Welkom op de pagina van het derde kleuter
(2de trimester)
Thema: Lente-nieuw leven-Pasen (week 3)
Maandag gestart met een leuke turnles met juf Febe.
Daarna waren we even in de klas met juf Kristel. Samen met juf Kristel hebben we een kuiken, kip of haan gekleurd. Dat hebben we dan op een groot blad papier gekleefd met een bedanking tekst voor Fauna Leroy.
In de namiddag was het de werkjes afwerken en voor het derde kleuter starten met ons weekwerkje. Deze week is het letters zoeken van een woord en daarna het woord stempelen.
Dinsdag was juf Sarah in de klas. We kregen een oefening rond tellen. Op elke vaas stond een getal, de bedoeling was om evenveel bloemen rond de vaas te kleven.
Natuurlijk mochten we ook vrij spelen in de klas.
Woensdag was het dan eindelijk zover. Met de auto's vertrokken we richting Westvleteren naar Fauna Leroy. Een dierenwinkel die gespecialiseerd is in pluimvee.
We mochten vrij rond stappen op het domein om zo de verschillende dieren te bewonderen. Zo zagen we verschillende soorten kippen en hanen. Jammer genoeg nog geen kuikens. Maar ook duiven, ganzen, zwanen, konijnen, verschillende soorten eenden.
We leerden van opa Michel welke kleur eieren de kippen leggen. Een bruine en zwarte kip leggen een bruin ei, een witte kip een wit ei.
We konden ook zien wat de dieren drinken en eten en wat er in de hokjes liggen om hen te beschermen tegen de kou.
Na het rondstappen mochten we even schuilen in de garage om ons fruit op te eten. Daar leerden we nog Oscar de poes kennen.
Iets vroeger dan voorzien gingen we terug naar school. We konden dan nog rustig onze kalenders in orde brengen.
Donderdag zijn we gestart met Fonemisch bewustzijn. We blijven werken rond woorden in klanken horen en kunnen vertellen wat ze horen. Deze keer was het met onze namen. Bijvoorbeeld sta recht al je je naam hoort: F-O-N-S of N-A-L-I of L-O-IC
Gelukkig hielp het kuikentje ons.
Dan zijn we gestart met het maken van een moederdagwerkje. Hier kunnen we natuurlijk nog niet veel over vertellen. Dat is nog even wachten.
Voor de middag herhaalden we nog eens ons lied van de lente van Vivaldi.
Na de middag was het tijd om het kaarsje aan te steken. We vertelden over Palmzondag. Wanneer Jezus komt, de mensen juichen, mat palmtakken zwaaien en mantels op de grond leggen.
Verder werken aan ons weekwerkje en cadeau voor Moederdag.
Om de dag te eindigen herhaalden we nog eens de dans voor onze musical.
Alweer vrijdag de laatste dag van de week.
Eerst even met Gwendoline in de klas. Zij bracht een werkje mee met een paashaas. Als we de nummers het juiste kleur gaven, kwam de paashaas tevoorschijn.
Na de speeltijd nog de laatste kleuters laten de werkjes afwerken. Zodat we volgende week de nieuwe week dan kunnen starten.
We herhaalden opnieuw het fonemisch bewustzijn, maar deze keer via een ander spel. Iemand zat in het midden van de kring met zijn/haar ogen dicht. Een andere kleuter mocht op de schouder tikken. Ik zei de naam in aparte klanken. Wie heeft jou getikt?
Na de middag het kaarsje aangedaan en het even stil gemaakt. We luisterden naar het 2de deel van het verhaal. Deze keer over het laatste avondmaal. Jezus kwam samen met zijn vrienden. Eerst wasten ze hun voeten. Daarna gingen ze aan tafel om brood en wijn te delen.
Na de speeltijd leerden we het lied die bij het verhaal van Flonflon hoort. De kleuters zijn er al goed mee op weg.
Fijn weekend.
Daarna waren we even in de klas met juf Kristel. Samen met juf Kristel hebben we een kuiken, kip of haan gekleurd. Dat hebben we dan op een groot blad papier gekleefd met een bedanking tekst voor Fauna Leroy.
In de namiddag was het de werkjes afwerken en voor het derde kleuter starten met ons weekwerkje. Deze week is het letters zoeken van een woord en daarna het woord stempelen.
Dinsdag was juf Sarah in de klas. We kregen een oefening rond tellen. Op elke vaas stond een getal, de bedoeling was om evenveel bloemen rond de vaas te kleven.
Natuurlijk mochten we ook vrij spelen in de klas.
Woensdag was het dan eindelijk zover. Met de auto's vertrokken we richting Westvleteren naar Fauna Leroy. Een dierenwinkel die gespecialiseerd is in pluimvee.
We mochten vrij rond stappen op het domein om zo de verschillende dieren te bewonderen. Zo zagen we verschillende soorten kippen en hanen. Jammer genoeg nog geen kuikens. Maar ook duiven, ganzen, zwanen, konijnen, verschillende soorten eenden.
We leerden van opa Michel welke kleur eieren de kippen leggen. Een bruine en zwarte kip leggen een bruin ei, een witte kip een wit ei.
We konden ook zien wat de dieren drinken en eten en wat er in de hokjes liggen om hen te beschermen tegen de kou.
Na het rondstappen mochten we even schuilen in de garage om ons fruit op te eten. Daar leerden we nog Oscar de poes kennen.
Iets vroeger dan voorzien gingen we terug naar school. We konden dan nog rustig onze kalenders in orde brengen.
Donderdag zijn we gestart met Fonemisch bewustzijn. We blijven werken rond woorden in klanken horen en kunnen vertellen wat ze horen. Deze keer was het met onze namen. Bijvoorbeeld sta recht al je je naam hoort: F-O-N-S of N-A-L-I of L-O-IC
Gelukkig hielp het kuikentje ons.
Dan zijn we gestart met het maken van een moederdagwerkje. Hier kunnen we natuurlijk nog niet veel over vertellen. Dat is nog even wachten.
Voor de middag herhaalden we nog eens ons lied van de lente van Vivaldi.
Na de middag was het tijd om het kaarsje aan te steken. We vertelden over Palmzondag. Wanneer Jezus komt, de mensen juichen, mat palmtakken zwaaien en mantels op de grond leggen.
Verder werken aan ons weekwerkje en cadeau voor Moederdag.
Om de dag te eindigen herhaalden we nog eens de dans voor onze musical.
Alweer vrijdag de laatste dag van de week.
Eerst even met Gwendoline in de klas. Zij bracht een werkje mee met een paashaas. Als we de nummers het juiste kleur gaven, kwam de paashaas tevoorschijn.
Na de speeltijd nog de laatste kleuters laten de werkjes afwerken. Zodat we volgende week de nieuwe week dan kunnen starten.
We herhaalden opnieuw het fonemisch bewustzijn, maar deze keer via een ander spel. Iemand zat in het midden van de kring met zijn/haar ogen dicht. Een andere kleuter mocht op de schouder tikken. Ik zei de naam in aparte klanken. Wie heeft jou getikt?
Na de middag het kaarsje aangedaan en het even stil gemaakt. We luisterden naar het 2de deel van het verhaal. Deze keer over het laatste avondmaal. Jezus kwam samen met zijn vrienden. Eerst wasten ze hun voeten. Daarna gingen ze aan tafel om brood en wijn te delen.
Na de speeltijd leerden we het lied die bij het verhaal van Flonflon hoort. De kleuters zijn er al goed mee op weg.
Fijn weekend.
Thema: Lente-nieuw leven-Pasen (week 2)
Maandag gaan we normaal altijd eerst turnen. Maar juf Febe was ziek. Veel beterschap juf Febe.
Daardoor hebben we hals over kop ons schema aangepast. Ik nam heel de dag K2 en K3 in de klas. We zijn de dag gestart met het onthaal en daarna een verhaal over Pasen.
De kleuters mochten vrij spelen in de verschillende hoeken. Het derde kleuter maakte hun weekwerkje. Voor alle kleuters was er ook een vrij werkje: De clown versieren met verschillende schrijfpatronen.
Voor de middag herhaalden we nog even ons lied van de lente.
Na de middag speelden we verder in de verschillende hoeken en werkten de kleuters die nog niet klaar waren hun paasmandje af.
We deden nog een teloefening en oefenden ook nog eens de plaatsbegrippen in een rij.
Dinsdag was juf Sarah in de klas. Zij had materialen mee over kriebeldieren. Zo konden de kleuters met loepen zoeken naar kriebeldieren op ontdekplaten.
Ze had ook een oefening voorzien.
Woensdag hebben we iemand nieuw leren kennen. Het luie kuikentje.
Het kuikentje slaapt veel liever dan dat hij wakker is en speelt met zijn vriendjes. Doordat hij zo lui is, spreekt hij ook heel traag. Zullen de kleuters hem wel begrijpen?
We maakten hem toch even wakker omdat we enkele vragen hadden.
- Wat is je naam? Wat is je lievelings- eten, kleur, film, ...-
Onze opdracht was om goed te luisteren? Begrepen ze het luie kuikentje?
Zijn lievelingskleur was G - EE - L en zijn lievelingseten een W - O - R - M.
Na een tijdje was hij zo moe dat hij weer wou gaan slapen.
Deze week komt Cécile een paar keer langs om te komen naaien. Samen met Cécile zal elke kleuter een hartjesbloem naaien. Dank u wel voor je hulp.
De kleuters hebben dat echt super gedaan.
Om de dag te eindigen hadden we nog een godsdienstmoment. Daar leerden we over de woestijn. Overdag is het er zo droog en warm, maar tijdens de nacht heel koud. Er wonen weinig tot geen mensen, dieren, planten in de woestijn. Maar soms door de wind waait er een plant in de woestijn. Een plant die zonder water helemaal opdroogt en samen rolt. Zo kan hij jaren wachten op water. Een de plant opnieuw water krijgt ontpopt hij zich en wordt weer helemaal groen.
Ook wij hadden zo'n roos van Jericho in de klas. De kleuters vonden het spannend om te zien hoe de plant veranderde door water te krijgen.
Donderdag konden de kleuters eerst gaan turnen met juf Febe.
Na de speeltijd deden we eerst ons onthaal. Daarna kwam Flonflon terug op bezoek. We herhaalden nog eens het verhaal van 'La poupée de Titine'. Deze keer konden we het als filmpje zien op de computer. Na het filmpje stelde ik wat vragen aan de kleuters over het verhaal.
Het was al tijd om naar de eetzaal te gaan.
Na de middag was het tijd om onze buitenbakken uit te halen. Wat een leuke namiddag met de zon erbij.
Om de dag te eindigen herhaalden we nog eens onze dans voor de musical.
Vrijdag starten we onze dag met juf Gwendoline. Maar wat voor een dag. Een dag waar we heel lang hebben naar uitgekeken. CARNAVAL!
Joepie, we mochten verkleedt naar school komen.
Na de speeltijd hebben we onze paastak versierd. Die stond al even in de klas. Maar zonder versiering is dat niet zo mooi. Nu hebben we een mooi versierd plekje in onze klas voor Pasen.
