Welkom op de pagina van het peuter en eerste kleuter
(2de trimester)
Made in inox
Vrijdag gingen we op bezoek naar 'Made in inox' in Watou. Daar leerden we het bedrijf kennen en deden er heel wat leuke dingen.
Maëlle wordt 3 jaar!
In de paasvakantie wordt Maëlle 3 jaar. Deze week mocht ze al 3 kaarsjes uitblazen in de klas. Hiep, hiep, hoera!
Marie-Hélène wordt 3 jaar!
In de paasvakantie wordt Marie-Hélène 3 jaar. Deze week mocht ze al 3 kaarsjes uitblazen in de klas. Hiep, hiep, hoera!
Pasen: week 2
In de laatste week voor de paasvakantie was er nog heel wat te doen in de klas. We werkten onze paasmandjes af, gingen op uitstap en er waren ook al enkele verjaardagsfeestjes. Sommige vriendjes van de klas zijn jarig in de paasvakantie, zij kregen deze week al een leuk feestje in de klas. Hiep, hiep, hoera!
In de klas van juf Wendy werden er maandag kuikentjes geboren, wat waren ze klein! Samen gingen we dan ook even kijken naar onze nieuwe kleine vriendjes.
In de klas mochten we deze week veel knutselen, kleuren en schilderen. Alle tekeningen en knutselwerkjes mochten deze week dan ook mee naar huis.
We sloten de week af met een uitstap naar 'Made in inox'. Prettige vakantie!
In de klas van juf Wendy werden er maandag kuikentjes geboren, wat waren ze klein! Samen gingen we dan ook even kijken naar onze nieuwe kleine vriendjes.
In de klas mochten we deze week veel knutselen, kleuren en schilderen. Alle tekeningen en knutselwerkjes mochten deze week dan ook mee naar huis.
We sloten de week af met een uitstap naar 'Made in inox'. Prettige vakantie!
Naar de kippenboerderij bij Antoine en Marie-Elaine
Pasen: week 1
We kunnen de paasklokken al bijna horen, nog een paar weken en het is Pasen. In de klas konden we aan de slag met paaseieren, kippen, konijnen en heel wat andere leuke dingen. Maandag gingen we even langs bij het kippenhok op school. Even naar binnen gluren, want de kip zat rustig op haar nestje te broeden. Ook in de klas van juf Virginie waren er kuikentjes, ze mochten even in onze klas op bezoek komen. Wat fijn!
Deze week begonnen we ook aan ons paaswerkje. De peuters die knutselden een emmertje met een kuiken op, het eerste kleuter mocht zelf kiezen welk werkje ze maakten voor Pasen.
In de hoekjes konden we deze week met heel wat nieuwe spulletjes spelen. Een ontdekbak met maïs, eitjes in het poppenhuis en knuffelkonijnen in de huishoek. In de huishoek konden we deze week dan ook heel wat lekkere dingen maken met de eitjes. Jummie!
Deze week begonnen we ook aan ons paaswerkje. De peuters die knutselden een emmertje met een kuiken op, het eerste kleuter mocht zelf kiezen welk werkje ze maakten voor Pasen.
In de hoekjes konden we deze week met heel wat nieuwe spulletjes spelen. Een ontdekbak met maïs, eitjes in het poppenhuis en knuffelkonijnen in de huishoek. In de huishoek konden we deze week dan ook heel wat lekkere dingen maken met de eitjes. Jummie!
Het is bijna lente: week 2
Nog heel even wachten en de lente begint! Toen we maandag in de klas kwamen, waren we allemaal heel benieuwd hoe het met ons plantje was. Eerst samen even kijken en ja hoor, onze waterkers was al heel wat groter geworden. Dat kleine zaadje was nu al een plantje. Wat mooi om te zien! We mochten ruiken aan de waterkers die we gezaaid hebben en zelfs even proeven, hmmm!
Ook in onze werkjes waren er overal bloemen te zien. Zo mochten de kleuters van het eerste kleuter een bloemenmozaïek maken, terwijl de peuters mochten experimenteren met het stempelen van bloemen. De peuters maakten ook nog een groepswerkje om onze klas wat verder op te fleuren.
Op woensdag gingen we allemaal samen naar de peuterklas om kennis te maken met het smartboard. Daar speelden we enkele spelletjes zoals puzzels of een reeksje bloemen afwerken. Wat was dat leuk om samen met het grote smartboard te mogen spelen! We luisterden deze week ook naar enkele verhalen zoals 'Anna in de lente' en 'Karel in de lente'.
