerst de trap op in de gang om eens te kijken naar de klassen van de grote kinderen.
We zijn ook gestart met een klasboek. Hierin zullen de kleuters dan zien rond welk thema we werken en gewerkt hebben, welke woordenschat we leerden, welke activiteiten we deden, ...
Taal: woordenschat terug naar school aanleren en gebruiken in de klas tijdens het spelen en knutselen, afspraken voor tijdens het vertellen, verhaal: Rikki en zijn vriendjes, kennismakingsspel (hier draaien de kleuters een het rad, dan komen ze op een symbool terecht waarbij ze mogen vertellen over zichzelf. Bijvoorbeeld wat is je lievelingskleur, wat eet je graag, hebben jullie dieren thuis, zijn jullie op vakantie geweest, ...)
Wiskunde: sorteren en tellen van spullen in de klas. Juf had een grote doos mee met allemaal spullen mee (nieuwe woordenschat). Deze mochten we sorteren. Zo leerden we dat we kunnen sorteren op materiaal (stiften, kleurpotloden, gommen, slijpers, enz; maar ook op kleur of op grootte. Hoeveel groepjes konden we telkens maken? Hier herhaalden we het tellen. Maar ook de begrippen weinig, veel, meer en minder kwamen spontaan aanbod.
Wereldoriëntatie: Verkennen van onze boekentassen. Zien ze er allemaal hetzelfde uit of niet? Hoe sluiten onze boekentassen? (Rits, knoop, velcro, ...) Wat zit er allemaal in? Wat zou er nog kunnen inzitten? Bijvoorbeeld een zakdoek. Wat zit er in juf haar boekentas?
Verder was het deze week vooral belangrijk om de nieuwe afspraken te leren, te onthouden en na te leven. Ook om samen te spelen en te delen.
Tijdens het vrij spel in de namiddag speel ik mee met de kleuters in de verschillende hoeken. Zo leren we dat we kunnen eten maken in de poppenhoek, of feest vieren, dat we een bouwplan kunnen volgen met de knex, maar ook zelf mogen uitvinden, ...
De kleuters zijn ook gestart met een vriendenboek te maken voor in onze klas. Via enkele vragen vertellen ze wie ze zijn en wat hun favorieten zijn.
Op naar volgende week. Prettig weekend xxx
Maandag mochten we voor de eerste keer naar juf Wendy. Spannend. De kleuters vonden het fijn om samen met het derde kleuter activiteiten te doen en de klas van juf Wendy te ontdekken.
Een beschrijving van wat we allemaal deden deze week in de klas:
Muzische: stophand stempelen, basis van onze kroon stempelen, starten met de verjaardagskalender te maken, Rikki en ik (Rikki juist kleuren en jezelf ernaast tekenen).
We oefenden verder ons lied in: Welkom iedereen. Dit lied zullen we dan ook elke ochtend zingen tijdens het onthaal.
Gosdienst - Vrienden gezocht voor een spannende tocht. We keken eerst wat er allemaal in de boekentas zat die uit de sterretjesbox kwam. Welke verhalen passen daarbij? Kennen de kleuters de spullen? Hebben ze dit al eens gebruikt? Waarvoor dient het? enzovoort. Allemaal spullen die we doorheen het schooljaar nodig zullen hebben.
Daarna gingen we op tocht in onze school. Wat is er allemaal op school? Wat kennen we al en wat nog niet? Hoe zien de klassen eruit? Allemaal hetzelfde of toch anders? Zo mochten de kleuters voor het eerst de trap op in de gang om eens te kijken naar de klassen van de grote kinderen.
We zijn ook gestart met een klasboek. Hierin zullen de kleuters dan zien rond welk thema we werken en gewerkt hebben, welke woordenschat we leerden, welke activiteiten we deden, ...
Taal: woordenschat terug naar school aanleren en gebruiken in de klas tijdens het spelen en knutselen, afspraken voor tijdens het vertellen, verhaal: Rikki en zijn vriendjes, kennismakingsspel (hier draaien de kleuters een het rad, dan komen ze op een symbool terecht waarbij ze mogen vertellen over zichzelf. Bijvoorbeeld wat is je lievelingskleur, wat eet je graag, hebben jullie dieren thuis, zijn jullie op vakantie geweest, ...)