We maakten nog enkele foto's van al die mooie verkleedpakken. Wat waren de kleuters mooi.
Dan was het al tijd om ons voor te bereiden op de stoet. De spullen die we nodig hadden tijdens de stoet legden we op de tafel in de klas. Alle andere spullen moesten in de boekentas en daarna de boekentas in onze bak buiten onder de afdak. Zo moeten we niet meer naar binnen na de stoet.
In de eetzaal was het macaroni om te eten, dat was smullen.
Dan was het al snel tijd om te plassen en onze spullen mee te nemen om naar de bus te stappen.
De bus bracht ons naar Poperinge. Eens aangekomen in Poperinge was het nog even wachten voor de stoet begon. Maar eens ze begonnen was, wat een plezier. Zingen, dansen, confetti gooien, serpentines blazen, ... wat leuk om zo carnaval te vieren.
Tijdens de stoet kregen we een vlag en na de stoet was er nog een verrassing. We kregen een donut. Mmmm dat was lekker.
Moe maar voldaan keerden we terug naar school.
Daardoor hebben we hals over kop ons schema aangepast. Ik nam heel de dag K2 en K3 in de klas. We zijn de dag gestart met het onthaal en daarna een verhaal over Pasen.
De kleuters mochten vrij spelen in de verschillende hoeken. Het derde kleuter maakte hun weekwerkje. Voor alle kleuters was er ook een vrij werkje: De clown versieren met verschillende schrijfpatronen.
Voor de middag herhaalden we nog even ons lied van de lente.
Na de middag speelden we verder in de verschillende hoeken en werkten de kleuters die nog niet klaar waren hun paasmandje af.
We deden nog een teloefening en oefenden ook nog eens de plaatsbegrippen in een rij.
Dinsdag was juf Sarah in de klas. Zij had materialen mee over kriebeldieren. Zo konden de kleuters met loepen zoeken naar kriebeldieren op ontdekplaten.
Ze had ook een oefening voorzien.
Woensdag hebben we iemand nieuw leren kennen. Het luie kuikentje.
Het kuikentje slaapt veel liever dan dat hij wakker is en speelt met zijn vriendjes. Doordat hij zo lui is, spreekt hij ook heel traag. Zullen de kleuters hem wel begrijpen?
We maakten hem toch even wakker omdat we enkele vragen hadden.
- Wat is je naam? Wat is je lievelings- eten, kleur, film, ...-
Onze opdracht was om goed te luisteren? Begrepen ze het luie kuikentje?
Zijn lievelingskleur was G - EE - L en zijn lievelingseten een W - O - R - M.
Na een tijdje was hij zo moe dat hij weer wou gaan slapen.
Deze week komt Cécile een paar keer langs om te komen naaien. Samen met Cécile zal elke kleuter een hartjesbloem naaien. Dank u wel voor je hulp.
De kleuters hebben dat echt super gedaan.
Om de dag te eindigen hadden we nog een godsdienstmoment. Daar leerden we over de woestijn. Overdag is het er zo droog en warm, maar tijdens de nacht heel koud. Er wonen weinig tot geen mensen, dieren, planten in de woestijn. Maar soms door de wind waait er een plant in de woestijn. Een plant die zonder water helemaal opdroogt en samen rolt. Zo kan hij jaren wachten op water. Een de plant opnieuw water krijgt ontpopt hij zich en wordt weer helemaal groen.
Ook wij hadden zo'n roos van Jericho in de klas. De kleuters vonden het spannend om te zien hoe de plant veranderde door water te krijgen.
Donderdag konden de kleuters eerst gaan turnen met juf Febe.
Na de speeltijd deden we eerst ons onthaal. Daarna kwam Flonflon terug op bezoek. We herhaalden nog eens het verhaal van 'La poupée de Titine'. Deze keer konden we het als filmpje zien op de computer. Na het filmpje stelde ik wat vragen aan de kleuters over het verhaal.
Het was al tijd om naar de eetzaal te gaan.
Na de middag was het tijd om onze buitenbakken uit te halen. Wat een leuke namiddag met de zon erbij.
Om de dag te eindigen herhaalden we nog eens onze dans voor de musical.
Vrijdag starten we onze dag met juf Gwendoline. Maar wat voor een dag. Een dag waar we heel lang hebben naar uitgekeken. CARNAVAL!
Joepie, we mochten verkleedt naar school komen.
Na de speeltijd hebben we onze paastak versierd. Die stond al even in de klas. Maar zonder versiering is dat niet zo mooi. Nu hebben we een mooi versierd plekje in onze klas voor Pasen.
We maakten nog enkele foto's van al die mooie verkleedpakken. Wat waren de kleuters mooi.
Dan was het al tijd om ons voor te bereiden op de stoet. De spullen die we nodig hadden tijdens de stoet legden we op de tafel in de klas. Alle andere spullen moesten in de boekentas en daarna de boekentas in onze bak buiten onder de afdak. Zo moeten we niet meer naar binnen na de stoet.
In de eetzaal was het macaroni om te eten, dat was smullen.
Dan was het al snel tijd om te plassen en onze spullen mee te nemen om naar de bus te stappen.
De bus bracht ons naar Poperinge. Eens aangekomen in Poperinge was het nog even wachten voor de stoet begon. Maar eens ze begonnen was, wat een plezier. Zingen, dansen, confetti gooien, serpentines blazen, ... wat leuk om zo carnaval te vieren.
Tijdens de stoet kregen we een vlag en na de stoet was er nog een verrassing. We kregen een donut. Mmmm dat was lekker.
Moe maar voldaan keerden we terug naar school.
Thema: Lente-nieuw leven-Pasen (week1)
De eerste week zonder juf Wendy. Gelukkig weten we ondertussen dat alles goed gaat met juf Wendy en dat alles goed verlopen is. Nu duimen we mee voor een spoedig en goed herstel xxx
Maandag mochten we zoals gewoonlijk eerst gaan turnen met juf Febe.
Na de speeltijd mocht het tweede en derde kleuter mee met juf Kristel naar de klas. Samen maakten ze eerst alle kalenders in orde en daarna konden ze nog even vrij spelen in de hoekjes. Juf Kristel liet alle kleuters eens naar de werktafel komen. Omdat we een cadeautje zullen knutselen voor juf Wendy.
Dan was het al tijd om naar de eetzaal te gaan.
Na de eetzaal hebben we met alle kleuters van onze school in hoeken buiten gespeeld. Zo konden de kleuters kiezen om te fietsen, te krijten op de grond of de krijtborden, op het parcours te spelen, met de keuken/poppen/buggy, met 2 verschillende dozen grote blokken, met de boerderij en de kleine blokken, met opdrachtkaarten rond carnaval of als laatste de houten blokken.
Na de speeltijd zijn we nog even buiten geweest, maar dan toch alles opgeruimd om nog even met z'n allen in de klas van juf Siska naar een filmpje te kijken over carnaval.
Dinsdag was er een nieuwe juf in onze klas, juf Sarah. Welkom.
In de voormiddag was het 2de en 3de kleuter samen zodat juf Lise wat wegwijs kon tonen aan juf Sarah en juf Sarah zo de klas en de kleuters wat kon leren kennen.
De juffen speelden mee in de verschillende hoeken. De kleuters konden ook kiezen voor het gezelschapsspel 'Jakkiebakkippenkak'. Een spel die vooral werkt op geheugen. Voor degene die wilden waren er ook kleurplaten in thema.
Na de middag was het 3de kleuter dan apart bij juf Sarah om verder te doen zoals deze ochtend.
Woensdag was ik (juf Virginie) dan in de klas.
Joepie ons thema kon eindelijk echt van start gaan. We maken een lentewandeling met leuke opdrachten.
Maar oei? Wat gebeurt er nu? SNEEUW !!! JOEPIE !!!
Dus geen lentewandeling :-) die verschuiven we naar later in het thema.
We hebben eerst alle kalenders in orde gebracht. Dan namen we nog even de tijd voor onze klassikale activiteit. Iets nieuw rond fonemisch bewustzijn, namelijk Slakkentaal. Kunnen jullie slakkentaal spreken? Wel, ik een klein beetje. De kleuters moesten goed luisteren naar welk woord ik in slakkentaal vertelde. Bijvoorbeeld K - I - P. Welk dier zei ik? KIP. Zo kwamen er veel woorden aanbod rond ons thema. We deden dit dan nog eens maar met prenten. Want het is toch wel een moeilijke oefening hoor! De kleuters konden kijken naar de prent. Ik zei het woord in slakkentaal en daarna de kleuters in 'gewone taal'.
Oef, wat is dat moeilijk zeg! We oefenen hier nog heel veel op hoor. Op de symbaloo plaatste juf Wendy een filmpje over slakkentaal. Wie thuis wil verder oefenen ...
Nu was het tijd voor de sneeuw. Joepie. In de plaats van de lentewandeling, maakten we een korte sneeuwwandeling. Dat is leuk, maar ook wel heel koud hoor. Onze schoenen, kousen, muts, handschoenen en soms de broek waren nat! Gelukkig konden we de spullen op de verwarming leggen in de klas om te laten drogen.
Na de speeltijd zijn we gestart aan ons paasmandje. De basis hebben de kleuters al gemaakt bij juf Wendy. Nu mochten de kleuters 2 grote eieren versieren. Ze mochten zelf kiezen hoe. Door te schilderen in vlekken en strepen, door te stempelen met de vingers, door te spatten, door verf open te blazen, door te tekenen, door te kleuren en figuren erop te kleven.
Als laatste hebben we nog een nieuw lied geleerd rond ons thema. Een lied waar een partituur bij hoort die de kleuters kunnen volgen.
Nu snel naar huis om nog een klein beetje plezier te hebben met de sneeuw die er nog ligt. Jammer genoeg is er al veel gesmolten.
Donderdag zijn we de dag gestart met de kalenders en daarna een lesje van Flonflon. We hoorden een nieuw verhaal: "La poupée de Titine". Wat grappig Flonflon zat deze keer op de hand van juf en zei alle Franse woorden en zinnen. Het was ook wel een grappig verhaal. De pop wil drinken voor ze naar bed gaat, maar doordat er plots iets gebeurd in de kamer morst ze op haar kleren. Camille en Titine zeggen dan dat ze pipi heeft gedaan en dat de kleren in de machine moeten.
Vandaag werkten we verder aan de paasmandjes. De eieren die klaar waren en droog gaf ik al een laagje vernis. De kleuters die nog niet klaar waren, werkten verder. Als alle eieren klaar zijn, kunnen we die aan de dozen kleven en daarna helemaal afwerken.
Voor de middag vertelde ik nog een verhaal van Lotta. "Lotta ruikt de lente". Lotta en de kuikens zijn zo blij dat het eindelijk lente is. Ze kijken rond en vertellen zo wat er allemaal bij de lente hoort en wat nog niet. Ze helpen de dieren rond hen.
Tijd om te gaan smullen in de eetzaal.