Op het einde van de week kreeg iedereen een bloemetje mee naar huis. Volgende week gaan we van start met het thema 'Pasen'.
Ook in onze werkjes waren er overal bloemen te zien. Zo mochten de kleuters van het eerste kleuter een bloemenmozaïek maken, terwijl de peuters mochten experimenteren met het stempelen van bloemen. De peuters maakten ook nog een groepswerkje om onze klas wat verder op te fleuren.
Op woensdag gingen we allemaal samen naar de peuterklas om kennis te maken met het smartboard. Daar speelden we enkele spelletjes zoals puzzels of een reeksje bloemen afwerken. Wat was dat leuk om samen met het grote smartboard te mogen spelen! We luisterden deze week ook naar enkele verhalen zoals 'Anna in de lente' en 'Karel in de lente'.
Op het einde van de week kreeg iedereen een bloemetje mee naar huis. Volgende week gaan we van start met het thema 'Pasen'.
Pyjamadag
Het is bijna lente!: week 1
Na de vakantie gingen we van start met het thema 'Het is bijna lente'. De klas werd versierd met heel veel bloemen, wat mooi! Deze week mochten we zelf zaaien en planten. De peuters zaaiden waterkers en de eerste kleuters zaaiden hun eigen zonnebloem. We luisterden naar de verhalen: Jules in de lente, Sammie in de lente en Nijntje plant een zaadje.
Ook in de klas konden we met bloemen spelen, bloemenpuzzels maken, spelen met zaadjes en heel wat meer!
De eerste kleuters knutselden ook hun eigen bloemen in een vaas. De peuters konden ondertussen experimenteren met vingerschilderen.
Dinsdag gingen we even op stap, we gingen kijken naar de bloemen bij de kerk. Wat ruiken ze lekker!
Donderdag vierden we ook de verjaardag van Jayden, hiep, hiep, hoera voor Jayden! Vrijdag sloten we de week af met de pyjamadag. Iedereen kwam in zijn pyjama naar school, we maakten popcorn en mochten in de namiddag kijken naar de film van Shaun het schaap.
Ook in de klas konden we met bloemen spelen, bloemenpuzzels maken, spelen met zaadjes en heel wat meer!
De eerste kleuters knutselden ook hun eigen bloemen in een vaas. De peuters konden ondertussen experimenteren met vingerschilderen.
Dinsdag gingen we even op stap, we gingen kijken naar de bloemen bij de kerk. Wat ruiken ze lekker!
Donderdag vierden we ook de verjaardag van Jayden, hiep, hiep, hoera voor Jayden! Vrijdag sloten we de week af met de pyjamadag. Iedereen kwam in zijn pyjama naar school, we maakten popcorn en mochten in de namiddag kijken naar de film van Shaun het schaap.
Ziek zijn is niet fijn: week 3
De laatste week voor de vakantie werkten we het thema 'Ziek zijn is niet fijn' af. We speelden verschillende spelletjes in de kring. Een luisterspel met de blinddoek en een kimspel met spulletjes uit de dokterstas. We luisterden naar de verhaaltjes 'Lou in het ziekenhuis' en 'Anna in het ziekenhuis'.
In de klas was er nu ook een wachtzaal en doktershoekje. Op het grote kussen mochten de zieke patiënten even wachten tot de dokter langs kwam. Wie ziek was kreeg een beetje siroop van de dokter of zelfs een prikje, ai! En wie pijn had of gevallen was die kreeg een pleister van de dokter.
We werkten ook onze dokterstas af, alle spulletjes die we de afgelopen weken gemaakt hadden in de klas mochten nu in de tas. Samen met de juffen mochten we zelf onze dokterstas klaar maken om mee te nemen naar huis. We maakten ook nog onze eigen doktershoed, daarmee mochten we in de klas nog even spelen voor we die mee naar huis namen. Zo konden we op vrijdag als een echte dokter naar huis gaan!
Prettige vakantie!
In de klas was er nu ook een wachtzaal en doktershoekje. Op het grote kussen mochten de zieke patiënten even wachten tot de dokter langs kwam. Wie ziek was kreeg een beetje siroop van de dokter of zelfs een prikje, ai! En wie pijn had of gevallen was die kreeg een pleister van de dokter.
We werkten ook onze dokterstas af, alle spulletjes die we de afgelopen weken gemaakt hadden in de klas mochten nu in de tas. Samen met de juffen mochten we zelf onze dokterstas klaar maken om mee te nemen naar huis. We maakten ook nog onze eigen doktershoed, daarmee mochten we in de klas nog even spelen voor we die mee naar huis namen. Zo konden we op vrijdag als een echte dokter naar huis gaan!