Wiskunde: sorteren en tellen van spullen in de klas. Juf had een grote doos mee met allemaal spullen mee (nieuwe woordenschat). Deze mochten we sorteren. Zo leerden we dat we kunnen sorteren op materiaal (stiften, kleurpotloden, gommen, slijpers, enz; maar ook op kleur of op grootte. Hoeveel groepjes konden we telkens maken? Hier herhaalden we het tellen. Maar ook de begrippen weinig, veel, meer en minder kwamen spontaan aanbod.
Wereldoriëntatie: Verkennen van onze boekentassen. Zien ze er allemaal hetzelfde uit of niet? Hoe sluiten onze boekentassen? (Rits, knoop, velcro, ...) Wat zit er allemaal in? Wat zou er nog kunnen inzitten? Bijvoorbeeld een zakdoek. Wat zit er in juf haar boekentas?
Verder was het deze week vooral belangrijk om de nieuwe afspraken te leren, te onthouden en na te leven. Ook om samen te spelen en te delen.
Tijdens het vrij spel in de namiddag speel ik mee met de kleuters in de verschillende hoeken. Zo leren we dat we kunnen eten maken in de poppenhoek, of feest vieren, dat we een bouwplan kunnen volgen met de knex, maar ook zelf mogen uitvinden, ...
De kleuters zijn ook gestart met een vriendenboek te maken voor in onze klas. Via enkele vragen vertellen ze wie ze zijn en wat hun favorieten zijn.
Op naar volgende week. Prettig weekend xxx
Tweede schooldag - 2 september 2022
De tweede dag is voorbij en daarmee ook de eerste week. Volgende week onze eerste volle week. We kijken er naar uit.
Deze ochtend konden we voor de eerste keer ons onthaal doen. Juf deed zelf de kalenders met wat hulp van de kleuters. Vanaf dinsdag zal het kindje van de dag dit mogen doen.
(Dagen van de week, maandkalender, het weer, hoeveel meisjes en jongens zijn er in de klas, daglijn, liedje zingen, goeiemorgen zeggen, ...)
Daarna mochten we spelen in de verschillende hoeken en een eerste werkje maken. Een puzzelstukje versieren. Ze konden kiezen uit kleuren met kleurpotloden, stiften, wasco of stempelen. Hier komt er dan een foto op van de kleuters en zullen we het puzzelstukje aan de deur hangen.
Na de middag gingen we met de ganse school naar de kerk. De eerste viering van dit schooljaar + zegening van de fluojassen en boekentassen.
Hierna hadden we niet veel tijd meer. Speeltijd, koek eten, water drinken, boekentas maken en naar huis.
Veel plezier in het weekend xxx
Deze ochtend konden we voor de eerste keer ons onthaal doen. Juf deed zelf de kalenders met wat hulp van de kleuters. Vanaf dinsdag zal het kindje van de dag dit mogen doen.
(Dagen van de week, maandkalender, het weer, hoeveel meisjes en jongens zijn er in de klas, daglijn, liedje zingen, goeiemorgen zeggen, ...)
Daarna mochten we spelen in de verschillende hoeken en een eerste werkje maken. Een puzzelstukje versieren. Ze konden kiezen uit kleuren met kleurpotloden, stiften, wasco of stempelen. Hier komt er dan een foto op van de kleuters en zullen we het puzzelstukje aan de deur hangen.
Na de middag gingen we met de ganse school naar de kerk. De eerste viering van dit schooljaar + zegening van de fluojassen en boekentassen.
Hierna hadden we niet veel tijd meer. Speeltijd, koek eten, water drinken, boekentas maken en naar huis.
Veel plezier in het weekend xxx
Eerste schooldag - 1 september 2022
De eerste schooldag zit er al op. Wat ging de dag snel voorbij.
Eerst was er een fijn terug zien op de speelplaats met daarna de weekopening.