Na de middag kwamen we even tot rust en staken we de kaars aan. Onze veertigdagenkalender hangt al aan de muur. Elke dag kleuren we een voetje in. Vandaag vertelde ik het verhaal van Pantakeltje. Het verhaal van het zaadje start in de herfst. Hij kan niet wachten om meegenomen te worden door de wind. Om dan na een kleine tocht te vallen op de grond. Daar gaat hij eerst heel diep onder de grond zitten en slapen want het is winter. Na de winter komt gelukkig de lente en wordt alles weer wat warmer. Pantakeltje wordt wakker en groeit. Er komt al een kleine wortel uit, wat later ook kleine takjes en blaadjes. Na de lente komt de zomer. Dan is Pantakeltje uitgegroeid tot een grote plant met takken, bladeren en bloesems.
Nu konden de kleuters vrij spelen in de klas. We maakten ons weekwerkje in thema of knutselden verder aan onze eieren.
Om de dag af te sluiten herhaalden we nog eens onze dans voor de musical. Zodat we dit niet vergeten.
Bruce mag vandaag naar huis met Mo mee. Want Bruce moet morgen naar het ziekenhuis voor een operatie. Mo kan wat steun geven aan Bruce. Veel succes, we duimen mee xxx
Vrijdag was juf Gwendoline even in de klas. Na het in orde brengen van de kalenders mochten we spelen in de hoeken of een masker maken. Juf Gwendoline maakt er een elastiekje aan vast en zo kunnen we ons masker dan aandoen. Omdat nog niet iedereen hiermee klaar was, liggen ze nog even in onze vakjes.
Vandaag is het ook een speciale dag, namelijk BEDNET. Daarom zijn we allemaal in onze pyjama naar school gekomen.
Na de speeltijd konden we nog even verder doen.
Dan herhaalden we onze les van fonemisch bewustzijn - slakkentaal. Deze keer deed ik het aan de hand van het filmpje op de symbaloo.
Wat vliegt de tijd toch. We mochten al naar de eetzaal stappen.
Joepie, deze namiddag mogen we naar een film kijken. We zaten met alle kleuters samen in de klas van juf Siska. Met onze knuffel en laken mee was het heel gezellig.
We keken naar de film: "Plop en de paashaas". Na de speeltijd keken we ook nog naar een filmpje van buurman en buurman over de sneeuw.
Lucas kon ons cadeau voor juf Wendy mee nemen naar huis. Een opkikkertje omdat juf thuis is en hopelijk snel kan genezen xxx
De eerste week zit er al op.
Maandag mochten we zoals gewoonlijk eerst gaan turnen met juf Febe.
Na de speeltijd mocht het tweede en derde kleuter mee met juf Kristel naar de klas. Samen maakten ze eerst alle kalenders in orde en daarna konden ze nog even vrij spelen in de hoekjes. Juf Kristel liet alle kleuters eens naar de werktafel komen. Omdat we een cadeautje zullen knutselen voor juf Wendy.
Dan was het al tijd om naar de eetzaal te gaan.
Na de eetzaal hebben we met alle kleuters van onze school in hoeken buiten gespeeld. Zo konden de kleuters kiezen om te fietsen, te krijten op de grond of de krijtborden, op het parcours te spelen, met de keuken/poppen/buggy, met 2 verschillende dozen grote blokken, met de boerderij en de kleine blokken, met opdrachtkaarten rond carnaval of als laatste de houten blokken.
Na de speeltijd zijn we nog even buiten geweest, maar dan toch alles opgeruimd om nog even met z'n allen in de klas van juf Siska naar een filmpje te kijken over carnaval.
Dinsdag was er een nieuwe juf in onze klas, juf Sarah. Welkom.
In de voormiddag was het 2de en 3de kleuter samen zodat juf Lise wat wegwijs kon tonen aan juf Sarah en juf Sarah zo de klas en de kleuters wat kon leren kennen.
De juffen speelden mee in de verschillende hoeken. De kleuters konden ook kiezen voor het gezelschapsspel 'Jakkiebakkippenkak'. Een spel die vooral werkt op geheugen. Voor degene die wilden waren er ook kleurplaten in thema.
Na de middag was het 3de kleuter dan apart bij juf Sarah om verder te doen zoals deze ochtend.
Woensdag was ik (juf Virginie) dan in de klas.
Joepie ons thema kon eindelijk echt van start gaan. We maken een lentewandeling met leuke opdrachten.
Maar oei? Wat gebeurt er nu? SNEEUW !!! JOEPIE !!!
Dus geen lentewandeling :-) die verschuiven we naar later in het thema.
We hebben eerst alle kalenders in orde gebracht. Dan namen we nog even de tijd voor onze klassikale activiteit. Iets nieuw rond fonemisch bewustzijn, namelijk Slakkentaal. Kunnen jullie slakkentaal spreken? Wel, ik een klein beetje. De kleuters moesten goed luisteren naar welk woord ik in slakkentaal vertelde. Bijvoorbeeld K - I - P. Welk dier zei ik? KIP. Zo kwamen er veel woorden aanbod rond ons thema. We deden dit dan nog eens maar met prenten. Want het is toch wel een moeilijke oefening hoor! De kleuters konden kijken naar de prent. Ik zei het woord in slakkentaal en daarna de kleuters in 'gewone taal'.
Oef, wat is dat moeilijk zeg! We oefenen hier nog heel veel op hoor. Op de symbaloo plaatste juf Wendy een filmpje over slakkentaal. Wie thuis wil verder oefenen ...
Nu was het tijd voor de sneeuw. Joepie. In de plaats van de lentewandeling, maakten we een korte sneeuwwandeling. Dat is leuk, maar ook wel heel koud hoor. Onze schoenen, kousen, muts, handschoenen en soms de broek waren nat! Gelukkig konden we de spullen op de verwarming leggen in de klas om te laten drogen.
Na de speeltijd zijn we gestart aan ons paasmandje. De basis hebben de kleuters al gemaakt bij juf Wendy. Nu mochten de kleuters 2 grote eieren versieren. Ze mochten zelf kiezen hoe. Door te schilderen in vlekken en strepen, door te stempelen met de vingers, door te spatten, door verf open te blazen, door te tekenen, door te kleuren en figuren erop te kleven.
Als laatste hebben we nog een nieuw lied geleerd rond ons thema. Een lied waar een partituur bij hoort die de kleuters kunnen volgen.
Nu snel naar huis om nog een klein beetje plezier te hebben met de sneeuw die er nog ligt. Jammer genoeg is er al veel gesmolten.
Donderdag zijn we de dag gestart met de kalenders en daarna een lesje van Flonflon. We hoorden een nieuw verhaal: "La poupée de Titine". Wat grappig Flonflon zat deze keer op de hand van juf en zei alle Franse woorden en zinnen. Het was ook wel een grappig verhaal. De pop wil drinken voor ze naar bed gaat, maar doordat er plots iets gebeurd in de kamer morst ze op haar kleren. Camille en Titine zeggen dan dat ze pipi heeft gedaan en dat de kleren in de machine moeten.
Vandaag werkten we verder aan de paasmandjes. De eieren die klaar waren en droog gaf ik al een laagje vernis. De kleuters die nog niet klaar waren, werkten verder. Als alle eieren klaar zijn, kunnen we die aan de dozen kleven en daarna helemaal afwerken.
Voor de middag vertelde ik nog een verhaal van Lotta. "Lotta ruikt de lente". Lotta en de kuikens zijn zo blij dat het eindelijk lente is. Ze kijken rond en vertellen zo wat er allemaal bij de lente hoort en wat nog niet. Ze helpen de dieren rond hen.
Tijd om te gaan smullen in de eetzaal.
Na de middag kwamen we even tot rust en staken we de kaars aan. Onze veertigdagenkalender hangt al aan de muur. Elke dag kleuren we een voetje in. Vandaag vertelde ik het verhaal van Pantakeltje. Het verhaal van het zaadje start in de herfst. Hij kan niet wachten om meegenomen te worden door de wind. Om dan na een kleine tocht te vallen op de grond. Daar gaat hij eerst heel diep onder de grond zitten en slapen want het is winter. Na de winter komt gelukkig de lente en wordt alles weer wat warmer. Pantakeltje wordt wakker en groeit. Er komt al een kleine wortel uit, wat later ook kleine takjes en blaadjes. Na de lente komt de zomer. Dan is Pantakeltje uitgegroeid tot een grote plant met takken, bladeren en bloesems.
Nu konden de kleuters vrij spelen in de klas. We maakten ons weekwerkje in thema of knutselden verder aan onze eieren.
Om de dag af te sluiten herhaalden we nog eens onze dans voor de musical. Zodat we dit niet vergeten.
Bruce mag vandaag naar huis met Mo mee. Want Bruce moet morgen naar het ziekenhuis voor een operatie. Mo kan wat steun geven aan Bruce. Veel succes, we duimen mee xxx
Vrijdag was juf Gwendoline even in de klas. Na het in orde brengen van de kalenders mochten we spelen in de hoeken of een masker maken. Juf Gwendoline maakt er een elastiekje aan vast en zo kunnen we ons masker dan aandoen. Omdat nog niet iedereen hiermee klaar was, liggen ze nog even in onze vakjes.
Vandaag is het ook een speciale dag, namelijk BEDNET. Daarom zijn we allemaal in onze pyjama naar school gekomen.
Na de speeltijd konden we nog even verder doen.
Dan herhaalden we onze les van fonemisch bewustzijn - slakkentaal. Deze keer deed ik het aan de hand van het filmpje op de symbaloo.
Wat vliegt de tijd toch. We mochten al naar de eetzaal stappen.
Joepie, deze namiddag mogen we naar een film kijken. We zaten met alle kleuters samen in de klas van juf Siska. Met onze knuffel en laken mee was het heel gezellig.
We keken naar de film: "Plop en de paashaas". Na de speeltijd keken we ook nog naar een filmpje van buurman en buurman over de sneeuw.
Lucas kon ons cadeau voor juf Wendy mee nemen naar huis. Een opkikkertje omdat juf thuis is en hopelijk snel kan genezen xxx
De eerste week zit er al op.
Vlinderweek
Afgelopen week was het een vlinderweek in onze klas. Dit omdat juf Wendy maar 1 week meer werkt voor haar operatie. Vanaf maandag 6/03 staan juf Virginie en juf Lise voor de klas en kunnen zij dan starten met een nieuw thema.
Op maandag gingen we van start met een leuke turnles in de Bollaard met juf Febe. Daarna was het al speeltijd en na de speeltijd deden we eerst ons ochtendonthaal. Alle kalenders werden in orde gebracht en er werd heel wat verteld tijdens de praatronde. En zo was het alweer heel vlug middag. Tijd om naar de refter te gaan! In de namiddag werden alle hoekjes van de klas open gedaan om te spelen en te werken. De kleuters van het 3de kleuter werden aan het werk gezet om zichzelf te tekenen en het 2de kleuter mocht ondertussen een hoekje kiezen om te spelen. Na het spelen en werken was het alweer speeltijd. Na de speeltijd dronken we eerst water bij het kijken naar een filmpje en daarna was het tijd voor ons godsdienstmomentje. In de krokusvakantie ging de vastenperiode van start. Dit is een periode om samen op weg te gaan naar Pasen. We maakten een aftelkalender en leerden het liedje “Samen op weg naar Pasen”. En we sloten de 1ste dag van de week af met een terugblikmoment.