Prettige vakantie!
Ziek zijn is niet fijn: week 2
Deze week werkten we nog wat verder rond het thema 'Ziek zijn is niet fijn'. We gingen van start met een waarneming van de dokterstas. Welke spullen heeft de dokter bij zich? En wat kan de dokter daarmee doen? We maakten deze week onze eigen dokterstas.
We knutselden ook onze eigen spullen voor in de dokterstas. Onze pilletjes maakten we vorige week al, deze week gingen we verder met een stethoscoop. Door het rijgen van parels op pijpenragers maakten we onze eigen stethoscoop. We luisterden naar de verhalen 'Anna is ziek', 'Anna in het ziekenhuis' en 'Kaatje bij de dokter'.
'Hatsjoem' is het liedje dat we deze week leerden. We zongen samen en zwaaiden met onze zakdoek mee op het ritme van de muziek.
Tijdens de godsdienstmomenten leerden we over elkaar helpen en beluisterden we het Bijbelverhaal 'de vriendelijke helper'.
In de laatste week voor de vakantie werken we het thema 'Ziek zijn is niet fijn' af.
We knutselden ook onze eigen spullen voor in de dokterstas. Onze pilletjes maakten we vorige week al, deze week gingen we verder met een stethoscoop. Door het rijgen van parels op pijpenragers maakten we onze eigen stethoscoop. We luisterden naar de verhalen 'Anna is ziek', 'Anna in het ziekenhuis' en 'Kaatje bij de dokter'.
'Hatsjoem' is het liedje dat we deze week leerden. We zongen samen en zwaaiden met onze zakdoek mee op het ritme van de muziek.
Tijdens de godsdienstmomenten leerden we over elkaar helpen en beluisterden we het Bijbelverhaal 'de vriendelijke helper'.
In de laatste week voor de vakantie werken we het thema 'Ziek zijn is niet fijn' af.
Ziek zijn is niet fijn: week 1
Hatsjie! Een vuile neus ... Een goed begin voor ons thema 'Ziek zijn is niet fijn'. De laatste weken zijn er helaas af en toe vriendjes ziek. Ook in de klas zijn er geregeld vuile snottebellenneuzen te zien. We gingen dan ook van start. Er brachten ook verschillende vriendjes leuke spullen mee, passend in het thema. We bekeken de dokterstassen en we luisterden ook naar het verhaal van Kamiel 'Hopla is ziek'.
We maakten een knutselwerkje over Anna die haar neus snuit en we leerden het versje 'Hatsjie, hatsjie'.
Tijdens de godsdienstmomenten leerden we over zelfstandigheid, ik kan het al zelf! Zelf mijn neus snuiten, zelf mijn jas aan doen. We knutselden ook onze eigen zakdoekendoos van Anna. In de klas mochten we met pilletjes spelen, geen echte pilletjes natuurlijk maar parels. Die deden we in potjes met schepjes en lepeltjes. We mochten ook onze eigen pilletjes maken met klei.
Volgende week doen we nog wat verder met het thema 'Ziek zijn is niet fijn'.
We maakten een knutselwerkje over Anna die haar neus snuit en we leerden het versje 'Hatsjie, hatsjie'.
Tijdens de godsdienstmomenten leerden we over zelfstandigheid, ik kan het al zelf! Zelf mijn neus snuiten, zelf mijn jas aan doen. We knutselden ook onze eigen zakdoekendoos van Anna. In de klas mochten we met pilletjes spelen, geen echte pilletjes natuurlijk maar parels. Die deden we in potjes met schepjes en lepeltjes. We mochten ook onze eigen pilletjes maken met klei.
Volgende week doen we nog wat verder met het thema 'Ziek zijn is niet fijn'.
Themaloze week
De themaloze week was een weekje waarin we konden spelen en leren. We leerden de 'taalmat' kennen. Dat is een mat waarbij we verschillende woorden in het thema kunnen leren en oefenen. Door op het knopje onder de prent te drukken, krijgen we het woordje te horen.
De peuters maakten een gezamenlijk knutselwerkje om de peuterklas wat op te fleuren. We maakten een zon met onze hand als zonnestraaltje.
We oefenden de plaatsbegrippen ook nog eens in: op, onder, naast en voor.
We blikten ook eens terug op alle versjes en liedjes die we geleerd hebben dit schooljaar. Welk liedje of versje vonden we leuk en konden we nog eens samen opzeggen.