Hierna gingen we naar de gang. Nu zitten we niet meer aan de rechterkant van de gang, maar aan de linkerkant. Iedereen kon zijn plaats snel terug vinden door de puzzelstukken met hun symbool erop.
Nu was het tijd om te turnen met juf Ellen. We werden verdeeld in groepjes van 5 in een doorschuifsysteem. Zo konden we fietsen, klimmen op het parcours, met de ballen spelen, zelf een parcours maken met de blokken en met een bak vol motorisch materiaal zoals stapstenen, springtouwen, ...
Tijd voor fruit te eten en SPEELTIJD.
Na de speeltijd konden we eindelijk naar de klas. Kennis maken met Rikki en onszelf voorstellen aan de vriendjes aan de hand van ons puzzelstukje.
Ondertussen hangen alle puzzelstukjes al aan de muur.
" Wij zijn allemaal uniek, net als deze puzzelstukjes. Maar samen zijn we het tweede kleuter en horen we bij elkaar".
Nu was het eerst tijd om onze klasfoto te nemen en van iedere kleuter apart een foto met Rikki erbij :-)
We hadden gelukkig nog even de tijd om te spelen in de hoeken van de klas voor het middag was.
Samen naar de eetzaal. Mmmm, het was tomatensoep en daarna macaroni met hesp en kaassaus.
Nog even buiten spelen.
Na de middag mochten we vrij spelen in de klas. Het kriebelteam kwam ook langs om te controleren op luisjes. Juf Meia stapte rond om iedereen die flink was geweest tijdens de controle een stempel te geven.
Terwijl de kleuters aan het spelen waren, nam ik van iedere kleuter apart nog eens een foto. Deze keer verkleed als Rikki. Dit is dan voor mijn aanwezigheidskalender.
Natuurlijk had ik ook de tijd om hier en daar eens mee te spelen.
Nog geen grote activiteiten gedaan vandaag, maar de dag was voor iedereen al spannend genoeg :-)
Op naar morgen xxx
Eerst was er een fijn terug zien op de speelplaats met daarna de weekopening.
Hierna gingen we naar de gang. Nu zitten we niet meer aan de rechterkant van de gang, maar aan de linkerkant. Iedereen kon zijn plaats snel terug vinden door de puzzelstukken met hun symbool erop.
Nu was het tijd om te turnen met juf Ellen. We werden verdeeld in groepjes van 5 in een doorschuifsysteem. Zo konden we fietsen, klimmen op het parcours, met de ballen spelen, zelf een parcours maken met de blokken en met een bak vol motorisch materiaal zoals stapstenen, springtouwen, ...
Tijd voor fruit te eten en SPEELTIJD.
Na de speeltijd konden we eindelijk naar de klas. Kennis maken met Rikki en onszelf voorstellen aan de vriendjes aan de hand van ons puzzelstukje.
Ondertussen hangen alle puzzelstukjes al aan de muur.
" Wij zijn allemaal uniek, net als deze puzzelstukjes. Maar samen zijn we het tweede kleuter en horen we bij elkaar".
Nu was het eerst tijd om onze klasfoto te nemen en van iedere kleuter apart een foto met Rikki erbij :-)
We hadden gelukkig nog even de tijd om te spelen in de hoeken van de klas voor het middag was.
Samen naar de eetzaal. Mmmm, het was tomatensoep en daarna macaroni met hesp en kaassaus.
Nog even buiten spelen.
Na de middag mochten we vrij spelen in de klas. Het kriebelteam kwam ook langs om te controleren op luisjes. Juf Meia stapte rond om iedereen die flink was geweest tijdens de controle een stempel te geven.
Terwijl de kleuters aan het spelen waren, nam ik van iedere kleuter apart nog eens een foto. Deze keer verkleed als Rikki. Dit is dan voor mijn aanwezigheidskalender.
Natuurlijk had ik ook de tijd om hier en daar eens mee te spelen.
Nog geen grote activiteiten gedaan vandaag, maar de dag was voor iedereen al spannend genoeg :-)
Op naar morgen xxx