Op dinsdag gingen we, zoals elke dag, eerst van start met het ochtendonthaal. We zongen ons liedje, brachten alle kalenders in orde, … En wat zagen we buiten opeens? Wauw, het begon lichtjes te sneeuwen!! Vlug naar buiten om te genieten van de sneeuwvlokjes! Na het ochtendonthaal oefenen we kort nog wat op de begrippen “meer”, “minder”, “meest”, “minst” en “evenveel”. Dit doen we steeds met concreet materiaal, telkens met dopjes die we sparen voor de blindgeleide honden. Daarna was het tijd om Otilia onze letterdraak er weer bij te halen voor ons taalmomentje. We herhaalden het leerspel “Vijf op een rij” klassikaal en oefenden zo nog wat op de “kop” van het woord. Daarna was het al speeltijd. Na de speeltijd werd het weekwerkje uitgelegd. Deze week moeten we rijmwoordjes zoeken en hetzelfde kleur geven. Vandaag gaan we ook van start met het maken van ons paasmandje. Juf Virginie zocht een leuk knutselwerkje en als 1ste mochten we het doosje een lentekleur geven. Alle hoekjes werden open gedaan en iedereen ging aan de slag: schilderen, spelen of werken! Allemaal druk aan het werk. En net voor de middag bekeken we nog het digitaal verhaal “Kikker en de vreemdeling”. Daarna mochten we allemaal ons buikje gaan rondeten in de refter. Na de middag was het tijd om nog verder te werken, spelen en schilderen. Er werd heel wat werk verzet! Na de speeltijd was het eerst weer tijd voor ons drankmomentje en daarna leerden we over Aswoensdag en de vastenperiode tijdens ons godsdienstmomentje. Na het godsdienstmomentje gingen we met alle kleuters en leerlingen naar de tuin. Daar deden we een filmopname voor de musical. Wat vonden we dit leuk! En zo vloog onze dag alweer voorbij.
Op woensdag was het, na het ochtendonthaal, tijd voor Krullenbol. Voor de speeltijd gingen we aan de slag rond grootmotorisch bewegen. Zo maakten we bogen in de lucht en op de speelplaats. En na de speeltijd gingen we kleinmotorisch aan de slag om schildpadden te tekenen op ons blad.
Op donderdag gingen we eerst weer richting Bollaard om te turnen met juf Febe. Na de speeltijd brachten we eerst de kalenders in orde. Daarna werden alle hoekjes open gedaan om te werken en te spelen. We werkten ook de doosjes voor het paasmandje af. Nu beschilderden we de binnenkant. En donderdagnamiddag was het weer tijd voor de buitenbakken. De groepjes werden verdeeld en iedereen ging de hele namiddag buiten aan de slag. Foto’s hiervan vind je terug bij het onderdeel “Buitenbakken”. En met een terugblikmoment sloten we onze donderdag af.
En zo kwamen we aan de laatste dag van de week. Na het ochtendonthaal kwam Flonflon er weer bij. We herhaalden het verhaal en het liedje van het thema “Le champignon” en we leerden ook het laatste spelletje aan. Wat kunnen we al goed de kleuren in het Frans! Na ons Frans momentje was het al tijd om onze jassen aan te trekken want om 10u vertrokken we met de bus richting Poperinge voor het toneel “Floopi’s talentenshow”. Wat vonden we dat fijn! En als we terug op school waren, was het alweer middag! Na de middag werken we wat zaken af. Sommigen moesten nog hun puzzel afwerken en met de kleuters die klaar waren kuisten we ons winkeltje wat uit. We hadden zoveel spulletjes dat sommige zaken niet meer konden staan. Bij elk prijsetiket hielden we 2 zaken en de rest werd gesorteerd (of terug meegenomen naar huis als ze geen afscheid konden nemen J). Daarna was het alweer speeltijd en na de speeltijd was het tijd om water te drinken en ons godsdienstmomentje. Vandaag vertelde juf het Bijbelverhaal “Jezus wordt 12 jaar”. Daarna zongen we ons liedje en zo sloten we onze week alweer af! Prettig weekend! Deze keer niet tot maandag maar tot na de paasvakantie!
Op maandag gingen we van start met een leuke turnles in de Bollaard met juf Febe. Daarna was het al speeltijd en na de speeltijd deden we eerst ons ochtendonthaal. Alle kalenders werden in orde gebracht en er werd heel wat verteld tijdens de praatronde. En zo was het alweer heel vlug middag. Tijd om naar de refter te gaan! In de namiddag werden alle hoekjes van de klas open gedaan om te spelen en te werken. De kleuters van het 3de kleuter werden aan het werk gezet om zichzelf te tekenen en het 2de kleuter mocht ondertussen een hoekje kiezen om te spelen. Na het spelen en werken was het alweer speeltijd. Na de speeltijd dronken we eerst water bij het kijken naar een filmpje en daarna was het tijd voor ons godsdienstmomentje. In de krokusvakantie ging de vastenperiode van start. Dit is een periode om samen op weg te gaan naar Pasen. We maakten een aftelkalender en leerden het liedje “Samen op weg naar Pasen”. En we sloten de 1ste dag van de week af met een terugblikmoment.
Op dinsdag gingen we, zoals elke dag, eerst van start met het ochtendonthaal. We zongen ons liedje, brachten alle kalenders in orde, … En wat zagen we buiten opeens? Wauw, het begon lichtjes te sneeuwen!! Vlug naar buiten om te genieten van de sneeuwvlokjes! Na het ochtendonthaal oefenen we kort nog wat op de begrippen “meer”, “minder”, “meest”, “minst” en “evenveel”. Dit doen we steeds met concreet materiaal, telkens met dopjes die we sparen voor de blindgeleide honden. Daarna was het tijd om Otilia onze letterdraak er weer bij te halen voor ons taalmomentje. We herhaalden het leerspel “Vijf op een rij” klassikaal en oefenden zo nog wat op de “kop” van het woord. Daarna was het al speeltijd. Na de speeltijd werd het weekwerkje uitgelegd. Deze week moeten we rijmwoordjes zoeken en hetzelfde kleur geven. Vandaag gaan we ook van start met het maken van ons paasmandje. Juf Virginie zocht een leuk knutselwerkje en als 1ste mochten we het doosje een lentekleur geven. Alle hoekjes werden open gedaan en iedereen ging aan de slag: schilderen, spelen of werken! Allemaal druk aan het werk. En net voor de middag bekeken we nog het digitaal verhaal “Kikker en de vreemdeling”. Daarna mochten we allemaal ons buikje gaan rondeten in de refter. Na de middag was het tijd om nog verder te werken, spelen en schilderen. Er werd heel wat werk verzet! Na de speeltijd was het eerst weer tijd voor ons drankmomentje en daarna leerden we over Aswoensdag en de vastenperiode tijdens ons godsdienstmomentje. Na het godsdienstmomentje gingen we met alle kleuters en leerlingen naar de tuin. Daar deden we een filmopname voor de musical. Wat vonden we dit leuk! En zo vloog onze dag alweer voorbij.
Op woensdag was het, na het ochtendonthaal, tijd voor Krullenbol. Voor de speeltijd gingen we aan de slag rond grootmotorisch bewegen. Zo maakten we bogen in de lucht en op de speelplaats. En na de speeltijd gingen we kleinmotorisch aan de slag om schildpadden te tekenen op ons blad.
Op donderdag gingen we eerst weer richting Bollaard om te turnen met juf Febe. Na de speeltijd brachten we eerst de kalenders in orde. Daarna werden alle hoekjes open gedaan om te werken en te spelen. We werkten ook de doosjes voor het paasmandje af. Nu beschilderden we de binnenkant. En donderdagnamiddag was het weer tijd voor de buitenbakken. De groepjes werden verdeeld en iedereen ging de hele namiddag buiten aan de slag. Foto’s hiervan vind je terug bij het onderdeel “Buitenbakken”. En met een terugblikmoment sloten we onze donderdag af.
En zo kwamen we aan de laatste dag van de week. Na het ochtendonthaal kwam Flonflon er weer bij. We herhaalden het verhaal en het liedje van het thema “Le champignon” en we leerden ook het laatste spelletje aan. Wat kunnen we al goed de kleuren in het Frans! Na ons Frans momentje was het al tijd om onze jassen aan te trekken want om 10u vertrokken we met de bus richting Poperinge voor het toneel “Floopi’s talentenshow”. Wat vonden we dat fijn! En als we terug op school waren, was het alweer middag! Na de middag werken we wat zaken af. Sommigen moesten nog hun puzzel afwerken en met de kleuters die klaar waren kuisten we ons winkeltje wat uit. We hadden zoveel spulletjes dat sommige zaken niet meer konden staan. Bij elk prijsetiket hielden we 2 zaken en de rest werd gesorteerd (of terug meegenomen naar huis als ze geen afscheid konden nemen J). Daarna was het alweer speeltijd en na de speeltijd was het tijd om water te drinken en ons godsdienstmomentje. Vandaag vertelde juf het Bijbelverhaal “Jezus wordt 12 jaar”. Daarna zongen we ons liedje en zo sloten we onze week alweer af! Prettig weekend! Deze keer niet tot maandag maar tot na de paasvakantie!
Toneel "Floopi's talentenshow"
Op vrijdag 3 maart 2023 gingen we de kleuters van het 2de en 3de kleuter met de bus richting Poperinge. Daar mochten we in CC Gybe genieten van het toneel “Floopi’s talentenshow”. Wat vonden we dit fijn!
|
|
Krullenbol - de schildpad
Op woensdag 1 maart 2023 was het weer tijd voor Krullenbol (voorbereidend schrijven). Deze week werkten we zowel groot- als kleinmotorisch rond het thema “Schildpad”. Aan de hand van de schildpad leren we bogen tekenen. Eerst werd de “vorm” van de schildpad eerst klassikaal besproken. Daarna maakten we onze vingers, pols, arm, elleboog en schouders los en oefenden we de bogen in de lucht (met beide armen). Daarna gingen we naar buiten en tekenden we grote schildpadden op de tegels. Na de speeltijd was het tijd om kleinmotorisch te werken. We herhaalden nog even de juiste pengreep en toen iedereen zat konden we van start gaan. We maakten mooie bogen en werkten deze af tot mooie schildpadden.
Joepie, (een heel klein beetje) sneeuw!
Op dinsdag 28 februari 2023 begon het 's morgens opeens te sneeuwen ... hele kleine vlokjes, maar toch waren we zo blij om de sneeuw te zien! Joepie!! Jammer genoeg bleef de sneeuw niet liggen, zo leerden we ook het begrip "smelten".
Thema "Blaf, miauw, blub, ... huisdieren" (week 3)
De laatste week voor de krokusvakantie … de laatste week van ons thema “Blaf, miauw, blub, … onze huisdieren”.