We beluisterden ook het verhaal 'Ik heb het gedaan' over een muis die binnen speelt met zijn bal, ook al mocht dat niet van mama. Plots botst de bal tegen de mooie vaas van mama, oeps!
In de snipperbak konden we deze week naar hartenlust knippen.
Volgende week gaan we van start met het thema 'Ziek zijn is niet fijn'.
De peuters maakten een gezamenlijk knutselwerkje om de peuterklas wat op te fleuren. We maakten een zon met onze hand als zonnestraaltje.
We oefenden de plaatsbegrippen ook nog eens in: op, onder, naast en voor.
We blikten ook eens terug op alle versjes en liedjes die we geleerd hebben dit schooljaar. Welk liedje of versje vonden we leuk en konden we nog eens samen opzeggen.
We beluisterden ook het verhaal 'Ik heb het gedaan' over een muis die binnen speelt met zijn bal, ook al mocht dat niet van mama. Plots botst de bal tegen de mooie vaas van mama, oeps!
In de snipperbak konden we deze week naar hartenlust knippen.
Volgende week gaan we van start met het thema 'Ziek zijn is niet fijn'.
Brrr... wat is het koud! week 3
We begonnen de week met een waarneming rond pooldieren. We bekeken samen enkele prenten en video's. We knutselden onze eigen pinguïn in het water. We scheurden snippers voor het water en knipten enkele cirkels uit voor het lijfje van onze pinguïn. We dansten de pinguïndans, bewogen als ijsberen en leerden het geluid van enkele pooldieren kennen.
In de hoekjes waren er ook heel wat bibberdieren te vinden. Zo konden we knuffelen met knuffelpinguïns in onze tent en speelden we met kleine pinguïns op de ijsschots.
In de ontdekbak konden we deze week met echt ijs spelen, brrr... wat was dat koud!
We beluisterden het verhaal 'Ben jij mijn mama?'. Op woensdag leerden we over de begrippen: op, naast, achter, voor aan de hand van een spelletje. Als de pinguïn op de ijsschots klom, mochten wij ook op onze bank staan. Stond de pinguïn er naast, dan gingen wij ook naast onze bank staan.
Donderdag konden we experimenteren met scheerschuim. We speelden met onze vingers en handen door het schuim, wat was dat fijn! Achteraf nam de juf een afdruk van het schuim op een papieren blad. Op het blad kwam dan een pinguïn die we eerder mochten inkleuren.
In de godsdienstmomenten luisterden we naar het verhaal 'Kleine ijsbeer, wat is er mis?', dit verhaal bekeken we via YouTube. Ook vertelde de juf het verhaal 'ijsbeer en de regenboog'. Het verhaal gaat over een ijsbeer die graag anders wil zijn, de ijsbeer kleur is maar saai. Maar dan ontdekt hij dat het toch wel fijn is om net zoals je familie te zijn. De week sloten we af met het verhaal 'Nijntje op de Noordpool'.
Volgende week werken we een weekje themaloos.
In de hoekjes waren er ook heel wat bibberdieren te vinden. Zo konden we knuffelen met knuffelpinguïns in onze tent en speelden we met kleine pinguïns op de ijsschots.
In de ontdekbak konden we deze week met echt ijs spelen, brrr... wat was dat koud!
We beluisterden het verhaal 'Ben jij mijn mama?'. Op woensdag leerden we over de begrippen: op, naast, achter, voor aan de hand van een spelletje. Als de pinguïn op de ijsschots klom, mochten wij ook op onze bank staan. Stond de pinguïn er naast, dan gingen wij ook naast onze bank staan.
Donderdag konden we experimenteren met scheerschuim. We speelden met onze vingers en handen door het schuim, wat was dat fijn! Achteraf nam de juf een afdruk van het schuim op een papieren blad. Op het blad kwam dan een pinguïn die we eerder mochten inkleuren.
In de godsdienstmomenten luisterden we naar het verhaal 'Kleine ijsbeer, wat is er mis?', dit verhaal bekeken we via YouTube. Ook vertelde de juf het verhaal 'ijsbeer en de regenboog'. Het verhaal gaat over een ijsbeer die graag anders wil zijn, de ijsbeer kleur is maar saai. Maar dan ontdekt hij dat het toch wel fijn is om net zoals je familie te zijn. De week sloten we af met het verhaal 'Nijntje op de Noordpool'.
Volgende week werken we een weekje themaloos.
Brrr... wat is het koud! week 2
Deze week gingen we verder met het thema 'Brrr... het is koud!'. Maandag gingen we van start met een waarneming van sneeuw en ijs. Helaas was het buiten iets te warm voor sneeuw en ijs. We konden eens voelen aan een ijsblok en bekeken enkele video's over sneeuwpret.