Op maandag gingen we van start met een turnles bij juf Febe. Na de speeltijd brachten we eerst alle kalenders in orde. Daarna ging het groepje dat hiervoor koos van start met het knutselen van een konijn. Eerst werd het lijfje geschilderd in een realistisch kleur voor een konijn. Dit werd besproken aan de hand van een kleine waarneming. Ondertussen gingen de andere kleuters aan de slag in de andere hoekjes van de klas. Daarna was al het alweer middag. Na de middag werd er verder geschilderd en gespeeld. Na de speeltijd was het eerst tijd om water te drinken en daarna werd het kaarsje aangestoken voor ons godsdienstmomentje. Vandaag vertelde juf de legende van Valentijn. En we sloten de dag af met een terugblikmoment.
Op dinsdag was het, na het ochtendonthaal, weer tijd voor ons taalmomentje. Onze letterdraak Otillia kwam er weer bij en we speelden een leerspel rond de “kop” van het woord. De “p” van “pauw”, de “r” van “roos”, … alle “kopjes” moesten we sorteren. Na de speeltijd was het tijd om verder te knutselen aan het konijn. Vandaag werden de oren besproken. De kleuters tekenden zelf de oren en daarna werden deze uitgeprikt. Ondertussen werden de schildpadden van de andere kleuters nog wat verder afgewerkt. En werd er ook in de hoekjes van de klas gespeeld. Net voor de middag vertelde juf het verhaal “Konijn wil vliegen”. Na de middag was het tijd om nog verder te knutselen en te spelen. Na de speeltijd was het eerst tijd voor het drankmomentje. Daarna hadden we een gesprekje tijdens ons godsdienstmomentje over God die ons ook graag ziet. Na het godsdienstmomentje oefenden we nog even ons dansje voor de musical. En we sloten de dag af met een terugblikmomentje.
Op woensdag begonnen we de dag met ons ochtendonthaal. Daarna werd iedereen aan het werk gezet om thema-woorden te stempelen. Dit was eigenlijk het weekwerkje van vorige week … maar toen was juf ziek. Iedereen koos een woordkaart en ging aan de slag om te stempelen. Zo stempelde iedereen 5 thema-woorden rond huisdieren. Na de speeltijd was het eerst tijd voor ons drankmomentje en niet veel later kregen we bezoek. Puppy Toby kwam op bezoek. Hermine (mama van Bruce) leerde ons heel wat nieuws over honden. En zo zat onze voormiddag er alweer op.
Op donderdag gingen we weer van start met ons ochtendonthaal. Daarna was het tijd om alles wat af te werken. De laatste hand werd gelegd aan de schildpadden, de konijnen kregen een neus, snorharen en ogen, … Er werd ook heel wat gepuzzeld. Iedereen wil heel graag puzzelkampioen worden! Spannend wie de 1ste puzzelkampioen zal worden in de klas!? Na de speeltijd werden alle kleuters ook aan het werk gezet voor het weekwerkje van deze week. Deze week moeten we een logische volgorde zoeken voor onze cavia. Eerst een huisje, daarna een zacht bedje, eten, … Net voor de middag werd er nog wat geoefend op de kop van het woord. Na de middag werd er nog verder knutselend, gepuzzeld, gewerkt en gespeeld. Iedereen was druk bezig! Na de speeltijd mochten we samen met de leerlingen van het 4de leerjaar aan de slag. De leerlingen hadden een bewegingsparcours in elkaar gestoken en wij mochten dit parcours uitvoeren, maar dan zo vlug mogelijk. Onze tijd werd genoteerd en na afloop werden we allemaal kampioenen van het parcours! En we sloten onze donderdag af met een terugblikmoment.
De laatste dag voor de krokusvakantie werd weer gestart met het ochtendonthaal. Daarna kwam Flonflon er weer bij. We herhaalden het verhaal “Le champignon” en leerden ook het nieuwe themaliedje aan. Daarna was er nog wat tijd over en oefenden we de kleuren in het Frans aan de hand van een spelletje op de computer. Jaune, vert, rouge, … Na de speeltijd werd er nog druk gewerkt en gespeeld en net voor de middag oefenden we nog eens ons themaliedje “Allemaal dieren”. Na de middag sloten we ons thema af met een filmnamiddag, we bekeken samen de film “Huisdierengeheimen”. Wat was dat een grappige en leuke film! Prettige vakantie allemaal, geniet ervan en tot binnen een weekje!
Op maandag gingen we van start met een turnles bij juf Febe. Na de speeltijd brachten we eerst alle kalenders in orde. Daarna ging het groepje dat hiervoor koos van start met het knutselen van een konijn. Eerst werd het lijfje geschilderd in een realistisch kleur voor een konijn. Dit werd besproken aan de hand van een kleine waarneming. Ondertussen gingen de andere kleuters aan de slag in de andere hoekjes van de klas. Daarna was al het alweer middag. Na de middag werd er verder geschilderd en gespeeld. Na de speeltijd was het eerst tijd om water te drinken en daarna werd het kaarsje aangestoken voor ons godsdienstmomentje. Vandaag vertelde juf de legende van Valentijn. En we sloten de dag af met een terugblikmoment.
Op dinsdag was het, na het ochtendonthaal, weer tijd voor ons taalmomentje. Onze letterdraak Otillia kwam er weer bij en we speelden een leerspel rond de “kop” van het woord. De “p” van “pauw”, de “r” van “roos”, … alle “kopjes” moesten we sorteren. Na de speeltijd was het tijd om verder te knutselen aan het konijn. Vandaag werden de oren besproken. De kleuters tekenden zelf de oren en daarna werden deze uitgeprikt. Ondertussen werden de schildpadden van de andere kleuters nog wat verder afgewerkt. En werd er ook in de hoekjes van de klas gespeeld. Net voor de middag vertelde juf het verhaal “Konijn wil vliegen”. Na de middag was het tijd om nog verder te knutselen en te spelen. Na de speeltijd was het eerst tijd voor het drankmomentje. Daarna hadden we een gesprekje tijdens ons godsdienstmomentje over God die ons ook graag ziet. Na het godsdienstmomentje oefenden we nog even ons dansje voor de musical. En we sloten de dag af met een terugblikmomentje.
Op woensdag begonnen we de dag met ons ochtendonthaal. Daarna werd iedereen aan het werk gezet om thema-woorden te stempelen. Dit was eigenlijk het weekwerkje van vorige week … maar toen was juf ziek. Iedereen koos een woordkaart en ging aan de slag om te stempelen. Zo stempelde iedereen 5 thema-woorden rond huisdieren. Na de speeltijd was het eerst tijd voor ons drankmomentje en niet veel later kregen we bezoek. Puppy Toby kwam op bezoek. Hermine (mama van Bruce) leerde ons heel wat nieuws over honden. En zo zat onze voormiddag er alweer op.
Op donderdag gingen we weer van start met ons ochtendonthaal. Daarna was het tijd om alles wat af te werken. De laatste hand werd gelegd aan de schildpadden, de konijnen kregen een neus, snorharen en ogen, … Er werd ook heel wat gepuzzeld. Iedereen wil heel graag puzzelkampioen worden! Spannend wie de 1ste puzzelkampioen zal worden in de klas!? Na de speeltijd werden alle kleuters ook aan het werk gezet voor het weekwerkje van deze week. Deze week moeten we een logische volgorde zoeken voor onze cavia. Eerst een huisje, daarna een zacht bedje, eten, … Net voor de middag werd er nog wat geoefend op de kop van het woord. Na de middag werd er nog verder knutselend, gepuzzeld, gewerkt en gespeeld. Iedereen was druk bezig! Na de speeltijd mochten we samen met de leerlingen van het 4de leerjaar aan de slag. De leerlingen hadden een bewegingsparcours in elkaar gestoken en wij mochten dit parcours uitvoeren, maar dan zo vlug mogelijk. Onze tijd werd genoteerd en na afloop werden we allemaal kampioenen van het parcours! En we sloten onze donderdag af met een terugblikmoment.
De laatste dag voor de krokusvakantie werd weer gestart met het ochtendonthaal. Daarna kwam Flonflon er weer bij. We herhaalden het verhaal “Le champignon” en leerden ook het nieuwe themaliedje aan. Daarna was er nog wat tijd over en oefenden we de kleuren in het Frans aan de hand van een spelletje op de computer. Jaune, vert, rouge, … Na de speeltijd werd er nog druk gewerkt en gespeeld en net voor de middag oefenden we nog eens ons themaliedje “Allemaal dieren”. Na de middag sloten we ons thema af met een filmnamiddag, we bekeken samen de film “Huisdierengeheimen”. Wat was dat een grappige en leuke film! Prettige vakantie allemaal, geniet ervan en tot binnen een weekje!
Puppy Toby op bezoek
Op woensdag 15 februari 2023 kregen we bezoek in de klas ... mama Hermine (de mama van Bruce) kwam langs met puppy Toby. Toby is een zwarte labrador van 7 maanden oud. Mama Hermine vertelde ons heel wat dingen over Toby (voeding, verzorging, over de hondenschool, ...) en ze had ook heel wat dingen meegebracht: zijn paspoort, zijn voeding, wat speelgoedjes, zijn kussen, shampoo, foto's, ... Toby kan zelfs ook al enkele kunstjes. En wie wou mocht ook eens met Toby "wandelen" op de speelplaats. Wat vonden we het leuk om Toby op bezoek te hebben. Bedankt, mama Hermine en Toby om langs te komen!
|
|
Leeruitstap huisdierendag
Klaar om te vertrekken!
Onze 1ste stop is bij asiel Poezewoef. Wij krijgen uitleg het asiel, welke dieren er allemaal zitten, hoe het komt dat de dieren daar zitten, ... en we krijgen ook een rondleiding in het asiel zelf.
Na ons bezoekje aan asiel Poezewoef was het tijd om richting dierenarts David Demasure te gaan. De dierenarts vertelde ons wat meer over zijn beroep, toonde ons zijn praktijk, ...
|
|
Net voor de middag hadden we nog even de tijd om naar de hondenlosloopweide te gaan kijken en om eventje te spelen in het stadspark. Daarna gingen we met z'n allen richting sporthal om daar te picknicken. Na de picknick strekten we even onze benen op de sportzone en daar zagen we ook de hondenschool.
Na de middag gingen we richting 't Verwende nest. Daar leert Emelie ons alles over het beroep van hondentrimster.
|
|
En we sloten onze huisdierendag af met een bezoekje aan de dierenwinkel AVEVE.
Dikke merci aan Cécile, Hermien en meester Jan voor de begeleiding, voor de vele foto's en filmpjes en zodat deze leeruitstap kon doorgaan!
Dikke merci aan Cécile, Hermien en meester Jan voor de begeleiding, voor de vele foto's en filmpjes en zodat deze leeruitstap kon doorgaan!
|
|
Thema "Blaf, miauw, blub, ... huisdieren" (week 1)
Afgelopen week gingen we van start met ons thema “Blaf, miauw, blub … onze huisdieren”. Op maandag gingen we eerst met z’n allen richting Bollaard voor een leuke turnles (de laatste) met juf Ellen. Na de turnles was het al speeltijd. Na de speeltijd brachten we eerst alle kalenders in orde tijdens het ochtendonthaal. Toen was het tijd voor een waarneming rond huisdieren. We leerden welke dieren huisdieren zijn, welke geluiden ze maken (via een filmpje), hoe ze eruit zien, … In de namiddag gingen enkele kleuters aan de slag om hun favoriete huisdier te schilderen met waterverf. De andere kleuters speelden in de hoekjes van de klas. En onze huishoek … die is even verdwenen want daar is nu de praktijk van onze dierenartsen. Na de speeltijd kwamen Emma en Clara een verhaal voorlezen en tijdens het godsdienstmomentje vertelde juf ons het Bijbelverhaal “Opdracht in de tempel”. En we sloten de dag af met een terugblikmomentje.
Op dinsdag was het, na het ochtendonthaal, weer tijd voor ons taalmomentje. Letterdraak Ottilia kwam er weer bij en we oefenen nog wat verder rond de kop van het woord. Dit deden we aan de hand van prenten van verschillende huisdieren. Wie weet nog hoe ze noemen? Wat is de “kop” van hun naam. Ondertussen typte juf ook alle namen van de huisdieren en zo maakten we ook eens visueel kennis met de letters. En we zochten daarna ook andere woorden die begonnen met dezelfde kop als een huisdier (vb. kat - koe - kaas - kiezen - kast - …). Na het taalmomentje was het al tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd werd het weekwerkje uitgelegd. Deze week moeten we groepjes maken van een aantal huisdieren. Sommige kleuters moeten telkens 3 huisdieren in een hokje steken, andere kleuters moeten er 5 in een hokje steken, … Goed tellen is dus de boodschap! Daarna gingen we ons verdelen in de hoekjes. Sommige kleuters gingen aan de slag om te werken aan het weekwerkje, anderen speelden in de hoekjes van de klas en nog andere gingen aan de slag met waterverf. Net voor de middag werd er opgeruimd en vertelde juf ons het verhaal “Weirdo”. Een verhaal over een gekke cavia die goed judo kan. Na de middag werd er nog verder geschilderd, gewerkt en gespeeld. Na de speeltijd was het eerst tijd voor het drankmomentje. Daarna werd het Bijbelverhaal “Opdracht in de tempel” herhaald aan de hand van kernvragen. En we sloten de dag af met was dansbewegingen … vandaag gaan we van start met het aanleren van het dansje voor de musical.
Op woensdag hadden we een vrije dag. Joepie!
Op donderdag gingen we zoals altijd weer van start met het ochtendonthaal. Daarna was er een keuzemoment voor het knutselen. Wie wil wat knutselen tijdens dit thema. Er kon gekozen worden tussen een vis, een schildpad of een konijn. De keuzes waren snel gemaakt en kleuters werden verdeeld. Er werd gewerkt, gespeeld en geknutseld. Ook na de speeltijd werd er verder gewerkt, gespeeld en geknutseld. Net voor de middag was het even tijd voor een wiskundemomentje. We leerden de begrippen “1 meer” en “1 minder” met concreet materiaal. Na de middag werd er verder gewerkt, geknutseld en gespeeld (en zelfs geopereerd bij de dierenarts). Na de speeltijd gingen we op leeruitstap naar de kerk. Dit naar aanleiding van Lichtmis. Marc vertelde ons wat meer over het doopsel, de doopsymbolen, … en als afsluit van onze leeruitstap kregen we van Marc lekkere pannenkoeken! En zo sloten we ook onze dag af.
Op vrijdag kwam Flonflon er, na het ochtendonthaal, weer bij. We herhaalden het verhaal “Le champignon” aan de hand van de prenten met vragen en we bekeken ook het verhaal digitaal. Zo hoorden we ook het verhaal in het Frans. Na ons Frans momentje was het al speeltijd. Na de speeltijd werd er nog gewerkt, gespeeld en geknutseld. Net voor de middag leerden we het liedje “Allemaal dieren”. En zo leerden we een nieuw huisdier kennen: de wandelende tak! Na de middag was het puzzeltijd! Iedereen gingen aan de slag met een puzzel op zijn/haar niveau. Wie zal de 1ste puzzelkampioen worden dit schooljaar? Sommige zijn er al heel dicht bij! Na de speeltijd hadden we eerst ons drankmomentje en daarna leerden we een danklied aan tijdens het godsdienstmomentje. En we sloten de week af met ons dansje voor de musical! Prettig weekend!
Op dinsdag was het, na het ochtendonthaal, weer tijd voor ons taalmomentje. Letterdraak Ottilia kwam er weer bij en we oefenen nog wat verder rond de kop van het woord. Dit deden we aan de hand van prenten van verschillende huisdieren. Wie weet nog hoe ze noemen? Wat is de “kop” van hun naam. Ondertussen typte juf ook alle namen van de huisdieren en zo maakten we ook eens visueel kennis met de letters. En we zochten daarna ook andere woorden die begonnen met dezelfde kop als een huisdier (vb. kat - koe - kaas - kiezen - kast - …). Na het taalmomentje was het al tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd werd het weekwerkje uitgelegd. Deze week moeten we groepjes maken van een aantal huisdieren. Sommige kleuters moeten telkens 3 huisdieren in een hokje steken, andere kleuters moeten er 5 in een hokje steken, … Goed tellen is dus de boodschap! Daarna gingen we ons verdelen in de hoekjes. Sommige kleuters gingen aan de slag om te werken aan het weekwerkje, anderen speelden in de hoekjes van de klas en nog andere gingen aan de slag met waterverf. Net voor de middag werd er opgeruimd en vertelde juf ons het verhaal “Weirdo”. Een verhaal over een gekke cavia die goed judo kan. Na de middag werd er nog verder geschilderd, gewerkt en gespeeld. Na de speeltijd was het eerst tijd voor het drankmomentje. Daarna werd het Bijbelverhaal “Opdracht in de tempel” herhaald aan de hand van kernvragen. En we sloten de dag af met was dansbewegingen … vandaag gaan we van start met het aanleren van het dansje voor de musical.
Op woensdag hadden we een vrije dag. Joepie!
Op donderdag gingen we zoals altijd weer van start met het ochtendonthaal. Daarna was er een keuzemoment voor het knutselen. Wie wil wat knutselen tijdens dit thema. Er kon gekozen worden tussen een vis, een schildpad of een konijn. De keuzes waren snel gemaakt en kleuters werden verdeeld. Er werd gewerkt, gespeeld en geknutseld. Ook na de speeltijd werd er verder gewerkt, gespeeld en geknutseld. Net voor de middag was het even tijd voor een wiskundemomentje. We leerden de begrippen “1 meer” en “1 minder” met concreet materiaal. Na de middag werd er verder gewerkt, geknutseld en gespeeld (en zelfs geopereerd bij de dierenarts). Na de speeltijd gingen we op leeruitstap naar de kerk. Dit naar aanleiding van Lichtmis. Marc vertelde ons wat meer over het doopsel, de doopsymbolen, … en als afsluit van onze leeruitstap kregen we van Marc lekkere pannenkoeken! En zo sloten we ook onze dag af.
Op vrijdag kwam Flonflon er, na het ochtendonthaal, weer bij. We herhaalden het verhaal “Le champignon” aan de hand van de prenten met vragen en we bekeken ook het verhaal digitaal. Zo hoorden we ook het verhaal in het Frans. Na ons Frans momentje was het al speeltijd. Na de speeltijd werd er nog gewerkt, gespeeld en geknutseld. Net voor de middag leerden we het liedje “Allemaal dieren”. En zo leerden we een nieuw huisdier kennen: de wandelende tak! Na de middag was het puzzeltijd! Iedereen gingen aan de slag met een puzzel op zijn/haar niveau. Wie zal de 1ste puzzelkampioen worden dit schooljaar? Sommige zijn er al heel dicht bij! Na de speeltijd hadden we eerst ons drankmomentje en daarna leerden we een danklied aan tijdens het godsdienstmomentje. En we sloten de week af met ons dansje voor de musical! Prettig weekend!
Kerkbezoek op lichtmis
Op donderdag 2 februari 2023 brachten we een bezoekje aan de kerk, dit in functie van onze godsdienstmomentjes over Lichtmis. Marc vertelde ons wat meer over het doopsel: de doopsymbolen, hoe het doopsel in zijn werk gaat, ... En als afsluit werden we verwend met lekkere pannenkoeken van Marc. Bedankt, Marc, voor de leerrijke uitleg!
Vlinderweek
Afgelopen week hadden we een vlinderweek, een themaloze week. We ruimden de klas op en hebben zo het thema rond de brandweer afgewerkt. Ondertussen keken we ook al uit naar ons nieuw thema rond onze huisdieren.
Op maandagochtend mochten we eerst mee met juf Ellen om te gaan turnen in de Bollaard. Toen we terugkwamen op school was het al tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd brachten we eerst alle kalenders in orde tijdens het ochtendonthaal. Daarna gingen enkele kleuters van het 3de kleuter aan de slag om zichzelf te tekenen. Tijdens het 1ste trimester werd dit regelmatig ingeoefend, nu wou de juf eens zien wie dit al goed kan. De andere kleuters speelden ondertussen in de hoekjes van de klas.
Na de middag werd er geknutseld en gespeeld in de hoekjes. Enkele kleuters van het 3de kleuter gingen aan de slag met een stempeltechniek met legoblokken. Na de speeltijd kwamen Alizée en Emma een verhaal voorlezen in onze klas en daarna leerden we verder over Pater Damiaan. Vandaag leerden we het afscheidsritueel. En we sloten de dag af met een terugblikmoment.
Op dinsdagochtend maakten we, na het ochtendonthaal, kennis met Ottilia. Ottilia is de letterdraak en ook een vriendje van Mo. Samen met Ottilia speelden we letterspelletjes rond de kop van het woord. We zochten allemaal spulletjes in onze klas en zochten dan samen met Ottilia naar de kop van het woord. En we stelden ons ook voor aan Ottilia, ondertussen vertelden we ook wat de “kop” van onze naam is (vb. m van Maxim, l van Lennox, n van Nora, …). Na de speeltijd vertelde juf ons wat het weekwerkje is. Deze week moeten we precies dezelfde zoeken, maar dan iets moeilijker met kleinere details. We moeten dus heel goed onze ogen gebruiken. Daarna mochten de kleuters die gisteren zichzelf tekenden gaan spelen of het weekwerkje maken en de andere kleuters mochten nu eens zichzelf tekenen. Net voor de middag bekeken we het digitaal verhaal “Hennie de heks in de sneeuw”. Na de middag werd er verder gewerkt aan de stempeltechniek met een legoblokje, er werd ook geprikt, sommige kleuters werkten aan hun weekwerkje en anderen speelden in hoekjes. En na de speeltijd was het tijd voor ons drankmomentje en we sloten de dag af met een godsdienstmomentje rond pater Damiaan.