We maakten dinsdag onze eigen sneeuwman op papier. De peuters schilderden een sneeuwman en de eerste kleuters maakten een sneeuwman met snippers. Maar door de warmte was onze sneeuwman wat gesmolten.
We beluisterden ook enkele digitale verhalen: Kikker in de kou, Nijntje maakt een sneeuwkonijn en Luuk en Lotje het is winter. We herhaalden ook ons versje 'koude vingers'.
De peuters versierden een sneeuwman met allerlei witte dingen: watjes, propjes, stukjes stof, ...
De vriendjes van het eerste kleuter leerden over warme en koude dingen. We gingen op zoek in de klas, wat is er warm en wat is er koud? Voelen de dingen in de gang of buiten warmer of kouder aan?
Woensdag konden de eerste kleuters een telspel van een sneeuwman spelen. Daarbij mochten we met de dobbelsteen rollen en het juist aantal bollen onder het hoofd van de sneeuwman leggen. Hierbij leerden we ook de begrippen lang en kort en meest en minst. Ondertussen waren de peuters bezig met vingerstempelen, we stempelden sneeuwballen met onze vingers.
Op donderdag speelden de eerste kleuters een schaduwspel, wie kan er de juiste schaduw vinden?
De peuters deden een kleefwerkje waarbij ze de smeltende sneeuwman moeten redden van de zon. Ze kleefden snippers op de zon zodat de sneeuwman niet verder zou smelten.
De week sloten we af met schrijfdans, hierbij konden we bewegingen maken met onze handen en vingers in scheerschuim op de tafel.
Volgende week werken we nog wat verder rond het thema 'Brrr... het is koud!' met de nadruk op bibberdieren.
We maakten dinsdag onze eigen sneeuwman op papier. De peuters schilderden een sneeuwman en de eerste kleuters maakten een sneeuwman met snippers. Maar door de warmte was onze sneeuwman wat gesmolten.
We beluisterden ook enkele digitale verhalen: Kikker in de kou, Nijntje maakt een sneeuwkonijn en Luuk en Lotje het is winter. We herhaalden ook ons versje 'koude vingers'.
De peuters versierden een sneeuwman met allerlei witte dingen: watjes, propjes, stukjes stof, ...
De vriendjes van het eerste kleuter leerden over warme en koude dingen. We gingen op zoek in de klas, wat is er warm en wat is er koud? Voelen de dingen in de gang of buiten warmer of kouder aan?
Woensdag konden de eerste kleuters een telspel van een sneeuwman spelen. Daarbij mochten we met de dobbelsteen rollen en het juist aantal bollen onder het hoofd van de sneeuwman leggen. Hierbij leerden we ook de begrippen lang en kort en meest en minst. Ondertussen waren de peuters bezig met vingerstempelen, we stempelden sneeuwballen met onze vingers.
Op donderdag speelden de eerste kleuters een schaduwspel, wie kan er de juiste schaduw vinden?
De peuters deden een kleefwerkje waarbij ze de smeltende sneeuwman moeten redden van de zon. Ze kleefden snippers op de zon zodat de sneeuwman niet verder zou smelten.
De week sloten we af met schrijfdans, hierbij konden we bewegingen maken met onze handen en vingers in scheerschuim op de tafel.
Volgende week werken we nog wat verder rond het thema 'Brrr... het is koud!' met de nadruk op bibberdieren.
Brrr... wat is het koud!
Na een lange vakantie mochten we eindelijk terug naar de klas! Door het koude weer in de winter gingen we dan ook van start met het thema 'Brrr... het is koud!'. Deze week lag de nadruk op winterkledij.
We maakten onze eigen wantjes, muts en wintertrui, sorteerden winterkledij, maakten muziek met handschoenen, luisterden naar het verhaal 'Anna in de winter' en ook in de poppenhoek konden we met winterkledij spelen.
We mochten ook meteen 5 nieuwe vriendjes verwelkomen in onze klas: Marin, Lotte, Luna, Paulien en Elodie. Welkom aan onze nieuwe vriendjes!
We maakten onze eigen wantjes, muts en wintertrui, sorteerden winterkledij, maakten muziek met handschoenen, luisterden naar het verhaal 'Anna in de winter' en ook in de poppenhoek konden we met winterkledij spelen.
We mochten ook meteen 5 nieuwe vriendjes verwelkomen in onze klas: Marin, Lotte, Luna, Paulien en Elodie. Welkom aan onze nieuwe vriendjes!