Op woensdag was het een werkvoormiddag! We speelden de hele voormiddag spelletjes op papier. We moesten tellen, letters zoeken, dezelfde zoeken, figuren tekenen, …
Op donderdagvoormiddag werd er weer veel gespeeld, gewerkt en geknutseld in de klas. Net voor de middag speelden we het taalspelletje “Wat hoor je aan het begin …”. Juf benoemde een voorwerp uit de klas en wij moesten zeggen wat het “kopje” van dat woord is. Na de middag was het weer tijd voor een namiddag buitenbakken. De foto’s hiervan vinden jullie terug onder het de link van de buitenbakken. En we sloten onze dag af met een terugblikmoment.
Op vrijdag kwam Flonflon er weer bij na het ochtendonthaal. Ondertussen mogen we een nieuw thema beginnen “Le champignon”. We beluisterden vandaag dit verhaal. Na de speeltijd was het tijd om alle stempel- en prikwerken af te werken en ook ons weekwerkje moest af zijn. En wie helemaal klaar was, die kon spelen in de hoekjes van de klas. Net voor de middag vertelde juf ons wat meer over het musicalweekend/schoolfeest. Na de middag was het tijd voor wat verkeer. We leerden over 3 soorten verkeersborden: de gebodsborden, de verbodsborden en de gevaarsborden. We leerden de vorm en de kleur kennen en zochten op internet ook al eens op waarvoor ze allemaal kunnen dienen. Daarna was het alweer speeltijd en na de speeltijd sloten we de dag af met een godsdienstmoment rond pater Damiaan. Zo zat onze vlinderweek er alweer op! Wat kijken we al uit naar ons thema rond huisdieren! Prettig weekend!
Op maandagochtend mochten we eerst mee met juf Ellen om te gaan turnen in de Bollaard. Toen we terugkwamen op school was het al tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd brachten we eerst alle kalenders in orde tijdens het ochtendonthaal. Daarna gingen enkele kleuters van het 3de kleuter aan de slag om zichzelf te tekenen. Tijdens het 1ste trimester werd dit regelmatig ingeoefend, nu wou de juf eens zien wie dit al goed kan. De andere kleuters speelden ondertussen in de hoekjes van de klas.
Na de middag werd er geknutseld en gespeeld in de hoekjes. Enkele kleuters van het 3de kleuter gingen aan de slag met een stempeltechniek met legoblokken. Na de speeltijd kwamen Alizée en Emma een verhaal voorlezen in onze klas en daarna leerden we verder over Pater Damiaan. Vandaag leerden we het afscheidsritueel. En we sloten de dag af met een terugblikmoment.
Op dinsdagochtend maakten we, na het ochtendonthaal, kennis met Ottilia. Ottilia is de letterdraak en ook een vriendje van Mo. Samen met Ottilia speelden we letterspelletjes rond de kop van het woord. We zochten allemaal spulletjes in onze klas en zochten dan samen met Ottilia naar de kop van het woord. En we stelden ons ook voor aan Ottilia, ondertussen vertelden we ook wat de “kop” van onze naam is (vb. m van Maxim, l van Lennox, n van Nora, …). Na de speeltijd vertelde juf ons wat het weekwerkje is. Deze week moeten we precies dezelfde zoeken, maar dan iets moeilijker met kleinere details. We moeten dus heel goed onze ogen gebruiken. Daarna mochten de kleuters die gisteren zichzelf tekenden gaan spelen of het weekwerkje maken en de andere kleuters mochten nu eens zichzelf tekenen. Net voor de middag bekeken we het digitaal verhaal “Hennie de heks in de sneeuw”. Na de middag werd er verder gewerkt aan de stempeltechniek met een legoblokje, er werd ook geprikt, sommige kleuters werkten aan hun weekwerkje en anderen speelden in hoekjes. En na de speeltijd was het tijd voor ons drankmomentje en we sloten de dag af met een godsdienstmomentje rond pater Damiaan.
Op woensdag was het een werkvoormiddag! We speelden de hele voormiddag spelletjes op papier. We moesten tellen, letters zoeken, dezelfde zoeken, figuren tekenen, …
Op donderdagvoormiddag werd er weer veel gespeeld, gewerkt en geknutseld in de klas. Net voor de middag speelden we het taalspelletje “Wat hoor je aan het begin …”. Juf benoemde een voorwerp uit de klas en wij moesten zeggen wat het “kopje” van dat woord is. Na de middag was het weer tijd voor een namiddag buitenbakken. De foto’s hiervan vinden jullie terug onder het de link van de buitenbakken. En we sloten onze dag af met een terugblikmoment.
Op vrijdag kwam Flonflon er weer bij na het ochtendonthaal. Ondertussen mogen we een nieuw thema beginnen “Le champignon”. We beluisterden vandaag dit verhaal. Na de speeltijd was het tijd om alle stempel- en prikwerken af te werken en ook ons weekwerkje moest af zijn. En wie helemaal klaar was, die kon spelen in de hoekjes van de klas. Net voor de middag vertelde juf ons wat meer over het musicalweekend/schoolfeest. Na de middag was het tijd voor wat verkeer. We leerden over 3 soorten verkeersborden: de gebodsborden, de verbodsborden en de gevaarsborden. We leerden de vorm en de kleur kennen en zochten op internet ook al eens op waarvoor ze allemaal kunnen dienen. Daarna was het alweer speeltijd en na de speeltijd sloten we de dag af met een godsdienstmoment rond pater Damiaan. Zo zat onze vlinderweek er alweer op! Wat kijken we al uit naar ons thema rond huisdieren! Prettig weekend!
Thema "De brandweer" (week 2)
De laatste thema week van het thema “De brandweer” ging van start. Op maandag gingen de kleuters van het 3de kleuter na het ochtendonthaal van start met het maken van een vuurlichtje. Eerst werden er stukjes zijdepapier geknipt: bruin, geel en oranje. De andere kleuters speelden in de hoekjes van de klas. Na de speeltijd was het weer tijd om richting De Bollaard te gaan voor een leuke turnles met juf Ellen. Na de middag werd er verder gewerkt aan de vuurlichtjes. Nu werden de stukjes zijdepapier op het glazen potje geplakt. Natuurlijk werd er ook verder gespeeld in de hoekjes. Na de speeltijd kwamen Mathis, Camille en Thomas langs om een verhaal te vertellen. Daarna was het tijd om water te drinken. Na het drankmomentje was het tijd voor het godsdienstmoment. Vandaag maakten we kennis met Pater Damiaan via een verhaal. En we sloten onze dag af met een terugblikmoment.
Op dinsdag was het eerst tijd voor onze taalactiviteitjes. Deze week vertelde juf het verhaal van de Stibbels die in Stibbelland wonen. En in Stibbelland beginnen alle woorden met een … S. Ook wij gingen daarna aan de slag om allerlei woorden te zoeken die beginnen met de letter “s” (kop van het woord). Daarna was het al vlug speeltijd. Na de speeltijd legde juf eerst het weekwerkje uit. Deze week moeten we de begin- en eindletter van themawoorden zoeken en omcirkelen. Een iets moeilijker werkje waarbij we heel goed moeten kijken en nadenken. Daarna mocht de 2de groep starten met het maken van hun vuurlichtje. De andere kleuters gingen aan de slag met hun weekwerkje of speelden in de hoekjes van de klas. Net voor de middag keken we naar het digitaal verhaal van Joki bij de brandweer. Na de middag werd er verder geknutseld, gewerkt en gespeeld. En na de speeltijd was het tijd om te feesten! Hoera voor Lennox, want hij was vorige zaterdag 6 jaar geworden! En zo sloten we onze dinsdag ook af.
Op woensdag was juf Siska in onze klas en ook de kleuters van het 2de kleuter kwamen bij ons in de klas. We maakten heel wat puzzels bij juf Siska.
Op donderdag was het, na het ochtendonthaal, tijd voor een nieuwe brainstorm rond thema’s. Het thema rond de brandweer is bijna afgerond, maar waarover willen we daarna leren? Goede vraag! Na de speeltijd was het tijd om de laatste kleuters aan het werk te zetten om een vuurlichtje te knutselen. Er werd ook gewerkt en gespeeld in de hoekjes. En net voor de middag oefenden we nog wat verder rond rangorde. Deze keer oefenden we met gekleurde pomponnetjes, zo kwamen ook de kleuren nog eens aan bod. Na de middag werden de laatste vuurlichtjes afgewerkt, gewerkt en gespeeld. Na de speeltijd leerden we nog wat meer over pater Damiaan en speelden we ook nog met de Beebot. En we sloten de dag af met een terugblikmoment.
Op vrijdag was het weer tijd om Flonflon erbij te halen. We herhaalden kort het verhaal, zongen nog eens het liedje van “Ronron se lave” en speelden samen het laatste spel. Wauw! Wat kunnen we de woordenschat al goed! Na de speeltijd was het tijd voor de stemming … waarover zullen we binnen 2 weken leren. Toen we onze brainstorm er nog eens bij haalden viel ons op dat er heel wat dieren opstaan. Misschien willen we gewoon wel eens leren over dieren. Ja hoor! Zo was er geen echte stemming, maar een mooi akkoord bereikt met de hele groep. Dan moesten we wel nog een beetje kiezen rond welke dieren we willen werken, uiteindelijk werden het de huisdieren. Dus … binnen 2 weken leren wij in onze klas over “Huisdieren”. Na de beslissing was het tijd om het spel “De omgekeerde wereld” te spelen. Na de middag was het tijd om onze sportiefste kant boven te halen. Brandweermannen en –vrouwen moeten een hele goede conditie hebben en moeten goed kunnen lopen, sluipen, trappen lopen, springen, … Zo gezegd zo gedaan! We maakten 2 bewegingsparcours: 1 binnen en 1 buiten. En zo werden we na 2 weken echte brandweerhelden! Prettig weekend!
Op dinsdag was het eerst tijd voor onze taalactiviteitjes. Deze week vertelde juf het verhaal van de Stibbels die in Stibbelland wonen. En in Stibbelland beginnen alle woorden met een … S. Ook wij gingen daarna aan de slag om allerlei woorden te zoeken die beginnen met de letter “s” (kop van het woord). Daarna was het al vlug speeltijd. Na de speeltijd legde juf eerst het weekwerkje uit. Deze week moeten we de begin- en eindletter van themawoorden zoeken en omcirkelen. Een iets moeilijker werkje waarbij we heel goed moeten kijken en nadenken. Daarna mocht de 2de groep starten met het maken van hun vuurlichtje. De andere kleuters gingen aan de slag met hun weekwerkje of speelden in de hoekjes van de klas. Net voor de middag keken we naar het digitaal verhaal van Joki bij de brandweer. Na de middag werd er verder geknutseld, gewerkt en gespeeld. En na de speeltijd was het tijd om te feesten! Hoera voor Lennox, want hij was vorige zaterdag 6 jaar geworden! En zo sloten we onze dinsdag ook af.
Op woensdag was juf Siska in onze klas en ook de kleuters van het 2de kleuter kwamen bij ons in de klas. We maakten heel wat puzzels bij juf Siska.
Op donderdag was het, na het ochtendonthaal, tijd voor een nieuwe brainstorm rond thema’s. Het thema rond de brandweer is bijna afgerond, maar waarover willen we daarna leren? Goede vraag! Na de speeltijd was het tijd om de laatste kleuters aan het werk te zetten om een vuurlichtje te knutselen. Er werd ook gewerkt en gespeeld in de hoekjes. En net voor de middag oefenden we nog wat verder rond rangorde. Deze keer oefenden we met gekleurde pomponnetjes, zo kwamen ook de kleuren nog eens aan bod. Na de middag werden de laatste vuurlichtjes afgewerkt, gewerkt en gespeeld. Na de speeltijd leerden we nog wat meer over pater Damiaan en speelden we ook nog met de Beebot. En we sloten de dag af met een terugblikmoment.
Op vrijdag was het weer tijd om Flonflon erbij te halen. We herhaalden kort het verhaal, zongen nog eens het liedje van “Ronron se lave” en speelden samen het laatste spel. Wauw! Wat kunnen we de woordenschat al goed! Na de speeltijd was het tijd voor de stemming … waarover zullen we binnen 2 weken leren. Toen we onze brainstorm er nog eens bij haalden viel ons op dat er heel wat dieren opstaan. Misschien willen we gewoon wel eens leren over dieren. Ja hoor! Zo was er geen echte stemming, maar een mooi akkoord bereikt met de hele groep. Dan moesten we wel nog een beetje kiezen rond welke dieren we willen werken, uiteindelijk werden het de huisdieren. Dus … binnen 2 weken leren wij in onze klas over “Huisdieren”. Na de beslissing was het tijd om het spel “De omgekeerde wereld” te spelen. Na de middag was het tijd om onze sportiefste kant boven te halen. Brandweermannen en –vrouwen moeten een hele goede conditie hebben en moeten goed kunnen lopen, sluipen, trappen lopen, springen, … Zo gezegd zo gedaan! We maakten 2 bewegingsparcours: 1 binnen en 1 buiten. En zo werden we na 2 weken echte brandweerhelden! Prettig weekend!
|
|
Hiep hiep hiep hoera voor Lennox!
Op dinsdag 17 januari 2023 was er weer feest in onze klas! Lennox was op zaterdag 14 januari 2023 6 jaar geworden! Hoera! We zongen verjaardagsliedjes, dansten in het rond, maakten een vuurwerkje, Lennox mocht 6 kaarsjes uitblazen, bekeken een verjaardagsfilmpje, … En van Lennox kregen we een leuk cadeautje! Dikke proficiat met je 6de verjaardag, Lennox!
Thema "De brandweer" (week 1)
We gaan het 2de trimester van start met het thema “De brandweer”. Op maandag hadden we een super lang ochtendonthaal … een nieuwe maandkalender om in orde te brengen, een nieuwe jaarkalender en een lange praatronde. Voor we het wisten was het al tijd om ons klaar te maken voor de speeltijd! Na de speeltijd was het tijd voor een leuke turnles met juf Ellen (vervanging van de andere juf Ellen). Na de middag was het tijd voor onze waarneming. De waarneming ging van start met een kort poppenspel van Vonk en Bravo. Daarna was het tijd voor een filmpje rond de brandweer. Na het filmpje gingen de kleuters van het 2de kleuter spelen met Lego en de kleuters van de 3de kleuterklas gingen aan de slag rond de brandweer. We leerden over de kledij, het beroep, wat ze allemaal doen, … Daarna was het alweer speeltijd. Na de speeltijd kwamen Victor en Ylan een verhaal voorlezen. Na het verhaal was het tijd om te drinken en we sloten de dag af met een terugblikmoment. Wat vloog de tijd vandaag!
Op dinsdag gingen we weer van start met het ochtendonthaal. Na het ochtendonthaal was het tijd om het weekwerkje van deze week uit te leggen. Brandweermannen en -vrouwen hebben vaak een ladder nodig, daarom wordt het een werkje rond de treden van de ladder. Deze moeten geteld worden en daarna evenveel stippen ingekleurd worden. Na de speeltijd was het tijd om te spelen en te werken aan het weekwerkje. Net voor de middag luisterden we naar het verhaal “Later word ik brandweerman”. In de namiddag werd er nog gespeeld en gewerkt en na de speeltijd mochten we even naar de klas van juf Virginie want juf Wendy ging vandaag helpen met het lager tijdens de voorbereidingen van de musical.
Op woensdag was het, na het ochtendonthaal, tijd om de kledij van de brandweermannen en -vrouwen eens van dichtbij te bekijken. De man van Gwendoline is brandweerman en we mochten wat kledij lenen van hem. Dank je wel, Filip! Vandaag bekeken we de helm van dichtbij: de vorm, de kleur, hoe voelt deze, … En natuurlijk mochten we de helm ook aandoen en eens rondlopen ermee. Wauw! We voelden ons als echte brandweermannen en -vrouwen. Daarna was het tijd om wat te oefenen op rangorde. Na het oefenen was het al tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd was het eerst tijd om water te drinken en daarna mochten we nog kort even naar de klas van juf Virginie omdat juf Wendy weg moest.
Op donderdag gingen we weer van start met ons ochtendonthaal. Daarna gingen we in groepjes aan de slag: werken aan ons weekwerkje of spelen in de hoekjes van de klas. Na de speeltijd was het tijd voor feest want Larissa werd vandaag 6 jaar! Hoera! Na het feest was het al middag. In de namiddag waren er buitenbakken voorzien, maar door de wind en regen hebben we deze niet laten doorgaan. Zo hadden we wat extra tijd in de klas. Er werd gespeeld, gewerkt, extra geoefend op dingen, … Net voor de speeltijd aten we samen de cupcake van Larissa op. Allemaal gezellig aan tafel en de jarige in het midden. Na de speeltijd hadden we dan nog wat extra tijd om de kledij van de brandweer wat van dichtbij te bekijken. Deze keer waren de jas en handschoenen aan de beurt. We mochten allemaal eens de jas en de handschoenen aandoen. Dit vonden we wel heel leuk! En we sloten de dag af met een terugblikmoment.
Op vrijdag gingen we, na het ochtendonthaal, op zoek naar brandblussers op school. Deze bekeken we even van dichtbij. Daarna was het tijd om Flonflon erbij te halen. We herhaalden nog even het verhaal en het lied. Zo gingen we verder met het inoefenen van de Franse woorden aan de hand van een spelletje op de computer. Na de speeltijd werd er nog wat gespeeld en gewerkt aan het werkblad en net voor de middag leerden we het liedje “Mijn papa is een brandweerman”. Na de middag was het puzzelen! Iedereen ging aan de slag om een puzzel te maken op zijn of haar niveau. Ook na de speeltijd werd hieraan verder gewerkt. En wie klaar was met puzzelen … die mocht brandjes blussen met rijmwoordjes! En zo sloten we onze 1ste themaweek rond de brandweer af!
Op dinsdag gingen we weer van start met het ochtendonthaal. Na het ochtendonthaal was het tijd om het weekwerkje van deze week uit te leggen. Brandweermannen en -vrouwen hebben vaak een ladder nodig, daarom wordt het een werkje rond de treden van de ladder. Deze moeten geteld worden en daarna evenveel stippen ingekleurd worden. Na de speeltijd was het tijd om te spelen en te werken aan het weekwerkje. Net voor de middag luisterden we naar het verhaal “Later word ik brandweerman”. In de namiddag werd er nog gespeeld en gewerkt en na de speeltijd mochten we even naar de klas van juf Virginie want juf Wendy ging vandaag helpen met het lager tijdens de voorbereidingen van de musical.
Op woensdag was het, na het ochtendonthaal, tijd om de kledij van de brandweermannen en -vrouwen eens van dichtbij te bekijken. De man van Gwendoline is brandweerman en we mochten wat kledij lenen van hem. Dank je wel, Filip! Vandaag bekeken we de helm van dichtbij: de vorm, de kleur, hoe voelt deze, … En natuurlijk mochten we de helm ook aandoen en eens rondlopen ermee. Wauw! We voelden ons als echte brandweermannen en -vrouwen. Daarna was het tijd om wat te oefenen op rangorde. Na het oefenen was het al tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd was het eerst tijd om water te drinken en daarna mochten we nog kort even naar de klas van juf Virginie omdat juf Wendy weg moest.
Op donderdag gingen we weer van start met ons ochtendonthaal. Daarna gingen we in groepjes aan de slag: werken aan ons weekwerkje of spelen in de hoekjes van de klas. Na de speeltijd was het tijd voor feest want Larissa werd vandaag 6 jaar! Hoera! Na het feest was het al middag. In de namiddag waren er buitenbakken voorzien, maar door de wind en regen hebben we deze niet laten doorgaan. Zo hadden we wat extra tijd in de klas. Er werd gespeeld, gewerkt, extra geoefend op dingen, … Net voor de speeltijd aten we samen de cupcake van Larissa op. Allemaal gezellig aan tafel en de jarige in het midden. Na de speeltijd hadden we dan nog wat extra tijd om de kledij van de brandweer wat van dichtbij te bekijken. Deze keer waren de jas en handschoenen aan de beurt. We mochten allemaal eens de jas en de handschoenen aandoen. Dit vonden we wel heel leuk! En we sloten de dag af met een terugblikmoment.
Op vrijdag gingen we, na het ochtendonthaal, op zoek naar brandblussers op school. Deze bekeken we even van dichtbij. Daarna was het tijd om Flonflon erbij te halen. We herhaalden nog even het verhaal en het lied. Zo gingen we verder met het inoefenen van de Franse woorden aan de hand van een spelletje op de computer. Na de speeltijd werd er nog wat gespeeld en gewerkt aan het werkblad en net voor de middag leerden we het liedje “Mijn papa is een brandweerman”. Na de middag was het puzzelen! Iedereen ging aan de slag om een puzzel te maken op zijn of haar niveau. Ook na de speeltijd werd hieraan verder gewerkt. En wie klaar was met puzzelen … die mocht brandjes blussen met rijmwoordjes! En zo sloten we onze 1ste themaweek rond de brandweer af!
Hoera, Larissa is 6 jaar!
Op donderdag 12 januari 2023 was er feest in onze klas! Die dag werd Larissa 6 jaar! Hoera voor Larissa! We zongen verjaardagsliedjes en dansten in het rond. We maakten een klein vuurwerkje en keken naar een verjaardagsfilmpje. Natuurlijk mocht Larissa ook 6 kaarsjes uitblazen en er werden ook zoenen en knuffels uitgedeeld. Van Larissa kregen we een lekkere cupcake die we samen opaten. Gelukkige verjaardag, Larissa!
Hieperdepiep voor feestvarken Nali!
De 1ste jarige van dit jaar was Nali ... ze keek er al heel lang naar uit, maar op zondag 8 januari 2023 was het eindelijk zover! Toen werd ze 6 jaar! Hoera! Dit vierden we in onze klas op dinsdag 10 januari 2023. We zongen verjaardagsliedjes, dansten samen op de muziek, maakten een vuurwerkje, ... En Nali mocht ook 6 kaarsjes uitblazen. Wauw, ze kon ze allemaal in 1x uitblazen! Na ons feestje boven in de kring, gingen we naar beneden om het feest verder te zetten. Nali trakteerde ons met pannenkoeken en kinderchampagne. Gelukkige verjaardag, Nali!